Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма)

УРОК 26. ПОНЯТТЯ ПРО БАГАТОАТОМНІ СПИРТИ НА ПРИКЛАДІ ГЛІЦЕРОЛУ, ЙОГО ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

УРОК 26. ПОНЯТТЯ ПРО БАГАТОАТОМНІ СПИРТИ НА ПРИКЛАДІ ГЛІЦЕРОЛУ, ЙОГО ХІМІЧНІ ВЛАСТИВОСТІ

Цілі:

формування ключових компетентностей:

· спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

· уміння вчитися впродовж життя;

· екологічна грамотність і здорове життя;

· основні компетентності у природничих науках і технологіях;

формування предметних компетентностей:

· вивчити будову, фізичні та хімічні властивості гліцеролу — повне окиснення, взаємодія з лужними металами, повторити якісну реакцію на багатоатомні спирти; повторити поняття спирти, функціональну групу спиртів, молекулярну та структурну формулу гліцеролу, його застосування;

· виховувати здоровий спосіб життя;

· розвивати хімічну мову, екологічне мислення;

· виховувати інтерес до вивчення хімії.

Обладнання: мультимедійна презентація, реактиви для проведення дослідів.

Тип уроку: ВНМ (Д).

Форми роботи: бесіда, лекція, хімічна розминка, складання таблиці-шпаргалки, робота з підручником, робота в парах.

ХІД УРОКУ

Формування ключових компетентностей

Діяльність учителя

Діяльність учнів

Спілкування державною (і рідною в разі відмінності) мовами;

уміння вчитися впродовж життя;

екологічна грамотність і здорове життя;

основні компетентності у природничих науках і технологіях;

соціальна та громадянська компетентності

Лекція, бесіда, хімічна розминка, складання схеми, організація роботи в парах та роботи з підручником

Називають основні поняття теми, відповідають на питання, складають конспект, схему, рівняння реакцій, працюють з підручником

I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ

II. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ І МЕТИ УРОКУ

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

На екран проектують основні поняття теми «Спирти»:

· поняття спирти;

· класифікація спиртів;

· одноатомні спирти;

· багатоатомні спирти;

· функціональна група;

· метанол;

· етанол;

· гліцерол;

· типи реакцій, характерних для одноатомних спиртів;

· якісна реакція на одноатомні спирти;

· якісна реакція на багатоатомні спирти.

Ø Хімічна розминка

Запишіть рівняння реакцій за схемою. Дайте назви речовинам.

IV. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Ø Проблемне питання

Функціональна група — це група атомів, яка обумовлює хімічні властивості даного класу речовин. Для спиртів це гідроксигрупа. У багатоатомних спиртів їх декілька. Отже, питання: Які подібні властивості будуть характерні для гліцеролу? Чим і чому відрізняються властивості багатоатомних та одноатомних спиртів? Сьогодні на уроці ми отримаємо відповіді на ці запитання.

V. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Розв’язати задачу.

Масові частки Карбону та Гідрогену в сполуці, відповідно, дорівнюють 39,1 % та 8,7 %. Все інше — Оксиген. Виведіть формулу сполуки. Передбачте її структурну формулу. (Відповідь: C3H8O3, три атоми Оксигену, отже, можна передбачити трьохатомний спирт, гліцерол)

2. Фізичні властивості гліцеролу пропонуємо учням згадати, або виписати з підручника та інтернет-джерел удома (з метою економії часу на уроці).

3. Хімічні властивості гліцеролу.

Гліцерол має подібні властивості з одноатомними спиртами — це окиснення, взаємодія з активними металами та галогеноводнями (гідрогенгалогенідами), реакція естерифікації.

1) Повне окиснення:

Пропонуємо учням дібрати коефіцієнти.

2) Взаємодіє з активними металами (відбувається заміщення атомів Гідрогену в гідроксогрупі спирту):

3) Взаємодія з гідрогенгалогенідами (неповне):

4) Взаємодія з нітратною кислотою. Утворення естеру (складного ефіру) тринітрогліцеролу.

5) Відмінною властивістю гліцеролу від одноатомних спиртів є взаємодія з основами. У багатоатомних спиртів унаслідок наявності декількох гідроксогруп та їх взаємного впливу одна на одну проявляються слабкі кислотні властивості. Тому, щоб виявити багатоатомні спирти, треба проводити реакцію зі свіжевиготовленим розчином купрум(ІІ) гідроксиду. Блакитний осад купрум(ІІ) гідроксиду після доливання до розчину гліцеролу перетворюється на синій розчин.

4. Застосування гліцеролу. Робота з підручником та інформацією з інтернет-джерел. (Можна вдома, щоб не витрачати час на уроці.)

VI. УСВІДОМЛЕННЯ і ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ. РОБОТА В ПАРАХ

Складаємо схему-шпаргалку властивостей спиртів, демонструємо її на екрані.

На екран демонструємо рівняння реакцій, які потрібно закінчити. Учні працюють у парах.

1. Гліцерол + калій.

2. Етанол + кальцій.

3. Нагрівання пропанолу та етанолу до 140 °С (врахувати утворення різних етерів).

4. Етанол, нагрівання до 180 °С.

5. Горіння гліцеролу.

6. Часткове окиснення етанолу.

7. Гліцерол та гідрогенхлорид.

VІІ. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Які типи реакцій характерні для багатоатомних спиртів?

2. Що обумовлює такі типи реакцій для багатоатомних спиртів?

3. Яка якісна реакція на багатоатомні спирти?

VІII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Навчальні проекти:

№ 11. Екологічна безпечність застосування й одержання фенолу.

№ 12. Виявлення фенолу в екстракті зеленого чаю або гуаші.

Категорія: Конспекти уроків з хімії 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.01.2019)
Переглядів: 642 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: