Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

Урок 11 ТЕМА: Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні Франца Кафки «Перевтілення». Грегор Замза і його родина.

Урок 11 ТЕМА: Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні Франца Кафки «Перевтілення». Грегор Замза і його родина. Особливості стилю письменника

 

МЕТА: допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання Ф. Кафки та його стилю; роз­вивати навички роботи з текстом, удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати своє ставлення до прочитаного; сприяти вихованню най­кращих моральних якостей.

 

  • : портрет письменника, його власні малюнки, таблиця «Грегор Замза», видання твору. (Ф. Кафка категорично заборонив робити ілюстрації до твору.)

 

ХІД УРОКУ

  • Мотивація навчальної діяльності учнів
  • Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско пи­сав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було “Перевтілення”), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів, що кожен із нас може ста­ти чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні в будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що причаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстан­ня, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність...» Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.

 

  1. Оголошення теми й мети уроку

 

  1. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

  • Розкажіть про кафкіанський світ, життя, переконання і твор­чість письменника.
  • Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чу­жий, аніж найчужіший».

 

  1. Формування вмінь і навичок
  1. Евристична бесіда за змістом твору
  • Грегор Замза — головний герой твору. Що з ним трапилося?
  • Що вражає в його перевтіленні? (У душі залишився людиною, яка мислить, страждає.)
  • Як ми дізнаємося про події у творі? (Через передачу думок само­го героя, фіксацію потоку свідомості)
  • Ким був Грегор до перетворення?
  • Який це тип людини, на ваш погляд? («Маленької» людини, сірої, непримітної)
  • Як ставився Грегор до своєї родини, що він для неї робив?
  • А як поставилися до Грегора його рідні? Як змінювалися їхні стосунки з часом? (Грегор усе більше турбувався, переживав за сім’ю, а його рідні все більше його ненавиділи, бо він їх об­тяжував.)
  • Що спонукає Грегора піти з життя?
  • Що, на ваш погляд, найстрашніше у творі? (Ніхто з близьких не співчуває нещасному.)
  • Чи мав герой шанси на спасіння? (У казці — так, у творі Кафки — ні, бо героя оточують байдужі, жорстокі люди.)
  • У чому суть іронії письменника? Чи зменшує вона трагічну силу страждань Грегора? («Комаха» бореться за суто люд­ські привілеї: духовне життя, соціальний статус, власну гідність. Це надає комічної тональності боротьбі. Але іронія поєднана з глибоким трагізмом у зображенні людського існу­вання.)

 

  1. Спостереження над текстом новели

Бесіда

  • Яка головна метафора твору? (Перетворення людини на кома­ху, чудовисько)
  • Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевті­лення? (Величина тіла — величина душі. Пригніченість, зневіра, відчай, зацькованість — це від комахи; розуміння близьких, лю­бов до них, спогади дитинства, юності — це від людини. Залиша­ючи Грегорові розмір тіла людини, Кафка ніби дає шанс йому на повернення до колишнього стану, яке могло б, напевне, статися завдяки любові й терпінню ближніх, але не сталося. У жорстоко­му світі самотня людина-комаха приречена на загибель.)
  • Які художні деталі використовуються у творі? Поясніть їхню роль. (Позолочена рамка на малюнку дами — фальш світу, що про нього мріє герой; висока конторка, на якій сидить шеф, — символ влади та відстані між начальником та підлеглим; гігантська багатоніжка із кволими лапками — німий відчай зрадженого життя та ін.)
  • У чому полягає притчевість новели? (Ця новела — засторога від жорстокості, бездушності, нетерпимості та байдужості.)

 

  1. Визначення ролі деталей в оповіданні (у групах)

Завдання для 1-ї групи. Дібрати цитати про інтер’єр, який ото­чує Грегора, зробити висновки.

Завдання для 2-ї групи. Визначити, які кольори зустрічаються у творі, які переважають; пояснити їхнє символічне значення.

Завдання для 3-ї групи. Визначити роль музики у творі.

 

  1. Колективна характеристика головного героя Грегора Замзи
  2.  

Грегор Замза

Події

Риси характеру

  • Комівояжер Грегор Замза з невідомих причин перетворився на комаху. Він сприйняв своє перевтілення покірно, мислить і відчуває, як людина й прагне це довести родичам.
  • Покірний Грегор-комаха збунтувався, коли з його кімнати почали виносити меблі. Він намагався захистити власне право на людське існування й гідність, але зазнав поразки.
  • Почувши гру сестри на скрипці, Грегор поки­нув своє сховище, щоб показати, що він зберіг здатність відчувати музику, прекрасне. Але родина сприймає його дії вороже

Працьовитий, сум­лінний, відповідаль­ний, турбується про родину, має гідність, покірний, чутливий до прекрасного

 

 

Висновки. Грегор Замза — «маленька людина», безсила перед жорстокістю світу і його абсурдністю, але до кінця зберігає шля­хетність, гідність та інші найкращі людські якості.

 

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

Моделювання ситуації (у групах)

  • Створіть модель долі сучасної людини, яка опинилась у ситу­ації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф. Кафки. (Хворий на СНІД чи іншу невиліковну заразну хво­робу; людина з алкогольною, наркотичною чи ігровою залежні­стю тощо)

 

  1. Домашнє завдання

Знати зміст оповідання Кафки «Перевтілення». Уміти його ана­лізувати.

Визначити й записати риси індивідуального стилю письмен­ника.

 

  1. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:

  • Найбільше мене вразило...
  • Я вважаю ситуацію з «перевтіленням»...

 

 

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (04.10.2018)
Переглядів: 473 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: