Урок 11 ТЕМА: Своєрідність світобачення та його художнє втілення в оповіданні Франца Кафки «Перевтілення». Грегор Замза і його родина. Особливості стилю письменника
МЕТА: допомогти учням усвідомити зміст, ідейно-художні особливості оповідання Ф. Кафки та його стилю; розвивати навички роботи з текстом, удосконалювати вміння учнів формулювати та обґрунтовувати своє ставлення до прочитаного; сприяти вихованню найкращих моральних якостей.
- : портрет письменника, його власні малюнки, таблиця «Грегор Замза», видання твору. (Ф. Кафка категорично заборонив робити ілюстрації до твору.)
ХІД УРОКУ
- Мотивація навчальної діяльності учнів
- Відомий французький драматург XX ст. Ежен Йонеско писав: «Я відкрив Кафку доволі пізно. Перше, що я прочитав (це було “Перевтілення”), вразило мене... Я тільки відчував за всім цим щось жахливе, що може статися з кожним із нас, хоч це й представлено в цілком ірреальній формі... я зрозумів, що кожен із нас може стати чудовиськом, що в кожному з нас причаїлася така можливість. Чудовисько здатне вилізти назовні в будь-який момент. І тоді з нами відбудеться перевтілення. Інакше кажучи, чудовисько, що причаїлося всередині нас, здатне перемогти. Адже людська юрба, цілі нації періодично втрачають людську подобу: війни, повстання, погроми, різанина, колективні злочини, диктатура, репресії. І це частина тих форм, у яких виявляється наша потворність...» Про ці проблеми ми й поговоримо на уроці.
- Оголошення теми й мети уроку
- Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
- Розкажіть про кафкіанський світ, життя, переконання і творчість письменника.
- Поясніть зізнання Кафки: «...Я живу у своїй родині більш чужий, аніж найчужіший».
- Формування вмінь і навичок
- Евристична бесіда за змістом твору
- Грегор Замза — головний герой твору. Що з ним трапилося?
- Що вражає в його перевтіленні? (У душі залишився людиною, яка мислить, страждає.)
- Як ми дізнаємося про події у творі? (Через передачу думок самого героя, фіксацію потоку свідомості)
- Ким був Грегор до перетворення?
- Який це тип людини, на ваш погляд? («Маленької» людини, сірої, непримітної)
- Як ставився Грегор до своєї родини, що він для неї робив?
- А як поставилися до Грегора його рідні? Як змінювалися їхні стосунки з часом? (Грегор усе більше турбувався, переживав за сім’ю, а його рідні все більше його ненавиділи, бо він їх обтяжував.)
- Що спонукає Грегора піти з життя?
- Що, на ваш погляд, найстрашніше у творі? (Ніхто з близьких не співчуває нещасному.)
- Чи мав герой шанси на спасіння? (У казці — так, у творі Кафки — ні, бо героя оточують байдужі, жорстокі люди.)
- У чому суть іронії письменника? Чи зменшує вона трагічну силу страждань Грегора? («Комаха» бореться за суто людські привілеї: духовне життя, соціальний статус, власну гідність. Це надає комічної тональності боротьбі. Але іронія поєднана з глибоким трагізмом у зображенні людського існування.)
- Спостереження над текстом новели
Бесіда
- Яка головна метафора твору? (Перетворення людини на комаху, чудовисько)
- Чому автор зберігає розміри людського тіла героя після перевтілення? (Величина тіла — величина душі. Пригніченість, зневіра, відчай, зацькованість — це від комахи; розуміння близьких, любов до них, спогади дитинства, юності — це від людини. Залишаючи Грегорові розмір тіла людини, Кафка ніби дає шанс йому на повернення до колишнього стану, яке могло б, напевне, статися завдяки любові й терпінню ближніх, але не сталося. У жорстокому світі самотня людина-комаха приречена на загибель.)
- Які художні деталі використовуються у творі? Поясніть їхню роль. (Позолочена рамка на малюнку дами — фальш світу, що про нього мріє герой; висока конторка, на якій сидить шеф, — символ влади та відстані між начальником та підлеглим; гігантська багатоніжка із кволими лапками — німий відчай зрадженого життя та ін.)
- У чому полягає притчевість новели? (Ця новела — засторога від жорстокості, бездушності, нетерпимості та байдужості.)
- Визначення ролі деталей в оповіданні (у групах)
Завдання для 1-ї групи. Дібрати цитати про інтер’єр, який оточує Грегора, зробити висновки.
Завдання для 2-ї групи. Визначити, які кольори зустрічаються у творі, які переважають; пояснити їхнє символічне значення.
Завдання для 3-ї групи. Визначити роль музики у творі.
- Колективна характеристика головного героя Грегора Замзи
-
Грегор Замза
Події
|
Риси характеру
|
- Комівояжер Грегор Замза з невідомих причин перетворився на комаху. Він сприйняв своє перевтілення покірно, мислить і відчуває, як людина й прагне це довести родичам.
- Покірний Грегор-комаха збунтувався, коли з його кімнати почали виносити меблі. Він намагався захистити власне право на людське існування й гідність, але зазнав поразки.
- Почувши гру сестри на скрипці, Грегор покинув своє сховище, щоб показати, що він зберіг здатність відчувати музику, прекрасне. Але родина сприймає його дії вороже
|
Працьовитий, сумлінний, відповідальний, турбується про родину, має гідність, покірний, чутливий до прекрасного
|
|
Висновки. Грегор Замза — «маленька людина», безсила перед жорстокістю світу і його абсурдністю, але до кінця зберігає шляхетність, гідність та інші найкращі людські якості.
- Закріплення знань, умінь і навичок
Моделювання ситуації (у групах)
- Створіть модель долі сучасної людини, яка опинилась у ситуації, що нагадує символічну картину перевтілення в новелі Ф. Кафки. (Хворий на СНІД чи іншу невиліковну заразну хворобу; людина з алкогольною, наркотичною чи ігровою залежністю тощо)
- Домашнє завдання
Знати зміст оповідання Кафки «Перевтілення». Уміти його аналізувати.
Визначити й записати риси індивідуального стилю письменника.
- Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Продовжте речення:
- Найбільше мене вразило...
- Я вважаю ситуацію з «перевтіленням»...
|