Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із громадянської освіти 10 клас |
тема №5: ЯКІ Є МЕХАНІЗМИ ЗАХИСТУ ПРАВ ЛЮДИНИ І ПРАВ ДИТИНИ Після цього уроку учні/учениці зможуть: Хід уроку Вступна частина (7-8 хв) 1. Запропонуйте учням прочитати казку та визначити: Хто герої казки? У чому полягає конфлікт? Як його було розв’язано? Жила-була собі маленька людина. Аж якось проявився у неї талант – заходилася вона статті до газет дописувати – цікаві й гострі на язик. Тут одного ранку завітав до маленької людини Високий поліцейський й зажадав: «Ходи-но зі мною, людино! Негайно!». Не поспіла маленька людина з’ясувати, куди і з якої-такої причини вона має слідувати за Високим поліцейським, як дістав той кайданки й умить заклацнув на її руках. І відвів Високий поліцейський маленьку людину до Держави. «Як смієш ти, маленька людино, без мого дозволу друкувати ті брехливі статейки? Чи не в буцигарні ти, бува, хочеш поніжитися?», – наскочила на маленьку людину Держава. «Якщо хтось і може мене у чомусь звинуватити, якщо хтось і може призначити мені покарання, то це точно не ти», – рішуче відказала маленька людина. «Невже цей кремезний чоловічара у формі?», – роздратувалася Держава, вказуючи на Високого поліцейського. «Не він, а я», – раптом відізвалась якась тінь у кутку. «Хто це – «я»?!, – аж підстрибнула Держава – і тобі закортіло на тюремний «курорт»?!». «Я – це твій Поважний Суд», – спокійно повідав той, кого намагалася розгледіти Держава, – я завжди тут. І відтепер та до кінця світу вирішуватиму будь-які конфліктні справи. А маленька людина не винувата, – твердо мовив Поважний Суд, – нехай йде собі й займається улюбленою справою». Принишкла Держава – що їй було казати. А скоро маленька людина заснувала власну газету. На її шпальтах розповіла про загадкову появу в її країні розумного справедливого Поважного Суду. 2. Після опрацювання казки запитайте учнів: Як ви думаєте, про що йтиметься на нашому уроці? Основна частина (25-28 хв) 1. Об’єднайте учнів у трійки/четвірки та запропонуйте їм поетапно проаналізувати правову ситуацію за запитаннями до кожного фрагменту (20-23 хв). ПЕНСІОНЕРКА У ФОРМІ Віра Олександрівна Корнійчук проживала в м. Овручі Житомирської області й служила у військовій частині. Досягнувши пенсійного віку, в 2001 році вона звільнилася зі служби. 56-річна пенсіонерка зажадала, щоб військова частина, в якій вона служила, виплатити їй компенсацію в сумі 1846 грн за належне їй військове обмундирування, яке їй не видавали протягом кількох років. 2) Прочитайте фрагмент тексту та дайте відповіді на запитання: Чи справдилися ваші передбачення? Яке право Віри Корнійчук, на вашу думку, порушене? Що відбуватиметься далі? Яке своє право і де відстоюватиме Корнійчук? Віра Корнійчук звернулася до військового суду Житомирського гарнізону з позовом проти військової частини, в якій вона служила. 10 вересня 2001 року цей суд ухвалив рішення: стягнути з військової частини А-4602 на користь заявниці 1946,20 грн компенсації за невикористане речове майно (військову форму). Це рішення набрало законної сили. Утім воно залишилося невиконаним у зв’язку з відсутністю у боржника коштів. 3) Прочитайте фрагмент тексту та дайте відповіді на запитання: Чи вдалося вам передбачити розвиток подій та правильно відповісти на запитання? Як ви думаєте, що відбуватиметься далі? Як ви думаєте, які аргументи/вимоги висуватимуть сторони спору? Не домігшись виконання рішення суду Державною виконавчою службою та Державним казначейством у силу відсутності коштів на рахунках військової частини (боржника), 26 травня 2007 року Віра Корнійчук подала заяву до Європейського суду з прав людини (N 28808/07) проти України. Заявниця скаржилася на тривале невиконання рішення від 10 вересня 2001 року. Вона вважала, що порушено пункт 1 статті 6 Європейської конвенції, де зазначено: “Кожен має право на справедливий… розгляд його справи упродовж розумного строку… судом, встановленим законом, який вирішить спір щодо його прав та обов’язків цивільного характеру…” 4) Прочитайте фрагмент тексту та дайте відповіді на запитання: Чи вдалося вам передбачити розвиток подій та правильно відповісти на запитання? Якою буде позиція Європейського Суду? Чи ухвалить Суд рішення на користь Віри Корнійчук? Якщо так, то яке? 5) Прочитайте фрагмент тексту та дайте відповіді на запитання: Чи вдалося вам передбачити розвиток подій та правильно відповісти на запитання? Чи ухвалить Суд рішення в справі «Корнійчук проти України» на користь заявниці? Якщо так, то яке? Суд, вважаючи, що справа заявниці стосувалася права на компенсацію, а не права на службове обмундирування, визнав заяву прийнятною (приміт. – такою, що підлягає юрисдикції Європейського Суду). Суд зазначив, що рішення від 10 вересня 2001 року є невиконаним протягом 7 років і 10 місяців. 6) Прочитайте фрагмент тексту та дайте відповіді на запитання: Чи вдалося вам правильно відповісти на запитання? Чи збіглися прогнозоване вами й реальне рішення Європейського суду в цій справі? У жовтні 2009 року Європейський суд ухвалив таке рішення у цій справі (приміт. – ЄС ухвалює рішення на основі прецеденту. У цій справі Суд керувався, зокрема, рішенням у справі “Войтенко проти України” (заява N 18966/02)): 7) На завершення аналізу ситуації обговоріть з учнями в загальному колі такі запитання: Якими механізмами захисту прав людини скористалась фігурантка справи? Які думки й почуття викликала у вас ця історія? 2. Запитайте в учнів: Що, на вашу думку, означає словосполучення «Механізми захисту прав людини»? Напишіть його на дошці і разом з учнями, послідовно відповідаючи на запитання, складіть схему (5-8 хв). Запитайте учнів: Чому, на вашу думку, ця система в Україні, як і в інших демократичних країнах, така розгалужена? Підсумкова частина (9-10 хв) Обговоріть у загальному колі такі запитання: Які механізми захисту прав людини видаються вам найефективнішими? Яку роль відіграють бажання, ініціативність та обізнаність людини в захисті власних прав? Попросіть учнів у зошитах накреслити відрізок із позначками від 1 до 12 та позначити на ньому буквою «П» рівень обізнаності в темі на початок уроку, а буквою «Т» – наприкінці уроку. Запросіть до слова 2-3 учнів за бажанням. Якщо залишиться час, розгляньте з учнями діаграму, запропонувавши їм виконати таке завдання: Якщо час вичерпано, попросіть їх опрацювати діаграму вдома. Порадьте дітям залучити до опитування батьків, інших дорослих членів родини. | |
Переглядів: 956 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |