УРОК № 32
Тема. Білорусь (Республіка Білорусь).
Очікувані
результати:
учень характеризує географічне положення країни, на-селення і міста, називає особливості сучасного розвитку
господарства, характеризує галузеву та територіальну
структуру промисловості, особливості сільського госпо-дарства, транспортну інфраструктуру, зовнішньоеконо-мічні зв’язки.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання:підручник географії, атлас, контурні карти, ілюстрації
з краєвидами країни.
Опорні
поняття:
географічне положення, населення, міста, господарство,
галузева структура, територіальна структура, промисло-вість, сільське господарство, інфраструктура, зовнішньо-економічні зв’язки.
I. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ
Білорусь — центральноєвропейська країна. Її територія досить ком-пактна, нагадує трапецію, майже в центрі якої розташована столиця краї-ни — місто Мінськ. Білорусь межує з Україною, країнами — членами ЄС
(Польщею, Латвією та Литвою) та багатою на природні ресурси Росією. Її те-риторію перетинають численні судноплавні річки, серед яких особливе зна-чення має Дніпро.
Кордони країни не мають чітко виражених природних рубежів і дуже
зручні для підтримки економічних відносин із сусідами. Ця обставина, а та-кож розташування Білорусі майже в центрі Європи, обумовили проходження
через територію країни важливих транспортних магістралей.
ІІ. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ
Учитель нагадує, що десятикласники повинні були самостійно опрацю-вати матеріал, присвячений Білорусі. Після цього об’єднує учнів у групи
і пропонує самостійно охарактеризувати країну. Кожна група отримує карт-ку із завданням і розподіляє обов’язки: учні письмово відповідають на за-питання репродуктивного характеру, а більш складні завдання обговорюють
колективно (у процесі роботи можна користуватись атласами та іншими дже-релами знань).
План характеристики
1. Особливості географічного положення.
Сформулюйте свою точку зору за таким запитанням: Як географічне по-ложення вплинуло на історичний розвиток країни й економіку країни?
2. Природні умови.
3. Рівень забезпеченості природними ресурсами.
Сформулюйте свою точку зору за такими запитаннями: 1) Як би ви оціни-ли природні умови Білорусі в порівнянні з Україною? 2) Які проблеми вини-кають у зв’язку з нестачею мінеральних ресурсів? Як їх вирішує білоруський
уряд?
4. Кількість і темпи росту населення (високі, середні, низькі).
5. Віковий і статевий склад .
6. Національний і релігійний склад.
7. Процеси урбанізації, найбільші міста.
Сформулюйте свою точку зору за такими запитаннями: 1) Які заходи
варто вжити для поліпшення демографічної ситуації в країні? 2) Чим би ви
пояснили досить високий рівень життя в країні? Так за індексом розвитку
людського потенціалу серед країн СНД Білорусь посідає одне з найвищих
місць — 68 (Росія — 71 місце). 3) Дайте оцінку демографічної ситуації в кра-їні в порівнянні з Україною. 4) Чим можна пояснити особливості релігійного
складу населення країни? 5) Охарактеризуйте роль Мінська як економічно-го, політичного й культурного центру країни.
8. Галузева структура промисловості.
9. Значення, види продукції, що випускається, та особливості географії ма-шинобудування.
10. Географія хімічної промисловості.
11. Географія легкої й харчової промисловості.
12. Особливості розвитку сільського господарства.
13. Основні види сільськогосподарських рослин, географія їхнього вирощу-вання.
14. Значення й особливості тваринництва.
Сформулюйте свою точку зору за такими запитаннями: 1) Із чим пов’язана
спеціалізація промисловості країни на машинобудуванні й хімічній промис-ловості. 2) У чому проявляється залежність економіки Білорусі від Росії?
3) Чим би ви пояснили, що економіка країни мало постраждала від світо-вої економічної кризи? 4) У чому полягають і чим пояснюються відмінності
в спеціалізації сільського господарства Білорусі та України? 5) Якими є осо-бливості транспортної системи країни? 6) Перелічіть характерні риси зовніш-ніх економічних зв’язків Білорусі.
Сформулюйте свою точку зору за такими запитаннями: 1) Які транспортні
магістралі зв’язують Україну й Білорусь. Які вантажі ними перевозяться?
2) Які плюси й мінуси має залежність країни від транзитних перевезень між
Росією та країнами Центральної й Західної Європи? 3) Чи можна сказати, що
економіки України й Білорусі взаємно доповнюють одна одну? Аргументуйте
свою точку зору. 4) Які товари могла б завозити Білорусь у вашу область? Що
могла б запропонувати Білорусі ваша область?
По закінченні роботи групи здають виконані роботи і вибирають кількох
учнів, які разом з учителем перевіряють їх і на наступному уроці доповідають
про підсумки.
IІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
1. Охарактеризуйте економіко-географічне положення країни.
2. Дайте оцінку забезпеченості Білорусі корисними копалинами.
3. Якими є особливості промисловості Білорусі?
4. У чому проявляється залежність економіки Білорусі від Росії?
5. Розкажіть про транспортну систему країни.
6. Зберіть відомості про економічні зв’язки Білорусі й України. Підготуйте
повідомлення.
7. Білорусь отримала членство в ООН ще при заснуванні цієї організації
в 1945 р.— за визначні заслуги в боротьбі з фашизмом у роки Другої світо-вої війни. Це був дійсно партизанський край. Назвіть природні особливос-ті країни, які сприяли діям партизанів та ускладнювали боротьбу з ними
окупантів.
|