Мовно-літературний турнір «Барви рідного слова» (10 клас)
Тема. Мовно-літературний турнір «Барви рідного слова»
Мета. Розширити знання учнів про мову та літературу; сформувати поняття про мову як найважливіший засіб спілкування, пізнання, впливу; удосконалювати вміння аналізувати висловлювання; сприяти осмисленню ролі мови як найважливішого зв’язку поколінь
Обладнання. Мультимедійна система
Хід заходу
Ведуча 1.
- Доброго дня, шановні друзі! Вітаємо вас на мовно-літературному турнірі «Барви рідного слова».
Ведуча 2.
- Наше свято сьогодні незвичайне – це слово про слово, а конкретно – про слово української мови, що є неоціненним скарбом нашої молодої держави – України. Слово має велику магічну та рушійну силу: «Вітер гори руйнує, а слово народи підіймає».
Ведуча 1.
- Мова – це великий дар природи. У світі налічується близько трьох тисяч мов. І в кожного народу вона своя. Серед них – ніби запашна квітка в чудовому букеті – українська мова. Її багатство і красу, витонченість і мелодійність визнано світом.
Ведуча 2.
- Знання учасниками турніру української мови та літератури буде оцінювати шановне журі.
Ведуча 1.
- Любі друзі, у турнірі беруть участь команди «Мовознавці» та «Розумники».
Перший етап «Розминка».
- Кожній команді потрібно буде закінчити речення. Правильна відповідь – 1 бал. Запитання першій команді.
- Фонетика – це…
- Омоніми – це…
- Алфавіт – це…
- Є такі службові частини мови:
- За структурою речення бувають:
- Є такі другорядні члени речення:
- Пряма мова – це…
- Відгук – це…
Ведуча 2.
- Морфологія – це…
- Пароніми – це…
- В українській мові звуків:
- Є такі самостійні частини мови:
- Порядок слів у реченні є:
- Є такі головні члени речення:
- Звертання – це…
- Рецензія – це…
Ведуча 1.
- Другий етап «Домашнє завдання». Учасникам команд потрібно було підготувати презентацію на тему: «Жінки у житті Івана Франка». За кращу презентацію 5 балів.
Ведуча 2.
- Третій етап має назву «Кому належать слова?». Кожній команді буде прочитано по чотири вислови про мову, а вам потрібно назвати автора слів. Кожна правильна відповідь 1 бал.
- Ну щоб, здавалося слова…
Слова та голос – більш нічого,
А серце б’ється – ожива,
Як їх почує.
Т.Шевченко
- Любіть Україну у сні й наяву, вишневу свою Україну.
В.Сосюра
3. Слово, моя ти єдиная зброя, ми не повинні загинуть обоє.
Леся Українка
4. Мова – це доля нашого народу.
О.Гончар
Ведуча 1.
1. Найбільше і найдорожче добро в кожного народу – це його мова.
П.Мирний
2. Бринить, співає наша мова,
Чарує, тішить і п’янить.
О. Олесь
3. Як парость виноградної лози, плекайте мову.
М.Рильський
4. Буду я навчатись мови золотої…
А.Малишко
Ведуча 2.
- Четвертий етап «Криниця мудрості». До поданих фразеологізмів дібрати синоніми. Завдання першій команді.
1. Викинути з голови (забути)
2. Мозолити очі (набридати)
3. Задирати носа (зазнаватися)
4. Аж ребра світяться (худий)
5. Як сніг на голову ( несподівано)
Завдання іншій команді.
- Ніде яблуку впасти (тісно)
- Пасти задніх (відставати)
- Рукою подати (близько)
- Розбити глек (посваритися)
- Душа в п’яти сховалась (злякатися)
Ведуча 1.
- П’ятий етап «Загадкова скринька». Кожний член команді по черзі дістає з скриньки картку, на якій написане слово. З обраним словом згадати прислів’я. Кожна правильна відповідь 1 бал (слово, правда, козак, мова, хліб, голова, золото, книга, світло, діло).
Ведуча 2.
- Шостий етап «Містами України». Кожній команді дано картки, на яких зашифровано назви міст України. Потрібно відгадати назви, переставивши літери місцями і записати слова.
Завдання першій команді.
- грошви+до(Вишгород)
- київ+мало (Миколаїв)
- вечір+ніц (Чернівці)
Завдання другій команді.
- гульк+сан (Луганськ)
- речі+гнів (Чернігів)
- керча+си (Черкаси)
Ведуча 1.
- Сьомий етап «Кращий знавець прозових творів». Прослухайте уривки, прочитаних творів, згадайте автора та назву. Кожна команда прослухає по три уривка.
Завдання першій команді.
- «Земля» О.Кобилянська
- «Кайдашева сім’я » І.Нечуй-Левицький
- «Мартин Боруля» І.Карпенко-Карий
Завдання другій команді.
- «Оборона Буші» М.Старицький
- «Тіні забутих предків» М.Коцюбинський
- «Хіба ревуть воли…» П.Мирний
- Надаємо слово шановному журі.
Ведуча 2.
- Тож вивчаймо рідну мову та літературу, шануймо їх. Тільки той зможе осягнути своїм розумом і серцем красу, велич Батьківщини, хто збагнув барви рідного слова, хто дорожить ним, як добрим ім’ям своєї родини.
|