Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) |
УРОК 40. ПРАВОПИС СУФІКСІВМета (формування компетентності): предметні: поглиблення знання про морфемний склад слів, розуміння зв'язку значення слова й суфікса; правильне утворення слів з різними суфіксами, правопис суфіксів; орфографічні навички; ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння бачити помилки у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови; повага до людей праці, сприйняття краси музики. Тип уроку: урок формування вмінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ Емоційна зарядка Людина, яка змогла зрушити гору, починала із того, що перетягувала з місця на місце дрібні камінці (Китайське прислів’я). · Як ви розумієте зміст прислів’я? · Чи є подібний вислів у нас? (Дорогу подолає той, хто йде.) · Які якості потрібні для того, щоб «починати перетягувати дрібні камінці»? II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Перевірка домашнього завдання Акцентуаційна хвилинка АпОстрОф, алфАвІт, зАголОвок, волОдАр, доповІдАч, наглЯдАч, дОговІр, подАннЯ, пОмИлка, рОзбІр, зЕрнО, васИлькИ, Усмішка, фАрфОр, нАпАсть, пОстІль, прОстИй, беззАхИсний, жАлібнИй, м'ЯзовИй, пЕрвІсний, кОрИсний, вітчИзнЯний, мИлостИвий, ялИнкОвий, світАнкОвий, закІнчИв, відповІстИ (але: відповісИ, відповІм, відповілА), тАкОж, зокрЕмА, зАвждИ, назАвждИ, нАвпІл, нашвидкУрУч, нАдвОє, воднОчАс, бАйдУже, глИбОко, вИсОко, зАтИшно, мАбУть, посЕрЕд. Висновок: орфоепічні норми наголошування окремих слів у процесі розвитку мови могли змінюватися. Про це свідчить наявність в українській мові незначної кількості слів з подвійним наголосом, які, проте, зберігають єдине лексичне значення. ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Проблемне питання · Чому не можна говорити «Я вибачаюся»? (Частка -ся в дієсловах, що стоїть після -ти, є усіченою формою зворотного займенника себе: умивати — умиватися (себе). У повсякденній практиці його позначають як суфікс.) ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з підручником ► Прочитайте теоретичний матеріал підручника. Перекажіть його. Моделювання «Карти пам'яті» ► Ознайомтесь із таблицею «Правопис суфіксів». Доповніть її прикладами. Правопис суфіксів
Моделювання слів (усно). «Ланцюжок» ► Від поданих слів утворіть збірні поняття за допомогою суфіксів. Голосити, говорити, шепіт, воскресати. ► Від поданих слів утворіть віддієслівні іменники. Коливатися, сприяти, сяяти, розгортати, полювати, порушувати. ► Від поданих слів утворіть іменники, що означають професію, рід занять: Скрипка, крам, вівці, тесати, господарювати, газета, байка, карти, володіти, боротися, учити, перемагати, уболівати, коригувати, лічити, дресирувати, газозварювальний, зброя. ► Від поданих слів утворіть зменшувальну форму і родовий відмінок іменників. Міст, колос, гай, луг, друг, жук, кожух, кий, млин, стіг; пень, кінь. ► Від поданих слів утворіть іменники, що означають належність до місця, нації. Вінниця, Молдова, хутір, Київ, гори, Афіни, Полтава, Крим, Данія. ► Від поданих слів утворіть іменники із суфіксами -ичок, -ичк. Вузлик, вулиця, полиця, вогник, горлиця, пшениця, горбик, дощ, криниця, вулик, полуниця, горщик, паляниця, рукавиця, спідниця. ► Утворіть зменшену форму іменників. Мішок, місто, доріжка, літо, слово, яйце, доля, книга, річка, нічка, вершок, жито, вікно, стежка, стрічка, ножик, батько, піч, ніч, Софія. ► Утворіть назви живих істот середнього роду. Чайка, собака, лев, тигр, качка, лебідь, олень, морж, гуска, вовк; свиня, корова, кобила. ► Утворіть прізвища. Григорій, Антін, Артем; Лука, Сава. ► Утворіть чоловічу і жіночу форми по батькові. Петро, Валерій, Яків, Сергій, Прокіп, Сава, Хома, Григір, Григорій, Лука, Семен, Антін, Ян, Віктор. ► Утворіть слова з негативним значенням. Чудо, вовк, хлопець, баба, вогонь, рука, голос, колос, очі, нога, прізвище, вітер, мороз, грім, очерет, сом, оберемок. ► Від іменників іншомовного походження за допомогою суфіксів -ик (-ік) утворіть назви галузей науки чи спорту. Поясніть правопис голосних и, і в суфіксах. Економія, ритор, мелодія, космонавт, педагог. ► Від іменників іншомовного походження за допомогою суфіксів -ист (-іст) утворіть назви людей за родом діяльності. Поясніть правопис голосних и, і в суфіксах. Культура, шахи, волейбол, мотор, піаніно. ► Від поданих слів утворіть за допомогою суфіксів -изм (-ізм, -їзм) абстрактні іменники. Поясніть правопис голосних и, і в суфіксах. Романтика, психологія, Дарвін, абстракція, індус, історія. Дослідження-спостереження ► Визначте у словах суфікси. Які вони: словоутворювальні чи формоутворювальні? Я по табору іду. Дай-но пісню заведу!.. Та вітрець її до нотки Всю розвіяв по саду. До закинув на калину, Ре — у росяну траву, Мі — в ожину, Фа — в шипшину, Соль — кислиці у листву, Ля — в гучну трубу горніста, Сі — струмкові в воду чисту, До — синиці у гніздо. О. Пархоменко V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Робота в парах ► Погоджуючи із сусідом по парті правила написання суфіксів, запишіть слова, уставляючи замість крапок потрібні букви. Виділивши суфікси, згрупуйте за ними слова. Марш..вий, улюбл..нка, довжел..зний, лев..ня, тонюс..нький, гол..вка, уроч..стий, гутаперч..вий, чищ..н..я, плет..во, зразк..вий, перц..вий, язич..ще, гарн..сеньий, песц..вий, волоч..ння, соняшнич..ння, бат..чко, кус..чок, лосос..вий, рог..вка, берез..вий, морж..вий, хлібн.. чка, вдалеч..нь, сов..ня, крап..чка, марин..ваний, опис..ван..ий, закресл..ваний, камінч..к, пол...чко, сестр..чка, сургуч..вий, аналіз..ван..ий, глибоч..нь, запрограм..ван..ий, алич..вий, небил..чка, кур..чка, кач..чка, емал..вий, со..вий, копі..чка, лож..чка, марганц..вий. Готуємося до ЗНО ► Установіть відповідніть правопису суфіксів з прикладами. В усіх словах уживається:
Сформулюй правило ► До поданих груп слів з пам’яті сформулюйте правила написання. 1) Вуличка, кошичок, паличка, рушничок (в іменникових суфіксах -ик-, -иц (я), -ич-, -ищ (е), -иськ (о) голосний и зберігається і в похідних словах); 2) служіння, зубожіння, везіння, волочіння (суфікс -інн (я) у віддієслівних іменниках); 3) картоплиння, маковиння, бурячиння (суфікс инн (я) в збірних іменниках); 4) проміння, коріння, насіння, каміння (винятки); 5) височінь, широчінь, стрункіший, малюсінький, свіжісінький (у суфіксах -інь, -іш (ий), -ісіньк (ий), -юсіньк (ий)). Я — редактор ► Серед поданих сполучень слів знайдіть правильні. Поясніть причини помилок у неправильно утворених сполученнях слів: 1) тавтологія (робити роботу); 2) плеоназм (пам’ятний сувенір); 3) неправильна сполучуваність слів (пароніми, уживання слова в невластивому йому значенні) (громадський обов’язок; зграя друзів); 4) калька з російської мови (росіянізми) (слідуюча зупинка). ► З’ясуйте суфікси у виділених словах. Як вони пов’язані з лексичним значенням слова? Чи правильно утворені з ними слова? ► Дайте визначення суфіксу. (Суфікс (від лат. suffixus — підставлений) — частина слова, що стоїть після кореня і слугує для творення нових слів чи граматичних форм: тижн-ев-ий, тепл-іш-ий). Музикальний вечір, музикальний слух, музична комедія, музикальна школа, робити вклад, вносити внесок, грошовий вклад, членський внесок, грошова субсидія, терпіння лопнуло, завідувачкафедри, завідуючий кафедрою, кидатися у вічі, прийняти до серця, прийміть до уваги, приймати міри, знеболюючі засоби, знеболювальні таблетки, багаточисленні болільники, учасковий лікар, дільничий терапевт, доказувати думку, смачні блюда, цікав міроприємства, блінчіки з м’ясом, сказати зайве, коврове покриття, зворотний адрес, заказний лист, завдати шкоди, надати перевагу, надавати допомогу, зважати на правила, являється прикладом, непридатний до вжитку. VI. ПІДСУМОК УРОКУ Рефлексія · Поставте на полях оцінку за вашу працю на уроці. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР) ► Виконайте вправу з підручника. ► Вивчіть швидкомовку: Для синків-молодців Мати напекла млинців. І хвалили молодці Ті млинці на молоці. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 2459 | |
Всього коментарів: 0 | |