Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 41 Тема: О. Грін «Пурпурові вітрила». Поглиблення понять про повість. Феєрія (повість-феєрія). Феєрія і казка: схожість і відмінності. Екранізації, театральні вистави за творами О. Гріна Мета: поглибити знання учнів про повість (повість-феєрія), знайти схожі й відмінні риси казки й феєрії; визначити особливості сюжету й композиції повісті О. Гріна; ознайомити учнів з екранізаціями, театральними виставами за творами цього автора; розвивати вміння аналізувати прозовий твір, порівнювати його з екра- нізацією, розвивати логічне мислення та мовлення учнів; виховувати інтерес до літератури та інших видів мистецтва. Очікувані результати: учні дають визначення поняттю «феєрія», називають ознаки феєрії в повісті «Пурпурові вітрила», схожість і відмінність феєрії від жанру казки; висловлюють враження від перегляду фрагментів фільму; визначають особли- вості сюжету й композиції повісті О. Гріна. Обладнання: фотографії скульптури Ассоль у різних містах; фрагменти з фільму режисера О. Птушко «Пурпурові вітрила» (1961 р.), схема «Повість» (1 на парту), літера- турознавчий словник. Ключові поняття: феєрія, повість, повість-феєрія, казка, сюжет, композиція, елементи ком- позиції. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Вид уроку: комбінований. Епіграф до уроку Грін створив у своїх книгах світ веселих і сміливих людей, прекрасну землю, повну запашних заростей і сонця, — землю, не нанесену на карту, і диво- вижні події, від яких паморочиться в го- лові, як від ковтка вина. Світ, у якому живуть герої Гріна, може здатися нере- альним тільки людині убогій духом. Той, хто відчував легке запаморочення від першого ж ковтка солоного й теплого повітря морських узбереж, відразу відчує достовірність грінівського пейзажу, ши- роке дихання грінівських країн. К. Паустовський Перебіг уроку I. Організаційний етап II. Перевірка дом ашнього завдання Учні читають складені вдома вірші за метафорою. III. Ет ап перевірки знань учнів ;; Літературний диктант «Упізнай героя» (див. електронний додаток) IV. Ет ап підготов ки учнів до активного та свідомого засво єння нового матеріалу ;; Повідомлення теми нового матеріалу ;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу Отже, сьогодні на уроці ми повиннік: 99повторити… 99зрозуміти… 99дізнатися… 99розвинути… ;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності Чи вважаєте ви твір О. Гріна звичайною повістю? Але незви- чайним у цій повісті є не тільки сюжет, не тільки історія написання твору, не тільки чарівна історія кохання, історія здійснення мрії та створення дива своїми руками. Ця повість незвичайна й за своїм жанром, за своєю побудовою. ;; Постановка перед учнями навчальної проблеми Сьогодні на уроці ми проаналізуємо жанр цього твору, визна- чимо його художні особливості, спробуємо визначити, чи вдалося ав- торам екранізації відобразити в ній особливості літературного твору. V. Ет ап засво єння нових знань Один учень отримує індивідуальне завдання знайти в словнику (підручнику) тлумачення слова «феєрія», пояснити, які ознаки феєрії має твір О. Гріна (див. електронний додаток). ;; Робота зі схемою «Повість» 1. Розгляньте схему. Використовуючи її, розкажіть про харак- терні ознаки повісті як жанру. 2. Доведіть, що «Пурпурові вітрила» — повість. 3. Запишіть у зошит, вивчіть і розкажіть сусідові по парті ви- значення повісті. Повіст ь Повість Зображення певного періоду, епізоду з життя Прозовий героя твір Повільне роз- гортання сюжету, у якому ставиться акцент на відтворенні душевного стану, пе- реживань героїв Середній обсяг, між романом і оповіданням Відносно проста композиція Важливе значення голосу автора чи оповідача Невелика кількість діючих осіб Велика роль описів, пейзажів Невелика кількість подій та проблем, детальний аналіз одного-двох конфліктів ;; Робота з літературознавчим поняттям «феєрія». Перевірка індивідуального завдання ;; Обговорення, доповнення висновків, зроблених учнем під час виконання завдання О. Грін називає свою повість феєрію, тому що сюжет має фантастично-казкові елементи, ліричне начало, а також сценічні ефекти й трюки (Грей ретельно готує для Ассоль виставу з деко- раціями та музикою, незвичайне, фантастичне видовище). Мрія Ассоль чарівним чином здійснюється (хоча ми знаємо, наскільки велика в цьому заслуга самої дівчини та Грея), чарівно починається кохання героїв, у творі наявні символи (таким чином відображено магічний характер феєрії). ;; Робота в парах Подумайте та запишіть у зошитах, які риси казки має твір О. Гріна. У чому схожість і відмінність між казкою й феє- рією? (Риси казки — випадкова зустріч з Еглем (старий схожий на чаклуна, темний ліс), казка про пурпурові вітрила, принц, що врятує дівчину від знущань, здійснить її мрію; кохання, чарівні сили, що привели Грея й Ассоль в одне місце, каблучка. Феєрія має казковий сюжет, у ній діють казкові сили, але це вистава, а не фольклорний твір; відрізняє феєрію від казки й ліричне на- чало.) ;; Робота в парах. Визначення елементів композиції повісті ;; Перегляд та обговорення фрагментів фільму О. Птушко «Пурпурові вітрила» (1961 р.) Учитель пропонує учням переглянути 1–2 фрагменти фільму (зустріч Ассоль з Еглем, «Секрет» з пурпуровими вітрилами припливає до Каперни). 4. Чи вдалося режисерові, акторам передати атмосферу казки, феєрії у фільмі, мотив очікування дива? ;; Повідомлення учнів про екранізації повісті О. Гріна та театральні вистави за твором (див. електронний додаток) VI. З акріплення нового матеріалу ;; Рефлексія. «Асоціативний ряд» З чим асоціюється у вас словосполучення «повість О. Гріна “Пурпурові вітрила”»? Учитель складає разом з класом асоціативний ряд, а потім учні усно складають невелике висловлювання про повість за опорними словами. VII. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання, інстру ктаж з його виконання ;; Завдання для всього класу Переглянути екранізації повісті «Пурпурові вітрила», ко- ротко записати свої враження від фільмів. ;; Індивідуальні завдання (за групами) Підготуватись ______до випуску газети про одного з героїв (за ва- ріантами): Шимек, Бузя, Ассоль, Грей. Продумати та підготувати ілюстрації до газети, подумати, які статті, творчі роботи (сенкани, даймонди, твори по метафорі, вірші) будуть до неї вміщені, під- готувати матеріал.
| |
Переглядів: 1522 | |
Всього коментарів: 0 | |