Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 41 Тема: О. Грін «Пурпурові вітрила». Поглиблення понять про повість

Урок № 41

Тема: О. Грін «Пурпурові вітрила». Поглиблення понять про повість.

Феєрія (повість-феєрія). Феєрія і казка:

схожість і відмінності. Екранізації,

театральні вистави за творами О. Гріна

Мета: поглибити знання учнів про повість (повість-феєрія), знайти схожі й відмінні

риси казки й феєрії; визначити особливості сюжету й композиції повісті О. Гріна;

ознайомити учнів з екранізаціями, театральними виставами за творами цього

автора; розвивати вміння аналізувати прозовий твір, порівнювати його з екра-

нізацією, розвивати логічне мислення та мовлення учнів; виховувати інтерес

до літератури та інших видів мистецтва.

Очікувані результати: учні дають визначення поняттю «феєрія», називають ознаки феєрії

в повісті «Пурпурові вітрила», схожість і відмінність феєрії від жанру казки;

висловлюють враження від перегляду фрагментів фільму; визначають особли-

вості сюжету й композиції повісті О. Гріна.

Обладнання: фотографії скульптури Ассоль у різних містах; фрагменти з фільму режисера

О. Птушко «Пурпурові вітрила» (1961 р.), схема «Повість» (1 на парту), літера-

турознавчий словник.

Ключові поняття: феєрія, повість, повість-феєрія, казка, сюжет, композиція, елементи ком-

позиції.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: комбінований.

Епіграф до уроку

Грін створив у своїх книгах світ веселих і сміливих людей, прекрасну землю, повну

запашних заростей і сонця, —

землю, не нанесену на карту, і диво-

вижні події, від яких паморочиться в го-

лові, як від ковтка вина. Світ, у якому

живуть герої Гріна, може здатися нере-

альним тільки людині убогій духом. Той,

хто відчував легке запаморочення від

першого ж ковтка солоного й теплого

повітря морських узбереж, відразу відчує

достовірність грінівського пейзажу, ши-

роке дихання грінівських країн.

К. Паустовський

Перебіг уроку

I. Організаційний етап

II. Перевірка дом ашнього завдання

Учні читають складені вдома вірші за метафорою.

III. Ет ап перевірки знань учнів

;; Літературний диктант «Упізнай героя» (див. електронний додаток)

IV. Ет ап підготов ки учнів до активного

та свідомого засво єння нового матеріалу

;; Повідомлення теми нового матеріалу

;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу

Отже, сьогодні на уроці ми повиннік:

99повторити…

99зрозуміти…

99дізнатися…

99розвинути…

;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу,

мотивація навчальної діяльності

Чи вважаєте ви твір О. Гріна звичайною повістю? Але незви-

чайним у цій повісті є не тільки сюжет, не тільки історія написання

твору, не тільки чарівна історія кохання, історія здійснення мрії

та створення дива своїми руками. Ця повість незвичайна й за своїм

жанром, за своєю побудовою.

;; Постановка перед учнями навчальної проблеми

Сьогодні на уроці ми проаналізуємо жанр цього твору, визна-

чимо його художні особливості, спробуємо визначити, чи вдалося ав-

торам екранізації відобразити в ній особливості літературного твору.

V. Ет ап засво єння нових знань

Один учень отримує індивідуальне завдання знайти в словнику (підручнику) тлумачення

слова «феєрія», пояснити, які ознаки феєрії має твір О. Гріна (див. електронний додаток).

;; Робота зі схемою «Повість»

1. Розгляньте схему. Використовуючи її, розкажіть про харак-

терні ознаки повісті як жанру.

2. Доведіть, що «Пурпурові вітрила» — повість.

3. Запишіть у зошит, вивчіть і розкажіть сусідові по парті ви-

значення повісті.

Повіст ь

Повість

Зображення

певного періоду,

епізоду з життя

Прозовий героя

твір

Повільне роз-

гортання сюжету,

у якому ставиться

акцент на відтворенні

душевного стану, пе-

реживань героїв

Середній обсяг,

між романом

і оповіданням

Відносно

проста

композиція

Важливе

значення

голосу автора

чи оповідача

Невелика

кількість

діючих

осіб

Велика роль

описів,

пейзажів

Невелика

кількість подій та

проблем,

детальний

аналіз одного-двох

конфліктів

;; Робота з літературознавчим поняттям «феєрія».

Перевірка індивідуального завдання

;; Обговорення, доповнення висновків,

зроблених учнем під час виконання завдання

О. Грін називає свою повість феєрію, тому що сюжет має

фантастично-казкові елементи, ліричне начало, а також сценічні

ефекти й трюки (Грей ретельно готує для Ассоль виставу з деко-

раціями та музикою, незвичайне, фантастичне видовище). Мрія

Ассоль чарівним чином здійснюється (хоча ми знаємо, наскільки

велика в цьому заслуга самої дівчини та Грея), чарівно починається

кохання героїв, у творі наявні символи (таким чином відображено

магічний характер феєрії).

;; Робота в парах

Подумайте та запишіть у зошитах, які риси казки має

твір О. Гріна. У чому схожість і відмінність між казкою й феє-

рією? (Риси казки — випадкова зустріч з Еглем (старий схожий

на чаклуна, темний ліс), казка про пурпурові вітрила, принц, що

врятує дівчину від знущань, здійснить її мрію; кохання, чарівні

сили, що привели Грея й Ассоль в одне місце, каблучка. Феєрія

має казковий сюжет, у ній діють казкові сили, але це вистава,

а не фольклорний твір; відрізняє феєрію від казки й ліричне на-

чало.)

;; Робота в парах. Визначення елементів композиції повісті

;; Перегляд та обговорення фрагментів фільму О. Птушко «Пурпурові вітрила»

(1961 р.)

Учитель пропонує учням переглянути 1–2 фрагменти фільму (зустріч Ассоль з Еглем,

«Секрет» з пурпуровими вітрилами припливає до Каперни).

4. Чи вдалося режисерові, акторам передати атмосферу казки,

феєрії у фільмі, мотив очікування дива?

;; Повідомлення учнів про екранізації повісті О. Гріна та театральні вистави

за твором (див. електронний додаток)

VI. З акріплення нового матеріалу

;; Рефлексія. «Асоціативний ряд»

З чим асоціюється у вас словосполучення «повість О. Гріна

“Пурпурові вітрила”»?

Учитель складає разом з класом асоціативний ряд, а потім учні усно складають невелике

висловлювання про повість за опорними словами.

VII. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання,

інстру ктаж з його виконання

;; Завдання для всього класу

Переглянути екранізації повісті «Пурпурові вітрила», ко-

ротко записати свої враження від фільмів.

;; Індивідуальні завдання (за групами)

Підготуватись ______до випуску газети про одного з героїв (за ва-

ріантами): Шимек, Бузя, Ассоль, Грей. Продумати та підготувати

ілюстрації до газети, подумати, які статті, творчі роботи (сенкани,

даймонди, твори по метафорі, вірші) будуть до неї вміщені, під-

готувати матеріал.

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (19.01.2018)
Переглядів: 1522 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: