Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 40 Тема: Поєднання реального і фантастичного в повісті. Символіка образу пурпурових вітрил

Урок № 40

Тема: Поєднання реального і фантастичного

в повісті. Символіка образу пурпурових

вітрил

Мета: розкрити символічне значення образу пурпурових вітрил, сутність трактування

проблеми кохання у творі О. Гріна, показати сенс поєднання в повісті реального

й фантастичного; розвивати логічне, образне, асоціативне мислення учнів, усне

й письмове мовлення, уміння висловлювати й аргументувати власні судження

про події, героїв твору, їхній духовно-емоційний світ.

Очікувані результати: учні переказують основні події повісті «Пурпурові вітрила» О. Гріна;

називають символи в повісті, розкривають символічне значення образу пурпу-

рових вітрил, сутність трактування проблеми кохання у творі О. Гріна; вислов-

люють власні судження про персонажів (Ассоль, Артура Грея), їхнє ставлення

до кохання і світу.

Обладнання: аудіозапис та тексти пісні «Алые паруса. Песня Грэя» Тетяни Будкової (текст

на кожній парті), тексти повісті, портрет О. Гріна.

Ключові поняття: образ, символ, реальне й фантастичне, літературний герой.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: комбінований.

Епіграф до уроку

Мрія шукає шлях,

— Закриті всі шляхи;

Мрія шукає шлях,

— Позначені шляхи;

Мрія шукає шлях,

— Відкриті ВСІ шляхи.

О. Грін

Перебіг уроку

I. Організаційний етап

II. Ет ап підготов ки учнів до активного

та свідомого засво єння нового матеріалу

;; Повідомлення теми нового матеріалу

;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу

Отже, сьогодні на уроці ми повиннік:

99повторити…

99зрозуміти…

99дізнатися…

99розвинути…

;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу, мотивація

навчальної діяльності

;; Вправа «Передай усмішку»

Усміхнись у складені долоні, затримай у них свою усмішку

та передай іншому — будь-кому, до кого дотягнешся.

1. Ви зараз передавали в долонях реальні чи уявні усмішки?

А ті, що сяяли на ваших обличчях, були реальними? А що

ви відчували, коли передавали уявні усмішки? Така проста

вправа показала нам, як тісно пов’язані в нашому житті ре-

альне й уявне, фантастичне.

2. Навіщо людині фантазія? Чому дітлахи граються уявними

іграшками з не меншим задоволенням, ніж реальними? Чи

можна прожити без уяви, фантазії, мрії? Що з цього приводу

думає О. Грін, як і навіщо пов’язані між собою в його повісті

реальне й фантастичне, — про це ми й поговоримо сьогодні

на уроці.

3. Але це тільки частина нашої теми. А друга її частина відображена

в епіграфі до уроку. Перечитайте його. Чому цей вірш

називають провісником повісті «Пурпурові вітрила»?

;; Постановка перед учнями навчальної проблеми

Наше завдання — проаналізувавши 5–7 розділи повісті, ви-

значити, який шлях обирає Грей для мрії, яке символічне значення

мають у повісті пурпурові вітрила, як і для чого поєднані в ній

реальне і фантастичне.

III. Ет ап засво єння нових знань

;; Бесіда

1. Прокоментуйте слова: «Тепер він діяв уже рішуче і спокійно,

до дрібниці уявляючи те, що чекає на нього на дивовижному

шляху. Будь-який порух — думка, дія — зігрівали його витон-

ченою насолодою художньої праці. Його план склався мит-

тєво й виразно. Його уявлення про життя зазнали остан-

ньої навали різця, після якої мармур супокійний у своєму

неймовірному сяйві».

2. Який колір обрав Грей? Чому?

3. Яких музикантів він обирає?

4. Як Грей пояснює пурпурові вітрила матросам? Як вони реа-

гують на приготування Грея?

5. Що відчуває в цей момент сам Грей?

6. А як почувається Ассоль? Чому? Як вона про це сповіщає

вугільника?

7. Прокоментуйте слова, які Грей говорить Пантену. Як розкри-

вається в цих словах символіка пурпурових вітрил? («…наш

початок — мій і Ассоль — залишиться нам назавжди в пур-

пуровому відблиску вітрил, створених глибиною серця, яке

знає, що таке любов».)

8. Чи вважає Грей зустріч з Ассоль випадковою? Чому вона

не могла не відбутися з його точки зору? («…я приходжу до

тієї, котра чекає й може чекати лише мене, а я не хочу

нікого іншого, крім неї, можливо, саме тому, що завдяки їй

я збагнув одну немудру істину…»)

9. Хто підказав Ассоль, що корабель з пурпуровими вітри-

лами вже приплив? (Жучок зупинився на слові «дивись».)

10. Як відреагувала Каперна на корабель Грея?

11. Прокоментуйте зустріч Ассоль і Грея. Що нагадує рай в описі

появи Ассоль на кораблі?

12. Прокоментуйте останню фразу повісті. Чому саме так за-

кінчив свій твір О. Грін? («Циммер сидів на кормі з грифом

віолончелі біля підборіддя. Він сидів, тихо водив смичком,

змушуючи струни бриніти чарівним, неземним голосом, і ду-

мав про щастя…»)

13. Назвіть символічні образи в повісті Олександра Гріна. Що

вони символізують?

;; Вільне письмо

Протягом 3–4 хвилин учні пишуть висловлювання на одну з тем: «Що символізують

пурпурові вітрила в повісті Олександра Гріна», «Мої пурпурові вітрила».

IV. З акріплення нового матеріалу

;; Бесіда

Яку нехитру істину зрозумів Грей? Які дива ми можемо ро-

бити своїми руками?

;; Вправа «Іменні компліменти»

1. Спробуймо істворити диво своїми руками. У кого сьогодні

найгірший настрій? (Учень за бажанням або піднімається,

або виходить до дошки, або залишається на місці, одноклас-

ники говорять йому компліменти на кожну букву імені.) Чи

вдалося нам хоча б трішечки підняти твій настрій? Що ти

відчував, слухаючи наші компліменти? А що відчували ви,

говорячи добрі слова? Чи правий Грей, коли говорить: «Нова

душа буде в нього, і нова — в тебе»?

2. Як ви вважаєте, що приємніше: отримувати диво чи творити

його? А що про це думає Грей?

;; Складання таблиці «Реальне й фантастичне в повісті Олександра Гріна»

Реал ьне й фантаст ичне в повісті Олександра Гріна

Реальне Фантастичне

Cмерть Мері, життя Лонгрена з донькою, життя Грея,

Каперни; Егль, зустріч з ним Ассоль, віра Ассоль у мрію;

диво, створене руками людини

Сила, яка привела Ассоль і Грея

в одне місце на світанку

;; Висновок

«Я роблю те, що існує як старовинне уявлення про прекрасне, — те, що не здійснюється і що, властво, так само здійснюється і що можливе, як прогулянка за місто», — говорить

Грей. У творі Олександра Гріна майже немає фантастичного: ми

самі можемо творити дива у своєму житті і в житті інших, треба

тільки захотіти, повірити в себе. А ще треба вірити у свою мрію,

незважаючи ні на що.

;; Прослуховування та обговорення пісні «Алые паруса. Песня Грэя»

Тетяни Будкової

1. Як пов’язані тема та ідея пісні з темою та ідеєю повісті

Олександра Гріна?

2. У чому сутність кохання, на думку автора?

;; Рефлексія

На уроці:

99я дізнався (дізналася)…

99я зрозумів (зрозуміла)…

99найбільший мій успіх — це…

99найбільші труднощі я відчув…

99я змінив (змінила) своє ставлення до…

99на наступному уроці я хочу…

V. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання,

інстру ктаж з його виконання

;; Завдання для всього класу

Написати вірш за метафорою «Пурпурові вітрила — це…»

або «Диво — це…»

Вірш за метафорою складається з 6 характеристик, розташо-

ваних у певній послідовності: колір, смак, запах, зовнішній ви-

гляд, звук, якість переживань; перші слова кожного рядка — назва

вірша.

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (19.01.2018)
Переглядів: 3118 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: