Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 40 Тема: Поєднання реального і фантастичного в повісті. Символіка образу пурпурових вітрил Мета: розкрити символічне значення образу пурпурових вітрил, сутність трактування проблеми кохання у творі О. Гріна, показати сенс поєднання в повісті реального й фантастичного; розвивати логічне, образне, асоціативне мислення учнів, усне й письмове мовлення, уміння висловлювати й аргументувати власні судження про події, героїв твору, їхній духовно-емоційний світ. Очікувані результати: учні переказують основні події повісті «Пурпурові вітрила» О. Гріна; називають символи в повісті, розкривають символічне значення образу пурпу- рових вітрил, сутність трактування проблеми кохання у творі О. Гріна; вислов- люють власні судження про персонажів (Ассоль, Артура Грея), їхнє ставлення до кохання і світу. Обладнання: аудіозапис та тексти пісні «Алые паруса. Песня Грэя» Тетяни Будкової (текст на кожній парті), тексти повісті, портрет О. Гріна. Ключові поняття: образ, символ, реальне й фантастичне, літературний герой. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Вид уроку: комбінований. Епіграф до уроку Мрія шукає шлях, — Закриті всі шляхи; Мрія шукає шлях, — Позначені шляхи; Мрія шукає шлях, — Відкриті ВСІ шляхи. О. Грін Перебіг уроку I. Організаційний етап II. Ет ап підготов ки учнів до активного та свідомого засво єння нового матеріалу ;; Повідомлення теми нового матеріалу ;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу Отже, сьогодні на уроці ми повиннік: 99повторити… 99зрозуміти… 99дізнатися… 99розвинути… ;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності ;; Вправа «Передай усмішку» Усміхнись у складені долоні, затримай у них свою усмішку та передай іншому — будь-кому, до кого дотягнешся. 1. Ви зараз передавали в долонях реальні чи уявні усмішки? А ті, що сяяли на ваших обличчях, були реальними? А що ви відчували, коли передавали уявні усмішки? Така проста вправа показала нам, як тісно пов’язані в нашому житті ре- альне й уявне, фантастичне. 2. Навіщо людині фантазія? Чому дітлахи граються уявними іграшками з не меншим задоволенням, ніж реальними? Чи можна прожити без уяви, фантазії, мрії? Що з цього приводу думає О. Грін, як і навіщо пов’язані між собою в його повісті реальне й фантастичне, — про це ми й поговоримо сьогодні на уроці. 3. Але це тільки частина нашої теми. А друга її частина відображена в епіграфі до уроку. Перечитайте його. Чому цей вірш називають провісником повісті «Пурпурові вітрила»? ;; Постановка перед учнями навчальної проблеми Наше завдання — проаналізувавши 5–7 розділи повісті, ви- значити, який шлях обирає Грей для мрії, яке символічне значення мають у повісті пурпурові вітрила, як і для чого поєднані в ній реальне і фантастичне. III. Ет ап засво єння нових знань ;; Бесіда 1. Прокоментуйте слова: «Тепер він діяв уже рішуче і спокійно, до дрібниці уявляючи те, що чекає на нього на дивовижному шляху. Будь-який порух — думка, дія — зігрівали його витон- ченою насолодою художньої праці. Його план склався мит- тєво й виразно. Його уявлення про життя зазнали остан- ньої навали різця, після якої мармур супокійний у своєму неймовірному сяйві». 2. Який колір обрав Грей? Чому? 3. Яких музикантів він обирає? 4. Як Грей пояснює пурпурові вітрила матросам? Як вони реа- гують на приготування Грея? 5. Що відчуває в цей момент сам Грей? 6. А як почувається Ассоль? Чому? Як вона про це сповіщає вугільника? 7. Прокоментуйте слова, які Грей говорить Пантену. Як розкри- вається в цих словах символіка пурпурових вітрил? («…наш початок — мій і Ассоль — залишиться нам назавжди в пур- пуровому відблиску вітрил, створених глибиною серця, яке знає, що таке любов».) 8. Чи вважає Грей зустріч з Ассоль випадковою? Чому вона не могла не відбутися з його точки зору? («…я приходжу до тієї, котра чекає й може чекати лише мене, а я не хочу нікого іншого, крім неї, можливо, саме тому, що завдяки їй я збагнув одну немудру істину…») 9. Хто підказав Ассоль, що корабель з пурпуровими вітри- лами вже приплив? (Жучок зупинився на слові «дивись».) 10. Як відреагувала Каперна на корабель Грея? 11. Прокоментуйте зустріч Ассоль і Грея. Що нагадує рай в описі появи Ассоль на кораблі? 12. Прокоментуйте останню фразу повісті. Чому саме так за- кінчив свій твір О. Грін? («Циммер сидів на кормі з грифом віолончелі біля підборіддя. Він сидів, тихо водив смичком, змушуючи струни бриніти чарівним, неземним голосом, і ду- мав про щастя…») 13. Назвіть символічні образи в повісті Олександра Гріна. Що вони символізують? ;; Вільне письмо Протягом 3–4 хвилин учні пишуть висловлювання на одну з тем: «Що символізують пурпурові вітрила в повісті Олександра Гріна», «Мої пурпурові вітрила». IV. З акріплення нового матеріалу ;; Бесіда Яку нехитру істину зрозумів Грей? Які дива ми можемо ро- бити своїми руками? ;; Вправа «Іменні компліменти» 1. Спробуймо істворити диво своїми руками. У кого сьогодні найгірший настрій? (Учень за бажанням або піднімається, або виходить до дошки, або залишається на місці, одноклас- ники говорять йому компліменти на кожну букву імені.) Чи вдалося нам хоча б трішечки підняти твій настрій? Що ти відчував, слухаючи наші компліменти? А що відчували ви, говорячи добрі слова? Чи правий Грей, коли говорить: «Нова душа буде в нього, і нова — в тебе»? 2. Як ви вважаєте, що приємніше: отримувати диво чи творити його? А що про це думає Грей? ;; Складання таблиці «Реальне й фантастичне в повісті Олександра Гріна» Реал ьне й фантаст ичне в повісті Олександра Гріна Реальне Фантастичне Cмерть Мері, життя Лонгрена з донькою, життя Грея, Каперни; Егль, зустріч з ним Ассоль, віра Ассоль у мрію; диво, створене руками людини Сила, яка привела Ассоль і Грея в одне місце на світанку ;; Висновок «Я роблю те, що існує як старовинне уявлення про прекрасне, — те, що не здійснюється і що, властво, так само здійснюється і що можливе, як прогулянка за місто», — говорить Грей. У творі Олександра Гріна майже немає фантастичного: ми самі можемо творити дива у своєму житті і в житті інших, треба тільки захотіти, повірити в себе. А ще треба вірити у свою мрію, незважаючи ні на що. ;; Прослуховування та обговорення пісні «Алые паруса. Песня Грэя» Тетяни Будкової 1. Як пов’язані тема та ідея пісні з темою та ідеєю повісті Олександра Гріна? 2. У чому сутність кохання, на думку автора? ;; Рефлексія На уроці: 99я дізнався (дізналася)… 99я зрозумів (зрозуміла)… 99найбільший мій успіх — це… 99найбільші труднощі я відчув… 99я змінив (змінила) своє ставлення до… 99на наступному уроці я хочу… V. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання, інстру ктаж з його виконання ;; Завдання для всього класу Написати вірш за метафорою «Пурпурові вітрила — це…» або «Диво — це…» Вірш за метафорою складається з 6 характеристик, розташо- ваних у певній послідовності: колір, смак, запах, зовнішній ви- гляд, звук, якість переживань; перші слова кожного рядка — назва вірша. | |
Переглядів: 3118 | |
Всього коментарів: 0 | |