Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 33 Тема: У славлення дружби й вірності у віршіО. Пушкіна «19 жовтня». Авторські спогади й роздуми у творі

Урок № 33

Тема: У славлення дружби й вірності у віршіО. Пушкіна «19 жовтня». Авторські спогади

й роздуми у творі

Мета: ознайомити учнів з основними відомостями про дитинство та юність

О. Пушкіна, про навчання в ліцеї та ліцейських друзів поета, з літературним

музеєм у Царському Селі (Ліцеєм); визначити основну ідею вірша О. Пушкіна

«19 жовтня 1825 року», навчати знаходити авторські спогади й роздуми у творі,

характеризувати образ автора у вірші, визначати роль описів природи у творі,

розкривати їхнє емоційне забарвлення і художні засоби втілення певних емоцій

і почуттів, поглибити поняття про вірш; розвивати творчу уяву учнів, мислення,

навички аналізу вірша; виховувати повагу до справжньої дружби та вірності

друзям.

Очікувані результати: учні знають і розповідають про основні факти життя і творчості

О. Пушкіна, увічнення його пам’яті в літературному музеї в Царському Селі

(Ліцеї) та пам’ятниках; виявляють факти біографії О. Пушкіна у вірші «19 жов-

тня 1825 року»; визначають основну ідею вірша, знаходять відповідні цитати;

характеризують образ автора, його спогади, зміни образу автора в часі; визна-

чають роль описів природи у творі, розкривають їхнє емоційне забарвлення

і художні засоби втілення певних емоцій і почуттів.

Ключові поняття: біографія, вірш, ліричний твір, тропи, пейзаж.

Обладнання: портрети О. Пушкіна, А. Дельвіга, І. Пущина, В. Кюхельбекера, М. Корсакова,

Ф. Матюшкіна, О. Горчакова, фотографії літературного музею та пам’ятника

О. Пушкіну в Царському Селі, репродукції картини І. Рєпіна «Пушкін на ліцей-

ському іспиті в Царському Селі 8 січня 1815 року», малюнка В. Фаворського

«Пушкін-ліцеїст».

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Вид уроку: комбінований.

Перебіг уроку

I. Організаційний етап

II. Ет ап підготов ки учнів до активного

та свідомого засво єння нового матеріалу

;; Повідомлення теми нового матеріалу

;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу

Сьогодні на уроці ми повинні:

99повторити…

99зрозуміти…

99дізнатися…

99розвинути…

;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу,

мотивація навчальної діяльності

;; Складання асоціативного куща «Дружба»

1. Використовуючи знайдені вами асоціації, складіть усне

зв’язне висловлювання (2–4 речення) про значення дружби

у вашому житті.

2. Чому важливо мати вірних друзів? Яка дружба може тривати

все життя? Наведіть приклади такої дружби. Чи хотіли б ви

мати таких друзів?

;; Постановка перед учнями навчальної проблеми

Сьогодні ми поговоримо саме про таку дружбу — дружбу

на все життя. Почалася ця дружба 19 жовтня 1911 року в день

відкриття Царськосельського Ліцею, коли 30 хлопчиків стали його

першими учнями. Роки навчання назавжди залишили в пам’яті

О. Пушкіна та інших ліцеїстів світлі спогади про дух творчості

й свободи, що панував у Ліцеї, про вірну дружбу, про палкі юні

мрії, а 19 жовтня до кінця життя останнього з них залишалося

святом — Днем Ліцею. У О. Пушкіна є декілька віршів, присвя-

чених цій визначній для нього події. Сьогодні на уроці ми повинні

зрозуміти, як в одному з них, написаному в 1925 році, розкрива-

ється тема дружби та образ автора. Але спочатку дізнаємося про

дитинство поета.

III. Ет ап засво єння нових знань

;; Індивідуальні повідомлення заздалегідь підготовлених учнів

(див. електронний додаток.)

;; Виразне читання вчителем вірша О. Пушкіна

;; Робота «Довідкового бюро»

Учні знаходять незнайомі слова в тексті та з’ясовують їхні

значення з допомогою однокласників, членів «Довідкового бюро»,

що виконували індивідуальне домашнє завдання.

;; Аналіз описів природи у вірші. Фронтальна бесіда

1. Знайдіть опис природи у вірші. Яким настроєм пронизаний

цей опис? Які художні засоби створюють такий настрій? Яку

роль у творі відіграє опис природи? (Підкреслює сум, тугу,

самотність автора.)

2. Чому засмучений поет? Про кого він згадує в цей знаменний

для нього день?

;; Групова робота

Вірш присвячений усім однокласникам поета, але декого

з них він виділяє особливо, згадуючи кожного в окремій строфі.

Проведемо невеличке дослідження та з’ясуємо, кому поет присвя-

чує окремі рядки і чому він це робить.

Учні об’єднуються в групи, отримують тексти (усі групи однаковий набір) та картку

з однією строфою з вірша; знаходять, кому присвячена ця строфа, та доповідають

про результати своєї роботи класу, пояснюючи також, як автор ставиться до кожного

з описаних у вірші друзів та як характеризує його це ставлення.

Під час доповіді учнів демонструються портрети ліцеїстів — друзів О. Пушкіна,

фотографії експонатів та приміщень літературного музею в Царському Селі (Ліцеї).

Матеріал для цієї роботи див. в електронному додатку.

;; Аналіз образу автора

1. Знайдіть рядки, у яких автор говорить про значення дружби

в житті ліцеїстів. У чому полягає це значення?

2. Як ці рядки характеризують автора вірша?

3. Про що мріє автор?

4. За що він планує підняти чаші під час зустрічі з друзями?

5. Перечитайте заключну строфу вірша. Як автор ставиться

до останнього ліцеїста?

6. Що пережив автор після закінчення ліцею? Знайдіть рядки,

у яких він описує події свого життя. Чи змінився він за цей

час? Знайдіть рядки, що підтверджують вашу думку.

;; Робота в парах

Складіть зв’язну характеристику образу автора.

IV. З акріплення нового матеріалу

;; Продовжте речення

99Тема вірша — …

99 Ідея вірша — …

У яких рядках виражена ідея вірша?

;; Творча робота з ілюстраціями

Учитель пропонує учням уважно роздивитись репродукцію малюнка В. Фаворського

«Пушкін-ліцеїст» та фотографію пам’ятника О. Пушкіну в Царськосельському парку.

1. Чи таким ви уявляли Пушкіна-ліцеїста? Поділіться своїми

враженнями від побаченого.

2. Порівняйте зображення. Чи вдалося авторам передати вну-

трішній світ юнака? Які засоби вони для цього викорис-

тали?

;; Рефлексія. «Мікрофон»

1. На уроці мені було цікаво…

2. На уроці мені було складно…

3. Відкриттям уроку для мене стало…

4. На уроці я зрозумів (зрозуміла)…

V. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання,

інстру ктаж з його виконання

;; Завдання для всього класу

1. Прочитати матеріал підручника, порівняти його з почутим

у класі, виділити нову інформацію.

2. Обрати одне з питань підручника до біографії або до тексту

вірша, дати на нього письмову відповідь.

;; Індивідуальні завдання

Скласти сенкан (на вибір учнів) «Дружба», «Ліцей», «Пушкін-

ліцеїст», «День Ліцею», «Ліцейська дружба».

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (15.01.2018)
Переглядів: 3370 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: