Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 33 Тема: У славлення дружби й вірності у віршіО. Пушкіна «19 жовтня». Авторські спогади й роздуми у творі Мета: ознайомити учнів з основними відомостями про дитинство та юність О. Пушкіна, про навчання в ліцеї та ліцейських друзів поета, з літературним музеєм у Царському Селі (Ліцеєм); визначити основну ідею вірша О. Пушкіна «19 жовтня 1825 року», навчати знаходити авторські спогади й роздуми у творі, характеризувати образ автора у вірші, визначати роль описів природи у творі, розкривати їхнє емоційне забарвлення і художні засоби втілення певних емоцій і почуттів, поглибити поняття про вірш; розвивати творчу уяву учнів, мислення, навички аналізу вірша; виховувати повагу до справжньої дружби та вірності друзям. Очікувані результати: учні знають і розповідають про основні факти життя і творчості О. Пушкіна, увічнення його пам’яті в літературному музеї в Царському Селі (Ліцеї) та пам’ятниках; виявляють факти біографії О. Пушкіна у вірші «19 жов- тня 1825 року»; визначають основну ідею вірша, знаходять відповідні цитати; характеризують образ автора, його спогади, зміни образу автора в часі; визна- чають роль описів природи у творі, розкривають їхнє емоційне забарвлення і художні засоби втілення певних емоцій і почуттів. Ключові поняття: біографія, вірш, ліричний твір, тропи, пейзаж. Обладнання: портрети О. Пушкіна, А. Дельвіга, І. Пущина, В. Кюхельбекера, М. Корсакова, Ф. Матюшкіна, О. Горчакова, фотографії літературного музею та пам’ятника О. Пушкіну в Царському Селі, репродукції картини І. Рєпіна «Пушкін на ліцей- ському іспиті в Царському Селі 8 січня 1815 року», малюнка В. Фаворського «Пушкін-ліцеїст». Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Вид уроку: комбінований. Перебіг уроку I. Організаційний етап II. Ет ап підготов ки учнів до активного та свідомого засво єння нового матеріалу ;; Повідомлення теми нового матеріалу ;; Формулювання разом з учнями цілей та завдань вивчення нового матеріалу Сьогодні на уроці ми повинні: 99повторити… 99зрозуміти… 99дізнатися… 99розвинути… ;; Показ практичної значущості вивчення нового матеріалу, мотивація навчальної діяльності ;; Складання асоціативного куща «Дружба» 1. Використовуючи знайдені вами асоціації, складіть усне зв’язне висловлювання (2–4 речення) про значення дружби у вашому житті. 2. Чому важливо мати вірних друзів? Яка дружба може тривати все життя? Наведіть приклади такої дружби. Чи хотіли б ви мати таких друзів? ;; Постановка перед учнями навчальної проблеми Сьогодні ми поговоримо саме про таку дружбу — дружбу на все життя. Почалася ця дружба 19 жовтня 1911 року в день відкриття Царськосельського Ліцею, коли 30 хлопчиків стали його першими учнями. Роки навчання назавжди залишили в пам’яті О. Пушкіна та інших ліцеїстів світлі спогади про дух творчості й свободи, що панував у Ліцеї, про вірну дружбу, про палкі юні мрії, а 19 жовтня до кінця життя останнього з них залишалося святом — Днем Ліцею. У О. Пушкіна є декілька віршів, присвя- чених цій визначній для нього події. Сьогодні на уроці ми повинні зрозуміти, як в одному з них, написаному в 1925 році, розкрива- ється тема дружби та образ автора. Але спочатку дізнаємося про дитинство поета. III. Ет ап засво єння нових знань ;; Індивідуальні повідомлення заздалегідь підготовлених учнів (див. електронний додаток.) ;; Виразне читання вчителем вірша О. Пушкіна ;; Робота «Довідкового бюро» Учні знаходять незнайомі слова в тексті та з’ясовують їхні значення з допомогою однокласників, членів «Довідкового бюро», що виконували індивідуальне домашнє завдання. ;; Аналіз описів природи у вірші. Фронтальна бесіда 1. Знайдіть опис природи у вірші. Яким настроєм пронизаний цей опис? Які художні засоби створюють такий настрій? Яку роль у творі відіграє опис природи? (Підкреслює сум, тугу, самотність автора.) 2. Чому засмучений поет? Про кого він згадує в цей знаменний для нього день? ;; Групова робота Вірш присвячений усім однокласникам поета, але декого з них він виділяє особливо, згадуючи кожного в окремій строфі. Проведемо невеличке дослідження та з’ясуємо, кому поет присвя- чує окремі рядки і чому він це робить. Учні об’єднуються в групи, отримують тексти (усі групи однаковий набір) та картку з однією строфою з вірша; знаходять, кому присвячена ця строфа, та доповідають про результати своєї роботи класу, пояснюючи також, як автор ставиться до кожного з описаних у вірші друзів та як характеризує його це ставлення. Під час доповіді учнів демонструються портрети ліцеїстів — друзів О. Пушкіна, фотографії експонатів та приміщень літературного музею в Царському Селі (Ліцеї). Матеріал для цієї роботи див. в електронному додатку. ;; Аналіз образу автора 1. Знайдіть рядки, у яких автор говорить про значення дружби в житті ліцеїстів. У чому полягає це значення? 2. Як ці рядки характеризують автора вірша? 3. Про що мріє автор? 4. За що він планує підняти чаші під час зустрічі з друзями? 5. Перечитайте заключну строфу вірша. Як автор ставиться до останнього ліцеїста? 6. Що пережив автор після закінчення ліцею? Знайдіть рядки, у яких він описує події свого життя. Чи змінився він за цей час? Знайдіть рядки, що підтверджують вашу думку. ;; Робота в парах Складіть зв’язну характеристику образу автора. IV. З акріплення нового матеріалу ;; Продовжте речення 99Тема вірша — … 99 Ідея вірша — … У яких рядках виражена ідея вірша? ;; Творча робота з ілюстраціями Учитель пропонує учням уважно роздивитись репродукцію малюнка В. Фаворського «Пушкін-ліцеїст» та фотографію пам’ятника О. Пушкіну в Царськосельському парку. 1. Чи таким ви уявляли Пушкіна-ліцеїста? Поділіться своїми враженнями від побаченого. 2. Порівняйте зображення. Чи вдалося авторам передати вну- трішній світ юнака? Які засоби вони для цього викорис- тали? ;; Рефлексія. «Мікрофон» 1. На уроці мені було цікаво… 2. На уроці мені було складно… 3. Відкриттям уроку для мене стало… 4. На уроці я зрозумів (зрозуміла)… V. Ет ап інформув ання учнів про дом ашнє завдання, інстру ктаж з його виконання ;; Завдання для всього класу 1. Прочитати матеріал підручника, порівняти його з почутим у класі, виділити нову інформацію. 2. Обрати одне з питань підручника до біографії або до тексту вірша, дати на нього письмову відповідь. ;; Індивідуальні завдання Скласти сенкан (на вибір учнів) «Дружба», «Ліцей», «Пушкін- ліцеїст», «День Ліцею», «Ліцейська дружба».
| |
Переглядів: 3370 | |
Всього коментарів: 0 | |