Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма)

Уроки № 21—222 Передня Азія в І тис. до н. е.

 

Передня Азія в І тис. до н. е.

Мета уроку: охарактеризувати місце розташування, природні умови, заняття населення, основні етапи розвитку держав Ассирії, Ново-Вавилонського царства та Персії; визначити причини занепаду цих держав; ознайомити з культурною спадщиною та релігійними віруваннями народів цих країн; простежити взаємозв’язок між господарським і духовним розвитком; показати внесок культури Стародавнього Сходу в розвиток людської цивілізації; розширити знання школярів про розвиток світової культури.

Обладнання: підручник, стінна карта, ілюстративний і роздавальний матеріал, відеофрагмент «Персеполь — столиця Персії».

Основні терміни і поняття: Ассирія, Ново-Вавилонське, або Халдейське, царство, зикурат, «висячі сади Семираміди».

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Дати: 1800 р. до н. е. — виникнення Ассирійської держави; 689 р. до н. е. — завоювання ассирійцями Вавилона, 622 р. до н. е. — Ізраїлю, 671 р. до н. е. — Єгипту; 612 р. до н. е. — знищення Ніневії; VII—VI ст. до н. е. — правління Навуходоносора II; 522—486 рр. до н. е. — правління Дарія І.

Персоналії: Ашшурбаніпал, Навуходоносор ІІ, Дарій І.

Очікувані результати: учні зможуть: називати хронологічні межі розквіту Ассирії, Ново­Вавилонського царства, Перської держави; показувати на карті територію Ассирії та Ново-Вавилонського царства в період розквіту, Перської держави за часів Дарія І; застосовувати та пояснювати на прикладах поняття: «зикурат», «висячі сади Семираміди»; характеризувати діяльність Дарія І; описувати спосіб життя населення різних цивілізацій Передньої Азії та визначати їхній внесок у світову культуру.

I.  Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань та вмінь

Запитання

1.   Які держави Передньої Азії та Дворіччя ми вивчали на попередніх уроках?

2.   Що цікавого ви дізналися?

III.  Сприйняття та усвідомлення навчального матеріалу

План вивчення нового матеріалу

1.   Ассирія.

2.   Ново-Вавилонське царство.

3.   Перська держава.

1.   Ассирія

Слово вчителя

Ассирія розташовувалася у верхній і середній течії річки Тигр. На сході вона межувала із Сирією, на півночі — із державою Урарту, на півдні — із Вавилонським царством. Родючі землі вздовж річки Тигр та її припливи сприяли розвитку рільництва, степи були зручними для скотарства, гірські райони багаті на руди металів. Ассирійці одними з перших у давнину почали створювати знаряддя праці та зброю із заліза. Ассирійська держава сформувалася навколо торговельного міста Ашшура. Воно було розташоване на перехресті найважливіших торговельних шляхів, тому на першому етапі розвитку держави визначальну роль відігравала торгівля. Але згодом ассирійцям довелося вести боротьбу з сусідами, які витісняли їх зі зручних торговельних шляхів: до Вавилонії та Хеттського царства.

Завдання

1)  Схарактеризуйте географічне положення та природні умови Ассирії. Порівняйте їх із природними умовами Південного Дворіччя.

2)  Розкажіть, чим займалося населення Ассирії.

Слово вчителя

В ассирійській армії застосовувалася велика кількість підручних засобів, необхідних для успішного ведення військових операцій. Для переправляння через річки кожний воїн мав спеціальний мішок із бичачої шкури, надутий повітрям. Він добре тримав людину на воді. При взятті міст штурмом використовувалися облогові тарани — спеціальні стінобитні машини.

Запитання

1)  Яким було ассирійське військо?

2)  Які переваги воно мало над військами інших держав?

3)  Що спонукало Ассирію розпочати завойовницькі походи?

Робота зі схемою

Учні разом з учителем складають схему «Причини військових успіхів ассирійців».

 

Робота з термінами і поняттями

Загарбницька війна — це війна, що ведеться з метою захоплення територій, поневолення населення й пограбування завойованих країн.

Імперія — держава, створена в результаті підкорення інших країн і народів.

Слово вчителя

(Розповідь учителя ґрунтується на матеріалі наведеної таблиці.)

Завоювання ассирійців

Дата

Назви країн і територій, підкорених Ассирією

ІХ ст. до н. е.

Мідія, Сирія, Фінікія

VІІІ ст. до н. е.

Частина Закавказзя

732 р. до н. е.

Місто Дамаск

714 р. до н. е.

Урарту

VІІ ст. до н. е.

Південне Дворіччя

689 р. до н. е.

Вавилон

671 р. до н. е.

Єгипет

622 р. до н. е.

Ізраїль

 

(Учитель демонструє на карті держави, що були підкорені Ассирією, визначає кордони Ассирійської держави.)

Ассірійці ввійшли в історію як безжальні завойовники. Із кожної підкореної країни до Ніневії (столиці Ассирії) привозили мішок ґрунту та висипали біля міських воріт на знак того, що ассирійці назавжди завоювали ці землі. Ассирійський цар повертався з походу в колісниці, де замість коней були запряжені царі завойованих країн.

Ось як згадує ассирійський цар свій похід у Вавилонію: «...Двісті вісім тисяч людей, малих і великих, чоловіків і жінок, коней, мулів, віслюків, верблюдів, великої рогатої худоби і овець без числа — велику здобич я награбував і повів до Ассирії».

Ассирійці руйнували завойовані міста, а місце, де стояло їхнє військо, посипали сіллю, щоб ніхто не міг там оселитися. Із відрубаних голів переможених вони складали цілі пагорби. Завойовані народи ассирійці виганяли з рідних місць, перетворювали на рабів і вбивали в разі найменшої непокори.

Запитання

1)  Який висновок можна зробити про характер ассирійських військових походів?

2)  Чому столицю Ассирії місто Ніневію почали називати «містом крові» або «лігвом левів»?

Слово вчителя

Як і будь-яка держава, побудована на насильстві над завойованими народами, Ассирія була приречена на нетривале існування. Постійні війни та боротьба за владу у верхівці суспільства, багатотисячні повстання на підкорених територіях ослабили Ассирію. Їй було дедалі важче протистояти войовничим сусідам. У 614 р. до н. е. вавилоняни розпочали наступ на Ассирію, їхні союзники — мідійці — вщент зруйнували давню столицю Ассирії Ашшур. У 612 р. до н. е. вже об’єднані сили вавилонян і мідійців взяли в облогу одне з найбільших ассирійських міст — Ніневію.

Облога тривала три місяці. Ніневію спіткала та сама доля, що й Ашшур. Місто було захоплене, розграбоване, зрівняне з землею. Населення Ніневії майже повністю було винищене. Ті, хто вцілів, стали рабами. Останній ассирійський цар Сін-шарішкун не дався в руки ворогів: він підпалив свій палац і згорів у ньому. Разом із палацом згоріла й остання надія ассирійців на відродження держави. Залишки ассирійської армії разом з єгиптянами дали свій останній бій у 605 р. до н. е. біля Кархемиша. Колись могутня держава швидко розпалася, а її землі були взяті під контроль правителями Вавилона. Завойовники винищили ассирійську знать, а ті, хто вижив, розійшлися. Сучасні вчені стверджують, що сьогодні у світі живе близько 2 млн ассирійців — у Сирії, Ірані, Туреччині, Азербайджані, США і навіть в Україні.

Робота зі схемою

Назвіть причини падіння Ассирійської імперії та складіть схему.

Цікаво знати

Бібліотека Ашшурбаніпала — найдавніша з відомих бібліотек, заснована у 668—627 рр. до н. е. Розташовувалася у місті Ніневія. У фондах бібліотеки налічувалося від 5000 до 25 000 глиняних табличок із клинописними текстами. Свого часу це була найбільша бібліотека Стародавнього Сходу. Відкриття бібліотеки у XIX ст. мало величезне значення для розуміння культури Дворіччя та для дешифрування клинопису.

Ашшурбаніпал мав намір створити бібліотеку, яка б містила всі знання того часу. Звичайно, йшлося не про наукове знання в сучасному розумінні, а про знання в поєднанні з магією та релігійно-міфологічними уявленнями. Таким чином, левову частку фондів становили тексти замовлянь, пророцтв, магічних та релігійних ритуалів, міфологічних оповідей. Бібліотека мала велике зібрання медичної літератури, більшість книжок пропонували магічні методи лікування. У бібліотеці також було багато праць із математики, філософії та філології. Крім того, тут зберігалися численні списки епічних та міфологічних текстів, зокрема таблички з «Епосом про Гільгамеша» та міфологічним переказом «Енума Еліш», а також таблички з молитвами, піснями, юридичними документами (наприклад, «Кодекс Хаммурапі»), господарськими та адміністративними записами, листами, астрономічними й історичними працями, записами політичного характеру, списками царів та поетичними текстами. Тексти були написані кількома мовами — ассирійською, вавилонською, діалектом аккадської, а також шумерською.

На сьогодні бібліотека Ашшурбаніпала є найбільшою колекцією текстів аккадської літератури.

2.   Ново-Вавилонське царство

Прийом «Евристична бесіда»

1)  Використовуючи карти атласу, порівняйте територію Вавилонського царства за часів Хаммурапі та Ново-Вавилонської держави. Зробіть висновки.

2)  Яка держава завоювала Стародавній Вавилон у VII ст. до н. е.?

3)  Покажіть на карті місце розташування цієї держави.

4)  Покажіть на карті, які країни завоювала Ассирія.

5)  Як ассирійці поводились із завойованими народами?

Слово вчителя

У 626 р. до н. е. у Вавилонії почалося повстання проти ассирійців. У ньому брало участь місцеве населення — халдеї. Очолив повстання Набопаласар. Вавилоняни спільно зі своїми союзниками перемогли ассирійців, і колись велика і грізна Ассирія занепала. Після смерті батька Ново-Вавилонським царем стає син Набопаласара — Навуходоносор ІІ. Перш ніж стати царем, він завершив процес завоювання Ассирії халдеями (вони виступали в союзі з мідійцями і скіфами), вигнав єгиптян із Малої Азії. Згодом вавилонські правителі завоювали не лише Ассирію, але і Сирію та Палестину. Навуходоносор взяв і Єрусалим, столицю Іудеї, відбив загрозу скіфів. Йому довелося воювати із сильною Єгипетською державою. Згодом між Єгиптом і Халдейським царством було укладено мирний договір.

Завдання

1)  Покажіть на карті територію Ново-Вавилонського, або Халдейського, царства.

2)  Поясніть його обидві назви.

Слово вчителя

(Учитель демонструє ілюстрації «Стародавній Вавилон», «Зикурат», «Брама богині Іштар».)

За часів царя Хаммурапі столиця Халдейського царства Вавилон була найбільшим центром Близького Сходу. Його жителі безмірно пишалися своїм містом, яке стало символом могутності та влади. Товщина стін Вавилона була такою, що по них могли проїхати водночас шість колісниць, вишикуваних у ряд. На стінах височіли вежі з воротами, оббитими міддю. У Вавилоні налічувалося кілька сотень площ, оточених будинками і садами. Найпрекраснішим храмом Вавилона був зикурат. Його сім східців-терас підносилися над царственим містом. Сімка вважалася у вавилонян священним числом. Сім планет управляли сімома днями тижня. Кожний день присвячувався певній планеті, що уособлювала бога або богиню. Вавилоняни вірили, що рухи планет і зірок керують життям людей і держав. На вершині зикурату, облицьованій блакитними глазурованими плитками і золотом, перебував вівтар бога. Доступ до нього мали тільки жерці. Зикурат присвячувався головному богові Вавилона Мардуку. Брама богині Іштар, що вела до храму, була облицьована глазурованою цеглою із зображеннями на них левів і драконів.

Запитання

1)  Який вигляд мало місто Вавилон?

2)  Чому Вавилон називали «царем міст»?

Слово вчителя

(Учитель демонструє ілюстрацію «Висячі сади Семираміди».)

Навуходоносор II дбав про те, щоб Вавилон був не тільки наймогутнішим, але й найкрасивішим містом світу. Цар, який дуже любив свою молоду дружину мідійську принцесу Амітіс, знав, що вона сумує за батьківщиною, і наказав побудувати для неї дивовижні квітучі сади. Висячі сади прикрашали північно-західну частину п’ятиярусного палацу Навуходоносора. На склепінчастих арках з цегли були розташовані тераси, що нагадували уступи гір. Раби цілими днями обертали водопідіймальні колеса і зачерпували шкіряними відрами воду з річки для поливання царських садів. Греки приписали будівництво цих садів Семираміді — цариці, яка правила задовго до Навуходоносора. Після смерті Навуходоносора та його дружини Вавилон почав занепадати, а чудо світу було зруйноване повінню.

За біблійною легендою, цареві Навуходоносору наснився сон. Він побачив колоса — велику потвору, яка мала золоту голову, груди й руки були срібні, живіт і стегна — мідні, а ноги — глиняні. Раптом уламок скелі розбив ноги колоса. Цар прокинувся й скликав жерців, які розтлумачили сон, пророкуючи загибель Вавилона.

У середині VI ст. до н. е. на Вавилон рушили перські війська на чолі з Кіром II. Його армія була створена на зразок ассирійської, кіннота і лучники не знали собі рівних. Війська Кіра оточили місто. З’ясувалося, що люди, яких силоміць переселили колись із рідних земель на окраїни Ново-Вавилонського царства, не хотіли захищати столицю. Навіть вавилонська знать бажала бачити своїм царем Кіра II. Жерці-зрадники відчинили йому ворота, сподіваючись здобути підтримку своєї влади над народом. Таким чином, Вавилон став столицею Перської держави.

Запитання

1)  Як ви вважаєте, чому населення Вавилона не виступило на захист свого міста?

2)  Які причини падіння Вавилона і Ассирії?

Повідомлення учня

Учень виступає із повідомленням про Вавилонську вежу. Учитель під час його виступу демонструє зображення картини «Вавилонська вежа» Пітера Брейгеля Старшого (1563 р.).

3.   Перська держава

Слово вчителя

На схід від Дворіччя розташоване Іранське нагір’я, яке з усіх боків оточене гірськими хребтами. В Ірані мало річок, а в пустелях є солоні озера. Землеробство розвивалося лише в оазисах. Із корисних копалин тут були поклади міді, заліза та срібла. Цими територіями кочували племена мідійців і персів. Серед цих племен було поширене слово «ар’я» — благородний. Від нього і пішла назва місцевості — Іран. Кочівники розводили коней, овець, верблюдів. Мідійці першими почали вирощувати траву люцерну для годування коней; її так і називали — кінський корм.

Робота з історичним джерелом

Опрацюйте уривок з історичного джерела і дайте відповіді на запитання.

Геродот про персів

Їхнє головне достоїнство — мужність. Після військової доблесті другою за значенням заслугою вважається мати якомога більше синів. Хлопчиків у віці від п’яти до двадцяти років навчали тільки трьох речей: скакати на коні, стріляти з лука і завжди говорити правду.

Запитання

1)  Які риси найбільше цінувалися серед чоловіків?

2)  Чому, на вашу думку, у перських родинах прагнули мати якомога більше синів?

Робота з таблицею

Учні разом з учителем складають узагальнюючу таблицю.

Зразок заповненої таблиці

План характеристики

Характеристика

Географічне положення, природні умови

  • Іранське нагір’я.
  • Солоні озера.
  • Мідь, залізо, срібло.
  • Мало річок

Заняття населення

  • Скотарство (коні, вівці, верблюди).
  • Землеробство (слаборозвинене).
  • Військова справа

Слово вчителя

У Передній Азії, крім Вавилону, з’явилося ще дві держави — Лідія та Мідія. На берегах піщаних річок Лідії траплялися розсипи золотого піску. Саме тут народилася легенда про царя Креза, який перетворював на золото все, чого торкався. Лідія першою у світі почала карбувати монету (VII ст. до н. е.). Мідія розташовувалася на схід від Лідії. Певний час перси підкорялися мідійцям.

(Учитель зачитує учням легенду про утворення Перської держави, після чого пропонує відповісти на запитання.)

Легенда про утворення Перської держави

Мідійському царю Астіагу пророкували, що син його дочки забере у нього престол і завоює майже всю Азію. Злякався цар і, щоб обдурити долю, видав дочку заміж не за мідійця, а за перса. Він уважав, що син перса ніколи не зможе правити у Мідії. Коли ж у доньки Астіага народився хлопчик, астрологи передбачили, що він стане царем. І наказав Астіаг убити свого онука. Але вельможа, який отримав це доручення, змилувався над немовлям. Він відніс його у гори та віддав на виховання рабу-пастуху. Маленький Кір не знав про те, що він є сином мідійської царівни. Але одного разу Астіаг побачив хлопчика і зрозумів, що це зовсім не син пастуха, а його власний онук. Суворо покарав він вельможу, який колись не послухався та обдурив його. Сину своєї дочки Астіаг зберіг життя. Коли Кір став дорослим, він умовив персів повстати проти влади мідійців і, перемігши, позбавив Астіага престолу. Кір підпорядкував собі всі перські племена та заснував могутнє Перське царство.

Запитання

1)  Під владою якої держави перебували перські племена до утворення власної держави?

2)  Хто є першим царем Персії?

3)  Чи може ця легенда бути історичним джерелом?

Робота з підручником

Учні опрацьовують матеріал підручника про реформи Дарія І і складають у зошиті тезовий конспект.

Зразок відповіді

Реформи Дарія І (522—486 рр. до н. е.)

  • Поділив державу на 20 округів — сатрапій.
  • Усі сатрапії обклав податками.
  • Запровадив єдину монету — золотий дарик.
  • Створив штат чиновників.
  • Запровадив єдині закони.
  • Призначив суддів і таємну поліцію — «очі та вуха царя».
  • Створив особисту гвардію — 10 тис. «безсмертних».
  • Створив дорожньо-поштову службу і побудував царську дорогу (2400 км).

Робота з таблицею

Учні разом з учителем складають узагальнюючу таблицю «Завоювання персів».

Зразок заповненої таблиці

Завоювання персів

Дата

Завойовані країни й території

Кір ІІ

550 р. до н. е.

Мідія

548 р. до н. е.

Парфія, Вірменія

539 р. до н. е.

Ново-Вавилонське царство

Камбіз ІІ

525 р. до н. е.

Єгипет

Дарій І

521 р. до н. е.

Іонія, Лідія, Фригія

518 р. до н. е.

Долина річки Інд (Індія)

514 р. до н. е.

Похід у Скіфію (невдалий)

512 р. до н. е.

Фракія, Македонія

 

Запитання

Чи можна Перську державу назвати імперією? Свою відповідь обґрунтуйте.

(Учитель демонструє ілюстрації або організовує перегляд відеофрагмента «Персеполь — столиця Персії», після чого відбувається обговорення за матеріалом побаченого.)

1)  Подумайте, що символізували споруди, які прикрашали місто Персеполь.

2)  Яке враження на вас справила мандрівка до Персії та її столиці?

3)  Чому Персію називали «державою держав»?

Робота зі схемою

Учні разом з учителем складають схему «Правління перських царів».

 

Робота з картою

Використовуючи карту атласу, порівняйте територію Перської держави в період її створення (середина VI ст. до н. е.) та під час розквіту (за правління царя Дарія І). Зробіть висновки.

Слово вчителя

Персія, яка об’єднала під своєю владою велику кількість народів і держав, трималася на силі зброї. Заколоти, боротьба за владу, що точилася в столиці, знесилювали державу. Водночас казкові скарби перських царів, розквіт міст та ремесел робили цю імперію спокусливою для завойовників. У IV ст. до н. е., під час правління царя Дарія III Кодомана (336—330 pp. до н. е.), на Персію вирушив молодий македонський цар Александр — талановитий державний діяч і геніальний полководець. Його невелика армія була добре навчена й озброєна, тоді як армія Дарія, незважаючи на кількісну перевагу, мала низькі бойові якості. Вона складалася з армій народів, поневолених персами, тож воїни неохоче билися за інтереси своїх гнобителів. У кількох битвах із македонцями перси зазнали жахливого розгрому. Воїни їхньої армії почали розбігатися. Урешті-решт Дарія III усунули від влади. Перська держава була завойована македонською армією й припинила своє існування. Вона стала величезною частиною новоутвореної держави Александра Македонського.

Завдання

Поміркуйте, якими є причини загибелі Перської держави.

IV.  Закріплення та систематизація вивченого матеріалу

Завдання

Поміркуйте, що спільного в причинах загибелі Ассирії, Ново-Вавилонського царства та Перської держави. (Всі три держави були імперіями і створювалися шляхом загарбницьких походів та завоювань. Підкорені народи розгортали визвольну боротьбу, що призводило до їх ослаблення та занепаду.)

V. Домашнє завдання

1.   Опрацюйте відповідний матеріал підручника.

2.   У якій із трьох вивчених на уроці держав ви хотіли б жити? Дайте відповідь на запитання у формі есе.

3.   Підготуйте повідомлення про похід перського царя Дарія І проти скіфів (одному учневі).

 

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 6 клас (нова програма) | Додав: uthitel (17.11.2021)
Переглядів: 369 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: