Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма)

Урок № 35 Б. Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)»

Урок № 35

Б. Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)»

Мета: ознайомити учнів із твором письменника, допомогти усвідомити його ідейно-художнє значення; розвивати навички виразного й вдумливого читання притчового твору, його переказування, виділення головної думки, висловлення власної думки та її аргументування

Очікувані результати: учні знають зміст прочитаного твору, переказують його, виділяють головну думку, розкривають трагічні й комічні ситуації, їх роль у втіленні головної думки, проводять аналогії із сучасним життям.

Теорія літератури: головна думка твору.

Обладнання: портрет письменника, тексти твору, ілюстрації до нього

Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.

  • I. Актуалізація опорних знань учнів
  1. Перевірка домашнього завдання.

Переказ ключових епізодів оповідання О. Стороженка «Скарб».

  1. Питання учням.

— Який художній прийом використано в оповіданні? (Прийом гіперболізації.)

  • ІІ. Мотивація навчальної діяльності школярів. Оголошення теми й мети уроку

Вступне слово вчителя.

Кожен із нас має якесь уявлення про навколишній світ — небо, дерева, тварин, комах. Цікаво, а якими бачимося ми, люди, тим же звірятам, наприклад, мишкам? Письменник Б. Лепкий пофантазував на цю тему, спробувавши побачити життя людей, їхні вчинки очима маленької мишки. І побачив… Що саме — дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.

  • ІІІ. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Розповідь учителя.

План розповіді вчителя

  1. Початок шляху. Ґрунтовна освіта.
  2. Від учителя до професора.
  3. Друзі Б. Лепкого.
  4. Богданівка.
  5. Останні роки життя.
  6. Виразне читання твору «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)».
  7. Словникова робота.

Кóгýт — півень.

Жандáр — жандарм, охоронець порядку.

Шкýра тéрпне — тут: хтось когось боїться.

Сконáти — померти.

Дармувáти — ледарювати.

  1. Обмін враженнями щодо прочитаного. Евристична бесіда.

— Чому твір має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих»? (Бо твір містить фантастичні події, але порушує важливі, «дорослі» моральні проблеми: про милосердя, щедрість і жадібність, заздрість, війну і мир та ін.)

— Що у творі є реальним, а що фантастичним? (Життя людей під час війни, бідність, жадібність окремих мешканців, для яких війна не горе, а зручний момент для збагачення — це реальне; розмови мишок та опис їхньої поведінки — фантазія автора.)

— Що в казці здалося вам смішним, а що трагічним? (Смішне — як господиня говорить про сусідів, що «на гроші ласі й рідного батька продали б»; як мишка характеризує господиню, що язиком торохкотіла голосно на все село; як мишка радіє, що діти не чують, як люди вміють брехати; як господар побачив порожню скриню. Трагічне — війна, голод; відчай людей; страждання голодної дитини; жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя.)

  1. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм».

Визначте основні думки твору.

Орієнтовна відповідь

Основні думки

— Не можна собі збудувати щастя на чужому горі.

— Навіть тваринам інколи соромно за брехню й скупість людей.

— Війна — це огидне й ганебне явище.

  • ІV. Закріплення знань, умінь і навичок

Вибірково-асоціативний диктант.

Запишіть тільки ті слова, якими можна схарактеризувати мишку.

Смілива, делікатна, боягузлива, щедра, справедлива, горда, весела, мудра, пихата, кмітлива, досвідчена, турботлива, жорстока, легковажна, серйозна, самовпевнена.

  • V. Домашнє завдання, інструктаж щодо його виконання
  1. Уміти розповідати про життя та творчість Б. Лепкого; знати зміст твору «Мишка (казка для дітей: для малих і для великих)», уміти його переказувати, виділяти головне, висловлювати щодо прочитаного власну думку.
  2. Підготуватися до уроку з позакласного читання: прочитати оповідання Б. Лепкого «Цвіт щастя».
  • VІ. Підсумок уроку

Творча робота.

Складіть асоціативний ряд до слова «гроші».

Зразок

Гроші — необхідність, задоволення, можливості, пристрасть, жадібність, корисливість…

Категорія: Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) | Додав: uthitel (15.01.2018)
Переглядів: 1137 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: