Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 35 Б. Лепкий. «Мишка (казка для дітей: для малих і великих)» Мета: ознайомити учнів із твором письменника, допомогти усвідомити його ідейно-художнє значення; розвивати навички виразного й вдумливого читання притчового твору, його переказування, виділення головної думки, висловлення власної думки та її аргументування Очікувані результати: учні знають зміст прочитаного твору, переказують його, виділяють головну думку, розкривають трагічні й комічні ситуації, їх роль у втіленні головної думки, проводять аналогії із сучасним життям. Теорія літератури: головна думка твору. Обладнання: портрет письменника, тексти твору, ілюстрації до нього Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Переказ ключових епізодів оповідання О. Стороженка «Скарб».
— Який художній прийом використано в оповіданні? (Прийом гіперболізації.)
Вступне слово вчителя. Кожен із нас має якесь уявлення про навколишній світ — небо, дерева, тварин, комах. Цікаво, а якими бачимося ми, люди, тим же звірятам, наприклад, мишкам? Письменник Б. Лепкий пофантазував на цю тему, спробувавши побачити життя людей, їхні вчинки очима маленької мишки. І побачив… Що саме — дізнаєтесь на сьогоднішньому уроці.
План розповіді вчителя
Кóгýт — півень. Жандáр — жандарм, охоронець порядку. Шкýра тéрпне — тут: хтось когось боїться. Сконáти — померти. Дармувáти — ледарювати.
— Чому твір має підзаголовок «Казка для дітей: для малих і великих»? (Бо твір містить фантастичні події, але порушує важливі, «дорослі» моральні проблеми: про милосердя, щедрість і жадібність, заздрість, війну і мир та ін.) — Що у творі є реальним, а що фантастичним? (Життя людей під час війни, бідність, жадібність окремих мешканців, для яких війна не горе, а зручний момент для збагачення — це реальне; розмови мишок та опис їхньої поведінки — фантазія автора.) — Що в казці здалося вам смішним, а що трагічним? (Смішне — як господиня говорить про сусідів, що «на гроші ласі й рідного батька продали б»; як мишка характеризує господиню, що язиком торохкотіла голосно на все село; як мишка радіє, що діти не чують, як люди вміють брехати; як господар побачив порожню скриню. Трагічне — війна, голод; відчай людей; страждання голодної дитини; жадібність господині й господаря, які радіють із чужого горя.)
Визначте основні думки твору. Орієнтовна відповідь Основні думки — Не можна собі збудувати щастя на чужому горі. — Навіть тваринам інколи соромно за брехню й скупість людей. — Війна — це огидне й ганебне явище.
Вибірково-асоціативний диктант. Запишіть тільки ті слова, якими можна схарактеризувати мишку. Смілива, делікатна, боягузлива, щедра, справедлива, горда, весела, мудра, пихата, кмітлива, досвідчена, турботлива, жорстока, легковажна, серйозна, самовпевнена.
Творча робота. Складіть асоціативний ряд до слова «гроші». Зразок Гроші — необхідність, задоволення, можливості, пристрасть, жадібність, корисливість… | |
Переглядів: 1137 | |
Всього коментарів: 0 | |