Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із української літератури 7 клас (нова програма) |
Урок № 33 О. Стороженко. Оповідання «Скарб». Сюжет твору Мета: ознайомити учнів із матеріалом про життя й творчість письменника, викликати інтерес до вивчення його творів; допомогти опрацювати сюжет твору; розвивати навички сприйняття матеріалу на слух, виразного читання; учити повно й точно відповідати на питання Очікувані результати: учні знають матеріал про життя й творчість Олекси Стороженка, виразно читають і переказують ключові епізоди, коментують їх, висловлюють власні думки з приводу прочитаного. Теорія літератури: гумор, засоби гумористичного зображення. Обладнання: портрет письменника, ілюстративні матеріали до біографії, видання твору, ілюстрації до нього Тип уроку: вивчення нового навчального матеріалу.
Вступне слово вчителя. Коли людям висловлюють побажання з нагоди свят, ювілеїв, як правило, зичать щастя. А що ж таке щастя? Мабуть, у кожного з нас власне уявлення про нього. Словник української мови в одинадцяти томах (том 11) так тлумачить визначення слова «щастя»: стан цілковитого задоволення життям, відчуття глибокого вдоволення й безмежної радості, яких зазнає хто-небудь. Як щастя розуміє письменник Олекса Стороженко — дізнаємося сьогодні на уроці.
Заслуховування відгуків про книгу (вибірково).
— Як ви розумієте, що таке щастя?
Про Олексу Стороженка сучасному читачеві відомо дуже мало. Дату народження митця досі не встановлено. Нащадок козацького роду, син відставного офіцера, він прослужив 26 років у війську, брав участь у російсько-турецькій війні. Здавалося б, сувора військова служба й захоплення літературою, демонологією, фольклором — поняття несумісні, але не для О. Стороженка.
Письменник, як і М. Гоголь, з котрим Стороженко був особисто знайомий, поєднав у своїй творчості фантастичні елементи з реалістичним зображенням селянського побуту, звичаїв, традицій, зобразивши все це з гумором і народною мудрістю. Він написав роман і низку оповідань, які, переважно, друкувалися в журналі «Основа». Ознайомившись із творами О. Стороженка, І. Франко назвав митця «талановитим оповідачем».
(Проводиться за питаннями учнів.)
— Чи сподобалося вам оповідання? Чим саме? — Наскільки вірогідною, на ваш погляд, є така історія? — Як ви ставитесь до материнського виховання, поведінки матері Павла? — Що в цьому оповіданні є смішним, а що сумним? — Як розуміють щастя Павло, його батьки та сам автор?
Народні прислів’я про щастя Не родись красна (красива), а родися щаслива. Не родись багатий, а родись щасливий. Не родись багатий та вродливий, а родись при долі і щасливий. Кому щастя, той на киї випливе. Щастя розум одбирає, а нещастя повертає. Справжнє щастя завжди попереду. Щастя знає, кого шукає. На щастя всіляке май серце однаке. Кому щастя, тому й півень несеться. Вислови видатних людей про щастя та сенс життя Один у другого питаєм: (Т. Шевченко) Яке глибоке щастя — жить, (М. Рильський) Життя таке коротке! Поспішай робить добро! (О. Довженко) Коли людина не відчуває краси квітів, коли не любить природу і коли її не радують пісні, вона хвора. І цю людину потрібно лікувати. (В. Шекспір) У чому призначення людини? Бути людиною! (С.-Є. Лєц) (див. домашнє завдання до Уроку № 32).)
Проблемне питання. — Автор запитує, чи хотіли б ви такого щастя, везіння, як у Павла, для себе. Як би ви відповіли на це питання? Відповідь обґрунтуйте.
Уміти розповідати про життя та творчість О. Стороженка; виразно читати оповідання «Скарб», переказувати його, виділяти ключові епізоди, висловлювати щодо прочитаного власну думку.
Проблемне питання. — Які елементи композиції (побудови) оповідання свідчать про те, що твір написаний за давніх часів? (Прямі висновки, мораль, пояснення в кінці оповідання, не характерні для сучасних творів.) | |
Переглядів: 988 | |
Всього коментарів: 0 | |