Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Класному керівникові » Виховні заходи

ЗНАЄМО ПРАВА, ВИКОНУЄМО ОБОВ’ЯЗКИ

 

 

 

Мета: розширити знання учнів про основні положення Конвенції про права дитини; виховувати правову свідомість учнів; сприяти самовдосконаленню, інтелектуальному і моральному розвитку учнів.

Обладнання: література за темою, газетні та журнальні статті, учнівські твори та малюнки, м’яч.

Перебіг заходу

Учениця читає вірш.

Сьогодні діти — завтра народ.
Я родом звідти, де співають села,
Де танцями розгойдані мости,
Скажу я гордо, що я маю право
На цій землі і жити, і рости.
Тут жайвір в полі служить охоронцем,
Природа рідна смуток розбива.
А вересень покличе у дорогу,
Знання, як скарб, до серця притулю
І на лінійці урочисто в школі
Право навчатись з дітьми розділю.
А брати участь в конкурсах, змаганнях —
Це все мені наснаги надає.
І я скажу відверто, без вагання:
Щаслива тим, що таке право є.
В. Сухомлинський

Учитель. Право, закони супроводжують людину упродовж життя. Щоб правильно користуватися своїми правами і добре виконувати обов’язки, не порушуючи прав і законних інтересів інших, необхідно знати закони. Сьогодні ми й ознайомимося з основними положеннями Конвенції про права дитини. Гра «Розкажи про себе»

Діти передають м’яч по колу. Учень, який одержав м’яч, відповідає на одне із питань.

Питання:

1. Твоя улюблена телепередача.

2. Де відпочивав улітку?

3. Чим займаєшся у вільний час?

4. Яку газету чи журнал виписують для тебе батьки?

5. Твоя улюблена пісня.

6. Який гурток чи спортивну секцію відвідуєш?

Учитель. Права дитини — це певні можливості, які потрібні дітям для того, щоб жити і дорослішати. Дитиною вважають людину віком до 18 років. Саме діти внаслідок своєї фізичної і розумової незрілості потребують особливої охорони і піклування з боку батьків і суспільства.

Дитинство — найважливіший період у житті людини, коли вона формується фізично, психічно, інтелектуально, здобуваючи необхідні знання, уміння і навички.

Права дитини захищені Конституцію України; Законом України «Про охорону дитинства»; Законом України «Про освіту»; Законом України «Про загальну середню освіту», Конвенцією ООН про права дитини, прийнятою 20 листопада 1989 року Генеральною Асамблеєю ООН.

Головним завданням Конвенції є забезпечення дітей особливим піклуванням та допомогою, надання необхідного захисту. Конвенція — угода, міжнародний договір з якого-небудь спеціального питання. Конвенція визнає, що дитині для повного і гармонійного розвитку необхідно зростати в сімейному оточенні, в атмосфері щастя, любові та розуміння, дитина має бути повністю підготовлена до самостійного життя в суспільстві та вихована в дусі ідеалів, проголошених у статуті ООН, і особливо в мирі, гідності, терпимості, свободі, рівності та солідарності.

Закон України «Про охорону дитинства» прийнятий 27 вересня 1991 року. Основне завдання — забезпечити фізичний інтелектуальний, культурний розвиток молодого покоління.

Основний закон України — Конституція. Нову Конституцію України було прийнято 28 червня 1996 року. Конституція України складається з п’ятнадцяти розділів. У першому розділі йдеться про загальні засади, якими визначено державний устрій України. У другому розділі Конституції вміщено статті, які роз’яснюють права, свободи та обов’язки людини. Громадяни мають рівні конституційні права і свободи та є рівними перед законом. Решта розділів Конституції присвячені принципам організації та діяльності державних органів.

1-й учень. Згідно з Конвенцією, всі діти рівні у правах.

Права дитини не можуть бути обмежені ні за кольором шкіри, ні за релігією, національним чи майновим станом, ні за станом здоров’я чи за походженням.

— Усі діти мають право на любов та піклування з боку батьків та держави.

2-й учень

Мені над усе більш нічого не треба:
Домівка матусі, волошки в житах,
Вишневий світанок, полив’яне небо
І сива роса на траві при шляхах.
Таке все тут миле, доступне і гідне —
Високі тополі і тихе село.
Таке сокровенне, насущне і рідне,
Воно в мою душу навіки вросло.
Коралі калини і мамині очі,
І доля — з лелечого наче крила...
Я більшого щастя на світі не хочу,
Щоб лиш Україна міцніла й цвіла.
В. Вихрущ

Право на ім’я

3-й учень

У неньки народилося дитя.
Дитя моє! Бог дав тобі життя.
І щоб ніхто не заподіяв шкоди
тобі, малесенький громадянин,—
Бог дав закони нашому народу...

Від дня народження, від іменин —
він твій, цей світ, широкий за вікном.
Ти на життя і щастя маєш право
під золото-блакитним знаменом
своєї Української держави.
І дівчатко, і хлоп’я
мають право на ім’я:
Ти — Надійка, я — Василь,
А оцей малюк — Максим.
Мають Дмитрик і Оленка
ще й по батькові ім’я.
«Я Дмитро Ілліч Орленко», —
каже впевнено хлоп’я.
І дівчатко, і хлопчина,
і великі, і малі
мають власну Батьківщину,
найріднішу на землі.
Ірина Жиленко

Право на освіту

4-й учень. Дитина має право, безкоштовно здобувати освіту у дошкільних та загальноосвітніх закладах.

Учні мають право на навчання для отримання певного освітнього й освітньо-кваліфікаційного рівня; на вибір закладу освіти, форми навчання, освітньо-професійних і індивідуальних програм позакласних занять; на доступ до інформації з усіх галузей знань; на участь у науково-дослідницькій діяльності, конференціях, олімпіадах.

5-й учень

Людина в світ прийшла, щоб жити,
Учитись, мріяти, любить.
Щоб все на світі знати, вміти
Й добро на цій землі творить.
Для цього дітям змалку треба
Старанно вчитись, труд любить.
І прагнути вершини, неба,
Щоб славно в цьому світі жить.
Чимало треба сил, терпіння,
Зусиль, щоб досягти мети,
Бажання і душі горіння,
І крок за кроком далі йти.
Щоб знати все і все уміти,
Й не йти по світу навмання,
Вмінь за плечима не носити...
Найлегша ноша — то знання.
Право на майно

6-й учень. Майно, яке тобі придбали батьки для навчання й виховання (одяг, іграшки, книги, музичні інструменти, спортивне обладнання, комп’ютер тощо), є твоєю власністю.

Якщо тобі 10–14 років, то належним тобі майном управляють батьки. Якщо тобі 14–18 років, ти маєш право вчиняти будь-які угоди, навіть купівлі-продажу транспортного засобу й нерухомого майна, але за письмовою нотаріально посвідченою згодою батьків і дозволом органу опіки й піклування.

Право на інформацію. Право на спілкування

7-й учень. Ми маємо право брати участь у різних олімпіадах, конкурсах, громадському самоврядуванні школи, користуватися бібліотеками, спортивними залами, обладнанням своєї школи.

Право на охорону здоров’я

8-й учень. Ти можеш звернутися по безоплатну кваліфіковану медичну допомогу в державні заклади охорони здоров’я.

Та коли хочеш бути здоровим,
Правила запам’ятай.
Турботу про своє здоров’я
На лікарів не покладай.
Лікарі лікують хворих,
А здоров’я вони не творять —
Людина повинна бути сама
Дисциплінована, вольова.

Право на відпочинок

9-й учень. Ти маєш можливість у вільний від навчання або роботи (якщо ти вже працюєш) час відпочивати, тобто займатись улюбленими справами (грати у футбол, ходити в кіно).

Право на гру

10-й учень. Унікальне право, яке мають тільки діти. Ти маєш право брати участь в іграх, заходах, змаганнях, що відповідають твоєму віку.

Право на працю

11-й учень. Якщо дитині виповнилося 14 років, вона має право за згодою одного з батьків працювати у вільний від навчання час (наприклад, на канікулах), але лише після попереднього медичного огляду. Самостійно дитина може влаштуватися на роботу, якщо їй виповнилося 16 років.

Право на повагу власної гідності та захист від усіх форм насильства

12-й учень. Будь-яка людина, ким би вона не була (один із батьків, одноліток, учитель, сусіди) не має права поводитися з дитиною жорстоко, принижувати гідність, експлуатувати, включаючи втягнення у злочинну діяльність, залучати до вживання алкоголю, наркотичних засобів і психотропних речовин; використовувати для створення і розповсюдження порнографічних матеріалів, примушувати до жебрацтва, бродяжництва тощо.

13-й учень

Не меркнуть зорі,
Йдуть у небуття,
Бо мають право вік світити.
Я ж маю право на життя —
Я гідно мушу жити.

14-й учень. Якщо порушили права дитини, вона може звернутися до органів опіки і піклування:

  • служби опіки і піклування;
  • служби у справах неповнолітніх;
  • центрів соціальних служб для сім’ї, дітей та молоді;
  • закладів охорони здоров’я;
  • органів та установ освіти;
  • відділів міліції.

Принципи Декларації прав дитини

1. Ми — діти світу. Хто б не були наші батьки, де б не жили і в що б ми не вірили, поводьтеся з нами як з рівними. Ми гідні того, щоб отримати все найкраще з того, що може дати світ.

2. Захищайте нас, щоб ми мали змогу рости гідно і вільно.

3. Нехай у нас буде ім’я і земля, яку ми можемо назвати своєю.

4. Ми не повинні мерзнути, і в нас має бути дах над головою. Забезпечте нас їжею та місцем для ігор. Якщо захворіємо, то нам необхідний догляд.

5. Якщо у нас є проблеми у фізичному чи розумовому розвитку, ви ще більше турбуйтеся про нас і враховуйте наші потреби.

  1. Дайте нам змогу жити в сім’ї. Якщо сім’я не може піклуватися про нас, то візьміть нас до себе. 7. Добре навчайте нас, щоб ми могли бути щасливими і плідно прожили життя. Але дайте нам змогу гратися, щоб ми самі навчилися.

8. Хай у важку годину ми будемо першими, кому ви допоможете. Майбутнє світу залежить від нас.

9. Захистіть нас від жорстокості й від тих, хто з нами погано поводиться.

10. Ростіть нас в умовах терпимості, свободи і любові. Коли виростемо, ми також гарантуватимемо мир і розуміння між народами.

Учитель. Не забувайте, діти, що кожна дитина має не лише права, а й обов’язки: перед сім’єю, товаришами, однокласниками, суспільством.

Як член родини, учень, громадянин суспільства ти повинен:

  • піклуватися про своє здоров’я, зміцнювати його;
  • бути чемним і уважним, поважати старших;
  • старанно та наполегливо вчитися;
  • посильно допомагати батькам;
  • не порушувати законів.

Обов’язки учнів викладені у Законі про освіту; Статуті школи; Правилах для учнів.

15-й учень

Змалку кохайтесь в освіті,
Змалку збагачуйте ум,
Бо доведеться у світі
Всяких назнатися дум.
Треба самим розвертати:
Як і до чого все йде,
Шлях безпомилишно взяти —
Той, що до правди веде.
Щоб не зросли ви на сором
(Бійтесь найпаче того),
Щоб не зробились позором
Рідного краю свого!
П. Грабовський

 

Десять «Не можна» за В. О. Сухомлинським

1. Наодинці із собою робити все не так, як ти робив би на очах у людей.

  1. Лінуватися, бути ледарем, неробою і дармоїдом.

3. Видавати за доблесть і заслугу те, що є твоїм обов’язком.

4. Вимагати від батьків те, чого ти не заслужив працею.

5. Бути жадібним, корисливим, негостинним.

6. Гребувати простою працею своїх батьків.

7. Глумитися зі старших.

8. Лицемірити, говорити не те, що думаєш, відчуваєш.

9. Запобігати перед тим, хто сильніший за тебе.

10. Давати «порожні» обіцянки, не дотримувати слово.

 

Учитель

Мораль і право, право і закон.
Рушійні сили для життя людини.
А їх знання надасть нам вірний тон
У розвитку держави — України.

 

Категорія: Виховні заходи | Додав: uthitel (20.07.2019)
Переглядів: 334 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: