Головна » Статті » Класному керівникові » Тренінги для учнів |
Тренінг. Самооцінка і здоров'я людини
|
Стартові завдання |
7 хв |
Перегляд мультфільму «Баранець і Кролень» |
8 хв |
Міні-лекція «Як формується самооцінка» |
2 хв |
Обговорення ситуацій |
10 хв |
Вправа «Проект самовдосконалення» |
7 хв |
Підсумкові завдання |
11 хв |
Усього тривалість |
45 хв |
Рекомендації щодо проведення уроку
Знайомство
Якщо в класі понад 20 учнів або не вистачає часу, виконайте вправу в парах.
Стартові завдання (вступ до теми і знайомство)
1. Зворотний зв'язок. Запитайте учнів: «Про що ми говорили на минулому уроці»? Вислухайте відповіді охочих, підсумуйте їх.
2. Оголосіть тему уроку: «Сьогодні ви дізнаєтеся, як формується самооцінка, її види та способи підвищення».
• Підготуйте скриньку з люстерком усередині. Слово вчителя: «Зазирнувши до цієї скриньки, ви побачите свого найкращого друга. Але поки що не розкривайте таємниці, щоб кожен міг побачити його на власні очі». Коли всі побачать своє відображення, запитайте: «Хто ваш найкращий друг? Як ви гадаєте, чому людина має любити і поважати себе?»
3. Знайомство. Запропонуйте учням по черзі продовжити фразу: «Я поважаю себе за...».
Підсумуйте: «Щира повага до інших людей завжди ґрунтується на повазі до себе. Пам'ятайте золоте правило моральності: “Стався до інших так, як ти хочеш, щоб вони ставилися до тебе”».
Слово вчителя: «Наша самооцінка складається з того, як ми оцінюємо себе у різних ситуаціях: у навчанні, в спорті, у спілкуванні з друзями. Наприклад, ми можемо вважати себе хорошим спортсменом, але не досить вправним кухарем».
Перегляд мультфільму «Баранець і Кролень»
http://autta.org.ua/ua/materials/ material/Barashek-i-Krolen/
Запитання для обговорення:
• Як почувався Баранчик, коли його позбавили шубки?
• Хто допоміг йому повернути гарний настрій?
• Який урок виніс Баранець із цієї ситуації?
Підсумуйте: «Треба завжди поважати і цінувати себе, тоді й інші люди поважатимуть вас».
Міні-лекція «Як формується самооцінка» (ознайомити з видами самооцінки)
Слово вчителя: «Коли ви були малими, то у ставленні до себе керувалися думкою дорослих. Згадайте, якщо вас хвалили, ви вважали себе хорошими, а якщо сварили - поганими. Згодом ви почали робити висновки самостійно, порівнюючи себе з іншими дітьми, а також на основі власного досвіду - ваших успіхів і невдач.
Самооцінка - це оцінка людиною себе, своїх якостей, рівня своєї успішності на основі власного досвіду.
Розрізняють самооцінку завищену, занижену й адекватну. Той, кого незаслужено захвалюють, кому дозволяють робити, що заманеться, може мати завищену самооцінку, безпідставно вважати себе найкращим, принижувати інших зверхнім ставленням до них. У того, кому приділяють недостатньо уваги чи ставляться до нього надто вимогливо, може сформуватися занижена самооцінка. А в того, хто поважає і реально оцінює себе, — адекватна самооцінка».
Підсумуйте: «Адекватна самооцінка є найкращою для людини. Тому її ще називають здоровою».
Обговорення ситуацій (визначення самооцінки)
• Об'єднайте учнів у пари за допомогою вправи «Струмочок». Учасники стають у пари (пара за парою), беруться за руки і підносять їх угору. Той, хто залишився без пари, проходить під руками, обираючи собі когось до пари. Той, хто залишився, робить так само. Через 2—3 хвилини зупиніть гру і запропонуйте виконувати наступне завдання у парах, що утворилися.
• Роздайте парам ситуації (Додаток 1.1). Пари з однаковими ситуаціями об'єднуються у три групи.
• Демонстрування груп. Кожна група зачитує свою ситуацію і дає відповіді на запитання. Вчитель після кожної ситуації читає підсумок.
Ситуація 1. Шестикласник Сергій нещодавно записався до басейну, і тренер вважає його талановитим. Хоча хлопець займається плаванням не так давно, та вже виграв змагання. Проте він думає, що тренер помиляється щодо його здібностей, а свою перемогу у змаганнях вважає випадковою.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має хлопчик - завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на його поведінку?
• Що ви можете порадити Сергієві?
Підсумуйте: «Те, що Сергій не вірить у себе, може вплинути на його поведінку. Він міркує: "Для чого старатися, все одно в мене нічого не вийде". А якщо не тренуватись і налаштовуватися на провал, шанси на перемогу зменшуються. Отже, через свою занижену самооцінку хлопець ризикує розчаруватися в собі й залишити спорт».
Ситуація 2. Віта завжди отримує добрі оцінки з усіх предметів. І тому вона здивувалася, коли почула, що в цьому семестрі в неї невисока оцінка з іноземної мови. Дівчинка підійшла до вчительки і запитала, над якими темами їй треба попрацювати, щоб поліпшити результат.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має дівчинка - завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на поведінку дитини?
• Що ви можете порадити Віті?
Підсумуйте: «Отримати невисоку оцінку, звісно, неприємно, однак Віта не звинувачує в цьому інших. Адекватна самооцінка дівчини допомагає їй визначити свої слабкі місця й поліпшити свій результат».
Ситуація 3. Денис вважає себе дуже талановитим співаком, тому для нього стало несподіванкою передостаннє місце в районному конкурсі талантів. Хлопець пояснює це тим, що судді поставилися до нього упереджено й підіграли іншим учасникам.
Запитання для обговорення:
• Яку самооцінку має хлопчик - завищену, занижену чи адекватну?
• Як ця самооцінка впливає на його поведінку?
• Що ви можете порадити Денисові?
Підсумуйте: «Те, що Денис вірить у себе, безумовно, добре. Проте він не може адекватно оцінити свої можливості й в усіх невдачах звинувачує інших: "Якщо я програв конкурс — винні судді". Отже, через свою завищену самооцінку хлопець може упустити можливість успішно розвинути свої здібності в інших сферах».
• Розмістіть на дошці картки (Додаток 1.2) з ознаками адекватної самооцінки та запропонуйте учням по черзі їх зачитати.
Підсумуйте: «Давно помічено: як людина ставиться до себе, так вона і поводиться. Самооцінка впливає на те, що ми робимо і як ми це робимо. Тож найкраще мати адекватну самооцінку - поважати себе та реалістично оцінювати свої можливості».
Вправа «Проект самовдосконалення»
Слово вчителя: «Здатність реально оцінювати себе і позитивно ставитися до себе дуже важлива для здоров'я людини, її добрих стосунків з оточенням та успіху. Тепер кожен із вас має нагоду розпочати проект самовдосконалення. Він складатиметься з однієї або кількох цілей, які ви оберете для себе. Поради, наведені у Роздавальних матеріалах для учнів, допоможуть у виконанні проекту, над яким ви працюватимете впродовж семестру або до кінця навчального року».
• Запропонуйте охочим по черзі зачитати інформацію про проект самовдосконалення (як обрати мету, спланувати її досягнення, до кого звертатися по допомогу тощо) у Роздавальних матеріалах для учнів.
• Після цього запропонуйте учням у класі виконати Завдання 1 та вдома виконати Завдання 2 у Роздавальних матеріалах для учнів.
Підсумкові завдання (закріпити отримані знання)
Зачитайте висновки:
• Самооцінка — це ставлення людини до себе.
• Вона формується на основі власного досвіду — успіхів і невдач, а також залежить від ставлення до інших людей.
2. Релаксаційна пауза (аутотренінг на підвищення самооцінки).
Слово вчителя: «Аутотренінг — це концентроване саморозслаблення і самонавіювання. Його використовують для самовдосконалення та поліпшення самопочуття. Я зараз покажу, як це робити, і вдома ви продовжите самостійно».
Увімкніть розслаблювальну музику на ваш вибір і тихим, спокійним голосом давайте учням інструкції.
• Зручніше сядьте на стільці.
• Повністю розслабтеся.
• Заплющте очі.
• Зробіть повільний вдих і видих.
• Відпустіть усі негативні думки.
• Уявіть себе таким, яким ви хочете бути.
• Уявіть себе перед дзеркалом.
• Розгляньте своє відображення в уявному люстерку.
• Скажіть відображенню, що ви хороші й варті всього найкращого в житті.
• Тепер завжди, коли сумніватиметесь у собі, в своїх силах, повторюйте: «Я хороша людина і варта всього найкращого!»
3. Завершальна вправа. Пограйте у гру «Ти — молодець».
• Запросіть учнів стати у коло.
• Запропонуйте одному з них вийти у центр, назвати своє ім'я і розповісти, що він навчився робити, або про свій недавній успіх («Я навчився танцювати» або «Я навчився робити шпагат»).
• У відповідь усі промовляють: «Ти — молодець!» і підносять угору великий палець.
Додаток 1.1
Додаток 1.2
Всього коментарів: 0 | |