Головна » Статті » Класному керівникові » Години спілкування |
Година спілкування Тема. Справа твого життя. Мета: формувати в учнів старших класів свідоме ставлен- ня до вибору майбутньої професії, навчати аргу- ментовано відстоювати власну думку; розвивати мислення; виховувати в учнів впевненість, культуру спілкування, повагу до думки співбесідника. Обладнання: портрет Сократа. Коментар: ______для проведення заходу учитель заздалегідь про- понує старшокласникам письмово відповісти на запитання «Як ти плануєш побудувати своє жит- тя?». До проведення заходу учитель залучає уч- нів-читців (три особи). Хід заняття На класній дошці прилаштовано портрет Сократа, над ним написано тему заходу. Парти у класі розставлені пів- колом. Слово вчителя. Сьогодні ми зібрались для Сократівської бесіди, основні умови якої — думка, слово і логіка. Багато століть тому відомий мислитель Сократ збирав своїх учнів, щоби разом обговорити різні проблеми. Говори- ли переважно учні, Сократ же ставив їм запитання і поєд- нував думки логічними зв’язками. Чого прагнув великий учитель і філософ? Навчити своїх учнів розмірковувати і висловлювати правдиві, справедливі і розумні думки. От і ми спробуємо стати учнями славетного мислителя. Але перед тим, як розпочати Сократівську бесіду, давайте визна- чимо її правила. (Підходить до дошки, записує правила.) Правила сократівської бесіди: 1. Не можу мовчати. 2. Поважаю співбесідника. 3. Платон мені друг, але істина дорожча. 4. Заговори, щоб я тебе почув. Сократівська бесіда передбачає діалог. Тож будьте готові швидко відповідати на запитання. Розпочнемо бесіду з розминки, мета якої — активізувати думки. Відповідати на запитання серйозно не обов’язково, відповіді можуть бути і жартівливі. Але участь у розминці мають взяти усі присутні. До речі, така форма бесіди нази- вається рондо.
Запитання до учнів. Учитель ставить запитання. На кожне запитання учні відповідають по черзі. Який у тебе зараз настрій? Який у тебе настрій зазвичай? З якими людьми тобі приємніше спілкуватись? Як ти гадаєш, чим будеш займатися, наприклад, через п’ять (десять) років? Слово вчителя. Дякуємо. Тепер, коли ми трохи звикли до ролі співбесід- ників, перейдемо до обговорення основної теми, заради якої ми зібралися. Ставши учнем дев’ятого класу, хлопець чи дівчина ро- зуміють, що до самостійного дорослого життя їм залишаєть- ся лише три кроки — останні шкільні роки. Наступає час, коли не школі, не вчителям і навіть не нашим батькам, а саме вам потрібно визначити свій подальший життєвий шлях, зробити вибір долі і нести відповідальність за цей вибір. Вам самим доведеться шукати відповіді на запитан- ня, які поставить нам життя. Кілька днів тому вам було запропоновано відповісти на запитання: «Як ти плануєш побудувати своє життя?». Га- даю, вам буде цікаво дізнатись, як на нього відповіли друзі і однокласники. Творче завдання «Твої плани на майбутнє». Усі учні класу по черзі зачитують свої відповіді на за- питання. Слово вчителя. Давайте спробуємо узагальнити ваші думки. Кожен із вас мріє про цікаве, яскраве і благополучне майбутнє, ко- жен прагне визначити сенс свого життя. Запитання до учнів. Скажіть, будь-ласка, що вам потрібно для того, щоб ви вважали своє життя яскравим? Слово вчителя. Узагальнюючи ваші висловлювання, можна зробити ви- сновок, що основними складовими яскравого, змістовного життя є: по-перше, трудова діяльність, що приносить ма- теріальне і моральне задоволення; по-друге, друзі, любов, родина і, по-третє, повноцінний відпочинок. Отже, ці три фактори ви вважаєте найбільш важливими для себе. Сьогодні ми поговоримо із вами про ваші майбутні професії. Бесіда. Чарльз Дарвін свого часу сказав: «Якщо ви вдало оберете труд і докладете до нього душу, то щастя саме знайде вас». Чи згодні ви із цим висловом? Які аргументи «за» або «проти» можете навести? Якій справі збираєтесь присвятити себе після закінчен- ня школи? Чим будете керуватися, обираючи фах (здібностями та зацікавленістю, матеріальними можливостями, престижем, родинною традицією)? Слово вчителя. Так чи інакше, але вам самим обирати справу, якій при- святите життя. Як ви гадаєте, друзі, якими якостями має володіти лю- дина, щоб досягти успіху у роботі? (Учні висловлюють влас- ні думки щодо запитання, ведучі узагальнюють відповіді і записують на дошці: «Талант», «Цілеспрямованість», «Працелюбність».) Ось які складові успіху ми із вами визначили (показує на дошку). А тепер цікаво дізнатись, що ці складові оз- начають для вас. (Учні класу по черзі дають визначення поняттям «талант», «цілеспрямованість» та «працелюб- ність».) А от які визначення цим поняттям дали відомі письмен- ники та мислителі. Талант «Талант розвивається із почуття любові до справи, мож- ливо навіть, що талант — у суті своїй — і є любов до справи, до процесу роботи.» (М. Горький.) «Головна ознака таланту — це коли людина знає, чого бажає.» (В. Ключевський.) «Талант — це перед усім цілеспрямована воля до пере- моги.» (Л. Леонов.) «Не буває двох талантів: один для життя, другий для творчості. Одного достатньо і на те і на інше. І можна бути упевненим: якщо цього таланту вистачило лише на штучне творіння, несправжнє, то і життя йому було під силу лише пусте і нікчемне.» (А. Камю.) Цілеспрямованість «Жодне діло не можна зробити добре, якщо не відомо, чого хочеш досягти.» (О. Макаренко.) «Май мету усього життя, мету для відомої епохи тво- го життя, мету для відомого часу, мету для року, для мі- сяця, для тижня, для дня і для години, для хвилини.» (Л. Толстой.) «Якщо ти прямуєш до мети і будеш дорогою зупинятися, щоб жбурляти камінням у будь-яку собаку, що гавкає на тебе, то ніколи не дістанешся своєї мети.» (Ф. Достоєвський.) «Коли у людини з’являється якась життєва мета, час не уповільнює свій біг, а прискорює.» (А. Риваоль.) «Прямувати до мети усе життя можна лише у тому ви- падку, якщо вона постійно відсувається.» (Е. Лец.) Працелюбність «Я взагалі не вірю в одну рятувальну силу таланту без копіткої роботи. І після успіхів, достатніх для того, щоб запаморочити голову найстійкішій молодій людині, я про- довжував навчатися у кого лише було можна, і працював, працював, працював.» (Ф. Шаляпін.) «Коли людина працелюбна, то і земля не лінується.» (Китайська мудрість.) «Люди середніх здібностей можуть досягати майже над- звичайних результатів лише завдяки цілеспрямованій і дов- готривалій працелюбності.» (С. Смайлс.) «Працелюбність властива людині, чиє серце не дозволяє отримувати засоби і зручності життя за рахунок праці та щедрості інших.» (І. Барроу.) Зверніть, будь-ласка, увагу на ці слова: визначити власну долю, зрозуміти себе, свої зацікавленості, залишитися відда- ним своїй меті і праці — це найбільше щастя для людини. Визначити мету усього життя — завдання не з легких. Для цього, напевне, спочатку потрібно відповісти на запи- тання: «Що я робитиму найближчим часом?» Відповідь на нього і буде першим кроком до цієї мети. Запитання до учнів. Скажіть, досягти якої мети ви прагнете нині? Слово вчителя. Юність — пора мрій та сподівань. Добре, якщо ці чу- дові можливості залишаться із вами на усе життя. Але, як правило, у реальному житті нас спіткають розчарування, невдачі. Це може торкнутись і обраного життєвого шля- ху — професії, яка, на вашу думку, мала розкрити вашу особистість і ваші здібності. Справа, що спершу, у мріях, здавалась цікавою, приємною і тому простою, раптом пере- твориться на копіткий щоденний і подекуди тяжкий труд. Тож треба бути готовим, щоб прийняти труднощі і вдруге відчути, що обрана професія — дійсно ваша доля. Запитання до учнів. Скажіть, будь-ласка, ким ви переважно відчуваєте себе у житті: оптимістами чи песимістами. Гра «Оптиміст і песиміст». У грі беруть участь усі учні класу. Спочатку із числа учнів учитель обирає п’ятьох суддів (хлопців та дівчат, які протягом заходу показали себе найбільш розміркованими, практичними і незалежними особистостями). Учитель пропонує для обговорення наступну ситуацію: «Учень N дуже захоплюється культурою та історією Японії. Загалом йому цікаво усе, що пов’язане з цією краї- ною, він мріє поступити до престижного університету на факультет сходознавства. Але, по закінченню школи, учень не може здійснити свою мрію: державний конкурс дуже великий, а на контрактне навчання у родини не вистачає коштів. У решті-решт N вимушений поступити до техніч- ного вузу.» Завдання гри — обидві групи мають визначити позитив- ні (оптимісти) і негативні (песимісти) сторони цієї ситуації. Судді мають оцінити усі наведені доводи. Перемагає група учнів, яка виявилась переконливішою. Можливе і зарахування нічиєї. Слово вчителя. У грі ми переконались, що у будь-якій ситуації можна віднайти і позитивні, і негативні моменти. Отже, важливо визначитись, який бік прийнятний саме для вас, зрозуміти, що поразка чи перемога залежить насамперед від того, як поставитись до даної ситуації. З цього приводу дуже корисно згадати слова російсь- кого мовознавця Дмитра Лихачова: «Нас цікавить, якими рисами має володіти випускник? Розміркованим оптиміз- мом. Він має уміти з готовністю і гідністю переносити усі життєві труднощі, без яких не прожити і без яких, у решті- решт, життя було б порожнє». Тож знову ми повернулись до того, що справу нашого життя визначають наші особисті якості. Виступ учнів-читців. 1 - й у ч е н ь Ти маєш пам’ятати, що від того Іржавіє і лист новий заліза, Що не знаходять діла жодного для нього, І в сирості лежить він некорисний. Душі людській — важкіше набагато: Пороки потайні й пороки явні До серця стежку пролягають — їх багато, Запам’ятай із них хоч три принаймні: По-перше — заздрість. Знищ її, неправу, Й навчись по правді цінувать людей, Цінити їхню вдачу, успіх, славу, Не слухай заздрості лихих речей. 2 - й у ч е н ь По-друге — злість. Біжи від неї, друже. Сій доброту. Живи з повагою, обачно, Себе суди, якщо когось осудиш, Пробач комусь, якщо собі пробачив. В пориві злому, в рішенні крутому Утримайся і гніву не показуй. Не спричини образи випадково, Якщо ж спричиниш — вибачайсь одразу. 3 - й у ч е н ь І третє — то коріння багатьох незгод, Що безліч особистостей калічить,— Лінь. Це ганебніший у всі віки порок, Тож потурати ліні нам не личить. Не у пустому лежанні щоденнім, А в святі світлого, корисного труда Шукай свій смисл, працюй завжди натхненно, Щоб розквітала доля молода. Заключне слово вчителя. Сьогодні, друзі, ми поставили перед собою важливі за- питання: як визначитись щодо майбутньої професії? Як не помилитись у цьому життєво важливому виборі? Що стане запорукою нашого успіху у професійній сфері? Сподіваюсь, що Сократівська бесіда допомогла вам у по- шуку відповідей на ці запитання, а закінчити нашу зустріч хочеться словами наших поетів, Василя Симоненка і Мак- сима Рильського: Є тисячі доріг, мільйон стежинок. Є тисячі ланів, але один лиш мій. Ми працю любимо, що в творчість перейшла, І музику палку, що ніжно серце тисне. У щастя людського два рівних є крила: Троянди й виноград, красиве і корисне. | |
Переглядів: 506 | |
Всього коментарів: 0 | |