Головна » Статті » Класному керівникові » Години спілкування |
Година спілкування Тема. Щоб у серці панувала злагода. Мета: переконати учнів у тому, що права іншої людини треба поважати; допомогти учням визначити шляхи розв’язання конфлікту; навчити аналізувати конфлікт між правами різних людей та уникати конфліктів. Обладнання: плакат зі схемою «Можливі виходи з конфлікту»; роздавальний матеріал (роздруковані аркуші з вис- ловами та прислів’ями, «Тест на дратівливість»). Хід заняття Творча робота «Павутиння конфліктів». Учитель на дошці записує слово «конфлікт» і обводить його овалом, потім ставить запитання до учнів: — Що, на вашу думку, означає це слово? — Які асоціації воно викликає? Від слова «конфлікт» учитель малює стрілки і записує відповіді учнів. Якщо учні висловлюють думки, подібні до вже наведених, учитель записує їх і з’єднує поміж собою, а не з головним овалом. Конфлікт Суперечка Образа Підступність Війна Бійка Непорозуміння Несправедливість Злочин На завершення творчої роботи вчитель ставить запитан- ня, які узагальнюють усі висловлені думки стосовно конф- лікту: Що таке конфлікт? Яке визначення можна йому дати? (Під час конфлікту люди сваряться та ображають одне одного. Отже, конфлікт — це суперечка, яка може призвес- ти і до бійки.) Що спільного мають сформульовані вами конфлікти? Що спричиняє конфлікти? (Між дітьми конфлікти ви- никають з різних причин. Зокрема, хтось не поступився місцем, книжкою, м’ячем; хтось розкрив чиюсь таємни- цю; хтось не погодився з думкою іншого; хтось на когось придумав прізвисько; хтось переміг у грі, а хтось програв тощо.) Чи були ви коли-небудь учасниками якогось конфлікту? Час минає. Конфлікт проходить. Скажіть, що ви відчу- ваєте, коли згадуєте про якийсь конфлікт: вам неприємно про це згадувати; ви про це згадуєте із задоволенням; вам байдуже; ви хотіли б про це забути. Слово вчителя. Відомий французький письменник Антуан де Сент-Екзю- пері назвав людське спілкування найбільшою розкішшю на світі. Спілкування людей — досить складний і делікатний процес. Кожний із нас вчиться цього все життя, здобуваючи досвід часто за рахунок помилок і розчарувань. І, на жаль, досить часто ми потрапляємо в ситуації, які визначаємо як конфліктні. Яку роль відіграють конфлікти в нашому жит- ті? Як їх розпізнавати і попереджувати, розв’язувати? Конфлікт — це процес різкого загострення протиріч і боротьби двох чи більше сторін. Проблема ця досить серйозна. Існує навіть наука, яка безпосередньо займається цим,— конфліктологія. Вправа «Мікрофон». Існує термін «конфліктна людина». Як би ви визначили риси характеру такої людини? Яку людину можна назвати конфліктною? Учитель підсумовує відповіді учнів: конфліктній людині властиві бажання домінувати за будь-яких обставин, над- мірні принциповість (псевдопринциповість) і прямоліній- ність у висловлюваннях і судженнях, поганий настрій, роз- дратованість, несправедлива оцінка вчинків і дій інших. Запитання до учнів. Чи подобається вам спілкуватися з конфліктними людь- ми? Чому? А чи не буваєте ви інколи такими особистостями? З якої причини може виникнути конфлікт між друзя- ми? (Після відповідей учнів учитель креслить на дошці схему і разом з учнями детально аналізує її.) Ревнощі Підлість Заздрість Друзі Жадібність Нещирість Егоїзм Запитання до учнів. Дейл Карнегі писав: «У суперечці не можна перемогти. Якщо ви програли — значить програли, якщо перемог- ли — теж програли». Чому? (Одержавши перемогу, ви по- чуваєтесь чудово. А ваш співрозмовник? Ви змусили його відчувати вашу перевагу. Ви зачепили його самолюбство. Він гнівається. Чи приємно вам про це згадувати?) Слово вчителя. Конфлікти можна класифікувати за певними категорія- ми. Наприклад, доволі дружні — гнівні, прості — складні, силові — несилові. Перебуваючи в конфліктній ситуації, люди діють по- різному. Спроба стати ніби осторонь конфлікту та спокій- но проаналізувати його — це перший крок до розв’язання конфлікту таким чином, щоб не були зігноровані права жодного його учасника. Розглянемо схему розв’язання конфлікту. (Учитель вивішує на дошці плакат зі схемою.) Можливі виходи з конфлікту Утеча Притлумлення Виграш-програш Компроміс Виграш-виграш Існує кілька варіантів виходу з конфлікту. Утеча — передбачити ймовірні конфліктні ситуації й уникати їх. Притлумлення (згладжування) — не зачіпати проблемних питань, які вже існують, роблячи вигляд, що все гаразд. Виграш-програш — переслідувати мету обов’язкового виграшу в конфлікті за рахунок неминучого програшу партнера. Компроміс — установка на взаємні поступки. Виграш-виграш — налаштованість на вихід з конфлікту не лише без жодних утрат, а й з певними взаємними здо- бутками. У конфліктології розрізняють п’ять типів стратегів розв’язання конфліктів. 1. Черепаха (утеча). Черепахи втікають і ховаються у свій панцир, щоб обминати конфлікти. Вони відмовляються від власної мети та стосунків. Вони тримаються далі як від спірних питань, через які виникає конфлікт, так і від людей, до яких він причетний. Вони почувають себе безпомічними. Вони вважають, що намагатися ви- рішувати конфлікт — справа повністю безнадійна. Вони переконані, що легше втекти (фізично та психологічно) від конфлікту, аніж зіткнутися з ним.
2. Акула (примус). Акули намагаються перемагати опонен- тів тим, що силоміць примушують їх приймати потріб- ний їм варіант розв’язання конфлікту. Для них найваж- ливішою є власна мета, а стосунки з людиною мають не- велике значення. Вони за всяку ціну добиваються свого. Потреби інших людей їх не турбують, їх мало хвилює те, чи вони комусь подобаються, чи проявляє хтось до них прихильність. Акули переконані, що конфлікти вирішу- ються тоді, коли один перемагає іншого. Вони хочуть бути переможцями. Перемога, на їхню думку, дає людям почуття гордості, це — успіх. Поразка викликає почуття безсилля, це — невдача. Вони намагаються здобути пе- ремогу, приголомшуючи суперників, нападаючи раптово, а також залякуючи або загрожуючи їм з позиції сили. 3. Плюшевий ведмедик (згладжування). Для ведмедиків стосунки найважливіші, а власна мета не має великого значення. Ведмедики хочуть подобатися, хочуть, щоб усі їх любили і цінували. Вони вважають, що краще уник- нути конфлікту заради гармонії, і впевнені, що конф- лікти не можна обговорювати без шкоди для стосунків. Вони бояться завдати болю, образити, зіпсувати стосун- ки під час конфлікту. Щоб зберегти стосунки, вони го- тові поступитися своїми домаганнями. Плюшеві ведме- дики немовби кажуть: «Я пожертвую власною метою, роби все, що ти хочеш, аби тільки я тобі подобався». Плюшеві ведмедики намагаються згладити конфлікт. 4. Лисиця (компроміс). Лисиці невибагливі як у досяг- ненні своєї мети, так і в стосунках з іншими людьми. Вони шукають компромісу. Вони готові пожертвувати частиною своїх домагань під час конфлікту і перекону- ють іншу особу поступитися теж якоюсь часткою своїх домагань. Вони шукають такого варіанта розв’язання конфлікту, коли б обидві сторони мали якусь користь від цього, тобто «золоту середину» між двома проти- лежними позиціями. 5. Сова (конфронтація). Сови дуже високо цінують власну мету та стосунки. Вони розглядають конфлікт як про- блему, яку треба розв’язувати, а також як засіб поліп- шення стосунків шляхом послаблення напруження між двома людьми. Вони намагаються розпочати дискусію і не заспокоюються доти, доки не буде знайдено рішен- ня, яке б задовольнило обидві сторони в конфлікті, і доки напруга не спаде і негативні емоції не будуть пов- ністю переборені. Колективна робота за завданням. Учитель пропонує чотири можливі варіанти розв’язання конфліктів і просить учнів навести приклади зі свого жит- тєвого досвіду, які б ілюстрували кожну з наведених нижче схем. Виграв-виграв: кожний щасливий і отримує те, чого прагнув. Виграв-програв: одна особа не отримує бажаного і є не- щасною. Програв-виграв: суперник не отримує бажаного і є не- щасним. Програв-програв: кожний витрачає час на суперечки, і жоден не отримує того, чого прагнув. Робота з висловами і прислів’ями. Учитель роздає роздруковані аркуші з висловами та прислів’ями, просить учнів по черзі зачитувати по одному вислову чи прислів’ю і, користуючись оцінною шкалою, визначати, наскільки вони відповідають їхнім діям під час конфліктів. 1. Від суперечки легше утриматися, аніж потім збутися її. 2. Якщо ви не можете примусити людину думати так, як ви робите, то примусьте її робити так, як ви думаєте. 3. Теплі слова розтоплюють холодні серця. 4. Послуга за послугу. 5. Давай приходь, подумаємо разом. 6. Під час суперечки заслуговує похвали той, хто перший замовкне. 7. Чия сила, того й правда. 8. Солодкі слова роблять солодким рух уперед. 9. Краще синиця у жмені, аніж журавель у небі. 10. Істина знаходиться в знаннях. 11. Той, хто б’ється і тікає, доживає до нової битви. 12. Той перемагає блискуче, хто примушує своїх ворогів ті- кати врозтіч. 13. Убий ворога своєю надмірною добротою. 14. Чесний обмін думками не приведе до суперечки. 15. Ніхто не може претендувати на істину в останній інстан- ції, але кожний може зробити свій внесок у неї. 16. Тримайся подалі від тих, хто не згодний з тобою. 17. Тільки той, хто вірить у перемогу, перемагає на полі битви. 18. Добре слово мало коштує, та дорого цінується. 19. Зуб за зуб — це чесна гра. 20. Тільки той, хто готовий відмовитися від власного права на істину в останній інстанції, збагатиться від істин, які знають інші. 21. Уникайте сварливих людей — вони зроблять ваше жит- тя нещасним. 22 . Людина, яка не тікає сама, змушує тікати інших. 23. М’які слова забезпечують гармонію. 24. Хочеш мати хорошого друга — зроби йому щось при- ємне. 25. Відкрито говори про свої конфлікти і йди їм назустріч — тільки це приведе до їх найкращого розв’язання. 26. Найкращий спосіб улагодження конфліктів — уникати їх зовсім. 27. Займаю тверду, рішучу позицію (на тім стою і не можу інакше). 28. Лагідність перемагає гнів. 29. Краще щось, аніж нічого з того, що ти хочеш. 30. Щирість, чесність і довір’я гори звернуть. 31. Немає нічого важливішого, ніж те, за що тобі треба бо- ротися. 32. У світі завжди були й будуть переможці й переможені. 33. Вони на тебе з каменем, а ти до них з прихильністю. 34. Якщо двоє йдуть на компроміс, то справедливе рішення гарантоване. 35. Правди можна добитися, воюючи та воюючи. Оцінна шкала 5 — відповідає в усіх випадках; 4 — відповідає у більшості випадків; 3 — деколи відповідає; 2 — відповідає, але дуже рідко; 1 — ніколи не відповідає. Слово вчителя. Деколи люди потрапляють у ситуації, коли їхні права конфліктують. Ці конфлікти можна розв’язати мирним шляхом. Робота в групах. Учитель поділяє учнів на три групи (по рядах). Кожній групі пропонується ситуація, в якій іде мова про конфлікт між персонажами. 1. На подвір’ї житлового мікрорайону було збудовано бас- кетбольний майданчик, який улітку служив також для гри в теніс і волейбол, а взимку — для гри в хокей. Коли з часом обладнання стало непридатним для використан- ня, цей майданчик правив хлопцям за футбольне поле. Але згодом баскетбол знову став дуже популярним, і половина хлопців цього мікрорайону, зібравши гроші, відновила баскетбольні щити. Саме тоді виник конф- лікт: хлопці мікрорайону поділилися на «футболістів» і «баскетболістів» — два ворожі табори. Які варіанти розв’язання конфлікту ви могли б запро- понувати? На який варіант, на ваш погляд, погодились би обидві сторони? 2. Брати Мишко і Петрик посварилися за книжку. Мишко хотів її читати тоді, коли й Петрик. Як можна було братикам уникнути сварки? 3. Прийшов Кирило Кожум’яка до змія, а той йому й каже: — А що, Кирило? Прийшов битися чи миритися? — Де вже миритися? Битися з тобою, з іродом про- клятим. От і почали вони битися — аж земля гуде. Чому Кирило погодився битися із змієм? (Учитель під час роботи у групах може за необхідності втручатися й надавати допомогу учням.) Колективна робота за завданням. Учитель просить учнів передати зміст останньої історії з точки зору негативного персонажа. (Наприклад, змій міг би сказати: «Я — змій, це моя робота — їсти людей, а жахливий Кирило хоче відрубати мені голову».) Запитання до учнів. Чи порушувалися в цій історії чиїсь права? Якщо так, то чиї? Ким? Як переписати цю історію, щоб кожний отримав своє, а конфлікту можна було б уникнути? Бесіда. Учитель формулює тему обговорення у вигляді запитан- ня: «Бійка приносить користь чи шкоду людині? Чому?». З’ясувати це можна методом «мозкового штурму». Доціль- но скласти поради, як уникнути бійки. 134 Вони можуть мати такий вигляд: — У разі виникнення конфлікту ніколи не вступай у бій- ку. Вона до добра не доводить. Може трапитися нещастя! — Не починай бійку першим. — Захищатися треба словами, а не кулаками. Бійка ку- лаками залишає свої «сліди»: подряпини, синці, ґулі, зіп- сований настрій, образу. Подумай, чи варто отримати синці за те, через що виникла бійка. — Не забувай, що у бійці можна отримати серйозну фізичну травму. Удар палицею, кинутий камінь можуть серйозно травмувати людину. — Бійку розпочинає той, хто не може стримати свої емо- ції, не знаходить потрібних слів, щоб переконати співроз- мовника. Треба спробувати переконати свого супротивника в тому, що затівати бійку не варто. — Встрявати у бійку можливо лише в тих виняткових випадках, коли всі твої зусилля владнати справу мирно без- результатні й треба захищатися або оборонити слабшого. Тестування «Чи дратівлива ти людина?». На кожне запитання дай відповідь «так» чи «ні». Чи ти роздратуєшся, якщо: • якийсь «клишоногий ведмідь» наступить тобі на ногу? • у переповненому транспорті хтось ненароком тебе штовхне? • гральний автомат «проковтне» твою монетку? • після ангіни мама тобі не дозволить з’їсти морозиво? Якщо на всі запитання ти дав (дала) відповідь «ні», то ти — не дратівлива людина. Слово вчителя. Саме дратівливі люди найчастіше стають учасниками кон- флікту. Аби уникнути конфлікту, постарайся діяти так: — з’ясуй причину конфлікту; — висловлюй свою незгоду щодо думок іншого так, щоб він не образився; — стримуй свої емоції; — узгоджуй свої думки з думками однокласників та друзів; — не сердься, коли програв. Поразку сприймай спокійно; — справедливо оцінюй власні дії та дії інших дітей; — уникай тих, хто нав’язує суперечку чи бійку; — намагайся негативну ситуацію перетворити на жарт; Запитання до учнів. Під час конфлікту людина перебуває в стані емоційного збудження. Які ж емоції супроводжують конфлікт? (Нега- тивні: гнів, злість, роздратування, розчарування.) Слово вчителя. Емоційний стан людини регулює насамперед нервова система. У свою чергу, емоції впливають на стан і функціо- нування внутрішніх органів. Будь-який емоційний струс, будь-яка конфліктна ситуація не минають для людини без- слідно. Образа, сварка, горе, гнів, заздрощі або прагнення помститися — усе це знижує захисні сили організму і ско- рочує життя. Заключне слово вчителя. Умійте володіти собою. Пам’ятайте: найкращий спосіб боротися з душевним неспокоєм — постійна зайнятість. Щоб забути свої напасті, намагайтеся зробити приємне іншим. Роблячи добро іншим, ви робите добро собі. Не старайтеся змінювати чи перевиховувати інших. Набагато корисливіше і безпечніше зайнятися самови- хованням. Пам’ятайте: кожна людина — така ж яскра- ва й унікальна індивідуальність, як і ви, приймайте її такою, якою вона є. Умійте бачити в людині позитивні якості й у стосунках з нею спробуйте опиратися саме на ці якості. І під кінець така порада: не ображайтесь і не обурюйтесь критикою на вашу адресу, шукайте в ній відправні точки для самовдосконалення. | |
Переглядів: 435 | |
Всього коментарів: 0 | |