Головна » Статті » Класному керівникові » Години спілкування |
Мета: поглибити й поширити поняття учнів про ввіч-лівість; показати необхідність виконання правил культурної поведінки й спілкування. обладнання: плакати з цитатами: «Ввічливість — це сума маленьких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям» (Емерсон), «Ніщо не коштує так де-шево і не ціниться так дорого, як ввічливість» (Сервантес). Коментар: до початку заняття вчитель вішає на дошку пла-кати з цитатами. Хід заняття Слово вчителя. Необхідність спілкування людей на основі визначених, а головне — всім добре відомих правил стає все більш оче-видною. Ці правила треба знати всім і не слід нехтувати ними. «Правил поведінки дуже багато — спробуй їх всі запа-м’ятати!» — скажуть деякі. Насправді є одне просте пра-вило: людина своєю поведінкою і зовнішнім виглядом не повинна спричиняти незручності тим, хто поряд. І тоді її вважатимуть інтелігентною людиною. Знання правил доброї поведінки, уміння спілкуватися з людьми, визначати характер незнайомого співбесідника або внутрішні емоції своїх друзів треба вчитися з дитин-ства. Володіючи такими знаннями, вам легше буде добитися успіхів на складному і цікавому шляху, який називається життям. Філософ Емерсон сказав: «Ввічливість — це сума малень-ких жертв, які ми приносимо оточуючим нас людям». А іс-панський письменник М. Сервантес наголошував: «Ніщо не коштує так дешево і не ціниться так дорого, як ввічливість». (Учитель звертає увагу учнів на плакати з цитатами.) Пра-вильність цих висловів безсумнівна, і протягом усього жит-тя ви будете кожний раз переконуватись у цьому. Ввічливість є одним із проявів доброзичливого став-лення до людей, з якими ми щоденно спілкуємося вдома, у школі, театрі, магазині чи транспорті. Ввічлива, тактов-на, скромна і доброзичлива людина достойно вийде з любої життєвої ситуації, залишивши в оточуючих приємну дум-ку про себе. Запитання до учнів. У яких учинках проявляється ввічливість людини? Слово вчителя. Важливим показником ввічливості людини є її вміння вітатися. У світі існує багато форм різних привітань. Так, жителі Тибету, вітаючись, знімають свій головний убір пра-вою рукою. Ліву руку вони закладають за вухо і висовують язика. Європейці обмежуються, як правило, тим, що підні-мають шляпу і роблять легкий уклін. У японців для при-вітань застосовуються три види поклонів — найнижчий, середній уклін під кутом 30°і легкий уклін під кутом 15°. Люди, зустрічаючись, у різній формі різними способами бажають одне одному доброго ранку чи дня, здоров’я, добра і благополуччя. Давайте перевіримо, чи знаєте ви основні правила таких привітань. Запитання до учнів. Хто вітається першим — чоловік чи жінка, молодший чи старший, керівник чи підлеглий, учень чи вчитель? Слово вчителя. Ще одне правило: не слід чекати, доки з вами привітаєть-ся людина. Пам’ятайте: першим вітається вихованіший. Але є деякі виключення з цих правил: хто заходить у кімнату, першим вітається з присутніми, а той, хто ви-ходить,— перший прощається з людьми, які залишилися у приміщенні. Тож давайте постійно доводити собі та оточуючим, що ми — виховані люди. Запитання до учнів. Які ви ще знаєте способи привітання? (Чоловіки завж ди встають, вітаючись із жінками, жінки — вітаючись із жінкою чи чоловіком похилого віку.) А коли встають учні? Турнір ввічливості. Учитель поділяє учнів на дві команди — дівчат і хлоп-ців — і кожній по черзі ставить запитання. Відповіді оці-нюються за п’ятибальною системою, після чого робиться підсумок виступів і обирається команда-переможниця. Запитання до хлопців: Які ви можете дати поради людині, яка іде в гості? Запитання до дівчат: Уявіть собі картину: в гостях на блюдечку вам піднесли чашку з вишневим компотом. Як пити компот і їсти ягоди, дотримуючись правил хорошого тону за столом? Слово вчителя. До речі, більше 00 років тому в Росії з’явилась кни-га про правила поведінки юнаків та дівчат за столом. На-зивалась вона «Юности честное зеркало, или Показания к житейскому обхождению». Більшість із правил цієї кни-ги стануть у пригоді й зараз, хоча написані вони незвич-ною для нас мовою. Ось послухайте. «Не хватай первым блюдо й не дуй в жидкое, чтобы везде не брызгало». «Руки твои да не лежат долго на тарелях, ногами везде не мотай, не утирай губ руками й не лей, пока пищи не проглотишь». «Над ествою не чавкай, как свинья, й головы не чеши. Не проглотив куска, не говори». Запитання до учнів. Хлопцям: 1. За скільки хвилин до початку вистави повинен ти прийти в театр і що зробити за цей час? . Хлопчик крикнув перехожому: «Скільки годин?» Які три помилки зробив хлопчик при звертанні? 3. Два хлопчики зіштовхнулись у дверях і ніяк не мо-жуть розійтись. Хто з них повинен звільнити дорогу, якщо одному вісім років, а іншому — одинадцять? Дівчатам: 1. Як вести себе під час вистави? . Чи правильне твердження: при виборі подарунка за-вжди треба орієнтуватись на свій власний смак? 3. У квартирі пролунав дзвінок, і на порозі з’явились дві ваші подруги з подарунками. Одна подарувала коробку з цукерками, і іменинниця Оля відразу їх сховала, щоб потім з’їсти самій або дотримати до «кращих часів», а друга подарувала книгу, яку Оля вже читала. Зробивши незадоволену гримасу, дів-чинка повела своїх подруг до столу. Що вона зробила не так? Заключне cлово вчителя. Хороші манери потрібно не тільки знати, а і систематич-но застосовувати у житті. Ніколи не забувайте, що поведінка людини — це дзер-кало, в якому вона показує своє обличчя. І ні в якому разі не треба соромитись робити хороші вчинки. Доброта вам по-вернеться сторицею. А, як сказав Д. Бернард, «через свою чемність ми нічого не втрачаємо, щонайменше — місце для сидіння». (Завершити розмову можна грою «Вчимося ввічливості». Запропонуйте учням протягом дня порахувати, скільки ввічливих слів їм сказали люди і скільки ввічливих слів вони сказали людям. Попросіть їх протягом тижня говорити всім якомога більше «ввічливих» слів. Наприкінці тижня обговоріть з учнями, що змінилося в їх житті за ці дні.) | |
Переглядів: 612 | |
Всього коментарів: 0 | |