Головна » Статті » Класному керівникові » Години спілкування |
Тема. Правопорушення. Мета: продовжити знайомство учнів із правовими по-няттями; довести, що треба вміти користуватися правами і виконувати обов’язки. обладнання: роздавальний матеріал (картки, на яких запи-сані різні ситуації, для творчої роботи «Хороший міліціонер»); Конституція України. Хід заняття Слово вчителя. Мудрі люди здавна мріяли про запровадження в державі такого закону, який об’єднав би всіх громадян незалежно від вмісту їхнього гаманця, віку чи кольору шкіри. А здій-снювати його мала така держава, яка бажала б бути міцною, а свій народ хотіла б бачити заможним і щасливим. Упер-ше таку мрію здійснили американці. Двісті років тому вони ухвалили Конституцію. Конституція — це закон про де-ржавний устрій та стосунки між громадянами та державою, себто народ зобов’язаний дотримувати закону, а держава повинна допомагати йому в обстоюванні прав і свобод. У Конституції України статті, які наділяють нас права-ми і свободами, містяться в другому розділі (учитель читає статті з Конституції України): • В Україні всі люди вільні й рівні у своїй гідності та правах. • Кожному з нас гарантовано право на висловлювання власних думок через газети, радіо чи телебачення, на одержання середньої освіти, на безкоштовне лі-кування, на вибір релігії, на відпочинок, на захист у суді. Розділ про права людини — один із найважливіших у Конституції. Таких прав дуже багато — на життя, житло, харчування, медичну допомогу, знання, відпочинок. Право — система норм поведінки, встановлена в су-спільстві. Обов’язок — те, що слід безумовно, неодмінно вико-нувати. Обов’язком усіх громадян України є неухильне дотри-мання Конституції та законів нашої держави, повага до прав і свобод, честі та гідності інших громадян. Хоча більшість людей нашої країни поважають зако-ни, однак часто трапляються і їх порушення. Порушення законів бувають різні. Деякі з них не мають серйозних на-слідків. Серйозні правопорушення називають злочинами, а людей, які їх чинять,— злочинцями. Провина — вина; проступок — порушення правил пово-дження; злочин —проступок, який карається законом. Злочин — суспільно небезпечна дія з порушенням установлених правил і норм поведінки, яка заподіює лю-дям зло. Правопорушення — це антигромадський учинок, який заподіює шкоду суспільству та іншим людям. вправа «мікрофон». До чого веде порушення правил і законів? Слово вчителя. Уряд повинен піклуватися про те, щоб громадяни дотри-мували закони. Порушників чекає покарання. Міліція, суди і в’язниці покликані стежити за виконанням законів. Усі ці органи складають систему правопорядку. Для того щоб розв’язати правові конфлікти, розкри-ти злочин, визначити міру покарання злочинцю, створені суди. Судити людей — річ непроста. Адже для того щоб суд міг розслідувати справу, необхідно спочатку затримати того, хто підозрюється у скоєнні злочину, вивчити всі факти на місці злочину, а вже потім у суді доводити вину чи невин- ність підозрюваного. Усе це робить міліція — правоохорон-ний орган влади. Більшість людей, визнаних винними в здійсненні не-значних злочинів, повинна сплатити штраф. Деякі можуть бути примушені виконувати суспільні роботи, тобто відпра-цювати певний час на користь суспільства. Іноді порушни-ків (особливо малолітніх) відпускають на поруки, тобто ви-носять умовне покарання. Протягом установленого терміну за поведінкою такої людини спостерігає і допомагає їй по-радами спеціальний інспектор. За більш серйозні злочини людину можуть відправити до в’язниці. Мета вироку — покарати злочинця й ізолюва-ти його від суспільства. Крім того, у в’язницях осуджених прагнуть перевиховувати. Їх навчають якого-небудь ремес-ла, щоб після звільнення вони могли знайти роботу і не взя-лися за старе. У минулому за такі страшні лиходійства, як вбивство, у більшості країн злочинців страчували. У наш час смертна кара відмінена більш ніж у 80 країнах. Проте смертний ви-рок все ще виконується в багатьох державах. Усі країни живуть за законами, які регулюють відносини між людьми, визначають їх відношення до чужої власності й до держави. Злочин — це дія, яка йде врозріз із кримі-нальним правом держави. Упродовж століть у багатьох країнах світу деякі про-типравні дії завжди розцінювалися як злочини. Убивства й інші форми беззаконного позбавлення життя є злочинами. Так само характеризуються напади й інші форми насильства над людиною, включаючи зґвалтування та інші сексуальні посягання. Крадіжка, грабіж, крадіжки із зломом, умисне псування власності, шахрайство і фальсифікація — усе це вважається злочином. У деяких випадках відмова від своїх обов’язків рівно-сильна злочину. Свідома зневага турботою про дитину, яка призводить до її страждань, є злочином. Творче завдання «добрий міліціонер». Учитель поділяє учнів на 5—6 груп і роздає їм картки, на яких указані різні ситуації, наприклад: • з дому втік хлопчик; • тато б’є свого сина; • на вулиці побилися підлітки і т. д. Учні розробляють план дій хорошого міліціонера в цих ситуаціях. Група, що розробила найвдаліший план, наго-роджується призом. Бесіда. Чим професія міліціонера відрізняється від інших про-фесій? Чи були в житті вашої сім’ї випадки, коли ви звертали-ся за допомогою до міліціонера? Як ви думаєте, міліціонер учинив правильно в цих випадках? Що б ви зробили на його місці? Що необхідне для того, щоб стати хорошим міліціонером? Хто повинен допомагати міліціонеру в його роботі? Чи повинні жителі міста допомагати міліціонеру? Чи були у вашому житті випадки, коли ви прийшли на допо-могу міліціонеру? Чи любите ви дивитися фільми про міліцію? Що в цих фільмах вам якнайбільше подобається? вправа «мікрофон». Що ми відносимо до злочинів? Чи відповідають діти за скоєні злочини? Слово вчителя. Одним із найпоширеніших і найнебезпечніших злочинів є крадіжки, хуліганства. Хуліганство — це навмисні дії особи, що грубо порушує порядок і виражає явну неповагу до суспільства. Форми хуліганських дій можуть бути найрізноманітнішими: не-цензурна лайка, бійки, безпричинні погрози, пошкодження майна. Міра покарання — позбавлення волі до одного року або виправні роботи до двох років. А злісні хуліганства ка-раються від одного до п’яти років. За особливо тяжкі злочи-ни дитина сама несе відповідальність з 14 років. А до цього відповідальність за протиправні дії дитини несуть її батьки, а діти направляються у спеціальні установи. А тепер послухайте оповідання Василя Сухомлинського «Хлопчики розважаються». У маленькому будиночку живе робітник. Йому потрібно вставати рано-рано — о четвертій годині, йти до поїзда, працювати декілька годин, а потім повертатися додому. Одинадцята година вечора. На лавці, недалеко від бу-динку, де живе робітник, сидять три підлітки. Один із них тримає в руках магнітофон. Він включений на повну гуч-ність. Гримить музика. Робітник виходить з будинку. Він просить хлоп’ят: — Вимкніть, магнітофон, ви ж спати не даєте. Хлопчиська усміхаються. Один з них говорить: — А ми сидимо біля свого будинку. Робітник зітхнув і сказав: — Ви — дикуни. Запитання до учнів. Чому деякі люди стають на шлях правопорушень? Заключне cлово вчителя. Поважайте закони своєї держави. Закон — це концентрація багатовікової мудрості й багатовікового добра. Закон захищає і оберігає перш за все вас, вашу сім’ю, ваше щастя, майбутнє ваших дітей. Порушувати закон — це однаково, що рубати гілку, на якій ми сидимо. Умійте скорятися закону, дисципліні, порядку, нормам людського співжиття. Не будьте мовчазними спостерігача-ми порушення закону. «Якщо ти раз заплющиш очі на що-небудь, ти звикнеш заплющувати очі на все» (вислів, який приписують Г. С. Сковороді). | |
Переглядів: 657 | |
Всього коментарів: 0 | |