Головна » Статті » Адмінстратору школи » Управління школою |
Нетрадиційні форми проведення педрад Наш час – час змін і перетворень у різних сферах життя, зокрема й в навчально-виховному процесі. Сучасний світ не стоїть на місці, і першими будуть ті, хто володіє знаннями. Жодна реформа не зможе змінити будь-що в системі освіти, якщо вчитель сам не зміниться, і тим самим не змінить підходи до організації навчально-виховного процесу. Розуміючи це, ми змінили підходи й до організації і проведення педрад. Щоб посилити демократичні засади управління школою, при підготовці і проведення педрад ми стали залучати учнівське самоврядування, батьківський комітет, раду школи. Ці заходи підвищили роль педагогічної ради, яка стала дійсно дорадчим колегіальним органом управління школи. Такі форми проведення педрад як педрада-семінар з елементами тренінгу, методична панорама, педрада - ділова гра, педагогічна дискусія, багатоступенева та багатоетапна педрада, «методичний день» перетворюють педраду в орган, який об'єднує вчителів, батьків, учнів спільною турботою про сьогодення і майбутнє шкільного життя, дозволяє відстоювати свою позицію, створює умови для підвищення педагогічної майстерності, змушує шукати ефективні форми роботи з дітьми, надихає на творчу співпрацю на підставі особистісно орієнтованого навчання і виховання підростаючого покоління, дає можливість почувати себе Вчителем — і знову сумніватися, шукати, апробувати, творити... Саме нетрадиційна педрада знаходить виходи, здавалося б, із безвихідних ситуацій, докопується до самої суті, до справжніх причин, приймає іноді несподівані, часом ризиковані рішення, які ведуть до позитивного результату. Нові форми педрад, без перебільшення, перетворили їх на «мозковий центр», штаб передової думки, лабораторію майстерності педагогів. Приведу декілька форм нетрадиційних форм педради, які ми використовуємо. Педагогічна рада — захист інновацій «Розвиток інтелектуальних і практичних навичок учнів під час навчання в умовах впровадження Державного стандарту початкової, базової та повної середньої загальної освіти шляхом оптимізації інноваційної діяльності» Додаток 2. Кожній групі учасників педради даємо завдання: попередньо ознайомитися з досвідом і лаконічно (за 10-15 хвилин) викласти ідеї та особливості педагогічної інновації. Група обирала виконавців таких ролей:
5 фокусних груп за рольовими напрямками досліджували і захищали інновації. Зрештою, педрада зробила висновок про доцільність чи недоцільність інновації. Педагогічна рада з елементами ділової гри. Зміст ділової гри ґрунтується на імітації виробничих ситуацій, розв'язанні різних завдань. Для педагогічної ради-ділової гри необхідно виконання певних умов:
Увесь процес організації педради-гри можна поділити приблизно на п'ять етапів:
Педагогічна рада у формі семінару-практикуму проводиться поступово (протягом навчальної чверті) у вигляді теоретичних семінарів і взаємовідвідувань заходів, оглядів досягнень та аналізу недоліків з даної проблеми. Технологічна схема такої педагогічної ради включає в себе 4 етапи: І. Розробка і підготовка. Початок етапу розробки належить до періоду загальношкільного планування (тематика педагогічних рад). Після цього на нараді при директорі визначають цілі і завдання даної педради, основні напрямки роботи з підготовки, завдання адміністрації, а також призначають відповідального за проведення педагогічної ради, зазвичай, заступника директора. На допомогу адміністрації і методичній раді з числа найкращих учителів можна створювати проблемні групи. Адміністрація, МО, методичний кабінет складають календарні плани відвідувань уроків і заходів, які координує відповідальний за педраду адміністратор. ІІ. Семінар-практикум. Першим етапом педагогічної ради стає робота різних колективів і окремих учителів з вивчення теорії, участі в практичних заходах. Педрада звичайно починається зі вступного теоретичного семінару — своєрідного "запуску" механізму роботи над проблемою. Подальший хід першого етапу педради відбувається за схемою:
Найважливіший компонент педради — семінару-практикуму — обмін досвідом, який відбувається під час взаємовідвідування учителями уроків і заходів. Адміністрація має скласти їхній розклад. Директорові і його заступникам рекомендується показати вчителям свої уроки. При плануванні взаємовідвідувань керівники МО обов'язково вказують не лише навчальну, але і методичну тему уроку. За темою педради в школі організовуємо предметні тижні, декади, під час яких відбувається багато різних заходів: радіопередачі, позакласні заходи, вечори, КВК, ігри, змагання, брейн-ринги, екскурсії, олімпіади, виставки творчих робіт. При цьому:
Методичний бюлетень — це дані про урок, його аналіз колегами. У ньому зазначають цілі, завдання уроку, навчальну і методичну теми, форми, методи і прийоми, використані вчителем, ефективність уроку. Учителі зазначають, що запам'яталося і сподобалося, висловлюють вдячність колезі. Методичні бюлетені вивішують на педагогічній раді, а вчителі під час виступів використовують його дані. Такий прийом заохочує вчителів працювати над собою, їм не байдужа увага адміністрації і колег: якщо роботою цікавляться, говорять про неї, то почуття відповідальності за доручену справу підвищується. Навіть той, хто працює без особливого ентузіазму, не хоче відставати від колег і прагне показати, на що він здатен. III. Засідання педради — семінару-практикуму має ознаки підготовчих заходів — семінарів, відкритих уроків. Виступаючі в узагальненій, стислій формі підводять підсумки огляду досягнень колективу, ілюструють їх наочним матеріалом. Моделюють фраґменти уроків, поза-класних занять, матеріалів телевізійних передач, виступи учнів. На завершення підводимо підсумки, приймаємо рішення. IV. Запровадження У педагогічній раді — семінарі-практикумі — активну участь бере майже увесь колектив учителів, адміністрація школи, науково-методична рада, методичні об'єднання, методичний кабінет. Педагогічна рада стає центром колективної професійної думки й водночас своєрідним методичним практикумом, школою педагогічної майстерності. Педагогічну раду - "Методичний день" проводимо як семінар-практикум з метою ґрунтовного теоретичного і практичного вивчення певної проблеми навчання та виховання. Розробка педагогічної ради — "методичного дня" розпочинається за 2—3 тижні на засіданні методичної ради, під час якої аналізуємо роботу школи, визначаємо проблему, розробляємо зміст, складаємо план підготовки, оформляємо методичну виставку. Алгоритм проведення педагогічної ради - "методичного дня"
| |||||||||||||||||||
Переглядів: 3426 | Коментарі: 8 | |
Всього коментарів: 0 | |