Головна » Статті » Нова українська школа (НУШ) » НУШ Конспекти уроків з “Я досліджую світ" (1 клас)

Урок Що нам дарує осінь? / Чому осінь називають щедрою?

 

Що нам дарує осінь? / Чому осінь називають щедрою?

 

 

І. Ранкова зустріч «Подарунок»

 

  • Привітайтеся з учнями, запропонуйте стати в коло й «подарувати» сусідові, хто поруч зліва, «подарунок», зобразивши його за допомогою міміки і жестів.

 

Вправа продовжується доти, поки всі діти не «подарують» свої «подарунки».

Подякуйте всім за роботу та попросіть подякувати один одному оплесками.

 

Узагальніть, що сьогодні будемо розглядати проблему «Що нам дарує осінь? / Чому осінь називають щедрою?»

 

ІІ. Слухання «Казки про Зайчика і пори року. Осінь» Олени Крижанівської для пригадування ознак осені

 

 

Олена Крижанівська

Казка про Зайчика і пори року. Осінь

 

Літо зігріло Зайчика у своїх спекотних обіймах і вирушило у далеку дорогу. А на зміну йому вже поспішала красуня ОСІНЬ.

ЇЇ вірні слуги йшли попереду, сурмили і розмальовували ліс най розкішними фарбами, від лимонної і золотої до мідно-червоної і багряної. Так годиться зустрічати королеву Осінь.

Усіх звірів і птахів зібрала Осінь на великій галявині в лісі, щоб оголосити про свій прихід і роздати подарунки. Лише Зайчика вона не могла знайти, бо він забився у нірку під листком лопуха і не хотів звідти виходити.

Осінь сама підійшла і схилилася над ним. Її золотий одяг і коралове намисто з плодів горобини дуже здивувало Зайчика. Нічого схожого на це він раніше не бачив.

— Чому ти сидиш тут один і не йдеш до нас святкувати? — запитала Осінь. — Хіба ти не хочеш привітати мене й отримати від мене подарунки?

— Не треба мені твоїх подарунків, я хочу, щоб повернулося Літо! — сердито відповів Зайчик.

— Літо повернеться. Але не так швидко. Зараз мій час, — пояснила Осінь.

— А я не хочу твій, я хочу літо! — наполягав Зайчик.

Осінь дала йому спробувати білий гриб, соковиті пагони. Від горіхів Зайчик відмовився, зате їх прудко підхопила білочка.

Зайчик, не поспішаючи, виліз із нірки і попрямував за нею на поляну. Там вже стовпилися всі лісні звірі і птахи. Багато птахів збиралися відлітати слідом за Літом. Зайчик хотів летіти разом з ними, але Осінь нагадала йому, що як би високо він не стрибав, летіти він не зможе. Зайчик дуже засмутився.

А всі його лісові друзі, що залишилися у королівстві Осені, голосно прославляли її щедрість і красу. Особливо — три білки-подружки, які збирали на розкішному килимі з золотого листя гриби, горіхи і жолуді і повними пригоршнями відносили ці смаколики до себе додому.

Зайчик їх не розумів. Він не бачив нічого радісного в тому, що Літо пішло, а на його місці царює якась “жовта тітка”. Але поступово м’яке осіннє сонечко і багаті дари осіннього лісу йому припали до вподоби. Зайчик помітив, що з кожним днем холоднішає, він притискався до золотої мантії осені, а вона зігрівала його і чарувала красою. Звичний влітку густий ліс дуже змінився і став майже прозорим. Листя на деревах жовтіло, а потім засихало і опадало. Дощі йшли частіше і довше, ніж влітку, і були дуже холодні. Плодів було ще багато, але вже не розцвітали нові квіти і бруньки на деревах заснули. Навіть комарі і мошки кудись щезли…

Зайчик здогадувався (він чув розмову сороки і ведмедя), що Осінь може невдовзі покинути їх, і йому стало сумно. Він уже звик до її пишного золота і чистого блакитного неба. Зайчик підійшов до Осені і запитав:

— Ти теж збираєшся нас покинути?

Осінь засміялася тихим лагідним сміхом. У ньому чувся шелест опалого листя і гулка луна темних лісових озер, різкий клич птахів, що відлітали на південь, і ледь чутне відлуння останніх теплих днів жовтня.

— Не так швидко, мій Зайчику, ще не так швидко. Всі повинні встигнути зробити запаси до настання холодів, підготуватися до довгої зими, а тоді я піду.

— Ні, ні, не йди, будь-ласка! Я не хочу зими! Залишися хоча би ти з нами! — злякано закричав Зайчик.

Але Осінь відповіла, що повернеться, а тому сумувати за нею не варто.

— Куди же ти йдеш? — у відчаї запитав Зайчик.

— В інші краї. Якщо я не прийду до них, вони не зможуть зібрати урожай і ніколи не побачать моєї краси.

"Як добре, що на світі є Осінь", — гірко зітхнув Зайчик і знову заплакав.

Наближалися холоди. Остання фортеця Осені — багряні клени і руді модрини, схожі на пожовклі ялинки, ще трималися, але Осінь уже відступала. Налетів вітер, закрутив і погнав осіннє листя в повітрі. Небо затягнули важні низькі хмари. Більшість звірів сховалися у нірки, барлоги і дупла дерев. Усі говорили, що скоро прийде Зима, і деякі звірі збиралися піти разом з Осінню — впасти в сплячку на декілька місяців, аж доки знову не потеплішає.

 

 

  • Обговоріть з дітьми, які зміни в живій та неживій природі восени описала авторка у своїй казці.
  • Запропонуйте дітям придумати іншу кінцівку казки та розказати її однокласникам.

 

ІІІ. Пошук відповіді на запитання «Що нам дарує осінь?». Гра «Допоможіть Зайчикові побачити щедрість Осені»

 

  • Запропонуйте дітям продемонструвати Зайчикові, якою буває щедрою осінь у лісі, полі, садку тощо.
  1. Попросіть учнів пригадати, які дарунки осені ми збираємо в саду.

 

Запропонуйте пограти в рухливу гру «Зберемо урожай»: розподіліть учнів на кілька команд (3- 4). Команди знаходяться за лінією старту. Біля кожної команди є кошик із фруктами (муляжі, замінники, наприклад, м’ячики замість яблучок). За лінією фінішу є порожній кошик для кожної команди. Завдання – перенести свій «урожай» з одного кошика до іншого. Перемагає та команда, яка найшвидше виконає це завдання.

 

  1. Прочитайте учням вірш і запропонуйте впізнати дарунки осені, які збирають у полі.

Що нам осінь принесла?

Принесла я вам пшениці,

Будуть гарні паляниці!

Принесла вам гречку, діти,

Кашу будемо варити.

Я на зиму назбирала

І городини запас!

Буде борщ смачний у нас!

А як піде дощ із неба?

Ой! Дощу нам всім не треба…

Варто попросити учнів:

  • назвати дарунки осені, які збирають у полі (пшениця, гречка);
  • викласти фішками звукову модель одного слова (на вибір);
  • визначити в ньому кількість складів.
  • Матеріали для дітей. Додаток 12

 

  1. Можна запропонувати текст для спільного читання, спроектувавши його на екран:

 

 

  1. Розподіліть учнів на групи і дайте кожній з них зображення із дарунком осіннього лісу у вигляді пазликів. Завдання для дітей: скласти пазлики і визначити, кому осінь дарує цей дарунок
  1. Пограйте з дітьми у гру «Відгадай плід за запахом і смаком». Завдання: із заплющеними очима покуштувати кілька осінніх плодів, назвати їх і визначити характерні ознаки смаку. Гра продовжується доти, поки всі охочі не покуштують осінній плід.

 

  1. Запропонуйте дітям «показати» Зайчикові, які дарунки принесла осінь на город. Для цього потрібно розв’язати приклади на табличках і наклеїти (намалювати) поряд відповідну кількість овочів.
   

http://jmil.com.ua/articles/2016-5/images/griadki.jpg

IV. Вивчення пісні «Ходить гарбуз по городу» та її театралізація

 

  • Покажіть учням мультиплікаційних запис пісні «Ходить гарбуз по городу» (https://www.youtube.com/watch?v=rGUHA9HWQsI ).
  • Поговоріть із дітьми про персонажів мультиплікаційного запису пісні, їхні дії, настрій та емоції.
  • Запропонуйте дітям вивчити цю пісню та театралізувати її.

 

V. Виготовлення виробів із осінніх матеріалів: овочів, плодів, насіння тощо

  • Запропонуйте учням створити казкових героїв з овочів та фруктів. Дайте назву виробу. Підпишіть автора. Організуйте виставку, на яку запросіть батьків.
Категорія: НУШ Конспекти уроків з “Я досліджую світ" (1 клас) | Додав: uthitel (06.11.2018)
Переглядів: 25 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: