Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Методичні поради » Гіперуроки

Тема. Байка як жанр літератури, її особливості. Езоп — основоположник жанру байки. 6-й клас

Тема. Байка як жанр літератури, її особливості. Езоп — основоположник жанру байки. 6-й клас

В. І. Бондар, вчитель світової літератури, смт Ямпіль, Сумська обл.

Цілі:

  • навчальна: зацікавити учнів творчістю давньогрецького байкаря Езопа; закріпити поняття про байку як літературний жанр та її жанрові особливості; розкрити своєрідний історичний шлях байки;
  • розвивальна: розвивати навички виразного читання, зв’язного мовлення, вміння висловлювати свої думки;
  • виховна: сприяти формуванню духовного світу учнів, спонукати до роздумів, запалити бажання самовдосконалення.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Форма проведення уроку: урок-подорож.

Обладнання: картки для індивідуальної роботи, схема, репродукція картини Д. Веласкеса, пам’ятка «Як читати байку» (див. додаток); комп’ютер, мультимедійне обладнання, диск CD-R зі слайдами*.

Випереджальне домашнє завдання. Опрацювати с. 40–45 підручника для 6 класу. Вивчити визначення понять байка, мораль, алегорія, езопова мова. Підготувати легенди про Езопа.

В Езопа вчіться, добрі люди.

Федр

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Оголошення теми й мети уроку, епіграфа (слайд № 1)

1. Слово вчителя

— Кожен день несе людям нові знання, враження, новий досвід. Щоб збагатити себе досвідом попередніх поколінь, їхньою життєвою мудрістю, пропоную здійснити подорож до чудової країни — «Байки». Протягом кількох уроків ви маєте змогу зануритися у світ байки та долучитися до найкращих зразків дотепної поезії, познайомитися з найвідомішими байкарями світу. Вони такі різні за віком, походженням, але їх ріднить велика любов до життя, жага вдосконалити його. Могутнім засобом перетворення світу за законами краси вони обрали слово. Кожна наша подорож тематична.

Кожному з вас я хочу побажати, щоб на уроці ви були:

У — усміхненими;

С — спокійними;

П — прогресивними;

І — ініціативними;

Х — хоробрими.

Тобто я бажаю вам успіху! (Слайд № 2)

Якщо ви будете дотримувати озвучених складників успіху, то мети нашої подорожі буде досягнуто.

2. Бесіда

У ч и т е л ь. Впевнена, що наш урок, дійсно, буде цікавим і ви отримаєте багато корисної інформації про байку як літературний жанр, дізнаєтесь про історію її виникнення; ознайомитесь із легендарним життям і творчістю давньогрецького байкаря Езопа.

А ще ви обов’язково поповните свій багаж знань. Наприкінці уроку перевіримо, чи досягли ми мети, чи справдилися очікувані результати.

ІІІ. Сприйняття й засвоєння учнями нового матеріалу

1. Слово вчителя

— Подорожувати ми будемо на крилах часу. Тож швидко перенесемося до країни, про яку один відомий поет писав:

Здесь каждый тополь мудростью

высок,

Целебны травы, бархатист песок,

И перламутровы скорлупки мидий,

Гуляли здесь Гомер, Эзоп, Овидий…

2. Евристична бесіда

  • На вашу думку, про яку країну йде мова? (Про Давню Грецію)
  • Чому саме про Грецію я заговорила? (Тому що Давня Греція — батьківщина байки й Езопа.)
  • Подивіться на карту. Перед нами знову Давня Греція (слайд № 3). Чому саме Давня Греція? (Вивчали міфи Давньої Греції.)

У ч и т е л ь. На думку більшості дослідників, байка, як і міф, була однією з перших форм художнього мислення. За допомогою байки люди шукали відповіді на запитання, які ставило перед ними життя: як гідно жити, любити, дружити, працювати. Учені вважають, що першу байку було створено VІІІ–VІІ ст. до нашої ери.

Будь-яка подорож не буває без зупинок. У нас теж вони є. На кожній зупинці на нас чекають цікаві випробування. Тільки пройшовши їх, ми зможемо продовжити свій шлях дивною країною «Байка». Ось перша зупинка і перше випробування.

3. Зупинка «Теоретична» (слайд № 4)

а) Інтелектуальна гра «Продовж речення» (слайди № 5–12)

  • Байка це…
  • Байка складається…
  • Висновок повчального змісту називається…
  • Мораль може знаходитись…
  • Дійові особи байок…
  • Алегорія — це…
  • Перенесення властивостей людей на тварин, рослини, предмети — це…

б) Гра «Установи відповідність» (слайди № 13–15)

в) Узагальнення поняття про байку (слайд № 16 та див. додаток — схему)

г) Індивідуальна робота «Так (+) чи ні (–)» (слайд № 17)

  • Підпишіть картки, які лежать перед вами, укажіть ознаки, що характерні тільки для байок. Коли виконаєте завдання, картки покладіть на край парти, в кінці уроку їх здасте.

4. Евристична бесіда

5. Зупинка «Легендарна»

У ч и т е л ь. Езоп… Його ім’я оповите таємницями, ключі від яких поглинув час. Жодних достовірних відомостей про нього нема. Зате багато різних переказів і легенд про цього мудрого співця. Тож наступна наша зупинка «Легендарна» (слайд № 19) і послухаємо декілька легенд (слайди № 20–22).

1 - й у ч е н ь. За переказами, Езоп жив у Давній Греції на острові Самосі дві з половиною тисячі років тому (у VI ст. до н. е.). Кажуть, що байкар був рабом-невільником у якогось Уадмона. За походженням був фракійцем чи фрігійцем. Ось його портрет: «Черево здуте, голова, мов казан, кирпатий, брудний, шкіра темна, скалічений, руки короткі, на спині горб, губи товсті». Таке чудовисько, що й зустрітися страшно. Та ще він, до всіх перерахованих нещасть, був німий. Легенда розповідає, що одного дня Езоп копав землю в полі і раптом побачив самотню жінку у вбранні жриці. Вона підійшла до нього і сказала: «Добра людино, коли в тобі є співчуття до смертних — покажи мені дорогу до міста, бо я заблукала». Езоп нагодував жінку хлібом і маслинами, напоїв джерельною водою, потім вивів на дорогу і показав, куди йти. Жриця швидко дісталася додому і розповіла своїй володарці, богині Ісіді про цю пригоду. Ісіда вирішила нагородити раба за його благодіяння і подарувала Езопові голос. А дев’ять муз, покровительок поезії, мистецтва і науки надихнули Езопа на складання цікавих промов, наділили мистецьким даром.

2 - й у ч е н ь. Завдяки богині Ісіді Езоп заговорив. Та ще й як! Він почав складати байки, у яких висміював людські вади: жадібність, заздрість, пихатість. Наглядач злякався гострого язика раба-невільника й, щоб Езоп йому не завдав шкоди, за наклепом збув на невільничий ринок. Там наглядач сподівався позбутися його хоча б безкоштовно. Філософ Ксанф був вражений, як і більшість відвідувачів ринку, потворністю Езопа. На що той відповів: «Коли купуєш вино, хіба винні бочки не потворні? Але ж вино в них чудове». Філософу сподобалася репліка раба, й він купив його за нікчемну суму (75 динаріїв).

3 - й у ч е н ь. Філософ Ксанф став господарем Езопа. Якось Ксанф послав Езопа до міста з дорученням. Дорогою зустрівся йому суддя, який суворо запитав:

— Куди ти йдеш?

— Не знаю,— відповів Езоп.

Така відповідь здалася судді підозрілою, і він звелів відвести Езопа до в’язниці.

— Але ж я сказав щиру правду,— запевнив

Езоп,— звідки мені було знати, що я потраплю до в’язниці!

Суддя засміявся і відпустив його.

4 - й у ч е н ь. Одного разу Ксанф наказав Езопові приготувати для своїх гостей страви з найдорожчих продуктів. Раб-мудрець купив свинячих язиків і подав на стіл багато страв, але всі тільки з язиків. Здивований хазяїн запитав, чому самі тільки язики на святковому столі.

— А хіба може щось бути кращим від язика? — відповів той.— Він об’єднує людей, він відкриває шлях до знань. Він вчить, переконує, перед ним відчиняються усі двері!

Наступного разу Ксанф наказав приготувати страви із найдешевших продуктів. І знову Езоп приготував язик. На обурення Ксанфа він відповів:

— Але ж язик — то наймерзотніша річ у світі. Він причина усіх чвар, судів, війн. І якщо це орган правди, то разом з тим — брехні і наклепів.

5 - й у ч е н ь. Якось хвалькуватий Ксанф вирішив похизуватися власним розумом і заявив друзям, що знає спосіб випити море. Ті ж, вражені таким зухвальством, поставили йому умову: якщо Ксанф не доведе правдивість своїх слів, вони відберуть у нього маєток. Переляканий філософ звернувся за допомогою до Езопа, пообіцявши йому виконати будь-яке бажання. Езоп запевнив, що вихід зі скрутного становища знайде за умови, якщо Ксанф дасть йому волю. Наступного дня Ксанф продемонстрував «свою» мудрість натовпу, який зібрався на березі моря. Філософ сказав: «Я вип’ю море, але для цього потрібна чаша. Зробіть її, перелийте воду з моря в чашу, і тоді я його вип’ю».

6 - й у ч е н ь. Багато років жив Езоп на Самосі вільною й шанованою людиною, а потім вирішив побачити світ, мандрував грецькими містами. Якось прибув у місто Дельфи. Дельфійські жерці образилися на Езопа за те, що він звинувачував їх у тому, що вони не працюють, а живуть за рахунок пожертв, які зі всієї Греції приносять богові Аполлонові, і вирішили помститися. Вони заховали в його речах золоту чашу з храму, а потім звинуватили у крадіжці й засудили до страти — скинути зі скелі у море. Езоп перед смертю попросив дозволу розповісти останню байку про селянина, який жодного разу не був у місті. Він попросив дітей своїх відпустити його, щоб на старості подивитися на місто. Вони запрягли у візок ослів, і сказали, що ті знають дорогу і самі довезуть його до міста. Але осли заблукали і привезли його на самісінький край якоїсь скелі. «Владико Зевсе! — вигукнув чоловік,— за що мені така зла загибель? Добре ще б від коня, а то від негідних ослів!» Закінчивши розповідати байку, Езоп крикнув: «Ось і мені прикро, що гину я не від рук гідних людей, а від рабських покидьків». Так обірвалося життя всесвітньо відомого байкаря. Пізніше невинність байкаря було доведено. А за легендою, бог Аполлон розгнівався на жорстоких дельфійців і наслав на місто чуму.

У ч и т е л ь. Страшна смерть… Люди, на жаль, жорстокі до тих, хто говорить правду. Езоп, дійсно, був розумною і мудрою людиною. В одному античному вислові сказано: «Він — раб, але мудріший за вільних, він некрасивий, але вищий від красенів».

6. Зупинка «Мистецька» (слайд № 23)

У ч и т е л ь. Перед нами — репродукція картини відомого іспанського художника ХVІІ століття Дієго Веласкеса «Езоп» (слайд № 24). На портреті Езоп постає перед нами не потворним, кульгавим і горбатим рабом, про що розказують легенди, а людиною вільною, незалежною. Він спокійний, замислений, втомлений.

  • Як ви гадаєте, про що замислився Езоп?
  • Чому Езоп Веласкеса відрізняється від інших зображень мудреця?

У ч и т е л ь. Отже, Езоп — раб, але він мав вільну душу, гідність і вмів постояти за себе. Мудрий, він не насміхався з людської глупоти, а намагався навчати людей, зробити їх розумнішими, змушував кожного зазирнути у власне серце і критично поставитись до себе.

Припускають, що Езоп написав 426 байок. Більшість з них була зібрана в окрему книгу вже після його смерті, у І ст. до н. е. (300 р.). Езоп складав байки усно, в прозовій формі. У своїх творах він вдавався до алегорії, тобто використовував інакомовлення, алегоричну мову. Пізніше на честь Езопа її назвуть «езоповою мовою».

Літературознавча робота

«Езопова мова» — зашифрований спосіб викладу думок з натяками і недомовками з метою уникнути цензурної заборони і переслідування, до цього художнього засобу звертаються тоді, коли не можна сказати про щось відверто (слайд № 25).

7. Складання сенкану «Езоп» (робота в парах)

Езоп

Розумний, волелюбний

Навчає, уміє слухати, допомагає

Захищає інтереси простих людей

Байкар

 

Езоп

Розумний, мудрий

Складає, повчає, висміює

Засновник жанру байки

Мудрець

8. Зупинка «Історична» (слайд № 26)

а) Слово учителя

— А що ж байка? Щоб дізнатися про її подальшу долю, нам потрібно зробити зупинку.

Невмирущими виявились байки Езопа. Вони переходять від покоління до покоління, від одного народу до другого, звучать різними мовами, але зберігають свою викривальну і повчальну силу (слайд № 27)! Продовжувачем Езопа був римський раб Федр, який прозову байку виклав у віршах (слайд № 28).

б) Найвідоміші байкарі світу. Коментоване слайд-шоу (слайди № 29–35)

в) Схема «Історичний шлях байки» (слайд № 36)

г) Поетична хвилинка

1 - й у ч е н ь - д е к л а м а т о р. Український байкар Микита Годованець писав:

Сократ і Бабрій, Федр і Лафонтен,

Сковорода, Крилов —

всім вистачило тем,

Всім шлях премудрий розкривався,

Хто до Езопа добувався,

Хто позичав сюжетів та ідей,

Щоб байкою збагачувать людей.

2 - й у ч е н ь - д е к л а м а т о р. А тепер послухаємо вірш Федра.

В Езопа вчіться, добрі люди!

Для того байка коле під ребро,

Щоб виправлять людські заблуди

І похвалять красу й добро.

Хоч розповідь коротка й жахлива,

Мета її ясна й правдива.

Важливий зміст — не прізвище митця.

Езопів дух я в байці зберігаю,

Коли й додам своє — гріха не маю.

д) Гра «Впізнай байку за ілюстрацією» (слайди № 37–39)

У ч и т е л ь. Отже, завдяки Езопу байка крокує світом. Минають століття, приходять нові

покоління, а байка стоїть на сторожі загальнолюдських ідеалів — добра, справедливості, честі. Засуджує людські вади, які заважають жити суспільству (слайд № 40).

Ось чому найвидатніші байкарі всіх часів, вірячи в людину та її високе призначення на землі, звернулись до жанру байки.

IV. Підбиття пі дсумків уроку

У ч и т е л ь. Ось і відкрили ми широкий світ байки. Ключем до цього світу стали ваші знання. На жаль, урок наш закінчився, але подорож країною Байка продовжиться на наступних уроках. Я хочу у вас запитати.

V. Оцінювання

VІ. Домашнє завдання

У ч и т е л ь. За допомогою розуму і слова Езоп створив цілий світ, на який люди могли подивитися збоку і побачити свої вади: заздрість, жадібність, хитрість, дурість, користолюбство, тож час познайомитися з байками Езопа, наступна зупинка — «Байки Езопа».

Запишіть домашнє завдання (слайд № 41).

Виразно читати (за підручником, с. 46–48) байки Езопа, скориставшись пам’яткою (у кожного учня). Вміти аналізувати прочитані байки. Повторити теоретичні поняття.

За бажанням: а) намалювати ілюстрації до прочитаних творів; б) самостійно об’єднатися в групи і підготувати інсценізацію байок Езопа.

ЛІТЕРАТУРА

Зарубіжна література: Підруч. для 6 кл. загальноосв. навч. закл. / Н. Півнюк, О. Чепурко, Н. Гребницька. — К. : Освіта, 2006.

ДОДАТОК

Історичний шлях байки (див. схему)

Пам’ятка «Як читати байку»

1. Для розповідної частини байки характерна оповідна манера виконання. Темп виконання має бути спокійним, оповідним, інтонація розмовно-побутового мовлення.

2. Передаючи діалог персонажів, читець намагається перевтілитись у того героя, чию репліку він вимовляє.

3. Перш ніж прочитати мораль байки, слід витримати тривалу паузу. Завдання моралі —нагадування відомої істини, над якою доцільно ще раз замислитися.

                                                   ПРЕЗЕНТАЦІЯ ДО УРОКУ

 

                         
 
Категорія: Гіперуроки | Додав: uthitel (28.02.2018)
Переглядів: 975 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: