Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків з фізики 10 клас (нова програма)

УРОК № 79 / ІІІ.3-2. ВНУТРІШНЯ ЕНЕРГІЯ. ДВА СПОСОБИ ЗМІНИ ВНУТРІШНЬОЇ ЕНЕРГІЇ. ТЕПЛОЄМНІСТЬ

УРОК № 79 / ІІІ.3-2. ВНУТРІШНЯ ЕНЕРГІЯ. ДВА СПОСОБИ ЗМІНИ ВНУТРІШНЬОЇ ЕНЕРГІЇ. ТЕПЛОЄМНІСТЬ

Мета: 1) ввести поняття внутрішньої енергії, узагальнити знання учнів про способи зміни внутрішньої енергії тіла та види теплопередачі — теплопровідність, конвекцію, випромінювання; ввести поняття теплоємності, сформувати вміння визначати внутрішню енергію тіла за умовами задач з розглядуваної теми;

2) продовжити формування вмінь аналізувати умови задачі та обирати оптимальний спосіб розв'язування задач;

3) продовжити формування вмінь вести діалог на наукову тему, вмінь доводити фізичними термінами та поняттями справедливість висновків.

Очікувані результати: учні оперують поняттями і термінами термодинаміки — внутрішня енергія, застосовують формулу для розрахунку внутрішньої енергії при розв'язуванні задач.

Тип уроку: урок вивчення та засвоєння нових знань.

ХІД УРОКУ

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ 5 хв

II. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ

Учитель проводить фізичний диктант.

Основні поняття термодинаміки

1. Макроскопічна система — це...

2. Властивості системи — це...

3. Параметри системи — це...

4. Рівноважний стан або стан термодинамічної рівноваги — це...

5. Величини, що характеризують термодинамічний стан системи, називають...

6. Способи зміни стану системи.

7. Температура — це...

8. Кельвін — це...

9. 273 К =...°С

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ

Дидактична гра «Упізнай героя»

Твердження

Розширення поняття

Величину, виучувану на уроці, раніше фізики називали «живою силою»

Юнг увів поняття енергії для позначення «живої сили»

Один з різновидів цієї «живої сили» детально вивчають у термодинаміці; сучасна назва цієї величини завдячує Р. Клаузіусу і У. Ренкіну

Внутрішню енергію в термодинаміку увів Р. Клаузіус (1850), а сам термін «внутрішня енергія» належить У. Ренкіну

Цю величину має будь-яке тіло, за підвищення температури ця величина збільшується, водночас постійність температури не означає, що ця величина не змінюється

За топлення чи кристалізації речовини відбувається зміна внутрішньої енергії (підвищується в першому випадку, знижується в другому)

Коли відкрили цю фізичну величину, було встановлено один з основних законів фізики

Після відкриття внутрішньої енергії було сформульовано закон збереження і перетворення енергії

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Діяльність учителя

Компетентності

Діяльність учнів

Учитель організовує роботу з розширення поняття внутрішньої енергії та способів її зміни

Формування компетентності у природничих науках: наукове розуміння природи, розвиток умінь спостерігати, аналізувати і висувати гіпотези для пояснення побаченого; інформаційної компетентності — вміння обробляти інформацію, подану в цифровому форматі, відеоряді тощо, та перетворювати її на текстову

Учні конспектують навчальний матеріал, беруть участь в обговоренні способів зміни внутрішньої енергії

Виклад нового матеріалу учитель здійснює з використанням ЦОР до уроку і за планом

1. Поняття про енергію

2. Внутрішня енергія

3. Внутрішня енергія ідеального газу

4. Теплоємність

5. Газові закони

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Відповіді на запитання

1. Моль якого газу — водню або гелію — має більшу внутрішню енергію за однакової температури?

2. Внутрішня енергія певної маси одноатомного газу за температури 32 °C дорівнює 1 Дж. Скільки молекул містить ця маса газу?

Розв'язування задач

Задача 1

Визначте внутрішню енергію одноатомного ідеального газу, взятого в кількості v = 10 молів за температури T = 300 К.

Задача 2

У вертикальній циліндричній посудині площею поперечного перерізу S на висоті h від споду міститься поршень масою m. Під поршнем міститься одноатомний ідеальній газ. Зовнішній тиск дорівнює p0. Нехтуючи тертям, визначте внутрішню енергію газу під поршнем.

Задача 3

Як зміниться внутрішня енергія ідеального газу при: а) ізобарному нагріванні; б) ізохорному охолодженні; в) ізотермічному стисканні?

Задача 4

Визначте зміну внутрішньої енергії ідеального одноатомного газу в зображеній на рисунку p - V діаграмі (див. рисунок), якщо р0 = 105 Па, V0 = 2 ∙ 10-3 л.

Перевірка знань учнів ЦОР 80-002 ТЕСТИ Внутрішня енергія

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Вивчити відповідний параграф підручника, конспект уроку, відповісти на запитання після параграфа, виконати завдання за задачником.

2. Розв’язати задачу.

Визначте зміну внутрішньої енергії ідеального одноатомного газу в процесі його переходу з одного стану в інший (див. рисунок), якщо в початковому стані р0 = 2 ∙ 105 Па, V0 = 1 ∙ 10-3 м3.

Категорія: Конспекти уроків з фізики 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (23.02.2019)
Переглядів: 453 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: