Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма)

УРОК 27 Тема. Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола.

УРОК 27

Тема. Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей.

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: розуміти значення творчості Ґ. Ґарсіа Маркеса у світовому літературному процесі; аналізувати ідейно-тематичний зміст оповідання «Стариган із крилами», характеризувати персонажів твору, обговорити філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; висловити судження щодо морального вибору людини; зробити висновки про значення прочитаного твору для духовного зростання особистості; зрозуміти роль прочитаних творів у популяризації національних традицій різних країн і народів, а також розвитку світової культури. 

Обладнання: тексти оповідання, ілюстрації до твору.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

В озонову дірку подивився янгол: 

   — Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись! 

   Л. Костенко 

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

  • Охарактеризуйте сутність творчого методу «магічний реалізм». Які митці

використовували його?

ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку

ІV. Мотивація навчання 

Ми познайомились з життям і творчістю видатного латиноамериканського письменника, лауреата Нобелівської премії Ґ. Ґарсіа Маркеса, прочитали його оповідання «Стариган із крилами». Часто цей твір називають притчею. Згадайте, який твір має ознаки притчі? 

Проблемне питання

– То про які життєві цінності йдеться у творі? Які духовні проблеми порушує письменник у сюжеті про гостину ангела на землі? Це питання і буде головним на сьогоднішньому уроці.

V. Опрацювання навчального матеріалу

Бесіда

– Яке враження справило на вас оповідання?

– Що саме вас схвилювало?

Метод «Займи позицію»

 Що ж це за оповідання?

Звичайна фантастика

Твір з глибоким філософським сенсом

У творі все абсурдно

Це оповідання – вирок. Кому?

Учні розділяються на групи в залежності від своєї позиції, спираючись на текст, доводять її.

 

Колективне складання схеми.

 Якими постають в оповіданні люди?(Усі вони – мешканці маленького містечка і кожен із них розкривається по ставленню до ангела. Людина –богоподібне створіння, а поводиться, як звір)

Учні зачитують цитати, дібрані вдома, разом складають схему. 

 

pp2)

 

Чи був старий, що з’явився в селищі дійсно ангелом? Чому його образ не відповідає традиційному уявленню про ангелів?

Інтерактивна вправа «Перевтілення» (Монолог ангела) 

Три дні лив дощ. Я змок до нитки і став схожий на жалюгідну, знесилену істоту, подібну до людини. Дивно, але від мене тхнуло болотом. З крил звисали водорості, а велике пір’я було посічене земними вітрами й нічого в моїй жалюгідній зовнішності не свідчило про велич і силу ангела. Я більше скидався на велику старезну курку. Гадаю, саме тому Пелайо, витягнувши з грязюки, замкнув мене у дротяному курнику, де мене дзьобали кури, а люди кидали різні недоїдки крізь сітку. Недужі висмикували з моїх крил пір’я, а безбожники жбурляли в мене каміння. Один сміливець, навіть припік мені бік розжареною залізякою. В курнику мене щоночі трусила лихоманка. Я став байдужий до людей. Я так і не навчився говорити їхньою мовою. Щоразу коли вони до мене наближалися, боячись нових образ і болю, я намагався якнайдалі заховатися в кутку курника. Вони лякали мене, очі мої часто наповнювалися слізьми… мені було боляче. Та я все ще терпів їхні примхи і витівки. За той час, поки я був серед людей, я дуже постарів. Та зовсім несподівано я відчув, як почало рости тверде й довге, як у великих старих птахів пір’я. І в серці зажевріла надія! Я навіть став наспівувати пісні давніх мандрівників. І ось нарешті я злетів! Навіть Елісенда полегшено зітхнула, коли побачила, що я полетів у бік моря, перетворившись згодом на маленьку чорну цятку…

 

Коментар вчителя  Справді, світ, зображений Маркесом, виглядає абсурдним. Це схоже на вирок. Письменник піднімає багато глибоких філософських питань і заставляє нас, читачів, шукати на них конкретні відповіді. Чому люди виявилися такими жорстокими варварами? Адже перед ними було хоч і незрозуміле створіння, але живе. Вони не виявили ані гостинності, ані співчуття, ані поваги до віку. А життя Пелайо і Елісенди ангел все ж змінив. Їхня дитина видужала, за гроші, зароблені за споглядання ангела, вони перебудували свій будинок, заклали садок. Пелайо відмовився від посади поліцейського, а Елісенда купила собі босоніжки на високих підборах і кілька барвистих суконь. Єдине, що залишилось без змін – це курник, де мучився ангел. Ангел їм надоїв! Елісенда плакала й жалілася, що їй вже несила жити в цьому світі, повному ангелів. Справді, поява ангела в реальному світі – це абсурд. А хіба не більший абсурд заробляти на цьому гроші, таврувати розжареним залізом живе створіння? Людська спільнота, зображена в оповіданні корислива, безкультурна, жорстока і невдячна. Здається, ці люди не схожі на нас…Але, на жаль, ці люди – наші сучасники. Вони погоджуються з отцем Гонсагою, що «крила ні про що не свідчать, їх мають і літак, і яструб, отож, це – атрибут не тільки ангелів». І знову виникають запитання, на які Маркес не дає відповіді, але заставляє нас задуматися.

  • Якою є людина, якщо вона змогла перетворити землю в пекло для ангелів?
  • Чого вона заслуговує?
  • Яке її майбутнє? Невже ми приречені і надії немає?

 Робота з епіграфом. 

  • Як епіграф збігається з ідеєю твору?

 

VІ. Підбиття підсумків уроку 

Розв’язання проблемного запитання

  • Які проблеми порушує Г. Гарсіа Маркес у своєму оповіданні? (Проблема переваги матеріального над духовним; втрата моральних орієнтирів, святотатство; проблема деградації суспільства; проблема владолюбства та бюрократії).
  •  Це проблеми конкретних країн, чи вони мають загальнолюдський характер?
  • Чому ангел не створив дива – не змінив людей на краще? (Ангел – це уособлення світлих та вищих моральних цінностей. До цього має прагнути сама людина)
  • Який фінал оповідання: оптимістичний чи песимістичний? ( У кінці оповідання свіжий вітер з моря неначе вдихнув нові сили в ангела. Він розкрив крила і полетів далеко-далеко за обрій. І, можливо, це є знаком того, що людству теж треба морально одужати, розкриваючи крила й піднестись до духовних вершин)

 

VІІ. Домашнє завдання

  1. Повторити поняття «гротеск», «іронія», «дія», «конфлікт», «діалог», «комедія», «трагедія», «драма».
  2. Індивідуальне завдання. Зробити презентацію про художню творчість драматургів – абсурдистів: Фрідріха Дюрренматта (художник), Макса Фріша (архітектор), Ежена Йонеско (дитячі книжки), Семюеля Беккета (поезія).
Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма) | Додав: uthitel (26.04.2021)
Переглядів: 722 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: