Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма) |
УРОК 27 Тема. Відображення моральної деградації людства. Символічний зміст образу янгола. Ідея прагнення до внутрішнього вдосконалення, морального відродження, повернення до вічних цінностей. Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: розуміти значення творчості Ґ. Ґарсіа Маркеса у світовому літературному процесі; аналізувати ідейно-тематичний зміст оповідання «Стариган із крилами», характеризувати персонажів твору, обговорити філософсько-етичні проблеми, порушені у творі; висловити судження щодо морального вибору людини; зробити висновки про значення прочитаного твору для духовного зростання особистості; зрозуміти роль прочитаних творів у популяризації національних традицій різних країн і народів, а також розвитку світової культури. Обладнання: тексти оповідання, ілюстрації до твору. Тип уроку: урок засвоєння нових знань В озонову дірку подивився янгол: — Господи, скажи їм, щоб вони схаменулись! Л. Костенко ПЕРЕБІГ УРОКУ І. Організаційний момент ІІ. Актуалізація опорних знань Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»
використовували його? ІІІ. Повідомлення теми й мети уроку ІV. Мотивація навчання — Ми познайомились з життям і творчістю видатного латиноамериканського письменника, лауреата Нобелівської премії Ґ. Ґарсіа Маркеса, прочитали його оповідання «Стариган із крилами». Часто цей твір називають притчею. Згадайте, який твір має ознаки притчі? Проблемне питання – То про які життєві цінності йдеться у творі? Які духовні проблеми порушує письменник у сюжеті про гостину ангела на землі? Це питання і буде головним на сьогоднішньому уроці. V. Опрацювання навчального матеріалу Бесіда – Яке враження справило на вас оповідання? – Що саме вас схвилювало? Метод «Займи позицію» Що ж це за оповідання? Звичайна фантастика Твір з глибоким філософським сенсом У творі все абсурдно Це оповідання – вирок. Кому? Учні розділяються на групи в залежності від своєї позиції, спираючись на текст, доводять її.
Колективне складання схеми. Якими постають в оповіданні люди?(Усі вони – мешканці маленького містечка і кожен із них розкривається по ставленню до ангела. Людина –богоподібне створіння, а поводиться, як звір) Учні зачитують цитати, дібрані вдома, разом складають схему.
–Чи був старий, що з’явився в селищі дійсно ангелом? Чому його образ не відповідає традиційному уявленню про ангелів? Інтерактивна вправа «Перевтілення» (Монолог ангела) Три дні лив дощ. Я змок до нитки і став схожий на жалюгідну, знесилену істоту, подібну до людини. Дивно, але від мене тхнуло болотом. З крил звисали водорості, а велике пір’я було посічене земними вітрами й нічого в моїй жалюгідній зовнішності не свідчило про велич і силу ангела. Я більше скидався на велику старезну курку. Гадаю, саме тому Пелайо, витягнувши з грязюки, замкнув мене у дротяному курнику, де мене дзьобали кури, а люди кидали різні недоїдки крізь сітку. Недужі висмикували з моїх крил пір’я, а безбожники жбурляли в мене каміння. Один сміливець, навіть припік мені бік розжареною залізякою. В курнику мене щоночі трусила лихоманка. Я став байдужий до людей. Я так і не навчився говорити їхньою мовою. Щоразу коли вони до мене наближалися, боячись нових образ і болю, я намагався якнайдалі заховатися в кутку курника. Вони лякали мене, очі мої часто наповнювалися слізьми… мені було боляче. Та я все ще терпів їхні примхи і витівки. За той час, поки я був серед людей, я дуже постарів. Та зовсім несподівано я відчув, як почало рости тверде й довге, як у великих старих птахів пір’я. І в серці зажевріла надія! Я навіть став наспівувати пісні давніх мандрівників. І ось нарешті я злетів! Навіть Елісенда полегшено зітхнула, коли побачила, що я полетів у бік моря, перетворившись згодом на маленьку чорну цятку…
Коментар вчителя Справді, світ, зображений Маркесом, виглядає абсурдним. Це схоже на вирок. Письменник піднімає багато глибоких філософських питань і заставляє нас, читачів, шукати на них конкретні відповіді. Чому люди виявилися такими жорстокими варварами? Адже перед ними було хоч і незрозуміле створіння, але живе. Вони не виявили ані гостинності, ані співчуття, ані поваги до віку. А життя Пелайо і Елісенди ангел все ж змінив. Їхня дитина видужала, за гроші, зароблені за споглядання ангела, вони перебудували свій будинок, заклали садок. Пелайо відмовився від посади поліцейського, а Елісенда купила собі босоніжки на високих підборах і кілька барвистих суконь. Єдине, що залишилось без змін – це курник, де мучився ангел. Ангел їм надоїв! Елісенда плакала й жалілася, що їй вже несила жити в цьому світі, повному ангелів. Справді, поява ангела в реальному світі – це абсурд. А хіба не більший абсурд заробляти на цьому гроші, таврувати розжареним залізом живе створіння? Людська спільнота, зображена в оповіданні корислива, безкультурна, жорстока і невдячна. Здається, ці люди не схожі на нас…Але, на жаль, ці люди – наші сучасники. Вони погоджуються з отцем Гонсагою, що «крила ні про що не свідчать, їх мають і літак, і яструб, отож, це – атрибут не тільки ангелів». І знову виникають запитання, на які Маркес не дає відповіді, але заставляє нас задуматися.
Робота з епіграфом.
VІ. Підбиття підсумків уроку Розв’язання проблемного запитання
VІІ. Домашнє завдання
| |
Переглядів: 1245 | |
Всього коментарів: 0 | |