Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма)

УРОК 22 Тема. Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» - один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця.

УРОК 22

Тема. Віхи життя й творчості Пауля Целана. «Фуга смерті» - один із найвідоміших творів про Голокост. Художнє новаторство митця.

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: розповідати про основні етапи життя і творчості П. Целана; виявляти визначальні фактори світовідчуття поета, робити висновки щодо характерних рис поетичного світу Пауля Целана; читати, наводити цитати з прочитаного твору; усвідомлювати роль творчості Пауля Целана для розвитку експресіонізму та сюрреалізму.

Обладнання: підручник, портрет П. Целана, видання його творів, ілюстративний матеріал, презентація за темою уроку.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Я ніколи не написав жодного рядка,

який не був пов'язаний з моїм власним життєвим досвідом.

П. Целан

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Актуалізація опорних знань

Вибіркова перевірка домашнього завдання (учні зачитують листи літературному герою).

ІІІ. Мотивація навчання

Розпочинаючи сьогоднішній урок, хочеться згадати про Б.Брехта та його театр, тому що у своїй творчості він намагався зображати звичайні речі у незвичайний спосіб. Зокрема, подібної трансформації зазнала тема війни у його відомій драмі «Матінка Кураж та її діти».

А тема, яка розглядатиметься сьогодні, являє собою таке, що можна було б окреслити. Як зображення незвичайного у незвичайний спосіб, або зображення такого, що зображувати у мистецтві начебто не можна.

ІV Оголошення теми і мети уроку

V. Опрацювання навчального матеріалу

Індивідуальні повідомлення учнів з  теми «Життя і творчість П. Целана».

           Тема Голокосту. Слово вчителя.

Тема Голокосту доволі розроблена в світовій літературі, про жахіття війни написано багато і різнобічно. Однак поет, якому болить ця тема, знайшов власну форму відображення трагедії єврейського народу у власній творчості. Автор не вдається до публіцистичних описів, не пише про ті страшні події як хронограф-реаліст. Він вірний своїй манері модерністського відображення дійсності, яка притаманна його творчості. Тема Голокосту якнайяскравіше відображена у його поезії «Фуга смерті».

            Словникова робота

Голокост - масове, методичне винищення євреїв режимом фашистської Німеччини не на полях битв, а в газових камерах концтаборів чи просто в ході розстрілів протягом 1933-1945 рр. У роки війни гітлерівці створили 22 табори смерті. Один із найстрашніших – Освенцім (Аушвіц).

Фуга – поліфонічний (багатоголосий) твір, який розвиває одну або декілька тем почергово у всіх голосах.

Верлібр – вірш, у якому відсутні метр і рима.

Коментар вчителя «Фуга смерті» – це,  мабуть, найзнаменитіший вірш,  написаний 1944 року в Чернівцях Паулем Целаном. Ця поезії стала  рубіжним явищем повоєнної німецької поезії, він належить до найважливіших ліричних втілень такої болючої для німецької літератури теми, як Голокост. 

Назва твору «Фуга смерті» до певної міри символічна. Слово фуга перекладається з латинської мови як втеча. У «Фузі смерті» йде страшне протиборство двох непримиримих начал – жорстокості і гуманізму, варварства і милосердя, звіра і людини. Це протиборство нерівне, і в своїй суті фатальне і від цього ще страшніше, бо ж німецькому коменданту концтабору, патологічному садистові схильному до сентиментів, протистоїть лише смиренна покора безправних і приречених в’язнів. 

Своєрідними є синтаксис вірша. Відсутність розділових знаків, системи рим сприяють тому, що кожен читач ніби має власний вибір щодо того, як читати, розуміти, трактувати мовлене автором. Це, безумовно, збагачує образну палітру твору.

Виразне читання  вірша П. Целана «Фуга смерті» 

Аналітична робота з текстом

  Яке враження справив на вас вірш? (гнітюче, моторошне, викликає страх, навіть жах)

  • Які асоціації та відчуття виникли у вас під час слухання, завдяки чому?
  • Про що цей вірш?
  • Які реалії історії та особистого життя поета відбилися в поезії?
  • Як ви гадаєте , коли відбуваються події? Підтвердить свою відповідь цитатами.
  • Які образи головні і як вони співвідносяться? Як пов’язані із темою твору?
  • Які образи вірша весь час повторюються і в якій послідовності? Для чого? Чому автор використовує їх саме таким чином? Яка авторська позиція? Де він?
  • Які асоціації викликає у вас образ «чорного молока». Чому чорне молоко?
  • Який ще образ вірша дуже пов’язаний із образом «чорного молока» і є його послідовним продовженням?
  • Чому автор використовує образ «могили в повітрі» аж чотири рази? Які думки у вас це викликає?
  • Які образи тексту підтверджують думку автора про приреченість євреїв?
  • Як замальовується представник німецького світу?
  • Чому для символічного позначення двох культур поет обирає образи Суламіфі та Маргарити?
  • Розкрийте значення паралелі: «твоя золотиста коса Маргарито – твоя попеляста коса Суламіф».
  • Визначте основні теми поезії. Як вони розвиваються?

Коментар вчителя  Жанр поезії важко піддається визначенню: Целан сполучає кілька ліричних жанрів. «Фуга смерті»  має риси елегії і балади, френосу (надгробного плачу) і лірики, ритуального танцю, видіння і документального репортажу.

Слід також зазначити, що прийом послаблення логічних зв’язків, просторово-часової детермінації поет запозичує із живопису, який передбачає одночасність, симультанність зображення найрізноманітніших подій. Особливістю целанівських віршів, окрім усього іншого, є ще й те, що нерідко вони вибудовуються як медитації.

Отже, головна тема твору – співвідношення життя і смерті, а оскільки відбирається життя у масових масштабах саме у євреїв, то мова йде про загальнонаціональну трагедію цього народу у подіях Другої світової війни – Голокост – винищення. Але вирішує  Целан цю проблему не реалістичними, а модерністськими засобами.

Автор мислить себе як одного із приречених. Він – невід’ємна частина свого народу у годину найтяжчих випробувань.

VІ. Підбиття підсумків уроку

Робота з епіграфом

  • Поясніть слова П. Целана.

Рефлексія. Інтерактивна вправа «Мікрофон» 

Якби ви були композитором і у вас виникло бажання покласти поезію Целана на музику, якою була б ця музика, які інструменти мали б сольні партії? Яким би було загальне звучання твору? 

VІІ. Домашнє завдання

Підготуватися до контрольної роботи.


 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма) | Додав: uthitel (12.04.2021)
Переглядів: 1020 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: