Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма)

УРОК 21 Тема. Життєвий і творчий шлях Генріха Белля. Засудження антигуманної сутності Другої світової, її наслідків для людства в оповіданні.

УРОК 21

Тема. Життєвий і творчий шлях Генріха Белля. Засудження антигуманної сутності Другої світової, її руйнівних наслідків для людства в оповіданні «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…». Образ школи як художня модель нацистської Німеччини. 

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: розповідати про життєвий і творчий шлях Г. Белля; висвітлювати особистий досвід участі Г. Белля у Другій світовій війні, розкривати антигуманну сутність війни, її руйнівні наслідки для людства; усвідомлювати роль спадщини Г. Белля для розвитку світової прози.

Обладнання: портрет Генріха Белля, виставка творів про події Другої світової війни; ораторія Баха «Страждання Господа нашого Ісуса Христа за розповіддю євангеліста Матфея (Іоанна)»); картина Мунка «Крик»; кольорові олівці, листи А-4.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань

Один суцільний крик, волання про

даремно загублене життя.

П. Попер

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент                                                                                                                                 ІІ. Актуалізація опорних знань                                                                                                Літературний диктант                                                                                                                                Г.  Белль народився 21 грудня 1917 р. 1. в Кельні (Німеччина) в ліберальній католицькій родині 2. ремісника. З 1924 по 1928 рік навчався 3. в католицькій школі,  потім продовжив навчання в кельнської Гімназії кайзера Вільгельма. По закінченні класичної гімназії (1936) працював учнем 4. продавця в букіністичному магазині. Через рік після закінчення школи його відправили на роботу в трудовому таборі Імперської служби праці. Влітку 1939 року Белль вступив 5. до Кельнського  університету, але вже восени його призвали в вермахт. Під час Другої світової війни 1939-1945 року піхотинцем воював 6.  у Франції, брав участь у боях в Україні і в Криму. У 1942 році  одружився на Анні Марі Чех, яка народила йому двох синів. У квітні 1945 року Белль здався 7. в полон американцям, після чого просидів кілька місяців у таборі для військовополонених на півдні Франції. Після повернення у своє рідне місто, він недовгий час навчався в Кельнському університеті, потім 8.  працював у майстерні батька, у міському бюро демографічної статистики й при цьому не переставав писати. У 1972 році «за творчість, у якій сполучається широке охоплення дійсності з високим мистецтвом створення характерів і яка стала вагомим внеском у відродження німецької літератури» отримав  9. Нобелівську премію .  Разом з тим Белль зіграв помітну роль у 10. діяльності  Пен-клубу, міжнародної письменницької організації, за допомогою якої він надавав підтримку письменникам, 11. що піддавалися утискам у країнах комуністичного режиму. Помер Белль у віці12.  67 років, перебуваючи під Бонном, у гостях в одного зі своїх синів 16 липня 1985 р.                                                                               Самоперевірка.                                              ІІІ. Мотивація навчання    

 Друга світова війна. Одна з найболючіших сторінок в історії ХХ століття, такого багатого на трагедії і потрясіння.  Яким було покоління, що повернулося з війни? Чи зуміло воно винести із горнила світової трагедії ідеали життя, чи озвіріло під впливом пережитого і вистражданого? Але не говорити про величезну трагедію людства було б просто злочинно.                                      

ІV. Оголошення теми і мети уроку                                                                                                                

V.  Опрацювання навчального матеріалу                                                                                  

Словникова робота                                                                                                                            

Підтекст – прихований, внутрішній зміст висловлювання.                                                                            

Мотив (фр. motif «мотив» від лат. motus «рухатися») – внутрішня рушійна сила, що спонукає людину до дії або фрагмент загальної картини або об’єкта, що багаторазово повторюється з деякими змінами.                                                                                                 

Композиція (від лат. compositio – складання, зв’язування, з’єднання) – побудова твору, доцільне поєднання всіх його компонентів у художньо-естетичну цілісність.                                       

Ідейно художній аналіз змісту оповідання «Подорожній, коли ти прийдеш у Спа…» 

  1.  Первинне сприйняття і розуміння тексту.

– Яке враження справляє первинне знайомство із текстом оповідання Г.Белля?                                          – Як побудовано твір?

  1. Детальний аналіз смислу оповідання.

– Де і коли відбувається дія оповідання?                                                                                                           – Від чийого імені йде розповідь?                                                                                                                    – Хто ж він, головний герой оповідання?                                                                                                            – Чи розуміє герой що з ним сталося і де він знаходиться?                                                                                       – Чи не дивує вас плутанина у висловлюваннях думок героя. Чим це обумовлено?                                         – З’ясуємо, що бачить і чує герой?

Бачить

Чує

крізь розтрощене вікно в машину ввірвалось світло; лампочку під стелею розбито вщент; тьмяно освітлений коридор; зелені, пофарбовані олійною фарбою стіни; чорні, кривістаромодні гачки для одягу; емальовані таблички ( 6-А й 6-Б); Фейєрбахова «Медея»; двері з табличками ( 5-А й 5-Б); хлопчик, що виймає терня; макет довгого, вузького фризу Парфенону;  грецький гопліт; портрет Старого Фріца; взірці арійської породи: нордичний капітан із орлиним поглядом, жіноча модель, остзейський дурносміх; таблиця з іменами полеглих, з великим золотим Залізним хрестом угорі; Цезар, Цицерон і Марк Аврелій; Мармиза Зевса (Цікаво! Чому мармиза?)

заграва пожежі у вікні праворуч; двері з табличками: 10-А і 10-Б; вуса і кінчик носа Ніцше (?); напис «Легка хірургія»; краєвид Того;

«і все інше, здавна знайоме».

мотор замовк; почувся чийсь голос: «Мерців сюди, є там мерці?» 

«Мерців сюди, чув? А решту сходами нагору, до зали малювання, зрозумів?» 

 

– Чи не здається вам дивним вперте непізнання героєм школи, яку він полишив усього декілька місяців тому?                                                                                             

 – Як ви гадаєте, чому серце героя мовчало?

  Від якого болю герой страждає більше, від фізичного чи душевного?

– У чому полягає специфіка змалювання образу головного героя?

– З’ясуйте, де місце автора в оповіданні?

  1.   Художній час оповідання.

– З’ясуйте, що пам’ятає герой із минулого, як він усвідомлює теперішнє і чи розуміє, що  його очікує у майбутньому?                                                                                                  

– Що сталося згодом у житті юнака?

– Що для героя стало остаточним доказом того, що він у своїй школі?

  1.  Дослідницько-пошукова робота. Символіка назви твору.

– Знайдіть у тексті обірвані цитати, поясніть їхнє значення? Який сенс введення їх у текст оповідання?

– Чи випадково автор виніс саме обірвану цитату із Сімоніда Кеоського у назву оповідання?

– Як це пов’язано із авторським задумом? (виступ учнів із повідомленнями).

5. Робота з  епіграфом уроку.

– Герой не пам’ятає як його поранило, він лише знає одне: «…що не рухну руками й правою ногою, лише лівою, та й то лише злегенька…». Чому?

– Що це за крик? Чий він? Що кричить? Тіло чи душа?( звернути увагу дітей на картину Мунка «Крик» )

– Чому саме так автор закінчує оповідання?                           

VІ. Підбиття підсумків уроку

 Підсумкова бесіда

Треба зазначити, що у художньому творі немає зайвих епізодів і образів, усе так чи інакше підпорядковується авторському задуму. Звернімо увагу на епізод з хрестом над дверима, що не можна зафарбувати. Цей епізод наскрізь символічний і метафоричний. Спробуємо з’ясувати символічне значення хреста, якого не можна було зафарбувати.                                               

– Хто такі вони, що злилися та використали на фарби весь кошторис?

Про  який кошторис йдеться?                                                                                                              – Чому класична німецька гімназія розмістилася саме у школі Святого Хоми?                                     

  Для чого Біргелер вішав поряд із хрестом букову галузку? ( Учні обмінюються думками)

Таким чином, Г. Белль продовжив традицію німецької літератури, зокрема її антифашистську та антимілітаристку спрямованість. Але якщо у творі Бертольда Брехта «Матінка Кураж та її діти» лунала пересторога стосовно того, до чого може призвести ідея нацизму, то в творчості Г.Белля вже прослідковуються наслідки страшної трагедії людства, провина за котру лежить на німецькій нації.

 Рефлексія Звучить органна ораторія Баха, діти малюють свої враження від уроку. (Свої малюнки учні вішають на дошці).                                                                                       

Завершіть речення «На мою думку, війна – це...»                                                                                            

VІІ. Домашнє завдання            

 Написати листа герою оповідання Г.Белля «Подрожній, коли ти прийдеш у Спа…» Підготувати індивідуальні повідомлення з теми «Життя та творчість П.Целана».

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма) | Додав: uthitel (12.04.2021)
Переглядів: 386 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: