Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма)

Урок 14 Тема. Творчий шлях Б. Л. Пастернака в контексті срібної доби

Тема. Творчий шлях Б. Л. Пастернака в контексті срібної доби. Філософська спрямованість лірики й прози митця. Теми кохання, сенсу життя, творчості, боротьби з насильством у спадщині письменника. Відлуння мотивів світової культури у віршах Б. Л. Пастернака. Засоби художньої виразності. 

Мета. Формувати предметні та ключові компетентності: знати основні етапи життєвого і творчого шляху Б. Пастернака в контексті срібної доби; визначати його еволюцію від футуристських пошуків до філософсько-поетичного осягнення вічних тем; аналізувати особливості пейзажної лірики поета; висвітлювати роль творчої спадщини поета у ствердженні суспільно значущих ідей для свого часу та сучасності; осмислювати взаємозв’язок усього живого на світі, важливість збереження природи як середовища, необхідного для життя людини. 

  Обладнання: портрет Б. Пастернака, аудіозапис романсу «Зимова ніч» («Свеча горела…») на слова Б. Пастернака у виконанні І. Сказіної .

  Тип уроку: формування нових знань.

Він нагороджений якимось вічним дитинством, 
Тієї щедрістю і пильністю світил, 
І вся земля була його спадщину, 
А він її з усіма, розділив. 

А. Ахматова

ПЕРЕБІГ УРОКУ

І. Організаційний момент                                                                                                                              ІІ. Актуалізація опорних знань                                                                                                                      Перевірка домашнього завдання                                                                                                           Виразне читання вивчених віршів.                                                                                                                             ІІІ. Мотивація навчання                                                                                                         Прослуховування аудіо запису романсу «Зимова ніч» («Свеча горела…») на слова Б. Пастернака у виконанні І. Сказіної.                                                                                                                 Робота з епіграфом                                                                                                                        Сьогоднішній урок присвячений творчості одного із найталановитіших поетів ХХ ст., лауреата Нобелівської премії Б.Л. Пастернака. Вдалою характеристикою його поетичного феномену можуть бути слова його сучасниці та близького друга, поетеси А. Ахматової. Саме вони і будуть епіграфом до нашого уроку.                                                                                                            ІV. Повідомлення теми й мети уроку                                                                                                                V. Опрацювання навчального матеріалу                                                                                   Індивідуальне повідомлення учня про життєвий і творчий шлях Б.Л. Пастернака.

Словникова робота                                                                                                                       Філософська лірика — поезія, спрямована на філософське осмислення світу, людини, є виявом філософських поглядів ліричного героя. Характерними особливостями філософської лірики є: художня настанова на пізнання сутнісних проблем буття, часу і простору; превалювання узагальнених образів; медитація як спосіб ліричного осмислення дійсності.                             Виразне читання  вірша «У всьому хочу я дійти...» Б. Пастернака                                                                             - Хто є ліричний герой? (Ліричний герой— здебільшого сам поет.)                                                                    -  Чим насичена його поетична мова? (Душевними переживаннями, почуттями, пристрастю.)                                                                                                                                                           - Над чим розмірковує поет? (Це роздуми про сенс людського життя, про вічне і тлінне, про Зло і Добро, про Землю і Космос, про природу, мистецтво, про таємницю народження поезії та аналіз внутрішніх душевних колізій.)                                                                                                            Виразне читання вірша «Гамлет».                                                                                                                 - Що усвідомлює ліричний герой поезії «Гамлет» ? (Трагедію часу, у якому живе, і те, що він, можливо, єдиний намагається боротися з неправдою, але, незважаючи на це, готовий іти обраним шляхом до кінця.)                                                                                                                             - Визначте елементи композиції твору. (Зачин одразу являє читачеві людину, яка потрапила на перехрестя історії та намагається усвідомити минуле та сучасне, прагне віднайти не тільки зміст власного життя, а й сенс буття світу.  В основній частині відчувається напружена боротьба, що відбувається у його душі та завершується звитягою внутрішньої свободи над трагедією реальності, нездоланного духу над мороком смерті.  Кульмінацією конфлікту є остання строфа: ліричний герой дійшов висновку, що світ фарисейства йому чужий, він почувається самотнім серед навколишньої дійсності, проте не відмовляється від власних моральних принципів. )                                                                                                                       - Що нагадує доля ліричного героя? (Багато в чому нагадує долю автора.)                                        Виразне читання та ідейно-художній аналіз вірша Бориса Пастернака "Зимова ніч".      - Який основний прийом використовує автор у цій поезії ( Протиставлення, контраст.)                 - Якого характеру набувають ці образи через таке протиставлення? (Символічного.)                                         - У чому полягає сенс цих символів?                                                                                                                - З якою метою поет використовує прийом рефрену, у центрі якого власне і є образ свічки?                                  - У вірші є ще один значущий образ - символ – який ? (Образ хреста.)                                                                 - Як подано цей образ?                                                                                                                                           - Про що йдеться у вірші? (Про святість і силу кохання, бо саме воно здатне захистити людину і дати їй притулок, аби вона (людина) хоч на хвилинку відчула себе щасливою.)               

VІ. Підбиття підсумків уроку                                                                                                                  Інтерактивна вправа « Мікрофон»                                                                                      Продовжте речення:                                                                                                                                         Особливо мені запам’ятався вірш Б. Пастернака…, тому що…                                                              Коментар вчителя.  Поезія Б. Пастернака вражає глибиною й різноманітністю тем, філософською насиченістю. Провідна тема його лірики – людина та її буття. Усе: природу, творчість, кохання, смерть, красу, трагедію існування – він прагне осмислити поетично.                      

VІІ. Домашнє завдання

  1. Вивчити напам’ять вірш Б. Пастернака (за вибором учня).
  2. Підготуватися до контрольної роботи за творчістю російських поетів Срібної доби.
Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас (нова програма) | Додав: uthitel (09.03.2021)
Переглядів: 351 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: