Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас |
Урок 6 ТЕМА: Позакласне читання. Твір Антона Павловича Чехова «Вишневий сад»
МЕТА: допомогти учням з’ясувати зміст, ідейно-художні особливості самостійно прочитаного твору; усвідомити особливості чеховських п’єс; розвивати навички самостійного читання, аналізу драматичних творів, висловлювання власних вражень і думок, їх обґрунтування, проведення паралелей із сучасністю; виховувати любов до книги, повагу до рідної домівки, Батьківщини, до свого коріння.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, ілюстрації до твору.
ТИП УРОКУ: бесіда з позакласного читання.
ХІД УРОКУ І. Мотивація навчальної діяльності учнів Учитель. Одна художня книжка для розуміння історичних процесів, розвитку людської свідомості може дати інколи більше, ніж томи історії. До таких творів належать драми А. П. Чехова. З однією із них ви ознайомилися самостійно, і вона, сподіваюся, доповнила ваш знання та враження про творчість видатного російського письменника, дала можливість зрозуміти, що за буденним життям, яке показав Чехов, за складним і суперечливим духовним світом персонажів криється доля цілого народу. Герої розуміють, що наближаються суспільні зміни, тільки ставляться до цього по-різному — зі смутком, острахом або зі сподіванням на краще. «Прийшов час, насувається на всіх нас громада, готується велика, сильна буря, яка йде, наближається й незабаром струсить із нашого суспільства лінь, байдужість, упередженість до праці, гнилу нудьгу»,— говорить один із героїв п’єси Чехова «Три сестри». Чим п’єса «Вишневий сад» приваблює не лише сучасних театралів, але й широкий загал читачів, спробуємо розібратися на уроці.
Я не зрозумів причини його радості й не знайшов нічого особливого в назві.
...Цього разу я зрозумів тонкість: “Вишневий сад” — це діловий, комерційний сад, що дає прибуток. Такий сад потрібен і тепер. А “Вишневий сад” прибутку не дає, він зберігає в собі й своїй квітучій білизні поезію колишнього панського життя. Такий сад росте і квітне для примхи, для очей розпещених естетів. Шкода знищувати його, а треба, бо процес економічного розвитку країни цього потребує».
Завдання Прокоментуйте уривок зі статті початку XX ст. «До снів» у журналі «Русская речь» і скажіть, як вона стосується теми, яку ми розглядаємо. «Ми розтринькали ту моральну енергію й силу, яку отримали від наших предків у спадок... Ми так довго носилися з улюбленою нами хандрою і нудьгою, що самі напустили туману на все довкола і, нарешті, перестали розуміти, за чим, власне, ми хандримо. Добазікалися до вподобаного слова «прострація, нестача сил» — і радіємо! І говоримо це, лежачи на дивані... Ми себе величаємо «виснаженими». Чим? Виснаженням як наслідком тривалої непосильної праці? Ні, ніякої особливої праці не було... Чим же? Фразою! Жалюгідними словами! Ми отримали хронічний катар душі...»
Любов Андріївна Раневська
Єрмолай Олексійович Лопахін
Очікувані відповіді Герої «Вишневого саду» страждають кожний окремо, один одного не розуміють і не можуть зрозуміти; добрі почуття, душевна прихильність нікого не зігрівають, тому їхнє життя сіре, сумне і нещасливе; більшість героїв просто не здатні до корисної діяльності, яка б допомагала іншим; вишневий сад — символічний образ.
Підготувати повідомлення про вплив ідей філософів на розвиток мистецтва (див. наступний урок).
| |||||||||
Переглядів: 377 | |
Всього коментарів: 0 | |