Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

Урок № 61 Тема. Патрік Зюскінд «Запахи. Історія одного вбивці». Образ Гренуя та його літературні прототипи

Урок № 61

Тема. Патрік Зюскінд «Запахи. Історія одного вбивці». Образ Гренуя та його літературні прототипи

Мета: допомогти учням глибше усвідомити ідейно-художній зміст, особливості твору письменника; розвивати навички сприйняття, аналізу постмодерністського твору, «розшифрування» його, прочитання підтексту, висловлення своєї думки про нього, своєї інтерпретації; розширювати кругозір учнів; виховувати прагнення до самопізнання та самовдосконалення, естетичний смак.

Обладнання: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до повісті, твори з літературними прототипами.

Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

У ч и т е л ь. Є генії і є Генії. Одні будують храми, створюють шедеври мистецтва, роблять винаходи, що сприяють людському прогресові,— і уславлюються у віках. Інші цього не вміють, але теж хочуть прославити своє ім’я. Тому руйнують храми, як Герострат, отруюють свідомість молодих людей ідеєю вседозволеності, як Наполеон, оспівують жорстокість і розпусту, як маркіз де Сад (звідси поняття «садизм»), знищують мільйони людей, як відомі очільники тоталітарних режимів ХХ ст. Природу «злих геніїв» намагається осягнути П. Зюскінд у повісті «Запахи…» Про це й поміркуємо на уроці.

ІІ. Оголошення теми й мети уроку

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Перевірка домашнього завдання

Експозиція — опис Франції ХVІІІ ст., запахів, що панували в тогочасному Парижі, а відповідно, і міського побуту.

Зав’язка — народження в жінки, що торгувала рибою, дитини, яку вона збиралася знищити, як і чотирьох попередніх, їй не потрібних.

Розвиток дії — життя Гренуя в установі мадам Гайяр, у майстерні Грімаля, загальна ненависть до нього, відсутність у хлопця будь-яких моральних принципів і відповідальності.

Перша кульмінація — скоєння Жаном-Батістом Гренуєм убивства дівчинки заради її запаху. Рішення героя стати найкращим парфумером, зберегти запах, який його захопив.

Розвиток дії — Гренуй опанував парфумерне мистецтво в майстерні Бальдіні, вразив того своїм талантом. Прагнучи досконалості, він після невдалих експериментів захворів і ледь не вмер. Мандрує й усамітнюється на горі. Прибувши до міста Грас, знову заради запаху невинної дівчини убиває кількох дівчат.

Друга кульмінація — убивцю дівчат Гренуя схопили й засудили до страти. Коли зібралася багатотисячна юрба, щоб подивитися на страту злочинця, він застосовує парфуми, які викликають любов і захоплення. Засліплені мешканці вибачають Гренуя, ним захоплюються, його опікує батько вбитої дівчини Ріші. Гренуй відчуває себе Великим, Богом, Прометеєм. Але йому не потрібна любов, бо він не знає, що це. У його серці тільки ненависть.

Розв’язка — злочинці-людожери, кинувшись на запах парфумів Гренуя, розривають їх творця на шматки.

IV. Формування вмінь і навичок

1. Колективна характеристика Гренуя

(або робота в групах за етапами життя героя)

1) Бесіда

2) Складання усної характеристики образу Гренуя із добиранням відповідних цитат із твору

2. Інтерактивна вправа «Мозковий штурм»

ŠŠ Визначити в повісті «Запахи…» риси постмодернізму.

Очікувані відповіді

  • Наявність двох пластів — рис масової літератури (детективний сюжет) та елітарної.
  • Інтертекстуальність.
  • Пародіювання іронія, гротеск.
  • «Віртуальний історизм» та ін.
  • Змішування стилів — художнього й публіцистичного.

3. Слово вчителя

— Головний герой повісті П. Зюскінда «Запахи» Гренуй має своїх літературних прототипів. Перш за все, це герой твору Т. А. Гофмана «Малюк Цахес на прізвисько Циннобер» — такий же потворний «курдупель», що виявився непотрібним власній матері. Його пожаліла фея й подарувала три чарівні волоски, завдяки яким люди бачили в ньому тільки прекрасні риси та вчинки, які він, до речі, нахабно забирав у інших. Закінчується ця історія ганебною загибеллю героя в нічному горщику. Сама фея пошкодувала про свій добрий вчинок.

Пригадаймо негативних персонажів роману Ч. Діккенса «Пригоди Олівера Твіста» — добропорядних і законослухняних, на перший погляд, громадян — наглядачів робітного дому, сирітських закладів, членів опікунської ради, сусідів,— жорстокосердих, бай- дужих і корисливих.

У «Дивовижній історії Петера Шлемеля» німецького письменника Адальберта Шаміссо герой обміняв власну тінь на гаманець із золотом. Однак людина без тіні викликала страх та відразу в усіх оточуючих й потерпіла фіаско.

Отримав за допомогою гіпнозу владу над аудиторією і герой новели Т. Манна «Маріо і чарівник» Кавальєро Чиполла. Приниження людей, насмішка над ними тішить фокусника. Кінець відомий. Простий хлопець, офіціант Маріо не витримує знущань над найсвятішим, що є в його душі, і стріляє в кривдника.

П. Зюскінд називає свого героя «бацилою», що що перегукується з невмирущою бацилою чуми в однойменному романі А. Камю.

Паралелей із твором письменника можна навести чимало. Та всі вони підкреслюють істинність відомого твердження, що геній і злодійство — речі несумісні.

V. Домашнє завдання

Знати зміст твору, уміти його аналізувати.

Характеризувати образ головного героя, розповідати про його літературні прототипи.

Індивідуальне завдання: підготувати повідомлення про життя і творчість Р. Баха, М. Кундеру, Харукі Муракамі, Я. Вишневського.

VI. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Продовжте речення:


 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (02.04.2018)
Переглядів: 835 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: