Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

Урок 3.ТЕМА: Твір Генріка Ібсена «Ляльковий дім» — соціально - психологічна драма.

Урок 3.ТЕМА: Твір Генріка Ібсена «Ляльковий дім» — соціально - психологічна драма.

Сюжет. Особливості драматич­ного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі

 

МЕТА: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст, сюжет драматичного твору; розвивати навички ви­разного читання за особами, переказу драматичних творів, виділення ключових епізодів, їх коменту­вання; виховувати інтерес до літератури, аналітичне мислення, естетичний смак.

 

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.

 

ХІД УРОКУ

І. Мотивація навчальної діяльності учнів

Учитель.

Давньогрецький драматург Арістофан ще двад­цять три століття тому писав про жінок: «Обійтися без них так само важко, як і жити з ними». Сучасні чоловіки із цим, мабуть,

погодяться, а сучасні жінки, напевно, те саме скажуть про чолові­ків. Не є секретом, що чоловік і жінка по-різному сприймають світ, по-різному думають і діють. Як же знайти гармонію в їхніх взаєми­нах, як зробити сім’ю щасливою? Як наповнити родинну оселю до­бром, радістю та щирими почуттями? Про це йдеться в драмі Г. Ібсена «Ляльковий дім», і про це — наш урок.

  1. Оголошення теми й мети уроку

 

  1. Актуалізація опорних знань

  1. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
  1. Знайомство з героями п’єси, виділення ключових епізодів у дії першій
  2. Евристична бесіда
  • Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера?
  • Що видається трохи дивним у взаєминах подружжя?
  • Чому Нора просить чоловіка зробити їй різдвяний подарунок грошима?
  • Чи можна вважати Хельмера скупим або економним?
  • Як характеризують Нору її взаємини з Крістіною?
  • Про що свідчить зізнання фру Лінне щодо того, що їй тепер нема про кого піклуватися?
  • Як характеризує Нору її зізнання подрузі про борги?
  • Як Нора ставиться до своїх дітей?
  • Прокоментуйте висловлювання героїв:

«Крогстад. Закон не цікавиться причинами.

Нора. То поганий, виходить, цей закон...»

  • Як Хельмер, за його словами, ставиться до тих, хто схибив у житті?
  • Відгук яких ідей звучить у словах Хельмера: «Майже всі, хто рано схибив у житті, мали брехливих матерів»?
  • Чому Нора злякалася й не допустила до себе дітей?
  • Чому, на ваш погляд, автор подає таку деталь: «У кутку, біля пі­аніно, стоїть обібрана, обтріпана, з обгорілими свічками ялин­ка», — у той час, коли в домі Нори завжди гарно, затишно?
  • Про що свідчать такі деталі й характеристики Хельмера: «Торвальд — великий майстер улаштовувати все витончено й краси­во»; «Хельмер учить дружину танцювати тарантелу й мріє про її успіх на вечірці в консула»?
  • Чи правда те, що говорить Хельмер дружині: «...Повір, у мене вистачить і мужності, і сили. Побачиш, я така людина, яка може все взяти на себе»?
  • Як Нора пояснює хворобу лікаря Ранка?
  • Що задумала Нора, почувши погрози Крогстада й роздуми чо­ловіка щодо нечесності?
  • Чому подруга фру Лінне радила Норі розповісти все чоловікові й не завадила Крогстаду передати Хельмерові листа зі звинува­чуваннями на адресу Нори?
  • Чи справді Хельмер — чесна людина?
  • Як розкривається характер Хельмера у таких словах і наскіль­ки вони, на ваш погляд, щирі: «Ти любила мене, як дружина повинна любити чоловіка. Ти не змогла тільки гарненько розі­братися в засобах. Але, певне, ти гадаєш, що я менше любитиму тебе через те, що ти не здібна діяти самостійно? Ні-ні, сміло зі­прися на мене, я буду тобі порадником, керівником. Я не був би мужчиною, якби саме ця жіноча безпорадність не робила тебе вдвоє милішою в моїх очах. Ти не думай більше про ті різки слова, які вирвались у мене у хвилину першого переляку, коли мені здалося, що все навколо мене рушиться. Я простив тобі, Норо. Клянуся тобі, я простив тобі»?
  1. Робота зі схемою «Герої п’єси Г. Ібсена “Ляльковий дім”»
  • Доповніть опорну схему, уписавши визначення взаємин між ге­роями.

 

  1. Особливості «нової драми»
  • Наведіть приклади зображення автором соціальних відно­син та розкриття психології героїв, адже цей твір за жанром є соціально-психологічним.

 

Учитель.

Наприкінці XIX ст. драматурги-новатори, зокре­ма й Г. Ібсен, виступали із різким запереченням «добре зроблених п’єс», де головне — закручена інтрига, легко впізнавані, чорно-білі постаті персонажів, стрімкий діалог, багато сліз, сміху, бурхливих пристрастей. Драматичний конфлікт (зіткнення) знаходився зде­більшого в площині «людина — суспільство», «дійсність — фанта­зія, мрія, уява» та ін.

У драматичних творах нового типу, зокрема ібсенівських, ак­цент із зовнішньої дії переноситься на внутрішню: на сцені у звич­ному для театру сенсі майже «нічого не відбувається»; герої май­же нерухомі, просто йде розмова, думка протистоїть думці, голов­ною ж є напруження внутрішнє, непомітне оку глядача; зазвичай конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку дії І п’єси «Ляльковий дім»); «нові драми» мають відкритий фі­нал, тобто після закінчення п’єси достеменно невідомо, як саме розв’яжеться конфлікт.

Останній абзац виступу вчителя учні записують у зошити.

  1. Закріплення знань, умінь і навичок

Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»

  • Як вислів Соломона стосується Нори: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»? Яка, на вашу думку, героїня — мудра чи безумна? Чому Нора не зізналася чоловіко­ві ні відразу, ні потім?

  1. Домашнє завдання

Повторити зміст дій II і III п’єси, уміти переказувати й аналізу­вати події твору.

  1. Підсумки уроку

Інтерактивна вправа «Мікрофон»

Закінчіть речення:

  • Мене вразило...
  • Я не думав(-ла), що драматичний твір може...
  • Проблема сім’ї — це...

 

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (30.09.2018)
Переглядів: 507 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: