Урок 3.ТЕМА: Твір Генріка Ібсена «Ляльковий дім» — соціально - психологічна драма.
Сюжет. Особливості драматичного конфлікту та розвитку сценічної дії в п’єсі
МЕТА: допомогти учням засвоїти ідейно-художній зміст, сюжет драматичного твору; розвивати навички виразного читання за особами, переказу драматичних творів, виділення ключових епізодів, їх коментування; виховувати інтерес до літератури, аналітичне мислення, естетичний смак.
ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, видання твору, ілюстрації до нього.
ХІД УРОКУ
І. Мотивація навчальної діяльності учнів
Учитель.
Давньогрецький драматург Арістофан ще двадцять три століття тому писав про жінок: «Обійтися без них так само важко, як і жити з ними». Сучасні чоловіки із цим, мабуть,
погодяться, а сучасні жінки, напевно, те саме скажуть про чоловіків. Не є секретом, що чоловік і жінка по-різному сприймають світ, по-різному думають і діють. Як же знайти гармонію в їхніх взаєминах, як зробити сім’ю щасливою? Як наповнити родинну оселю добром, радістю та щирими почуттями? Про це йдеться в драмі Г. Ібсена «Ляльковий дім», і про це — наш урок.
- Оголошення теми й мети уроку
- Актуалізація опорних знань
- Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу
- Знайомство з героями п’єси, виділення ключових епізодів у дії першій
- Евристична бесіда
- Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера?
- Що видається трохи дивним у взаєминах подружжя?
- Чому Нора просить чоловіка зробити їй різдвяний подарунок грошима?
- Чи можна вважати Хельмера скупим або економним?
- Як характеризують Нору її взаємини з Крістіною?
- Про що свідчить зізнання фру Лінне щодо того, що їй тепер нема про кого піклуватися?
- Як характеризує Нору її зізнання подрузі про борги?
- Як Нора ставиться до своїх дітей?
- Прокоментуйте висловлювання героїв:
«Крогстад. Закон не цікавиться причинами.
Нора. То поганий, виходить, цей закон...»
- Як Хельмер, за його словами, ставиться до тих, хто схибив у житті?
- Відгук яких ідей звучить у словах Хельмера: «Майже всі, хто рано схибив у житті, мали брехливих матерів»?
- Чому Нора злякалася й не допустила до себе дітей?
- Чому, на ваш погляд, автор подає таку деталь: «У кутку, біля піаніно, стоїть обібрана, обтріпана, з обгорілими свічками ялинка», — у той час, коли в домі Нори завжди гарно, затишно?
- Про що свідчать такі деталі й характеристики Хельмера: «Торвальд — великий майстер улаштовувати все витончено й красиво»; «Хельмер учить дружину танцювати тарантелу й мріє про її успіх на вечірці в консула»?
- Чи правда те, що говорить Хельмер дружині: «...Повір, у мене вистачить і мужності, і сили. Побачиш, я така людина, яка може все взяти на себе»?
- Як Нора пояснює хворобу лікаря Ранка?
- Що задумала Нора, почувши погрози Крогстада й роздуми чоловіка щодо нечесності?
- Чому подруга фру Лінне радила Норі розповісти все чоловікові й не завадила Крогстаду передати Хельмерові листа зі звинувачуваннями на адресу Нори?
- Чи справді Хельмер — чесна людина?
- Як розкривається характер Хельмера у таких словах і наскільки вони, на ваш погляд, щирі: «Ти любила мене, як дружина повинна любити чоловіка. Ти не змогла тільки гарненько розібратися в засобах. Але, певне, ти гадаєш, що я менше любитиму тебе через те, що ти не здібна діяти самостійно? Ні-ні, сміло зіприся на мене, я буду тобі порадником, керівником. Я не був би мужчиною, якби саме ця жіноча безпорадність не робила тебе вдвоє милішою в моїх очах. Ти не думай більше про ті різки слова, які вирвались у мене у хвилину першого переляку, коли мені здалося, що все навколо мене рушиться. Я простив тобі, Норо. Клянуся тобі, я простив тобі»?
- Робота зі схемою «Герої п’єси Г. Ібсена “Ляльковий дім”»
- Доповніть опорну схему, уписавши визначення взаємин між героями.
- Особливості «нової драми»
- Наведіть приклади зображення автором соціальних відносин та розкриття психології героїв, адже цей твір за жанром є соціально-психологічним.
Учитель.
Наприкінці XIX ст. драматурги-новатори, зокрема й Г. Ібсен, виступали із різким запереченням «добре зроблених п’єс», де головне — закручена інтрига, легко впізнавані, чорно-білі постаті персонажів, стрімкий діалог, багато сліз, сміху, бурхливих пристрастей. Драматичний конфлікт (зіткнення) знаходився здебільшого в площині «людина — суспільство», «дійсність — фантазія, мрія, уява» та ін.
У драматичних творах нового типу, зокрема ібсенівських, акцент із зовнішньої дії переноситься на внутрішню: на сцені у звичному для театру сенсі майже «нічого не відбувається»; герої майже нерухомі, просто йде розмова, думка протистоїть думці, головною ж є напруження внутрішнє, непомітне оку глядача; зазвичай конфлікт драми Ібсена зав’язується ще до того, як починається власне її дія (так, Нора підписала фіктивний вексель до початку дії І п’єси «Ляльковий дім»); «нові драми» мають відкритий фінал, тобто після закінчення п’єси достеменно невідомо, як саме розв’яжеться конфлікт.
Останній абзац виступу вчителя учні записують у зошити.
- Закріплення знань, умінь і навичок
Інтерактивний прийом «Мозковий штурм»
- Як вислів Соломона стосується Нори: «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»? Яка, на вашу думку, героїня — мудра чи безумна? Чому Нора не зізналася чоловікові ні відразу, ні потім?
- Домашнє завдання
Повторити зміст дій II і III п’єси, уміти переказувати й аналізувати події твору.
- Підсумки уроку
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Закінчіть речення:
- Мене вразило...
- Я не думав(-ла), що драматичний твір може...
- Проблема сім’ї — це...
|