Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас

Урок 12 ТЕМА: Розвиток писемного зв’язного мовлення. Творча ро­бота за оповіданням Франца Кафки «Перевтілення»

Урок 12 ТЕМА: Розвиток писемного зв’язного мовлення. Творча ро­бота за оповіданням Франца Кафки «Перевтілення»

 

МЕТА: допомогти учням глибше усвідомити ідеї та проблеми, художні особливості твору Ф. Кафки; розвивати навич­ки зв’язного писемного мовлення учнів; удосконалю­вати навички аналізу художнього твору, художніх образів, художніх особливостей, уміння висловлювати власні думки й аргументувати їх, проводити аналогії із власними спостереженнями, сучасним життям; ви­ховувати почуття гуманізму, доброти, справедливості.

 

ОБЛАДНАННЯ: портрет письменника, видання твору, ілюстрації авто­ра до нього.

 

ТИП УРОКУ: розвиток зв’язного мовлення.

 

ХІД УРОКУ

  1. Оголошення теми, мети уроку, мотивація навчальної діяльності учнів
  2. Актуалізація опорних знань

Визначення рис індивідуального стилю Ф. Кафки

(Для стилю Ф. Кафки характерним є поєднання реальності та міфотворчості; підкреслення буденного, подання беземоційного опису фантастичних подій; гротескове відтворення трагізму буття «маленької людини».)

 

  1. Розвиток зв’язного мовлення
  1. Коментар учителя до написання письмових робіт

Пропоновані теми

  • «Трагедія «маленької людини» в сучасному світі»;
  • « Мій світ і світ Кафки »;
  • « Грегор Замза — людина чи комаха? »;
  • «Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій» (Ф. Кафка)',
  • «Щасливий я був би тільки тоді, коли б зміг привести світ до чистоти, правди, сталості» (Ф. Кафка).
  •  
  1. Написання учнями творчої роботи у формі твору-роздуму, есе чи діалогу з письменником

 

Трагедія «маленької людини» в сучасному світі

Орієнтовний план

І. Незахищеність людини в сучасному світі.

  1. Хто відчує біль іншого?
  1. Історія абсурдного перетворення Грегора Замзи — героя опо­відання Ф. Кафки «Перевтілення» .
  2. Характер героя, його ставлення до сім’ї.
  3. Ставлення рідних до Грегора.
  4. Мовчазна самопожертва.
  1. Бездуховність, ослаблення родинних зв’язків, утрата здатності до співпереживання — причина трагедійної самотності людини в сучасному суспільстві.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ЗРАЗОК ТВОРУ «ГРЕГОР ЗАМЗА — ЛЮДИНА ЧИ КОМАХА?»

 

Що знаєш ти про мій біль і що я знаю про твій?

Ф. Кафка

Ранок. Грегор Замза, герой оповідання Ф. Кафки «Перевті­лення», прокидається й не знаходить... себе. Він думає як завжди: «Треба не спізнитися на роботу». Але в ліжку вже не людина, а ве­лика дивна комаха, що безпорадно смикає тоненькими ніжками, намагаючись підвестися. Що це? Нічний жах? Психічне захворю­вання? Ні, це жорстока для героя і його рідних реальність. Особ­лива реальність Ф. Кафки.

Давні люди не могли пояснити багатьох природних явищ, по­воротів людської долі. їхня фантазія створила міфи й казки про богів та надприродні істоти, що правлять світом, керують долями й діями людей. За вади характеру, погані вчинки героїв інколи пе­ретворювали на тварин, дерева, птахів. І це для них було поперед­женням, пересторогою, покаранням.

Письменник творить свій міф, поєднуючи реальність та фанта­стику, щоб показати образну картину сучасного авторові світу, безжа­лісного й абсурдного, де нічого не піддається логічному тлумаченню, де людина приречена на самотність, почувається дрібного комахою.

За що доля карає Грегора Замзу? Він — звичайна молода лю­дина. Турботливий син і брат, працює над силу, відчуваючи відпо­відальність за долю рідних. Мріє про те, що сім’я стане заможною, сестра зможе навчатися в консерваторії. Відчуває якісь дивні зміни в собі, але ще не розуміє, у чому справа. Йому важко повернутися на правий бік, на якому він звик спати. Подробиці, якими автор насичує розповідь, тільки посилюють враження вірогідності всьо­го, що відбувається. Нарешті герой переконався, що перетворився на комаху, що це не сон, не марення, як здалося йому спочатку.

І, переконавшись, жахнувся. Але не самого факту перевтілення. Жахнувся, що запізнився на поїзд і тепер немає надії бути на робо­ті вчасно. Жахнувся, що в новому вигляді йому важко буде працю­вати з клієнтами і сім’я залишиться без коштів. Жахнувся, коли почув лагідний голос матері й свій комашиний писк у відповідь. Йому стало соромно перед рідними за перевтілення.

Цікаво, що Грегор нікого з близьких не кличе на допомогу, хоча це було б нормальною реакцією. Він майже відразу, без внутрішньої боротьби, сприймає своє перевтілення. І всі свої зусилля зосеред­жує на пристосуванні до нового тіла, до нових умов життя. Навіть знаходить дещо приємне у своєму новому становищі. Наприклад, він з’ясував, що може лазити по стелі, і навіть полюбив подовгу там висіти. Його мучать сором і безвихідь, гидливе ставлення до ньо­го дорогих йому людей, але навіть не ставить собі запитання, чому з ним це сталося, за що його покарано перевтіленням. Можливо, тому що раніше, ще в людській подобі, Грегор внутрішньо відчував себе комахою, яка нічого не може змінити в житті? Можливо, тому що у своїй родині він був самотній і його любили доти, поки в ньому була потреба? На ці запитання автор не дає відповіді. Але ми бачи­мо виразно, що Грегор-комаха набагато людяніший, співчутливі­ший, більш готовий до самопожертви заради спокою близьких, ніж його рідні люди.

 

Підсумки уроку

 

 

 

 

 

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 11 клас | Додав: uthitel (04.10.2018)
Переглядів: 17 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: