Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас (нова програма)

УРОК 3. Дж. Д. Селінджер «Ловець у житі»: суперечності характеру головного героя Голдена Колфілда

УРОК 3. Дж. Д. Селінджер «Ловець у житі»: суперечності характеру головного героя Голдена Колфілда

Мета — формувати компетентності: предметні (розуміння етапів розвитку характеру головного героя роману Дж. Д. Селінджера «Ловець у житі», тенденцій розвитку його взаємин з іншими персонажами твору; навички характеризування героїв літературного твору; культуру мовлення; уміння працювати в парах і групах; навички опрацювання цитатного матеріалу; уміння робити висновки; високі моральні якості особистості; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: пізнавальну активність; комунікативну: навички спілкування в колективі; інформаційну: уміння знаходити потрібну інформацію та презентувати її; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості).

Тип уроку: урок формування вмінь та навичок.

Обладнання: портрет Дж. Д. Селінджера, видання його творів, ілюстрації до них, опорна схема «Своєрідність роману Дж. Д. Селінджера "Ловець у житі"», роздавальний матеріал.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

1. Евристична бесіда (за опорною схемою «Своєрідність роману Дж. Д. Селінджера "Ловець у житі"»)

2. Повідомлення учнів (за індивідуальним домашнім завданням)

(Учень (учениця) виступає із повідомленням «Цікаві факти про роман Дж. Д. селінджера «Ловець у житі»».)

— Роман Дж. Д. Селінджера «Ловець у житі» зажив скандальної слави через убивство учасника гурту The Beatles Джона Леннона. Коли поліція приїхала на місце події, убивця Марк Девід Чепмен тримав у руках примірник роману. Згодом він заявив, що заклик убити Джона Леннона відшукав на сторінках книги, утім його визнали осудним.

Перший переклад цього твору українською мовою вийшов друком під назвою «Над прірвою у житі» (перекладач — Олекса Логвиненко), що є аналогом назви в російському перекладі — «Над пропастью во ржи». Перевидання 2010 р. вже мало назву «Ловець у житі», що є дослівним перекладом оригінальної назви англійською.

Назва книжки пов’‎язана з уявленнями головного героя, коли він читав вірш: «Я собі уявляв, як табунець малечі грається серед поля — кругом жито й жито, куди не глянь. тисячі дітлахів, і довкола — жодної людини, тобто жодної дорослої людини. Крім мене, звісно. А я стою на краю страшнючої прірви. Нібито я повинен ловити малюків, якщо вони підбіжать дуже близько до прірви. Бо вони граються, гасають і не дивляться, куди біжать. А я повинен звідкись вискакувати й ловити їх, щоб не зірвались у прірву. Оце й усе, що я маю цілий день робити. Стерегти дітей над прірвою в житі. Дурниці, звісно, я знаю, але це — єдине, чого мені хочеться по-справжньому. Дурниці, звісно».

IІI. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Слово вчителя

— «Ловець у житі» — це лірико-психологічний роман. Автор зосереджує увагу на формуванні людиною власного ставлення до світу на тлі глибоко інтимного сприйняття дійсності.

2. Евристична бесіда «Суперечності характеру головного героя»

· У якому оточенні живе Голден Колфілд?

· Що означає, за Селінджером, жити спокійно і смиренно? Чи зміг би так жити Голден?

· Проти якої фальші та усталених принципів бунтує герой?

· Що найбільше цінує Голден Колфілд в людських стосунках?

· Чому Голден не здійснив свого наміру полишити Нью-Йорк?

· Що спричинило нервовий зрив юнака?

· Які риси характеру оточуючих можуть зацікавити сучасних підлітків?

· Від якої страшної прірви хотів би врятувати дітей ловець у житі?

· Чому Голдена називають представником бунтівного покоління?

3. Висновки вчителя

— Селінджер звернув увагу читачів на той вік людини, у якому відсутні компромісні рішення, але живі гуманістичні ідеали, збережено правильні оцінки духовних якостей окремих людей та цілого суспільства. Творчість Дж. Д. Селінджера спричиняє постійну полеміку (і не тільки в США): письменникові дорікають за замкненість персонажів, їх відмежування від суспільних проблем, за скепсис і богошукання, називаючи його героя Голдена Колфілда представником так званого втраченого покоління 1930-1950х рр.

V. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Завершальне слово вчителя

— У романі Селінджера порушено проблеми, актуальні за будь-яких часів та в будь-якому суспільстві,— проблеми людського спілкування:

• стосунків індивіда та суспільства;

• самотності людей у світі;

• взаємин батьків і дітей;

• «забороненого плоду»;

• непорозуміння з коханими;

• відторгнення однолітками;

• прагнення бути як усі й водночас виділятись.

Зараз ви перебуваєте саме в тому віці, коли ці проблеми можуть стати непереборною перепоною на вашому шляху. Тому вчіться спілкуватися толерантно, намагайтеся чути (а не тільки слухати) й розуміти оточуючих — батьків, учителів, однолітків, усіх оточуючих вас людей: повірте, здібності до спілкування закладено в кожному, слід лише допомогти цим здібностям проявитися, особливо в сучасному світі, де віддають перевагу не особистому спілкуванню, а віртуальному. Не бійтеся говорити про свої проблеми вголос — і обов’‎язково знайдеться хтось, здатний ці проблеми розв’‎язати: потрібно лише озвучити їх, адже якщо ви страждатимете мовчки, ніхто не дізнається, що ви потребуєте допомоги. Тож говоріть з оточуючими та чуйте їх!

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

· Продовжте речення:

• «Моє ставлення до Голдена Колфілда...»;

• «Я погоджуюся з Голденом...»;

• «Я хочу з ним посперечатися...».

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

Написати есе «Мої враження від роману «Ловець у житі»».

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.01.2019)
Переглядів: 626 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: