Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас (нова програма)

УРОК 34. ПЧ. Цикл творів Сью Таунсенд про Адріана Моула. Еволюція головного героя, формування характеру й цінностей.

УРОК 34. ПЧ. Цикл творів Сью Таунсенд про Адріана Моула. Еволюція головного героя, формування характеру й цінностей. Авторська іронія. Жанр щоденника

Мета — формувати компетентності: предметні (знання про життя та творчість С. Таунсенд; розуміння еволюції головного героя в циклі творів про Адріана Моула; навички роботи в групах, культуру мовлення; естетичний смак); ключові (уміння вчитися: навички оцінювання культурно-мистецьких явищ; комунікативну: навички роботи в колективі; інформаційну: навички роботи із джерелами інформації; загальнокультурну: прагнення літературної освіченості; світогляд).

Тип уроку: урок позакласного читання.

Обладнання: портрет С. Таунсенд, видання її творів, ілюстрації до них.

Перебіг уроку

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Перевірка домашнього завдання

(Охочі презентують усні повідомлення «Мій шлях до пірамід», «Моя істина крізь призму істини Сантьяґо».)

III. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ Й МЕТИ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Сучасна зарубіжна література незмінно посідає перше місце у колі читання всіх категорій читачів і передусім — молоді. Це не випадково: юний читач шукає відповіді на питання, що його непокоять, у творах своїх сучасників, народжених тією духовною атмосферою, якою дихає він сам. Сучасна зарубіжна література для юнацтва — це більше не книжки лише про перше шкільне кохання та проблемні взаємини з батьками. Більшість романів порушує дорослі проблеми ще зовсім юних людей. І такі книги можуть багато чого навчити не тільки молоде покоління, а й дорослих, які, напевно, знають усе. Сучасних підлітків більше не цікавлять енциклопедії і казки, ближчими та зрозумілішими стають фентезі, історично-пригодницькі твори, детективи... і, звісно, популярні книги про них самих. Сьогодні говоритимемо про Сью Таунсенд — відому письменницю з Великої Британії, яка зажила слави завдяки Адріанові Моулу — створеному нею персонажу.

IV. РОБОТА НАД ТЕМОЮ УРОКУ

1. Слово вчителя

— Головний герой найуспішнішого циклу Сью Таунсенд «Таємний щоденник Адріана Моула» — Адріан — уперше з’‎явився на сторінках її книг на початку 1980-х рр. Згодом він зажив у сучасному літературному світі слави не меншої, ніж Робінзон Крузо, а його ім’‎я стало прозивним.

Сью Таунсенд змушує нас сміятися над своїми героями і вивертає навиворіт будь-яку абсурдну ситуацію, у яку вони заганяють себе: чи то розлучення батьків, чи то публікація в літературному журналі, чи то не складений шкільний іспит. Але, пересміявшись, читач розуміє, що «Щоденники» — це насамперед книга про самотність і її подолання, про кохання і відданість, про те, як знайти себе в цьому світі І стає зрозуміло, чому Адріан Моул такий популярний у всьому світі,— під його «Щоденниками» міг би підписатися кожен із нас.

2. Повідомлення учнів (за випереджальним домашнім завданням)

(Учень (учениця) виступає із повідомленням про життя та творчість Сью Таунсенд.)

· За повідомленням однокласника (однокласниці) складіть «паспорт» письменниці

Очікуваний результат

Ім’‎я

Сьюзан Таунсенд

Роки життя

1946-2014

Місце народження, проживання

Лестер, Англія

Батьки

батько — поштар, мати — кондукторка

Рід занять

письменниця, драматург, сценаристка

Основні твори

кілька п’‎єс, романи «Ми з королевою», «Ковентрі відроджується», «Діти-примари», цикл романів «Щоденники Адріана Моула»

3. Словникова робота (запис до зошитів)

Щоденник — літературно-побутовий жанр, фіксація побаченої, почутої, внутрішньо пережитої події, яка щойно сталася. Щоденник може бути фрагментарним, веденим тільки у певний період (творчого піднесення, задля фіксації зустрічей з уславленою особою, частіше у періоди закоханості), а може бути постійним і правити за перелік тем для статей чи літературних творів Щоденник передбачає датування, може мати не лише тексти, а й малюнки, іноді надзвичайно талановиті у виконанні.

Щоденник пишуть для себе, тож він не розрахований на публічне сприйняття. У ньому нотують переважно явища особистого, приватного життя, здебільшого у монологічній формі, хоча може виникати й внутрішній діалог (полеміка із самим собою, із уявним опонентом тощо).

4. Евристична бесіда

· Хто такий Адріан Моул? Яким ви уявили цього хлопця?

· Розкажіть про учнів класу, у якому навчається головний герой.

· Що означає слово інтелектуал? Чи є інтелектуалом Адріан Моул?

· Як Адріан Моул ставиться до навколишнього світу? Наскільки, на вашу думку, його озлобили особисті невдачі?

· Хто такий Берт Бакстер і яка його роль у житті Адріана?

· Яке уявлення у вас склалося про батьків Адріана? Як ви вважаєте, чи впливають взаємини батьків на характер і поведінку їхніх дітей?

· Яку роль у житті Адріана Моула відіграла бабуся?

· Поясніть ваше розуміння словосполучення система цінностей. Яка вона у Адріана Моула? А у вас?

· Як Адріан усвідомлює всю складність, трагізм свого становища? Наведіть цитати, у яких поєднано смішне та трагічне.

5. Практична робота

· Прочитайте дві щоденникові записи Адріана. Що їх об’‎єднує? Як характеризують героя його мрії? Якою мірою він реалізував щось зі своїх намірів?

• «Четвер, 1 січня.

Вихідний день у Англії, Ірландії, Шотландії та Уельсі. Отже, вирішено, у новому році я:

1. Буду допомагати незрячим переходити дорогу.

2. Буді вішати штани в шафу.

3. Буду ховати платівки знову до конвертів.

4. Не буду починати палити.

5. Припиню видушувати прищі.

6. Буду добрим до нашого пса.

7. Буду допомагати вбогим і неписьменним.

А після тих гидких звуків, які вчора ввечері чулися з долішнього поверху, я присягнувся ніколи не пити спиртного».

• «Четвер, 19 березня.

Якби у мене було тридцять тисяч, об’‎їздив би весь світ у пізнавальних цілях. Готівки брати з собою не став би: читав, що всі іноземці — злодії. Замість готівки зашив би в штани на три тисячі дорожніх чеків. А перед від'їздом я б:

1. Послав Пандорі три дюжини красивих троянд.

2. Найняв за півсотні громилу покарати Баррі Кента.

3. Купив кращий у світі гоночний великий автомобіль і їздив колами навколо будинку Найджила.

4. Замовив великий ящик кращих собачих консервів, щоб пса добре годували за моєї відсутності.

5. Найняв доглядальницю Берту Бакстеру.

6. Дав тисячу фунтів батькам (по тисячі кожному), щоб вони не розлучалися. Об’‎їздивши весь світ, я б повернувся додому високий, засмаглий, повний іронічних спостережень, а Пандора ревла б ночами в подушку від відчаю, що втратила шанс стати місіс Пандора Моул. Я негайно отримав би диплом ветеринара, а потім купив ферму. Одну кімнату перетворив би в кабінет, щоб мати тихий куточок, де б міг бути інтелектуалом. А витрачати тридцять тисяч на будинок із загальною стінкою із сусідським — це вибачте!».

(Переклад А. Сагана)

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ Й СИСТЕМАТИЗАЦІЯ ЗДОБУТИХ ЗНАНЬ

Евристична бесіда

· Які риси особистості, на вашу думку, можуть сформуватися в Адріана надалі? Аргументуйте свою точку зору.

· Коли читаєш щоденник Адріана, нерідко стає смішно. Наскільки цей сміх можна називати сміхом крізь сльози?

· наскільки сам Адріан розуміє певну трагічність свого становища?

· Як ви вважаєте, чому ця книга зажила такої шаленої популярності?

VI. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

1. Завершальне слово вчителя

— «Таємний щоденник Адріана Моула» — це не роман дорослішання, не фамільний епос і не драма із хвацько закрученим сюжетом найбільше ця книга схожа на справжній щоденник підлітка: Таунсенд удалося досягти дуже високого ступеня реалістичності, і Адріан Моул здається справжнім хлопчиськом, який справді живе десь ось тут, поряд. Історія про Андріана Моула — це історія підлітка, який переживає ті самі проблеми, що й безліч інших хлопців (розлучення батьків, бідність, зустрічі з дівчиною, дорослішання). Історія починається 1 січня 1981 р. Проте, переживши складний рік, хлопець не занепадає й пише для себе перелік вимог до себе на 1982 р. А отже, він — усе одно переможець, який із часом зможе сам розібратися у своєму житті Про це усе він щиро розповідає на сторінках свого щоденника.

2. Інтерактивна вправа «Мікрофон»

· Однією фразою підбийте підсумок сьогоднішнього уроку.

VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

За планом скласти рекламу-презентацію книги «Таємний щоденник Адріана Моула», уявивши, що її автором є ви. (План: 1. Дорослішання як наскрізна тема книги. 2. Що спонукало автора до написання цього твору. 3. Причина популярності «Таємного щоденника Адріана Моула» серед читачів).

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (04.01.2019)
Переглядів: 1246 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: