Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас

УРОК №10 Тема. О. де Бальзак — видатний французький письменник, зачинатель соціального реалістичного роману.

УРОК 10

Тема. О. де Бальзак — видатний французький письменник, зачинатель соціального реалістичного роману. Життєвий і творчий шлях пи­сьменника. Поєднання реалістичних та романтичних елементів у його художній системі. «Людська комедія» — грандіозна енци­клопедія життя Франції першої половини XIX ст., її проблематика й структура. Бальзак і Україна

Мета: викликати інтерес учнів до життя й творчості письменника; роз­крити роль України у долі митця; розвивати навички сприйняття інформації на слух, уміння готувати повідомлення та презентувати їх, визначати головне, висловлювати свої думки та відстоювати їх; виховувати оптимістичне світосприйняття, естетичні смаки. Обладнання: портрет письменника, ілюстрації до його біографії, виставка книжок

митця, творів про нього. Тип уроку: комбінований.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

II. Актуалізація опорних знань. Аналізування контрольного твору-роздуму

III. Мотивація навчальної діяльності

IV. Оголошення теми й мети уроку

V. Сприйняття та засвоєння нового навчального матеріалу

1. Слово вчителя (міні-лекція з елементами бесіди)

— Творчість Оноре де Бальзака витримала перевірку часом. Про це свідчать ма­сові наклади видань, численні екранізації його творів. Проте життя самого письмен­ника виявляється не менш захопливим і повчальним, аніж його твори. Книгою Андре Моруа «Прометей, або Життя Бальзака» зачитувалося не одне покоління.

Вражає надзвичайна широта таланту й працьовитість письменника: на­приклад, у 1829 році Бальзак видав п'ять романів, у 1830 році — одинадцять, у 1831 році — вісім, у 1832 році — одинадцять. Звичайна людина не встигне за цей час навіть переписати такий обсяг текстів, а потрібно ще й придумати та продумати кожну деталь, сюжет і композицію в цілому. Як це йому вдавало­ся? Секрет — у розкладі дня. Сам митець зізнавався: «Працювати — це означає вставати опівночі, писати до 8-ї години ранку, поснідати за п'ятнадцять хвилин і знову працювати до п'ятої, пообідати, лягти спати і завтра все почати спочат­ку. ... Пишу весь час, а коли не сиджу за рукописом, обмірковую план, а коли не думаю над планом, то виправляю гранки. Ось моє життя».

* Як ви вважаєте, що спонукало Бальзака до такого способу життя? (Можливо, талант та енергія переповнювали його, він прагнув якнайбільше встигнути, мав високу мету; хотів довести батькам, усім оточуючим, що це його справ­жнє покликання, гідна справа, яка приносить йому задоволення та визнання.)

Насправді Бальзак трохи лукавив, говорячи «оце і все життя». Він устигав усюди й усе: бувати у світі, підкорювати серця чарівних жінок, навіть зазнав слави трохи кумедного «денді».

Але почнемо все спочатку. Оноре де Бальзак народився 20 травня 1799 року у м. Тур у родині чиновника військового відомства, вихідця із селян. Його ди­тинство і юність минули поза рідною домівкою: спочатку в селі у годувальниці, потім у різних закритих пансіонах і школах, про які в нього залишилися найсумніші спогади. Родину пам'ятав мало, батькові на той час виповнилося вже 53 роки, мати ж, молода, енергійна, вродлива, на тридцять два роки молодша за батька, з головою поринула у вир кохання та аристократичного життя. Однак зі своїм сином була дуже суворою, і це дошкуляло самолюбству Оноре, змушуючи жадати незалежності, грошей та визнання. До речі, батько змінив дідове селян­ське прізвище Бальса на аристократичне Бальзак.

Утіху юнак знаходив лише в книжках, які, усупереч суворим правилам, він примудрявся діставати й уважно вивчати. Це були вільнодумні твори великих просвітителів XVIII ст. й античних філософів.

* Як ви вважаєте, сприяло чи шкодило розвитку особистості Бальзака його важке життя без батьківської ласки в дитинстві й підлітковому віці? Чому? (Можливо, розбудило честолюбні мри.)

Коли Бальзакові виповнилося 15 років, його родина переїхала до Парижа. Оноре продовжував навчатися у школі правознавства та працював писарем в адво­катській конторі, адже батько твердо вирішив зробити з нього успішного юриста.

Зламані долі, несправедливість, людські вади в хитромудрому переплетін­ні — чого він тільки не надивився в адвокатській конторі! Згодом цей неаби­який життєвий досвід виллється в яскравий образ Дервіля з повісті «Гобсек».

Бальзака зовсім не приваблювала юридична кар'єра, і він, отримавши дип­лом бакалавра, повідомив про це батьків, заявивши, що хоче стати літератором. Після тривалих суперечок і сварок батьки надали синові дворічний випробу­вальний термін із мінімальною матеріальною підтримкою.

Бальзак починає писати з усім жаром серця. Перші твори виявилися невда­лими. Молодий письменник спробував свої сили в різних жанрах, навіть у ви­давничому бізнесі, але закінчив із сумними результатами.

Тільки в тридцять років до нього приходить успіх, коли було опублікова­но його історичний роман «Шуани». Філософський роман «Шагренева шкіра», який вийшов через два роки, робить його відомим у Європі письменником і від­чиняє перед ним двері аристократичних салонів.

« Які найяскравіші риси характеру проявляються у Бальзака в цей період? (Наполегливість, оптимізм, невтомна діяльність і пошуки шляхів до до­сягнення мети.)

Твори Бальзака один за одним виходять у світ. І в письменника виникає за­дум об'єднати їх у грандіозну епопею «Людська комедія» (як «Божественна ко­медія» Дайте), що увібрала б у себе «всі типи людей, усі суспільні стани.

...Втілити всі соціальні зрушення таким чином, щоб жодна життєва ситуа­ція, жодна особа, жоден характер, чоловічий та жіночий, жоден образ, жодна професія не опинилися в забутті!»

2. Складання опорної схеми до структури епопеї «Людська комедія»

3. Повідомлення учнів про зв'язки Бальзака з Україною

4. Слово вчителя

— Надмірна праця, безкінечні турботи й хвилювання підірвали здоров'я Оноре де Бальзака, і через п'ять місяців після щасливого вінчання його не стало. Із приводу цієї сумної події В. Гюго, його товариш, сказав: «Добродій де Бальзак був одним із перших серед великих, одним із кращих серед обраних... Усі його твори складають одну книгу, сповнену життя, яскраву, глибоку, де рухається й діє вся наша сучасна цивілізація, втілена в образах цілком реальних...»

VI. Закріплення набутих знань, умінь та навичок

Інтерактивна вправа «Займи позицію та обґрунтуй її»

  • Чи має рацію А. Моруа, який назвав свій твір про письменника «Прометей, або Життя Бальзака»?

Певною мірою так Ні

VII. Домашнє завдання

1) Повторити за підручником біографію О. де Бальзака, історію створення «Людської комедії», особливості творчості письменника, прочитати повість «Гобсек».

2) Знайти та виписати з твору цитати-висловлювання про владу золота. Уміти коментувати.

 

VIII. Підбиття підсумків уроку

Категорія: Конспекти уроків із зарубіжної літератури 10 клас | Додав: uthitel (03.02.2018)
Переглядів: 443 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: