Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 10 клас (нова програма) |
Урок 34. ОСНОВНІ ІДЕЇ ТА ТЕЧІЇ В РОЗВИТКУ КУЛЬТУРИОчікувані результати Після цього уроку учні зможуть: • визначати основні ідеї та течії в розвитку культури; нові напрями в мистецтві та літературі; • пояснювати причини виникнення масової культури; • тлумачити та застосовувати значення термінів: модернізм, авангардизм, «втрачене покоління», масова культура, кінематограф, джаз, мюзикл, олімпійський рух, Нобелівська премія. Тип уроку: урок засвоєння нових знань. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ Повідомлення теми та цілей уроку. II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Робота з поняттям Масова культура — поняття, яке визначає особливості виготовлення культурних цінностей в «масовому суспільстві» й орієнтоване на «масове споживання». Потужний вплив на розвиток масової культури мав прийнятий у 1870 р. у Великій Британії закон про загальну грамотність. III. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з таблицями • Опрацювати таблиці про розвиток освіти й відповісти на запитання. «Розвиток освіти»
«Розвиток освіти у провідних державах Європи та США»
Запитання 1. Які зміни сталися в системі освіті у 20-ті роки XX ст.? 2. Порівняйте освіту в демократичних та тоталітарних державах на прикладі Франції, США та Німеччини. Робота в парах • Опрацювати історичну інформацію й проаналізувати її за допомогою вчителя. Новим важливим явищем 20-30-х рр. стало народження масової культури... Переважна частина населення європейських країн стала писемною, а відтак — «споживачем» культурної продукції. З іншого боку, під впливом промислової революції руйнувався старий життєвий уклад, мільйони людей залишили село і стали мешканцями міста. На їхні мислення й поведінку почали впливати вже не традиції, а засоби масової інформації, насамперед газети й журнали, що мали в ті роки колосальний вплив. Після появи радіо розпочалася епоха масової естрадної музичної культури, пісень, що буквально одразу ж (завдяки виконанню по радіо, а після цього — тиражуванню на грамплатівках) ставали надбанням мільйонів, а їх виконавці — «зірками»... Специфіка масової культури полягає в тому, що фільм, книга чи пісня стають справді культурною продукцією, яку створюють та поширюють у масовому порядку. Вона завдяки своїй специфіці мусить відповідати потребам масової аудиторії в дозвіллі, розвагах, розрядці нарешті, постійно ніби балансуючи між високими критеріями мистецтва та рівнем його масового сприйняття. Запитання 1. Яке нове явище з’явилося у 20-30-ті роки XX ст.? 2. Що спричинило появу «масової культури»? 3. У чому полягала специфіка «масової культури»? Робота з поняттями «Втрачене покоління» — це молоді люди, покликані на фронт у віці 18 років, вони часто ще не закінчили школу, рано почали вбивати. Після війни такі люди часто не могли адаптуватися до мирного життя, пиячили, закінчували життя самогубством, деякі божеволіли. Термін «утрачене покоління», що його вперше вжила американська письменниця Г. Стайн, став означати напрям в літературі, який відображав протест проти нелюдської бійні Першої світової війни, настрої песимізму й зневіри у соціальній дійсності та способі життя. Робота з таблицею • Опрацювати таблицю «Напрями в літературі 1920-1930-х рр.» і відповісти на запитання.
Запитання 1. Які зміни відбулися в мистецтві 20-х років XX ст.? 2. Що стало причиною таких змін? Свою думку обґрунтуйте. Робота з поняттями Мюзикл (від англ. — музичний спектакль) — музично-сценічна вистава, у якій поєднуються різноманітні жанри: естрадна та побутова музика, хореографічне, драматичне та оперне мистецтво. Від оперети відрізняється наскрізним драматургічним розвитком, використанням вокально-хореографічних ансамблів, драматичним змістом. Мюзикл як жанр виник в США у 1920-ті роки. Джаз — форма музичного мистецтва, що виникла на межі XIX XX ст. у США як синтез африканської та європейської культур й поширилась згодом в усьому світі Учитель. У власному розумінні масова культура проявила себе вперше в США у XX ст. Тобто законодавцями моди в сфері масової культури стали США. Відомий американський політолог Збігнев Бжезінський любив повторяти фразу, що стала крилатою: «Якщо Рим дав світу право, Британія — парламентську систему, Франція — культуру і республіканський устрій, то сучасні США дали світові науково-технічну революцію та масову культуру». У 30-х роках XX ст. після чорно-білого з’являється кольорове документальне і художнє кіно. Документалісти прагнули зафіксувати події такими, якими вони були. Наявність кольору впливала на сприйняття людиною події, особливо це відчувалось в документальному кіно. Одним із кумирів глядачів художнього кіно був Чарлі Чаплій — головний персонаж у фільмах «Вогні великого міста», «Нові часи» та «Великий диктатор». З притаманним лише Чапліну трагікомізмом великий комік порушував у своїх роботах проблеми «маленької людини», піддавав гострій сатирі фашизм. Проте найбільш популярними роботами Чапліна були стрічки ліричного спрямування. 1939 р. на широкий екран вийшов найбільш відомий фільм Голлівуду за участі Кларка Гейбла та Вів’єн Лі «Віднесені вітром». Робота з поняттям Олімпійські ігри — міжнародні спортивні змагання, які проводять під егідою Міжнародного олімпійського комітету. Переможці змагань отримують довічне звання Олімпійського чемпіона. Олімпійські ігри діляться на Літні й Зимові. Робота з таблицею • Опрацювати таблицю «Олімпійські угри у міжвоєнний період» і відповісти на запитання.
Запитання • Які тенденції мав олімпійський рух у міжвоєнний період? IV. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ Бесіда 1. Чим відрізнялись течії культури? 2. Чому виникла масова культура? 3. Які нові напрями з’явились у літературі й мистецтві? V. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Опрацювати відповідний матеріал підручника. 2. Заповніть таблицю «Мистецькі стилі І пол. XX ст.»
| ||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 582 | |
Всього коментарів: 0 | |