Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із всесвітньої історії 10 клас (нова програма)

Урок 33. НАЙВАЖЛИВІШІ ДОСЯГНЕННЯ ОСВІТИ, НАУКИ І ТЕХНІКИ

Урок 33. НАЙВАЖЛИВІШІ ДОСЯГНЕННЯ ОСВІТИ, НАУКИ І ТЕХНІКИ

Очікувані результати

Після цього уроку учні зможуть:

• характеризувати найважливіші досягнення науки і техніки, їхній вплив на повсякденне життя людей;

• визначати основні ідеї й течії у розвитку культури; нові напрями в мистецтві та літературі;

• пояснювати причини виникнення масової культури;

• тлумачити та застосовувати поняття й терміни: модернізм, авангардизм, «втрачене покоління», масова культура, кінематограф, джаз, мюзикл, олімпійський рух, Нобелівська премія.

Тип уроку: урок засвоєння нових знань.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ УРОКУ

Повідомлення теми та цілей уроку.

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Бесіда

1. Пригадайте досягнення науки й техніки напередодні Першої світової війни.

2. Як вплинула Перша світова війна на розвиток науки і техніки?

III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Двадцяте століття стало тим періодом в історії людства, коли його геній і творча праця перетворили на реальність те, про що мріяли наші предки. Здавна люди мріяли здійснити три великі задумки. Перша — літати в небі. Друга — володіти богатирською силою. Третя — спостерігати за подіями через штучні і природні перешкоди на великій відстані.

IV. СПРИЙНЯТТЯ ТА УСВІДОМЛЕННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з поняттями

Науково-технічна революція — докорінне, якісне перетворення продуктивних сил на основі перетворення науки на провідний фактор розвитку суспільного виробництва і в безпосередню продуктивну силу. НТР суттєво прискорює суспільний прогрес, впливає на всі сфери життя суспільства, висуває підвищені вимоги до рівня освіти, кваліфікації, культури, організованості, відповідальності працівників. Постала під впливом найбільших наукових і технічних відкриттів, взаємодії науки з технікою та виробництвом.

Фемінізм — боротьба за рівноправність жінок і чоловіків; у вузькому сенсі — жіночий рух.

Обговорення епіграфів

• Наука не є і ніколи не буде закінченою книгою. Кожен важливий успіх приносить нові питання. Будь-який розвиток виявляє з часом нові й більш глибокі труднощі. (Альберт Ейнштейн)

• Коли наука досягає будь-якої вершини, з неї відкривається велика перспектива подальшого шляху до нових вершин, відкриваються нові дороги, якими наука піде далі. (С. І. Вавилов)

• Життя ставить цілі науці; наука освітлює дорогу життя. (Невідомий автор)

Виступи учнів

Учні, які отримали випереджальне завдання, виступають з презентаціями про М. Вавилова, З. Фрейда, Фредеріка та Ірен Кюрі, Генрі Форда.

Робота з таблицею

Слухаючи вчителя, учні заповнюють таблицю «Досягнення науки першої половини XX ст.».

Наука

Дата

Ім’я вченого

Відкриття

Біологія

 

М. Вавилов (1887-1943)

Основоположник вчення про біологічні основи селекції

 

Т. X. Морган (1866-1945)

Один із засновників генетики

 

І. Павлов

Створив теорію умовних рефлексів

Медицина

 

З. Фрейд (1856-1939)

• Засновник психоаналізу;

• розвинув теорію психосексуального розвитку індивіда;

• є автором відомих робіт «Тлумачення снів» (1900 р.), «Я і Воно» (1923 р.)

 

К. Ландштайнер (1868-1943)

• Один із засновників імунології;

• відкрив групи крові людини;

• довів інфекційну природу поліомієліту

1908 р.

Ш. Манту

Винайдено «пробу Манту»

1922 р.

Ф. Бантинг Дж. Чедвіг

Виділено інсулін

Фізика

1901 р.

М. Планк (1858-1947)

• Основоположник квантової теорії;

• відкрив закон, названий його ім’ям

1942 р.

Е. Фермі

• Довів існування нових радіоактивних елементів;

• відкрив ядерні реакції;

• уперше здійснив ядерну ланцюгову реакцію у збудованому ним ядерному реакторі;

• заснував першу в Італії школу сучасної фізики

1913 р.

Н. Бор (1885-1962)

Розробив теорії металів та атомного ядра, створив квантово-планетарну модель атома

1934 р.

Фредерік та Ірен Кюрі

Відкрили штучну радіоактивність та розробили штучне перетворення одних елементів на інші

1905 р.

Альберт Енштейн (1879 1955)

• Сформулював теорію відносності;

• відкрив закони фотоефекту;

• один із засновників квантової теорії та статистичної фізики

1903- 1904 рр.

О. Фаворський

Було відкрито метод виробництва рідкого пального із твердого палива

1911 р.

Ф. Габер

Був одним із творців хімічної зброї

1915 р.

М. Зелінський

Був одним із винахідників протигазу

1938 р.

П. Шлак В. Карозес

Розробили новий вид синтетичного волокна — капрон

Запитання

1. У яких галузях науки було зроблено переважну більшість відкриттів?

2. Яке з відкриттів, на вашу думку, є найважливішим для людства? Відповідь обґрунтуйте.

Робота з історичною інформацією

• Опрацювати інформацію й відповісти на запитання до неї.

1. Радіо і телебачення

На початку 20-х рр. нарівні із радіотелеграфним зв’язком виникло радіомовлення... Успішно розвивалися в ті роки радіолокація та радіонавігація. Засоби радіолокації, наприклад, дозволяли визначати місцезнаходження віддалених предметів, їхню швидкість і в деяких випадках розпізнавати об’єкт. Перші радіомовні передачі проводили в США у 1919-1920 рр., в Англії і Франції — 1922 р. В Україні радіомовлення почалося 1924 р. у м. Харкові. Практичне впровадження телебачення розпочалося з чорно-білих передач, проведених 1925 р. Бердом в Англії та Дженкінсом у США. Телевізійна картинка мала вигляд чергування рухомих чорних і білих смуг... 1928 р. було здійснено перші спроби запровадити кольорове телебачення.

Запитання

• Як змінилося життя людей після появи радіомовлення та радіотелеграфного зв’язку?

2. Автомобілебудування

В епоху НТР з’явився новий вид транспорту — автомобільний. Успіху запровадження автомобілів сприяв винахід ірландського інженера Дж. Денлопа — гумові шини (1895). На заводах Г. Форда в 1912-1913 рр. уперше застосували конвеєр. Завдяки його впровадженню 1914 року на заводах Форда процес збирання одного автомобіля тривав лише 1,5 години. Високі темпи розвитку автомобілебудування сприяли широкому будівництву шосейних доріг.

Лідером автомобільної промисловості стали США (Детройт). 1929 року на 100 жителів США припадало 21,7 автомобіля; у Великій Британії і Франції — 3,2, а в Німеччині — 1. Визначна роль у розвитку світового автомобілебудування належить відомим інженерам і організаторам виробництва К. Бенцу, В. Майбаху, Г. Даймлеру, Ф. Порше (Німеччина), П. Д’Левассору (Франція), Д. Дуранту, Г. Форду (США). Станом на 1938 р. у США, Канаді, Франції, Великій Британії, Німеччині й СРСР в експлуатації було понад 6 млн вантажівок і близько 31,5 млн пасажирських автомобілів — легкових і автобусів.

Запитання

1. Хто започаткував масове виробництво автомобілів?

2. Яке значення для промисловості мало запровадження конвеєрного виробництва?

3. Авіація

Активізація аеродинамічних досліджень, вивчення й раціональний вибір аеродинамічних форм літальних машин з поступовим переходом до багатопланових, суцільнометалевих конструкцій (Г. Юнкере у Німеччині, А. Туполєв у СРСР), підвищення потужності двигунів — усе це визначило величезне наростання швидкості польотів — від 300 км за годину 1922 р. до 750 км за годину 1939 року.

1939 року американський винахідник українського походження І. Сікорський сконструював перший у світі гелікоптер. 1929 р. відбулася навколосвітня подорож німецького дирижабля «Граф Цепелін». 1937 р. відомі льотчики В. Чкалов, Г. Байдуков, О. Бєляков здійснили безпосадковий політ за маршрутом Москва—Портланд (США) через Північний полюс.

Запитання

1. Як розвивалась авіація?

2. Як змінився світ після винайдення можливості долати великі відстані за короткий час?

4. Електроенергія

Характерною ознакою науково-технічного прогресу у 20-30-ті рр. стало масове виробництво та використання електроенергії. Електроенергія у 20-ті рр. стала звичайним атрибутом житла мешканців міста. Водночас у будинках з’явилися й нові побутові прилади: пилососи, праски, пральні машини тощо. Будували перші електростанції, зокрема й гідроелектричні (ГЕС). Найбільшою з побудованих була ГЕС Боулдер на р. Колорадо у США — її гребля сягала заввишки 222 метри. Характерною ознакою пейзажу стали металеві щогли ліній електропередач. Електричні машини витіснили парові з промисловості.

Запитання

1. Які зміни стимулювали технологічний прогрес?

2. Яке значення мав розвиток електрики для промисловості й повсякденного життя людей?

5. Побутова техніка

Зростання споживання побутових товарів (% на одну американську родину)

Найменування товарів

1920 р.

1930 р.

Сантехніка

20

51

Пилососи

9

30

Пральні машини

8

24

Холодильники

1

8

Запитання

• Які зміни відбувалися у житті людей після появи та поширення побутової техніки?

Учитель. Тривала боротьба жінок за політичне рівноправ’я і за можливість обирати й бути обраними на виборах. Перші феміністки апелювали до ліберальних гасел: люди мають рівні права незалежно від статі.

Уперше рівне з чоловіками виборче право жінкам було надано в Новій Зеландії: 1893 р. вони здобули лише право брати участь у виборах — обирати. Згодом в Австралії 1902 р. жінки здобули право обирати та бути обраними. В Європі першою країною, яка надала жінкам виборчі права, була Фінляндія (1906 р.). У державах, які утворились унаслідок падіння колоніалізму, жінки здобули рівні з чоловіками політичні права одночасно із проголошенням державної незалежності.

V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ТА ОЦІНЮВАННЯ ЗНАНЬ УЧНІВ

Бесіда

1. У чому полягає практичне значення досягнень науки і техніки в цей період?

2. Чи існувала взаємозалежність між наукою і технічним прогресом?

3. Як технічний прогрес впливав на життя людей?

4. Що таке феміністичний рух?

5. За що боролись жінки в цей період?

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Опрацювати відповідний матеріал підручника.

2. Підготувати презентацію «Поява кінематографа».

Категорія: Конспекти уроків із всесвітньої історії 10 клас (нова програма) | Додав: uthitel (23.02.2019)
Переглядів: 431 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: