Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) |
УРОК 62. ЗАКІНЧЕННЯ ІМЕННИКІВ ІІІ ВІДМІНИ В ОРУДНОМУ ВІДМІНКУ. СЛОВОЗМІНА ІМЕННИКІВ ІV ВІДМІНИМета (формувати компетентності): предметні: поглибити знання учнів про словозміну іменників ІІІ і ІV відміни, формувати вміння правильно вживати відмінкові форми у власному мовленні; знаходити й виправляти помилки на вивчені правила, усвідомлювати зв'язок морфологічної норми з граматичним значенням і граматичними категоріями; ключові: уміння вчитися: організовує власну діяльність щодо засвоєння морфологічних норм української мови (визначає мету, цілі засвоєння навчального матеріалу, пов'язує вивчене з теми із практичною діяльністю; комунікативні: навички роботи в групі, у парі, навички спілкування в колективі; інформаційні: навички роботи з підручником та вміння критично оцінювати теоретичний матеріал; загальнокультурні: прагнення до мовної освіти, світогляд. Тип уроку: урок поглиблення знань, умінь і навичок ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ Інтелектуальна розминка Мудрість — це вміння вчасно змовчати, не відповіси грубістю на грубість. Якщо боляче — усе одно простиш і образу, і чужу дурість... II. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ · Що ви розумієте під мудрістю? · Випишіть іменники, з’ясуйте їхню відміну. · Сформулюйте мету і завдання уроку. III. ПЕРЕВІРКА ТЕОРЕТИЧНИХ ВІДОМОСТЕЙ І ПЕРВИННИХ УМІНЬ ТА НАВИЧОК З ТЕМИ, ЗАСТОСУВАННЯ ЯКИХ БУДЕ ПОТРІБНИМ НА УРОЦІ Фронтальна бесіда · Іменники якого роду належать до III відміни? · Які особливості орудного відмінка ІІІ відміни однини? · Які іменники відносять до IV відміни? Чим вони відрізняються? Відповідь обґрунтуйте. · Які особливості відмінювання іменників IV відміни? · Чи поділяються іменники ІІІ—IV відмін на групи; · Чи є подовження в О. в. однини в іменниках ІІІ відміни, коли в початковій формі в кінці основи два різні приголосні; · Чи ставимо апостроф перед закінченням -ю в О. в. однини іменників ІІІ відміни після б, п, в, м, ф, р? · У яких відмінках з’являються суфікси -ат-, -ят- в іменниках ІV відміни? · Які назви мають паралельні форми у З. в. множини? · Які назви збігаються у З. і Н. в. множини? Робота з текстом (у групі) ► Прочитайте статтю Олександри Сербенської з посібника «Антисуржик. Вчимося ввічливо поводитись і правильно говорити». Що нового ви дізналися? ТЕЛЯ, ЯГНЯ... Російська мова має три відміни іменників, що відповідають українським І-ІІІ відмінам. Але в українській мові є ще четверта відміна. Це два типи іменників середнього роду, а саме: а) іменники, що при відмінюванні одержують суфікс -ен- (ім’я, плем'я); б) іменники, що при відмінюванні дістають суфікс -ат- (-ят-). Іменників першого типу дуже мало, вони зникають, іноді уподібнюються до іменників середнього роду другої відміни. Так, іменник ім'я нерідко замінюється іменником імено, знам’я — знамено. Іменники, що при відмінюванні одержують суфікс -ат- (-ят-), становлять в українській мові численну групу. За лексичним значенням — це назви молодих тварин і птахів (теля, лоша, курча, горобеня, порося, щеня, кошеня, каченя, курча, вороня...). Сюди належать і назви малих предметів (санчата) чи пестливі назви частин тіла (оченята, ноженята, рученята). Уживаються тільки у формі множини. Одержавши суфікс -к (о), іменники на означення молодих і малих тварин переходять до другої відміни: телятко, кошенятко, поросятко... Зразок відмінювання:
У назвах тварин знахідний відмінок множини може бути рівний називному або родовому: пасу телят або пасу телята. У російській мові такої відміни іменників немає. Лексично адекватні іменники утворюються за допомогою суфікса -енок: цыплёнок, телёнок, ведмежонок і належать до другої відміни. Запозичати ці утворення до української мови немає потреби. IV. РОБОТА НАД ЗАКРІПЛЕННЯМ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК УЧНІВ Робота в групах за картками ► Поставте іменники III і IV відмін у родовому й орудному відмінках однини та поясніть їх правопис. Галузь, подорож, сталь, міць, височінь, загибель, жовч, якість, доповідь, смерть, відповідь, галченя, гуся, хлоп'я, далечінь, мідь, голуб'я, коліща. Вправа з ключем ► Поставте іменники в орудному відмінку однини і випишіть у колонку: 1) спочатку ті, у яких букви подвоїлися; 2) потім ті, у яких букви не подвоїлися; 3) за ними ті, у яких вжито апостроф. Зніяковілість, емаль, шерсть, подорож, кров, смерть, ожеледь, жовч, верф, вживаність, снасть, Об, радість, гниль, старість, далеч, мати. Ключ. У кожному слові підкресліть другу від початку букву. З цих букв прочитаєте закінчення вислову В. О. Сухомлинського «Треба тонко відчувати три речі:
Ключ: «Треба тонко відчувати три речі: можна, не можна, треба». Граматичний ланцюжок ► Поставте іменники ІІІ відміни у форму орудного відмінка однини. Поясніть орфограму. ► Уведіть слова у зв’язне висловлювання. Повість, пам’ять, сіль, ніч, піч, радість, нехворощ, любов, осінь, Керч, розкіш, велич, даль, свіжість, повінь. V. ПЕРЕВІРКА ЯКОСТІ САМОСТІЙНОЇ РОБОТИ УЧНІВ Творче конструювання (робота в парах за варіантами) · Напишіть звернення до громадян міста (села) щодо чистоти довкілля. · Прокоментуйте висловлення відомих людей щодо збереження природи. Довідка □ Природу потрібно берегти, як ми бережем саме життя (П. І. Чайковський). □ Природа — такий же унікум, як картина Рафаеля. Знищити її легко, відновити неможливо (І. П. Бородін). □ Природа не терпить неточностей і не прощає помилок (Р. Емерсон). □ Природа — єдина книга, що укладає глибокий зміст на усіх своїх сторінках (Й. Гете). □ Коли висохне останнє дерево і помре остання тварина, ви зрозумієте, що у Всевишнього для вас немає іншої Землі (Б. Д. Орлі). Тестування ► Виконайте тестові завдання. 1. До третьої відміни належать усі іменники варіанта: А вість, якість, куліш; Б постать, мати, стать; В тінь, нежить, гармонь; Г повінь, осінь, Сибір; Д печать, лінь, стиль. 2. До четвертої відміни належать усі іменники варіанта: А плем’я, полум’я, ім’я; Б сім’я, дитина, курчатко; В маля, дівча, ластовенятко; Г козеня, курча, слоненя; Д тім’я, ведмежа, криця. 3. В О. в. однини подовжуються всі іменники в рядку: А сіл..ю, міц..ю, кров..ю, радіст..ю; Б ненавист..ю, матір..ю, міц..ю, ніжніст..ю; В піч..ю, блакит..ю, річ..ю, печал..ю; Г памороз..ю, свіжіст..ю, жовч..ю, дикіст..ю; Д емал..ю, шерст..ю, верф..ю, гнил..ю. 4. Суфікси -ат-, -ят- з’являються при відмінюванні всіх іменників у рядку: А вим’я, плем’я, зайча, ягня; Б ім’я, курча, лоша, дівча; В пташеня, вовченя, тім’я, ластів’я; Г дитинча, білча, козеня, дівча; Д цуценя, кошеня, слоненя, плем’я. 5. В О. в. однини всі іменники пишуться з апострофом у рядку: А щиріст..ю, кров..ю, памороз..ю, свіжіст..ю; Б зелен..ю, блакит..ю, Об..ю, сіл..ю; В жовч..ю, зніяковіліст..ю, старіст..ю, подорож..ю; Г смерт..ю, снаст..ю, матір..ю, далеч..ю; Д кров..ю, Перм..ю, верф..ю, любов..ю. 6. Суфікс -ен- з’явяляється при відмінюванні всіх іменників у рядку: А слоненя, маля, теля, ім’я; Б плем’я, вим’я, тім’я, ім’я; В дівча, хлоп’я, білча, мишеня; Г ягня, дитя, вим’я, маля; Д плем’я, вим’я, тім’я, сім’я. 7. Правильно записано всі слова в рядку: А річчю, верф’ю, любов’ю, сіллю; Б радістью, ніччю, заздрісттю, нехворощу; В міццю, залежністю, матір’ю, халатністю. Г кроввю, милістю, блакит’ю, кревністю; Д сілью, нехворощ’ю, Оббю, далеччу. 8. Укажіть, у яких рядках тільки іменники на позначення малих істот: А зайча, дитя, маля, дівча; Б теля, курча, жирафеня, козеня; В ім’я, ягня, білча, цуценя; Г дитя, маля, хлоп’я, плем’я; Д свиня, кошеня, ластів’я, горобеня. 9. Укажіть, у яких рядках правильно утворені форми Р. в. множини іменників ІІІ відміни: А зустрічей, ночей, тіней, розповідей; Б областів, розповідей, подорожів, тінів; В речей, смертей, матерей, вживаності, радостей; Г матерів, подорожей, костей, тіней; Д ночів, матерів, печалей, речей. 10. Увідповідніть іменники з їхніми відмінками:
VI. ПІДСУМОК УРОКУ Метод «Незакінчене речення» ► Доповніть відповідь: □ Вивчивши тему, я зрозумів (зрозуміла), що... □ Під час відмінювання іменників ІІІ в. слід звернути увагу на. □ Відмінюючи іменники !V відміни, я пам’ятаю. □ Свої знання з теми я б оцінив (оцінила) на. VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (З ІНСТРУКТАЖЕМ) ► Виконайте вправу за підручником. ► Творче завдання. Підготуйте презентацію про екологічну безпеку, використовуючи матеріал з теми уроку. ► Доберіть інформацію про право на сприятливе довкілля. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 834 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |