Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) |
УРОК 50. СКЛАДНІ ВИПАДКИ НАПИСАННЯ ГЕОГРАФІЧНИХ НАЗВМета (формування компетентності): предметні (поглиблення знання про написання географічних назв, зокрема іншомовного походження; орфографічні навички); ключові (уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння виправляти помилки у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови, світоглядні уявлення. Тип уроку: урок формування вмінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ Емоційна зарядка Він міг би існувати без людини, безмежний всесвіт, міліарди літ, і згинути він міг, як притьмом гине в просторах ночі метеора слід, і знову вийти на шляхи забуті в космічних перетвореннях нових,— але себе в своїй туманній суті пізнати без людини він не міг (Л. Первомайський). · У чому смисл висловлювання, на вашу думку? II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Пунктуаційний практикум ► Поясніть постановку розділових знаків у вислові. Перевірка домашнього завдання ► Підпишіть складений удома тест. Обміняйтесь тестами із сусідом по парті. Виконайте тести (2 хв), поставте на аркушах також і свої прізвища. Здайте тести для перевірки. Мовно-комунікативний практикум ► У поданих словах замість крапок уставте або апостроф, або знак м’якшення, або приголосний. ► За яким принципом пишуть ці слова? ► З’ясуйте значення слів за словником іншомовних слів походження (Електронний ресурс.— Режим доступу: http://www.jnsm.com.ua/cgi-bin/u/book). ► Складіть з одним із них речення. Ал..янс, біл..ь, бул..а, брут..о, к..ят, с..єра. Довідка Альянс (фр., від з’єднувати) — 1. Союз, об’єднання держав, організацій на основі договірних зобов’язань. 2. Шлюбний союз. Білль (англ., від лат., печатка, документ з печаткою) — проект закону в США, Великобританії та низці інших країн англосаксонської правової системи, що вноситься урядом або членом парламенту. Назва «біль» збереглася за деякими актами, що стали законом, напр. «Білль про права». Булла (лат. bulla — кулька) — 1. Папська грамота, написана на пергаменті, з металевою чи золотою печаткою. 2. Спеціальний вид амулету, у який поміщались лікарські речовини. Брутто (іт., букв.— грубий, брудний) — вага товару з упаковкою (тарою). К'ят — грошова одиниця М’янми (колишня Бірма), поділяється на 100 п’я. Сьєра (ісп., букв. — пила) — назва гірських хребтів із зубчастими гребенями на Піренейському півострові, у Південній та Центральній Америці. (Звідси й власні назви Сьєрра-Невада, Сьєрра-Морена, Сьєрра-Леоне.) ІІІ. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Проблемні запитання · Чому по-різному пишуть частини назв міст Тернопіль і Сімферополь? (У назвах українських міст частина складного слова -піль є формою слова «поле» (Бориспіль, Крижопіль, Ольгопіль), а -поль утворено від грецького polis — «місто» (Маріуполь, Мелітополь, Нікополь, Севастополь, Тирасполь). · Чому після ц пишуть різні голосні в географічних назвах Сицилія й Греція? (За правилом дев’ятки) · Порівняйте географічні назви В’язники, Ак’яр, Амудар’я, Гур’єв і Вязьма, Кяхта, Крюково, Рязань. Чому в одних назвах після приголосного перед я, ю, є стоїть апостроф, а в інших — ні? (Коли я, ю означають сполучення пом’якшеного приголосного з а, у, то апостроф перед ними не пишеться). ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з підручником ► Ознайомтеся з теоретичним матеріалом з теми уроку. Моделювання «Карти пам'яті» ► Опрацюйте таблиці, доповніть прикладами до правил. Написання голосних у географічних назв слов'янських та інших країн
Творення прикметників від власних назв
Правопис складних і складених географічних назв
Лінгвістичне спостереження ► Провідмінюйте географічні назви? У чому полягає відмінність? □ Ольвія (як іменник І відміни); □ Дубно (як іменник ІІ відміни); □ Бретань (як іменник ІІІ відміни); □ Єсентуки (форми множини, відмінюються як відповідні загальні іменники); □ Рівне (як звичайні прикметники). Мовознавче дослідження ► За поданими прикладами відмінювання географічних назв сформулюйте правила. 1) Гола Пристань — Голої Пристані, Голою Пристанню; Кам’янець-Подільський — Кам’янця-Подільського, Кам’янцеві-Подільському; (Географічні назви, що складаються з прикметника та іменника чи, навпаки, іменника та прикметника, відмінюються в обох частинах) 2) Баден-Баден — Баден-Бадена, у Баден-Бадені; Івано-Франківськ — Івано-Франківська, в Івано-Франківську; Але: Конча-Заспа — Кончі-Заспи, у Кончі-Заспі; Пуща-Водиця — Пущі- Водиці, у Пущі-Водиці; (Географічні назви, що складаються з двох іменників або іменника та присвійного прикметника, відмінюються лише в другій частині) 3) Ростов-на-Дону — Ростова-на-Дону, у Ростові-на-Дону; Франкфурт-на-Майні — Франкфурта-на-Майні, у Франкфурті-на-Майні; (Географічні назви, що складаються з короткої форми прикметника, прийменника на та іменника, що вказує на місце розташування населеного пункту, відмінюються в першій частині) 4) Порт-Луї, Поті; Глазго, Марокко, По, Сант-Яго; Туапсе, Улан-Уде, Фіуме; Баку, Бештау, Катманду, Кюсю; (Не відмінюються географічні назви (переважно іншомовні), що закінчуються на е (є), і (ї), о, у (ю)) V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Коментоване письмо ► Уставте потрібні літери (и, і, ї, е, є). Соч.., Ч..л.., Р..чмонд, Єр..хон, С..ц..л..я, Аркт..ка, С..мфероп..ль, С..рія, Т..бет, Австр..я, Гр..нвіч, Чуваш..я, Кр..т, К..пр, Т..бет, Амер..ка, Флор..да, Р..о-де-Жанейро, Г..мала.., Ізма..л, Корс..ка, Пак..стан, Кр..т, Єг..пет, Мадр..д, С..нгапур, В..флеєм, Р..м, Балт..ка, Ват..кан, В..зант..я, Кембр..дж. Моделювання слів (усно) ► Від поданих назв утворіть, де можливо, прикметники. Прокоментуйте фонетичні зміни, що відбуваються. Цюрупинськ, Болдіно, Могилів, Сватове, Гребінка, Ветлуга, осетин, Хмелеве, Казанка, баски, казах, Франкфурт-на-Майні, Ріо-де-Жанейро, Атлантик-Сіті, Воронеж, Цюрих, Ла-Манш, Овруч, Лейпциг, Лодзь, Великі Луки, Мекка, Дамаск, чуваш, чех, Ясси. Відмінювання географічних назв ► Провідміняйте географічні назви. Прага, Київ, Чернівці, Мінеральні Води, Новоград-Волинський, Комсомольськ-на-Амурі, Тбілісі, Нікарагуа. Словниковий диктант ► Запишіть географічні назви й похідні прикметники разом, окремо або з дефісом. Широкий Яр, Гільча Друга, Малоярославець, липоводолинський, Франкфурт-на-Майні, Яр-під-Зайчиком, Сорокадуби,селище Лев Толстой, кам’яногірківський, Вишній Волочок, Індокитай, коло-михайлівський, Старокостянтинів, вінницько-ставський, Страхолісся, крутибородівський, Кемберленд, Сент-Луїс, Нижньодунайська низовина, Австро-Угорщина, Олександро-Пащенкове, Залісся Перше, п’ятихатківський, Новгород, Харків-Товарний, Сант-Яго. Як ми говоримо ► Прочитайте текст. З’ясуйте його стиль і тип мовлення. ► Випишіть слова з пропущеними буквами. за яким орфографічним принципом їх написано? Напишіть їх фонетичною транскрипцією. Поясніть уживання розділових знаків у першому реченні. Провідміняйте назву вашого міста й вулиці, на якій мешкаєте. Носити ім’я, зватися, мати назву. «Ця вулиця носить ім’я Кобзаря»; «Т..атр заслужено носить славне ім’я кор..фея української сцени»,— чуємо часто в промовах і читаємо в газетних статтях. Дієслово носити має в українській мові точно визначений зміст: «Ненагодоване і босе сорочку до зносу носить» (Т. Шевченко); уживають його також у переносному значенні, в образних висловах, де мовиться про рух, дію: «Таки явивсь! Де тебе носило так довго?» (Леся Українка); кажуть і про коней: «Мене коні не раз носили» (Словник Б. Грінченка),— або в розумінні «підіймати», відповідно до російського слова вздымать: «Кашель носив його груди» (І. Франко). Але це дієслово в українській мові не пов’язують із речами нерухомими, які не можуть щось нести. Коли говориться про найменування вулиці чи якогось закладу, тоді вживають дієслова зватись або мати назву. «На нашому заводі, що зветься «Світлий шлях», вона одна працює на чотирьох станках» (Г. Бойко); «Ця вулиця має назву Першого травня» (із живих уст) (Б. Антоненко-Давидович). VI. ПІДСУМОК УРОКУ Рефлексія ► Поставте на полях зошита оцінку за свою роботу на уроці. Оцінювання знань, умінь і навичок учнів з теми уроку VII. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР) ► Виконайте вправу з підручника. ► Випишіть 10 географічних назв вашої місцевості як приклади до різних правил, вивчених на уроці. | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1311 | Коментарі: 8 | |
Всього коментарів: 4 | |||||
| |||||