Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української мови 10 клас (нова програма) |
УРОК 45. ПРАВИЛА НАПИСАННЯ ПРИСЛІВНИКІВ. РОЗРІЗНЕННЯ ПРИСЛІВНИКІВ І СПІВЗВУЧНИХ СПОЛУК (ЗБОКУ - З БОКУ, ЗРЕШТОЮ - З РЕШТОЮ, ВСЕРЕДИНІ - В СЕРЕДИНІ ТОЩО)Мета (формування компетентності): предметні: поглиблення знання про правопис прислівників; орфографічні навички; ключові: уміння вчитися: увага, аналітико-синтетичні навички, асоціативна уява, пам'ять; комунікативні: словниковий запас учнів, уміння виправляти помилки у власних висловлюваннях; загальнокультурні: емоційно-ціннісне ставлення до мови. Тип уроку: урок формування вмінь і навичок. ПЕРЕБІГ УРОКУ І. ОРГАНІЗАЦІЯ КЛАСУ Емоційна зарядка Найслабше чорнило краще, ніж найміцніша пам'ять (Китайське прислів’я). II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Акцентуаційна хвилинка ФенОмен, спортсмЕн, супермЕн, двійнЯ, руслО, жалО, суднО, гальмО, рондО (шрифт; віршований розмір), рОндо (жанр музичного твору), довІдник, піцЕрія, покАзник, прИступка, прИчіп, прИязнь, прИятель, котрИй, флюорогрАфія, рефлЕксія, громадЯнка — громадЯнин, ветеринАр — ветериАрія, інженЕр — інженЕрія, металУрг — металУргія, індУстрія, фОрзац, фОльга — фОльговИй, жалюзІ — жалюзІйний, факсИміле — факсИмільний, лАте, рАз — рАзом — одноразОвий, анІж, абИхто, аніхтО. Перевірка домашнього завдання Бесіда · Як поділяються за будовою прислівники? · Назвіть прислівникові суфікси. · Які класифікації прислівників ви пам’ятаєте? III. ПОВІДОМЛЕННЯ ТЕМИ, МЕТИ, ЗАВДАНЬ УРОКУ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ІV. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з підручником ► Ознайомтеся з теоретичним матеріалом підручника. Моделювання «Карти пам'яті» ► Ознайомтесь із таблицею «Правопис прислівників». Доповніть її прикладами. Правопис прислівників
Моделювання слів ► Запишіть слова, вставивши, де потрібно, букви. З-поміж поданих слів визначте прикметники й утворіть від них прислівники. Стриман..ий, невблаган..ий, нездІйснен..ий, нездійснЕн..ий, освячен..ий, священ..ий, самовід..ан..ий, без..ахисн..ий, неждан..ий, негадан..ий. Дослідження-аналіз ► Порівняйте прислівники. Поясніть правила їхнього написання.
► З’ясуйте приналежність слів частини мови. Чому в одних випадках буквосполучення є словом, а в інших — префіксом?
Довідка. Прийменник у реченні відноситься до іменника або особового займенника. Якщо він поєднується з іншою частиною мови, то стає префіксом. Сполучники можна заміняти іншими синонімічними сполучниками: таж — адже, теж — також, тож — тому, якби — коли б, якщо — коли, щоб — аби, проте — однак, зате — але, притому — до того ж. Однозвучні ж поєднання інших частин мови сполучниками замінити не можна. ► Порівняйте речення. Поясніть відмінності в написанні омонімів.
Довідка □ Укупі — прислівник; у купу — прийменник з іменником; □ вперше — прислівник; в перше — прийменник з порядковим числівником; □ якось- прислівник; як ось — частки. Диктант з коментуванням ► Запишіть прислівники відповідно до правопису, коментуючи правила. По-новому, по-товариськи, потричі, по троє, по-перше, на виплат, заодно, запанібрата, відтепер, на потім, до завтра, без упину, навосьмеро, пополудні, не до вподоби, спідлоба, по правді, на ніщо, нінащо, на жаль, нашвидкуруч, мимохідь, чимдуж, все одно, час від часу, один в один, всього-на-всього, повік-віків, з давніх-давен. V. СИСТЕМАТИЗАЦІЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО Лінгвістичне спостереження ► Поясніть, як правильно писати слова з навскісною рискою. 1. На/дворі було так гарно: сонячно, тепло... (А. Тесленко). 2. Ціла громада жінок на/дворі, та ще й на вулиці чимало (Леся Українка). 3. Дім аргоського царя Агамемнонав Мікенах пишно заквітчаний з/на/двору.. (Клітемнестра). 4. Верба товста, та в/середині пуста (Народне прислів’я). 5. За обідом Йосипа посадили в/середині, між старою й старим (Панас Мирний). 6. На/зустріч котились широкі, як море, степи (О. Гончар). 7. Нас запросили на/зустріч до прем’єр-міністра республіки (П. Козланюк). 8. Марта на/пам’ять витвердила «Плавай, плавай, лебедоньку» (Панас Мирний). 9. Прийми ж від робітників усього світу в подарунок на/ пам’ять ось цей золотий меч з написом (О. Довженко). Довідка. Надвóрі — поза приміщенням, прóсто нéба, на повíтрі, на вóлі (поет.); всерéдині (усерéдині) — у межах, у внутрішній частині, протилежне зовні; назустріч — у напрямку, протилежному до того, в якому хто-, що-небудь рухається, наближається; напáм’ять (зі сл. знати, вивчати і т. ін.) — дослівно, слово в слово. VІ. ПІДСУМОК УРОКУ Оцінювання роботи учнів на уроці Рефлексія □ Я зрозумів правила на ... балів (за 12-бальною шкалою). □ Мені було цікаво ... □ Мені ... (є / немає) над чим замислитися. VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ (НА ВИБІР) ► Виконайте вправу з підручника. ► Написати есе на тему «Ціна недбалості». | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Переглядів: 1234 | |
Всього коментарів: 0 | |