Урок № 44
Тема. Неологізми, їх стилістичні функції.
Мета: актуалізувати, узагальнити та систематизувати
знання учнів про неологізми, з’ясувати стиліс
тичні функції цих слів; розвивати вміння аналі
зувати, порівнювати, збагачувати словниковий
запас школярів; виховувати мовний смак.
обладнання: підручник, дидактичний матеріал, тлумачні
словники.
Хід УРоКУ
і. АКТУАлізАція опоРниХ знАнь Учнів
1. перевірка домашнього завдання.
2. Бесіда.
— Що таке історизми?
— Дайте визначення поняття «архаїзм»?
— У яких стилях використовуються застарілі слова?
— Наведіть приклади застарілої лексики. Три слова уведіть
до самостійно складених речень.
3. самостійна робота.
yПроаналізуйте засоби творення образу Києва в наведеній пое
зії М. Зерова. Поясніть, яку роль відіграють історизми.
київ — традиція
Ніхто твоїх не заперечить прав.
Так, перший світ осяв твої висоти;
До тебе тислись войовничі готи,
і Дарпанштадт із пущі виглядав.
Тут бивсь норманн, і лядський Болеслав
Щербив меча об Золоті ворота;
Про тебе теревені плів Лясота
І Левассер Боплан байки складав.
І в наші дні зберіг ти чаротруту:
В тобі розбили табір аспанфути —
Кують і мелють, і дивують світ.
Тут і Тичина, голосний і юний,
Животворив душею давній міт
І «Плуга» вів у сонячні комуни.
іі. оГолоШення ТеМи, МеТи й зАвдАнь УРоКУ
ііі. МоТивАція нАвчАльної діяльносТі ШКоляРів
IV. спРийняТТя й зАсвоєння УчняМи нАвчАльноГо МАТе-РіАлУ
1. Робота з підручником.
(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний
матеріал підручника.)
2. доповідь учня.
3. Розповідь учителя.
неологізми (від грец. neo і logos — «новий» та «слово») —
нові слова, словосполучення, фразеологізми, що з’являються
в мові. Виникнення неологізмів спричинене потребою давати
назви новим предметам, явищам, поняттям, що постають уна
слідок безперервного розвитку економіки, науки, культури,
у результаті розширення й поглиблення зв’язків з іншими на
родами та державами. Особливо активно поповнюються новими
словами сучасні науковотехнічні термінологічні системи: біоні
ка, біонавт, пептидоміка, гідропоніка, геноміка, протеоміка,
мультимедійний, нанотехнології тощо. Це лексичні неоло
гізми, що виконують номінативну функцію. До них належать
також слова, утворені від лексем, які існували в мові раніше:
банк — банкомат;глобальний — глобалізація,антиглобаліст;
ремонт — євроремонт;домашній кінотеатр,металопластик,
металокераміка та ін.
Крім виникнення лексичних новотворів для називання нових
понять, неологізми з’являються й через те, що виникає потреба
замінити вже наявну назву точнішою, зрозумілішою, такою, що
більше відповідає фонетичним, лексичним, словотвірним та ін
шим нормам мови.
Слова типу зорехмарний є індивідуальними (авторськими)
неологізмами. На відміну від нейтральних загальномовних, ін
дивідуальні неологізми можна вважати стилістичними, оскільки
вони покликані до життя прагненням дати назву не новому по
няттю, а такому, що вже має словесне позначення в мові.
Велика кількість неологізмів постає в періоди докорінних
змін і перетворень у житті народу. З’являються не лише лексичні
(менеджер, спонсор), а й семантичні неологізми, активізуються
слова, що тривалий час були в пасиві лексичного складу.
Новим явищем у лексичному розвитку мов є абревіату
ри. Позитивне в них те, що та сама інформація передається
меншою кількістю знаків, ніж у відповідному сполученні слів
СнІД, ВІЛ, САРС, ЄС, ПАРЄ, СОТ.
Крім абревіатур, в українській мові є слова, що виникли вна
слідок стиснення словосполучень. Як правило, вони вживаються
в розмовному стилі, де є елементом просторіччя: платіжка. Ча
сом можуть потрапити й до літературної мови: врубівка(врубова
машина), візитка.
Неологізми творяться за наявними моделями, властивими
мові способами словотвору. Наприклад, за зразком біологія, гео
лог,зоологіяутворено назви вірусологія,дельфінологія; за зразком
шевченкознавство, франкознавство — лесезнавство (галузь лі
тературознавства, що вивчає творчість Лесі Українки).
Загальномовні неологізми утворюються і вживаються на
самперед в офіційноділовому, науковому та публіцистичному
стилях: «Під терміном прапорництво слід розуміти три поняття:
прапорознавство, або вексилологія, що є допоміжною історич
ною дисципліною, прапорне мистецтво — прикладна галузь,
що займається творенням і виготовленням прапорів, та прапорне
право — допоміжна юридична дисципліна, яка визначає правові
підстави використання прапорів». (Із журналу)
Велика кількість неологізмів уживається в публіцистичному
стилі: «Біонавти… Не рийтеся в тлумачних словниках та енци
клопедіях. Однаково цього слова не знайдете. Професія тільки
народжується в лабораторіях учених». (Із газети)
Стилістичні функції неологізмів досить різноманітні. Вони
виступають засобом надання текстові урочистого, піднесеного
звучання.
Авторські неологізми дають негативну характеристику, ство
рюють гумористичні, іронічні, сатиричні ефекти: «Інтелігентною
дамою слід уважати кожну даму, яка усвідомлює, що вона не
просто жінка, а саме дама, тобто порядна дама з пристойної інте
лігентної родини, тобто дама з високим порогом розуміння своєї
дамості…
Літературна дама — це різновид типу так званої інтелігентної
дами. Звичайно, далеко не кожна письменниця є літературною
дамою і, навпаки, не кожна літдама — письменниця». (Ю. Івакін)
Також авторські неологізми вживаються як засіб небуденно
го, опоетизованого зображення картин природи, відтворення по
чуттів людини:
Зазимую тут і залітую,
В цій великій хаті не своїй
У кутку відтихну, відлютую.
Намовчусь у темряві німій.
(М. Вінграновський)
V. зАКРіплення вивченоГо МАТеРіАлУ
1. Робота з підручником.
(Учитель може запропонувати учням прочитати теоретичний
матеріал підручника.)
2. Тренувальні вправи.
1) Запишіть подані неологізми. Поясніть їх значення. З’ясуйте,
в яких стилях вживаються дані слова. Визначте, як вони ви
никли.
Пейджинговий зв’язок, глобалізація, техноярмарок, мене
джер, сканування, стільниковий зв’язок, теледебати, віртуаль
ний світ, спонсор, ксерокопія, банкомат, євро, провайдер, гіпер
текст, бізнесфорум.
2) У текстах П. Тичини та Остапа Вишні визначте авторські нео
логізми. З’ясуйте їх стилістичні функції та спосіб творення.
Радійте, гори, в синій піднебесності. Радійте, ріки й давнії
ліси. Такої ж не було ще в нас чудесності — воістину казкової
краси.
Згадавсь чомусь Іван Франко і вічнодумна Леся Українка.
Всі про них читають, всі про них знають, і всі чекають, хто ж
кого перехазяйнує: чи Федір Іванович Дубковецький Макара
Онисимовича Посмітного «перефедорить», чи Макар Онисимович
Федора Макаровича «перемакарить».
Гагара думає, що ви пудритесь чи взагалі туалетитесь.
3) Випишіть із поданих речень неологізми. Поясніть їх значен
ня. Схарактеризуйте особливості функціонування цих мовних
засобів у публіцистичному стилі.
А слідом за добрим кіберактивістом з’явиться злий хакер
і напише вірус, який розсилатиме таке повідомлення не тіль
ки з комп’ютерів «свідомих користувачів», а й, приміром,
з комп’ютерів адміністрації Президента.
Тож блок «За єдину Україну» виглядає найвишуканішим
з погляду політичної гастрономії.
Темпи зростання кількості користувачів Уанету вже переви
щують загальносвітові.
«Книжка, написана для дітей, яка вразила світ дорослих»,—
на таке визначення можна досить часто натрапити у статтях, при
свячених феноменальному успіху поттеріади. (Із газет)
VI. підБиТТя підсУМКів УРоКУ
VіI. доМАШнє зАвдАння
1. Вивчити теоретичний матеріал.
2. Виконати вправу з підручника (за вибором учителя)
3. У романі О. Гончара «Собор» знайти кілька оказіональних
неологізмів та зробити семантикостилістичний аналіз цих
мовних засобів.
|