Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із української літератури 10 клас (нова програма) |
УРОК 67. ДРАМАТИЧНИЙ ЕТЮД «ПО ДОРОЗІ В КАЗКУ». ДОРОГА В КАЗКУ - СИМВОЛ ДУХОВНИХ ПОРИВАНЬ ДО КРАЩОГО. МАСА, ГУРТ ЛЮДЕЙ І ЇХ ПРОВІДНИК. ЛІДЕР - СИЛЬНА ОСОБИСТІСТЬ. ТРАГІЧНА СУПЕРЕЧНІСТЬ МІЖ МРІЄЮ, ДУХОВНІСТЮ Й ЖОРСТОКІСТЮМета (формувати компетентності): предметні: літературознавчу: розуміння ідейно-художнього значення твору; читацьку: виразне та вдумливе читання); ключові: уміння вчитися: навички пізнавальної діяльності та критичного мислення; комунікативну: навички роботи в групі; спілкування в колективі та толерантне ставлення до думок і почуттів оточуючих; участь у дискусії щодо порушених проблем; інформаційну: навички роботи з книгою; загальнокультурну: естетичний смак та зацікавленість читанням, світогляд; висловлення суджень про те, як виховувати в собі риси відповідальності, мужності; як спрогнозу- вати можливі наслідки діяльності; громадянську: висловлення власної позиції щодо ролі провідника нації в долі народу. Тип уроку: комбінований. Обладнання: текст твору, літературознавчий та тлумачний словники, підручник. ПЕРЕБІГ УРОКУ I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ УЧНІВ Ø Чим приваблює читача інтимна лірика О. Олеся? (Інтимна лірика О. Олеся — дивовижна казка про кохання, найвища краса людської душі.) Ø Доведіть, що назва першої збірки відбиває істотне в житті її автора. (У житті О. Олеся часто перепліталося щастя і горе, сльози і сміх, біле і чорне. Тому назва першої збірки поета видається символічною: журба і радість — одвічні супутники його долі.) Ø Як передається краса природи в поезіях О. Олеся? (Краса природи, замилування її вічним рухом становлять основу світосприйняття поета, його вражаючого життєлюбства.) Ø Яке місце у творчості поета посідає громадянська лірика? (Громадянська поезія Олеся цікава як суб’єктивний документ суспільної боротьби епохи.) III. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ Сьогодні ми будемо говорити про досить актуальну в наш час тему: лідер і народ. Для того, щоб дати належну оцінку зазначеній проблемі, з’ясуймо, що означають лексеми «лідер», «поводир», «пророк», «народ», «юрба», «маса», «натовп». Словникова робота Лідер — той, хто веде; перший, що йде попереду. Поводир — людина, тварина або спеціальний пристрій, на який покладено функцію надання допомоги сліпому під час руху. Пророк — людина, що пророкує людям слова Господа Бога. Народ — населення певної держави, її мешканці. Юрба — велике безладне, неорганізоване скупчення людей. Натовп — це скупчення неорганізованих людей, стурбованих фактором зовнішньої провокації. IV. СПРИЙНЯТТЯ І ЗАСВОЄННЯ НАВЧАЛЬНОГО МАТЕРІАЛУ 1. Слово вчителя Вічна казка, Країна Казки з’являлися митцям, коли почуття невідворотної зміни майбутнього охоплювало суспільство. Трагедію революційного поводиря й маси-юрби поет відтворив у своїй драматичному етюді «По дорозі в Казку». 2. Колективна робота над змістом твору Ø На початку твору ми бачимо юрбу людей, як її характеризує автор у ремарці? Що їх турбує найбільше? Окресліть коло їх інтересів . Ø У яких умовах живуть люди? Ø Чи можемо ми цих людей назвати народом? Поясніть свою думку. Ø Чому юрба людей бере на сміх юнака? Ø Чому люди не намагаються знайти дорогу з лісу? Ø Як натовп реагує на першу спробу головного героя знайти дорогу? Ø Чи одразу натовп повірив юнакові, що переконало його в тому, що він знайшов шлях? Ø Якою описує він країну Казку? Ø Як змінюється настрій та ставлення людей до головного героя? На яких деталях портрету автор акцентує увагу? Знайдіть підтвердження в тексті. Ø З якими словами він звертається до юрби, щоб підтримати її віру й упевненість у діях? Наведіть приклади з тексту. Ø Коли й через що головного героя починають мучити сумніви? Як він поводить себе у хвилини зневіри? Ø Прочитайте й прокоментуйте уривок від слів: «Учителю! Нам сказали, що ти з дороги збився» до слів: «Я умираю. Я умру» Ø Яке значення має образ хлопчика у творі? Ø Як хлопець пояснює, чому юрба втратила право потрапити в Казку? 3. Теорія літератури Драматичний етюд — невеликий, як правило, одноактний віршовий чи прозовий драматичний твір, у якому представлено епізод чи фрагменти світу, а дійові особи зображуються лаконічно, пунктирно, стаючи образами-символами. 4. Робота в групах 1-ша група. Виписати цитати до образу головного героя. Скласти його образну характеристику. 2-га група. Виписати цитати до образу юрби. Охарактеризувати натовп. 3-тя група. Дослідити композицію, проблематику й жанр твору. Розкрити значення образів-символів: образи лісу, маку, тернового вінка, дороги в Казку, країна Казки (робота з літературознавчим словником). V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ На початку уроку ми дали тлумачення таких понять, як юрба і лідер. Використавши приклади з твору О. Олеся, створіть асоціативні кущі до цих понять. Лідер — духовна сила: □ особистість; □ благородство вчинків; □ альтруїзм; □ самопожертва... Юрба — маса: □ інстинкти; □ стадо; □ злість; □ злорадство; □ жорстокість. Скласти усне висловлювання «Казка життя людства — вимисел чи реальність?» VI. ПІДСУМКИ УРОКУ 1. «Мікрофон» Продовжте речення: «Щоб успішно досягти мети, потрібно...» 2. Заключне слово вчителя Багато світових і українських митців у своїх творах намагалися відтворити й розв’язати проблему вождя й маси. О. Олесь у драматичному етюді «По дорозі в Казку» подав інтерпретацію цієї проблеми з погляду людини XX століття. Ви у своїх усних висловлюваннях намагалися створити ідеал лідера XXI століття. Як бачимо, уявлення пращурів і нащадків збігаються. VІІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Підготуватися до контрольної роботи за творчістю Лесі Українки, М. Вороного, О. Олеся. | |
Переглядів: 636 | |
Всього коментарів: 0 | |