Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із історії України 10 клас |
УРОКИ №119—120 Тема. Узагальнення знань за темою «Західноукраїнські землі в міжвоєнний період 1921—1938 рр.».Мета: повторити, закріпити й оцінити знання, набуті учнями впродовж вивчення теми; розвивати вміння та навички, які формувалися на попередніх уроках; виховувати в учнів почуття патріотизму, толерантності, поваги до історичного минулого своєї держави. Тип уроку: повторювально-узагальнюючий із перевіркою набутих учнями знань, умінь і навичок. Обладнання: підручник, хрестоматія, стінна карта «Західноукраїнські землі у міжвоєнний період», атлас, роздавальний матеріал. І варіант Хід уроку І. ОРГАНІЗАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ Учитель оголошує учням тему, завдання уроку та знайомить із запланованими формами роботи. II. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК Учитель стисло нагадує основний матеріал, що вивчався впродовж опрацювання теми. • Вступна бесіда 1. Вивчення якої теми ви завершили? Якими є її хронологічні межі? 2. У чому, на вашу думку, полягає важливість цього періоду для історії України в цілому? Обґрунтуйте власну точку зору. • Запитання та завдання 1. Складіть перелік подій з історії західноукраїнських земель 1921—1939 рр., які ви вважаєте найважливішими. Обґрунтуйте власний вибір. 2. Поясніть значення термінів і понять: асиміляція, українська кооперація, пацифікація, УВО, ОУН, румунізація, русинство, «Карпатська Січ», Карпатська Україна, «нормалізація», полонізація, інтегральний націоналізм. 3. На історичній карті покажіть: 1) українські землі у складі Польщі, Румунії та Чехо-Словаччини; 2) місце спалаху Татарбунарського повстання; 3) Карпатську Україну. 4. Назвіть імена видатних історичних діячів Західної України. У чому ви вбачаєте їхній внесок в історію України цієї доби? 5. Порівняйте особливості суспільно-політичного життя українців у складі Польщі, Румунії та Чехо-Словаччини. 6. Який вплив на події в історії Західної України в міжвоєнний період відіграли УВО та ОУН? 7. Які обставини призвели до проголошення незалежності Карпатської України? 8. Визначте суть політики «осадництва» й пацифікації та інших проявів національної політики щодо українського населення в Польщі, Румунії та Чехо-Словаччині. 9. З’ясуйте основні зрушення в повсякденному житті різних верств українського населення, що мали місце в 1920—1930-ті рр. під владою іноземних держав. 10. Які уроки може винести сучасна Україна з нетривалої історії існування незалежної Карпатської України у сфері внутрішньої і зовнішньої політики? • Робота з картками Картка № 1 1. Чому країни Антанти погодилися визнати Галичину складовою частиною Польщі? 2. У чому полягає історичне значення проголошення незалежності Карпатської України? Картка № 2 1. Якою була реакція керівництва СРСР на створення Карпатської України? Чому саме такою? 2. Чому ОУН у 1930-ті рр. сповідувала ідеологію тоталітаризму? Картка № 3 1. Чому опір румунізації в Північній Буковині не був таким рішучим, як опір полонізації в Галичині? 2. Схарактеризуйте діяльність УНДО у 1920—1930-ті рр. • Історичні диктанти Диктант № 1 1. Яка країна загарбала територію Карпатської України в березні 1939 р.? 2. До складу яких держав входили західноукраїнські землі у 1920—1930-ті рр.? 3. «Осадники» — це... 4. Президентом Карпатської України був... 5. Як називалися збройні формування Карпатської України? 6. У якому році відбулося Татарбунарське повстання? 7. Митрополитом УГКЦ у 1920—1930-ті рр. був... 8. Серед ідейних течій, поширених на Закарпатті в 1920—1930-ті рр., найпоширенішою була... 9. Головним ідеологом теорії інтегрального націоналізму був... 10. Найбільш жорстку антиукраїнську політику проводили правлячі кола... 11. У 1935 р. віце-маршалом польського сейму став... 12. У найкращому економічному стані перебували українські землі у складі... Диктант № 2 1. «Центросоюз», «Маслосоюз», «Центробанк» — це... 2. Які воєводства були створені на території Східної Галичини? 3. Які організації були співзасновниками ОУН? 4. На яких правах Закарпаття увійшло до складу Чехо-Словаччини за Сен-Жерменським договором? 5. Від 1929 до 1938 р. ОУН очолював... 6. Коли було розпущено КПЗУ разом із Польською комуністичною партією? 7. Єдиним легальним українським вищим навчальним закладом у Польщі був(ла)... 8. Назвіть п’ять українських партій, що діяли на території Польщі у 1920—1930-ті рр. 9. Якою була офіційна назва Закарпаття у складі ЧСР? 10. Поштовхом до Варшавського процесу над ОУН стало... 11. Легальним прикриттям комуністичної діяльності в Західній Україні було... 12. Столицею Карпатської України було місто... Диктант № 3 1. Незалежність Карпатської України була проголошена... 2. Де і коли була утворена ОУН? 3. За умовами якого договору Буковина увійшла до складу Румунії? 4. Які західноукраїнські землі входили до складу Польщі в 1920—1930-ті рр.? 5. У якому році лідерами УНДО було взято курс на «нормалізацію» польсько-українських відносин? 6. Перший автономний уряд Підкарпатської Русі очолив... 7. Коли відбувся Варшавський процес над членами ОУН? 8. У який період діяв таємний український університет у Львові? 9. Чи застосовувала ОУН терористичні методи боротьби? 10. На які дві фракції розкололась ОУН і хто їх очолював? 11. Які українські вищі навчальні заклади діяли на території ЧСР? 12. Що було державними символами Карпатської України? Диктант № 4 1. Якою була найпоширеніша ідейна течія в Закарпатті в 1920—1930-ті рр.? 2. На території Польщі ОУН діяла легально чи підпільно? 3. Попередницею ОУН була... 4. До якого року Східна Галичина зберігала автономію у складі Польщі? 5. Що означає термін «утраквістичні»? 6. У якому році Рада послів країн Антанти визнала належність Східної Галичини Польщі? 7. Що відбулося раніше — створення УВО чи ОУН? 8. У якій країні Східної Європи існували українські вищі навчальні заклади? 9. Як називали українців у Румунії? 10. Що стало приводом до ліквідації КПЗУ? 11. Назвіть керівників КПЗУ. 12. Коли було створено концтабір у Березі-Картузькій? III. ПІДСУМКИ УРОКУ Учитель підсумовує роботу учнів на уроці й оцінює її результативність. Доцільно також акцентувати увагу на тому, якими є найважливіші результати роботи учнів за темою в цілому. IV. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Складіть кросворд із 12 слів на тему «Західноукраїнські землі в міжвоєнний період (1921—1938 рр.)». II варіант Форма проведення: семінарське заняття. Методичні рекомендації щодо проведення семінару наведені на с. 155. Хід уроку План 1. Суть української політики правлячих кіл Польщі, Румунії та Чехо-Словаччини у 1920—1930-ті рр. 2. Розвиток українського національно-визвольного руху на західноукраїнських землях. Рекомендована література 1. Грицак Я. Нарис історії України. Формування модерної української нації XIX—XX століття. — К., 1996, 2001. 2. Гунчак Т. Україна: перша половина XX століття. Нариси політичної історії. — К., 1993. 3. Касьянов Г. Теорії нації та націоналізму. — К., 1999. 4. Кентій А. Нариси історії Організації українських націоналістів (1929—1941 рр.). — К., 1998. 5. Кентій А. Українська військова організація (УВО) в 1920—1928 рр. Короткий нарис. — К., 1998. 6. Красівський О. Східна Галичина і Польща в 1918—1923 рр. Проблеми взаємовідносин. — К., 1998. 7. Кульчицький С. Україна між двома війнами (1921—1939 рр.). — К., 1999. 8. Соляр І. Українське національно-демократичне об’єднання. Перший період діяльності (1925—1928). — Львів, 1995. III варіант Форма проведення: лабораторно-практична робота. Хід уроку І. ПОВТОРЕННЯ Й УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ І НАВИЧОК • Завдання 1. Складіть порівняльну таблицю «Становище українських земель у складі Польщі, Румунії, Чехо-Словаччини та СРСР», зазначивши: статус у складі держав; рівень економічного розвитку; аграрна реформа; суть урядової політики; український національно-визвольний рух; становище української церкви; розвиток української освіти. 2. Заповніть таблицю «Діяльність українських партій на західноукраїнських землях», зазначивши: назву політичної партії; мету діяльності; соціальну базу; мету боротьби; лідерів; ставлення щодо СРСР, УРСР. • Робота з документами Із програми УНДО, схваленої 19 листопада 1926 р. І. Політичні справи 1. Політичною метою УНДО є здобуття Соборної і Незалежної Демократичної Української Держави, і тому партія обстоює політичне самовизначення українського народу на всіх його етнографічних землях... 3. УНДО бореться за суверенні права українського народу, обстоює конституцію — парламентський устрій та загальне, рівне, безпосереднє, тайне і пропорціальне виборче право до всіх законодавчих і самоуправних установ. 4. УНДО обстоює рівність усіх громадян перед законом без різниці пола, національності і віри, свободу осідки і заняття, слова і друку, зборів і товариств, станових організацій і страйків, забезпечення правної особистої свободи, незайманості домівки, право на приватну власність і таємницю листування, незалежність судів і умовність засудів. Із відозви до українського громадянства з приводу заснування УНДО (12 липня 1925 р.) Визнаючи принцип загального признаного права про означення народів, УНДО на чолі своєї платформи ставить здійснення в повному об’ємі права націй на всіх областях, на яких в 1914 р. український народ становив більшість населення. УНДО стверджує, що Галичина з Лемківщиною, Волинь з Поліссям і Холмщина з Підляшшям мають відмінний український характер... В боротьбі за найвище право нації УНДО спиратиметься на все свідоме громадянство Західної України і, виходячи з принципу національної єдності — на всьому українському народі. Для здійснення основної мети УНДО єднатиметься з аналогічними організаціями інших націй та їх національних і міжнародних організацій, що свою міжнаціональну політику базують на принципі права нації. До здійснення права нації змагатиме УНДО всіма доцільними засобами... а відкидаючи всі акти насильства як акти, незгідні з принципами моралі, права і справедливості. УНДО являється організацією національною і демократичною, організацією понадкласовою... Виходячи з демократичного становища, УНДО не може дати своєї апроби на існуючий на Радянській Україні переходовий диктаторський режим і однокласовий устрій, одначе признає сучасну Радянську Україну поважним і далекосяглим станом державності українського народу та вірить, що під напором свідомих українських мас та своєрідна державна організація завершиться здійсненням універсальних змагань української нації. У практичній діяльності УНДО організовуватиме селянські, робітничі і міщанські маси з метою перетворити їх на політично свідомі та економічно сильні й незалежні соціальні групи. З тією метою УНДО, відстоюючи в принципі приватну власність, буде боротися за перехід землі в руки нашого селянства... без дальшого відшкодування... УНДО велику увагу кластиме на поширення кооперативного руху... як головного засобу економічного подвигнення українського населення. З тією самою метою УНДО буде змагати до привернення містам на українській національній території їх природного національного характеру... З тією метою УНДО буде боротися за збереження дотеперішніх здобутків робітничої кляси, за їх утвердження, поширення та за здобуття нових. Одним словом: УНДО буде боротися за політичне, економічне й культурне розкріпощення та подвигнення українського народу. Проаналізуйте наведені документи. Складіть порівняльну таблицю основних програмних положень УНДО й ОУН. II. ПІДСУМКИ УРОКУ • Після поразки визвольних змагань західноукраїнські землі опинилися у складі Польщі, Румунії та Чехо-Словаччини. До польської окупації потрапили землі Східної Галичини та Західної Волині, на яких проживало (за переписом 1931 р.) 5,6 млн українців. У складі Румунії українці (790 тис. осіб) перебували в Північній Буковині, Хотинському, Аккерманському та Ізмаїльському повітах Бессарабії. На території Підкарпатської Русі, що увійшла до складу Чехо-Словаччини, проживало понад 450 тис. українців. Кожна з держав, до складу яких входили українські землі, мала визначитися у ставленні до української меншини. • Можна визначити такі риси політики Польщі, Румунії, ЧСР: насильницька асиміляція; стримування економічного розвитку, його колоніальний характер; репресії проти діячів національно-визвольного руху; національний гніт; відмова від міжнародних зобов’язань щодо надання автономних прав українцям. Форми, у яких здійснювалася ця політика, були різними — від м’якої в ЧСР до жорсткої в Румунії. III. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ Повторіть матеріал вивченої теми | |
Переглядів: 857 | |
Всього коментарів: 0 | |