Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із громадянської освіти 10 клас |
Тема: ЯК СТЕРЕОТИПИ ВПЛИВАЮТЬ НА НАШЕ ЖИТТЯ Очікувані результати Хід уроку Вступна частина Починаючи урок, зазначте, що часто в розмові ми можемо почути такі вислови: “Та це ж всі знають, що…” і далі може слідувати: “жінки більш емоційні, ніж чоловіки”, “всі татари хитрі”, “щоб добре лікували – треба завжди платити” тощо. Запитайте учнів: Чи можна довіряти таким судженням? Як вони називаються? Зауважте, що сьогодні на уроці будемо шукати відповіді на те, як реагувати на стереотипи, чому люди таке говорять та як це впливає на наше життя. Основна частина Запропонуйте учням пошукати власні стереотипи. Для цього попросіть їх обрати одне слово з переліку слів: українець, селянин, шахтар, туристка, конфлікт – і проілюструвати його малюнком. Потім хай, не підписуючи малюнок, передадуть його сусідові по парті. Сусід/сусідка мають здогадатись, що саме намальовано і пояснити свою думку. Потім обговоріть з учнями у загальному колі: Далі запросіть учнів прочитати текст і подумати: – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – ЯК СТЕРЕОТИПИ ВПЛИВАЮТЬ НА ВІДНОСИНИ МІЖ ЛЮДЬМИ “Грузини дуже емоційні”, “На Заході не люблять східняків”, “Усі мусульмани агресивні” – усі ці судження є прикладами негативних стереотипів у сприйнятті одних людей іншими. Слово “стереотип” у перекладі з грецької означає “твердий відбиток”. Стереотип – стійкий і спрощений образ чи уявлення про явище, подію, людину чи групу людей. Він зазвичай ґрунтується на переконанні, що всі члени певної групи однакові й нічим не відрізняються один від одного, що всім членам певної групи притаманні схожі якості. Припустимо, ви зустріли мешканця планети Марс, який розмовляв з вами грубо. Висновком, заснованим на стереотипі, буде: “Всі мешканці Марса – грубіяни”. Але що ви знаєте про інших мешканців планети? Чи всі вони невиховані та грубі? Можливо, ні. Деякі з них можуть бути саме такими, а деякі – ні. Стереотипи та пов’язані з ними упередження (або передсуди) насамперед спрощують реальність і зводять людську різноманітність до однієї спільної групової риси чи характеристики: “вони всі такі…”: чиновники беруть хабарі; відмінниці – зануди; начальники – тирани; грузини – емоційні, чоловіки – мовчазні; жінки – пліткарки. Стереотипи обумовлюють помилкове ставлення до ідей та явищ, часто призводять до цілком хибних висновків. Стереотипи впливають на нашу поведінку. Нерідко їх існування веде до перекручення реальності, коли, наприклад, незнайома група людей може вважатись ворожою, “не нашою”, адже вони не такі, як ми. Через стереотипи люди помічають тільки те, що підходить під стереотип, і відкидають інформацію, котра йому суперечить. Через негативні стереотипи щодо іншої групи людей можуть не помічатися або виправдовуватися недоліки у власній групі. – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – Після обговорення тексту за поставленими запитаннями, попросіть учнів уявити, що їм треба подорожувати цілу добу потягом в одному купе з кількома пасажирами. Прямо зараз вони мають обрати собі бажаних супутників з такого переліку: 1) демобілізований солдат, який повертається із зони АТО; Далі об’єднайте учнів у групи по 4-5 осіб й попросіть ще раз звернутися до переліку пасажирів. На окремому аркуші по черзі хай поставлять знаки “плюс +” проти тих осіб, з якими б вони їхали, і знак “мінус -” – проти тих, кого б не хотіли мати супутником. Через 5 хв. попросіть групи представити висновки, відповідаючи на запитання: На завершення цієї вправи обговоріть у загальному колі: Чи проявились у виборах ваші спільні стереотипи? Які саме? До яких наслідків може призвести існування цих стереотипів? Запросіть учнів подумати, чи можна відмовитись від стереотипів? Що потрібно для цього зробити? Після обговорення нехай порівняють свої думки з пам’яткою. Запитайте, чи знайшли учні в ній щось нове, важливе для себе? Якщо залишається час, попросіть учнів у групах обрати та прочитати один з фрагментів (А чи Б), що складається зі стислого опису життєвої ситуації й думок фахівців. Запросіть їх прокоментувати ситуацію, спираючись на інформацію від фахівців. Можна допомогти їм, ставлячи запитання: У чому полягає конфлікт ситуації? Що кажуть про це фахівці? Чи зустрічались ви в житті зі схожими ситуаціями? Як варто на них реагувати? А. Ситуація Думка фахівців Б. Ситуація Думка фахівців Підсумкова частина Запросіть учнів обмінятись думками та враженнями від заняття, закінчуючи одне чи кілька речень: Домашнє завдання 1. Потренуйтеся у навичках розпізнавання негативних стереотипів. Поміркуйте, чи є у вас стереотипи? Як вони впливають на ваші дії стосовно інших людей? 2. Спостерігаючи ситуації роз’єднання людей та аналізуючи причини такого роз’єднання, спробуйте зібрати «колекцію» негативних стереотипів, що заважають людям з різних соціальних груп діяти разом. 3. Згодом об’єднайте свої «екземпляри» з тим, що назбирали друзі, можливо вийде цілий «музей», куди ви будете «приводити» тих, кому негативні стереотипи нав’язують руйнівну поведінку. | |
Переглядів: 702 | |
Всього коментарів: 0 | |