Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із громадянської освіти 10 клас

Тема: ЯК СТЕРЕОТИПИ ВПЛИВАЮТЬ НА НАШЕ ЖИТТЯ

Тема: ЯК СТЕРЕОТИПИ ВПЛИВАЮТЬ НА НАШЕ ЖИТТЯ

Очікувані результати
Після цього уроку учні зможуть
■ пояснювати, що таке стереотипи, як вони формуються і як впливають на поведінку людини, які є шляхи звільнення від стереотипів;
■ визначати власні стереотипи та їхній вплив на життя;
■ висловлювати власне ставлення до стереотипів та проявів стереотипної поведінки у себе й інших.

Хід уроку

Вступна частина

Починаючи урок, зазначте, що часто в розмові ми можемо почути такі вислови: “Та це ж всі знають, що…” і далі може слідувати: “жінки більш емоційні, ніж чоловіки”, “всі татари хитрі”, “щоб добре лікували – треба завжди платити” тощо.

Запитайте учнів: Чи можна довіряти таким судженням? Як вони називаються?

Зауважте, що сьогодні на уроці будемо шукати відповіді на те, як реагувати на стереотипи, чому люди таке говорять та як це впливає на наше життя.

Основна частина

Запропонуйте учням пошукати власні стереотипи. Для цього попросіть їх обрати одне слово з переліку слів: українець, селянин, шахтар, туристка, конфлікт – і проілюструвати його малюнком. Потім хай, не підписуючи малюнок, передадуть його сусідові по парті. Сусід/сусідка мають здогадатись, що саме намальовано і пояснити свою думку.

Потім обговоріть з учнями у загальному колі:
■ Чи відгадали вони слова, проілюстровані однокласниками? Чому?
■ Які з ваших уявлень збіглися?
■ Які з них можна назвати їх стереотипами? Чому?

Далі запросіть учнів прочитати текст і подумати:
■ За якими ознаками можна відрізнити стереотипи?
■ Як вони впливають на поведінку і стосунки людей?

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

ЯК СТЕРЕОТИПИ ВПЛИВАЮТЬ НА ВІДНОСИНИ МІЖ ЛЮДЬМИ

“Грузини дуже емоційні”, “На Заході не люблять східняків”, “Усі мусульмани агресивні” – усі ці судження є прикладами негативних стереотипів у сприйнятті одних людей іншими.

Слово “стереотип” у перекладі з грецької означає “твердий відбиток”. Стереотип – стійкий і спрощений образ чи уявлення про явище, подію, людину чи групу людей. Він зазвичай ґрунтується на переконанні, що всі члени певної групи однакові й нічим не відрізняються один від одного, що всім членам певної групи притаманні схожі якості. Припустимо, ви зустріли мешканця планети Марс, який розмовляв з вами грубо. Висновком, заснованим на стереотипі, буде: “Всі мешканці Марса – грубіяни”. Але що ви знаєте про інших мешканців планети? Чи всі вони невиховані та грубі? Можливо, ні. Деякі з них можуть бути саме такими, а деякі – ні.

Стереотипи та пов’язані з ними упередження (або передсуди) насамперед спрощують реальність і зводять людську різноманітність до однієї спільної групової риси чи характеристики: “вони всі такі…”: чиновники беруть хабарі; відмінниці – зануди; начальники – тирани; грузини – емоційні, чоловіки – мовчазні; жінки – пліткарки. Стереотипи обумовлюють помилкове ставлення до ідей та явищ, часто призводять до цілком хибних висновків.
Деякі зі стереотипів передаються з покоління в покоління, їх приймають на віру і не перевіряють. Деякі можуть виникати через брак інформації, під впливом певної ситуації, особистого досвіду і уявлень, прийнятих у громаді чи суспільстві.

Стереотипи впливають на нашу поведінку. Нерідко їх існування веде до перекручення реальності, коли, наприклад, незнайома група людей може вважатись ворожою, “не нашою”, адже вони не такі, як ми. Через стереотипи люди помічають тільки те, що підходить під стереотип, і відкидають інформацію, котра йому суперечить. Через негативні стереотипи щодо іншої групи людей можуть не помічатися або виправдовуватися недоліки у власній групі.

– – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – – –

Після обговорення тексту за поставленими запитаннями, попросіть учнів уявити, що їм треба подорожувати цілу добу потягом в одному купе з кількома пасажирами. Прямо зараз вони мають обрати собі бажаних супутників з такого переліку:

1) демобілізований солдат, який повертається із зони АТО;
2) телевізійний продюсер, імовірно із грішми;
3) чорношкірий чоловік з Танзанії;
4) молодий художник, ВІЛ-інфікований;
5) молодий хлопець з нашивкою Правого Сектору на куртці;
6) журналістка з Росії, яка знаходиться у службовому відрядженні;
7) жінка, яка везе кошик з надзвичайно ароматними квітами;
8) жінка-переселенка з двома дітьми;
9) мусульманин з дружиною у національному одязі;
10) жінка, хвора на рак.

Далі об’єднайте учнів у групи по 4-5 осіб й попросіть ще раз звернутися до переліку пасажирів. На окремому аркуші по черзі хай поставлять знаки “плюс +” проти тих осіб, з якими б вони їхали, і знак “мінус -” – проти тих, кого б не хотіли мати супутником.

Через 5 хв. попросіть групи представити висновки, відповідаючи на запитання:
Проти кого з перелічених осіб найбільше плюсів? Як ви це пояснюєте?
Проти кого з перелічених осіб найбільше мінусів? Чому?
Чи є особи у списку, з якими б хотіли їхати всі? Чому?
Чи є особи у списку, з якими б ніхто не хотів їхати? Чому?

На завершення цієї вправи обговоріть у загальному колі: Чи проявились у виборах ваші спільні стереотипи? Які саме? До яких наслідків може призвести існування цих стереотипів?

Запросіть учнів подумати, чи можна відмовитись від стереотипів? Що потрібно для цього зробити? Після обговорення нехай порівняють свої думки з пам’яткою. Запитайте, чи знайшли учні в ній щось нове, важливе для себе?screenshot_1

Якщо залишається час, попросіть учнів у групах обрати та прочитати один з фрагментів (А чи Б), що складається зі стислого опису життєвої ситуації й думок фахівців. Запросіть їх прокоментувати ситуацію, спираючись на інформацію від фахівців. Можна допомогти їм, ставлячи запитання: У чому полягає конфлікт ситуації? Що кажуть про це фахівці? Чи зустрічались ви в житті зі схожими ситуаціями? Як варто на них реагувати?

А. Ситуація
«Чоловік допив каву і кинув паперовий стаканчик біля лави. Жінка, яка проходила поруч, обурилася:
– Чому кидаєте сміття?
– Кажуть, що донецькі не достатньо культурні, так от вам, хай буде по-вашому…»

Думка фахівців
Стереотипи серйозно впливають не тільки на дії тих, хто є їх носіями, але і на суб’єкт стереотипу. Якщо до людини застосовується стереотипне судження, вона може підсвідомо намагатися відповідати ознакам, які їй приписуються (вчені називають цей ефект «пророцтво, що виконується саме»).

Б. Ситуація
Група студентів дивилась відеозапис бесіди з дівчиною, яка відповідала на питання тесту здібностей. Одній групі розповіли, що дівчинка – з бідної родини, живе на окраїні, у неблагополучному районі, іншій – що це донька інтелігентів-вчених з респектабельного району. Перша група оцінила здібності дівчинки нижче середнього рівня і згадала, що вона не відповіла майже на половину запитань тесту. Друга група оцінила рівень здібностей як високий, згадав, що вона на більшість питань відповіла правильно.

Думка фахівців
Стереотипи відрізняються стійкістю. Це забезпечується вибірковим сприйняттям інформації: Звертається увага на частину інформації, яка відповідає стереотипу, а інша частина ігнорується.

Підсумкова частина

Запросіть учнів обмінятись думками та враженнями від заняття, закінчуючи одне чи кілька речень:
Сьогодні для мене було важливо… Для мене було корисно…
Сьогодні на занятті я зрадів/зраділа, коли…Тепер я вмію…
Тепер я зможу…

Домашнє завдання

1. Потренуйтеся у навичках розпізнавання негативних стереотипів. Поміркуйте, чи є у вас стереотипи? Як вони впливають на ваші дії стосовно інших людей?

2. Спостерігаючи ситуації роз’єднання людей та аналізуючи причини такого роз’єднання, спробуйте зібрати «колекцію» негативних стереотипів, що заважають людям з різних соціальних груп діяти разом.

3. Згодом об’єднайте свої «екземпляри» з тим, що назбирали друзі, можливо вийде цілий «музей», куди ви будете «приводити» тих, кому негативні стереотипи нав’язують руйнівну поведінку.

Категорія: Конспекти уроків із громадянської освіти 10 клас | Додав: uthitel (31.12.2018)
Переглядів: 702 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: