Головна » Статті » Конспекти уроків для старших класів » Конспекти уроків із біології 11 клас |
Урок № 32 Угруповання та екосистеми.Склад і структура угруповань
Мета уроку: ознайомити учнів із поняттями «угруповання», «екосистема», «біоценоз», «біогеоценоз», «біотоп», зі складом і структурою угруповань; розвивати в учнів пам’ять, увагу і критичне мислення; формувати навички роботи з літературою; розширити кругозір учнів, сприяти екологічному вихованню учнів, виховувати прагнення до здобуття знань. Очікувані результати: учні мають наводити приклади угруповань, екосистем; учні мають характеризувати середовища існування організмів; структуру і функціонування надорганізмових систем; учні мають порівнювати різні середовища життя; природні та штучні екосистеми. Обладнання: ___________________________________________________________ Тип уроку: урок засвоєння знань.
1.1. Привітання. 1.2. Перевірка готовності класного приміщення до уроку. 1.3. Перевірка готовності учнів до уроку. 1.4. Перевірка присутності учнів: кількість за списком ____, кількість присутніх на уроці ___, відсутніх ___.
2.1. Повідомлення теми уроку. 2.2. Визначення учнями мети і завдань уроку. (Учитель лише коригує й узагальнює їх.) Мета уроку: ознайомитися з поняттями «угруповання» та «екосистема», зі складом і структурою угруповань. Завдання уроку:
«Пан або пропав»
4.1. Бесіда з учнями. Учням пропонується пригадати, що собою являє система, пояснити, чому такі сукупності називаються системами. — Пригадайте, що ми називаємо системою? — Чи можна сказати, що годинник, який висить на стіні,— це система? — А акваріум, машина, людина? 4.2. Проблемне запитання. — Чи є сенс в існуванні, наприклад, мухи? Необхідно підвести учнів до розуміння того, що кожна жива істота займає певну нішу в природі та виконує певні функції, підтримуючи рівновагу в екосистемі.
Розповідь учителя з елементами бесіди, словникова робота Угруповання і неживе середовище функціонують разом як екологічна система (екосистема). Угрупованню відповідає термін «біоценоз», а екосистемі — «біогеоценоз». Основною функціональною одиницею біоекології є екосистема. Термін «екосистема» вперше був уведений англійським біологом А. Тенслі в 1935 році. Система — це впорядковано взаємодіючі і взаємопов’язані компоненти, що утворюють єдине ціле. Екологічна система — складна ієрархічна структура організованої матерії, у якій при об’єднанні компонентів у більші функціональні одиниці виникають нові якості, що відсутні на попередньому рівні; є єдиним стійким природним комплексом живих організмів і природного середовища, у якому вони існують; є відкритою термодинамічною системою, що існує за рахунок надходження з навколишнього середовища енергії та речовини і має здатність до саморозвитку та саморегуляції.
Пошуковий метод Завдання учням: — Знайдіть у підручнику і випишіть у зошит властивості екосистем. Екологічна система має певні властивості:
Складання схем, пошуковий метод (добирання відповідних прикладів до схем)
Словникова робота Біогеоценоз — це сукупність на певному просторі земної поверхні однорідних природних явищ (атмосфери, ґрунту, кліматичних умов, рослинного, тваринного світу), поєднаних обміном речовин, і енергії в єдиний природний комплекс. Біогеоценоз = біотоп + біоценоз Біотоп — однорідний за абіотичними факторами простір середовища, зайнятий біоценозом (тобто місце існування видів, організмів). Біоценоз — це конкретна сукупність живих організмів на певному просторі суші або акваторії, що називається біотопом.
Довідка Термін «біогеоценоз» був уведений у 1944 р. В. М. Сукачовим. Термін «біоценоз» був запропонований німецьким зоологом К. Мебіусом, який у 1877 р. описав угруповання тварин в устричному господарстві. Чи включав Мебіус у поняття «біоценоз» рослини, залишається невідомим.
Найважливіша структурна частина біоценозу — фітоценоз (рослинне угруповання). За визначенням В. Н. Сукачова — це «сукупність як вищих, так і нижчих рослин, що живуть на певній однорідній ділянці земної поверхні з тільки їм властивими взаєминами як між собою, так і з умовами місцеперебування, й тому створюють свою особливу фітосферу». Інша структурна частина біоценозу — зооценоз — сукупність тваринного населення певної ділянки. Властивості біоценозів: цілісність, здатність до самовідтворення, стійкість, саморегуляція.
Пошуковий метод, складання схеми, словникова робота Учні знаходять у підручнику інформацію щодо структури біогеоценозів, складають схему структури біогеоценозу, записують до словника нові терміни.
Продуценти — автотрофи (хемотрофи та фототрофи (зелені рослини, здатні синтезувати (продукувати) органічні речовини з неорганічних, акумулюючи при цьому сонячну енергію)). Консументи — гетеротрофи (організми, які живляться готовими органічними речовинами, створеними фотосинтезуючими або хемосинтезуючими видами). Редуценти — гетеротрофні організми, переважно бактерії та гриби, які у процесі життєдіяльності перетворюють органічні залишки в неорганічні речовини.
«Пошта»
«Закінчи речення» — Упорядковано взаємодіючі та взаємопов’язані компоненти, що утворюють єдине ціле — це… — Термін — екосистема ввів… — Екосистеми поділяються на… — Сукупність біотопу і біоценозу називається… — Термін — біогеоценоз увів… — Організми, які живляться готовими органічними речовинами, називаються… — Автотрофні організми є… — Гриби і бактерії є…
8.1. Завдання для всього класу. Підручник _______________________________________________________________ Робочий зошит ___________________________________________________________ 8.2. Індивідуальне завдання. Наведіть приклади живих організмів із різними типами живлення.
| ||||||||
Переглядів: 1400 | |
Всього коментарів: 0 | |