Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл

Урок № 31 Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях

Урок № 31

Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях

Мета: сформувати в учнів поняття про умови інфікування й розвитку туберкульозу, ознаки захворювання, заходи профілактики на державному і особистому рівнях.

Матеріали та обладнання: методичний комплект (підручник «Основи здоров’я. 7 клас», «Робочий зошит» і «Зошит для тематичного контролю знань»), фотографії або ілюстрації, які демонструють умови інфікування і розвитку туберкульозу, ознаки цього захворювання, заходи профілактики на державному і особистому рівнях, комп’ютерна презентація MS PowerPoint.

Поняття: туберкульоз, умови інфікування, заходи профілактики.

Тип уроку: вивчення нового матеріалу.

Хід уроку

I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

 

II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

Фронтальна бесіда

— Що ви знаєте про туберкульоз?

 

  1. . МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Робота з підручником

Обговорення ситуації, запропонованої на с. 153 підручника: «Катруся намочила ноги й застудилася. А наступного дня в школі робили щеплення БЦЖ. Батьки занепокоїлися через те, що Катрусі не можна зробити щеплення. Як ви думаєте, чому?».

Вислухайте відповіді учнів і зверніть увагу на те, що основним заходом профілактики туберкульозу є щеплення БЦЖ.

Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку

 

IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

1. Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання

Міні-конференція «Види імунітету»

Ведучий відкриває конференцію. Повідомляє її тему, дає слово доповідачам. Слухачі ставлять запитання щодо змісту доповідей.

1. Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання.

2. Як Роберт Кох відкрив паличку туберкульозу.

3. Що таке БЦЖ.

4. Клеменс Пірке — автор першого методу діагностики туберкульозу.

5. Характеристика бактерії туберкульозу.

Якщо вчитель не обрав таку форму роботи на уроці, то урок продовжується далі у його класичному варіанті

 

Розповідь учителя

Туберкульоз — це інфекційне захворювання, яке спричинює дуже маленька бактерія. Вона має паличкоподібну форму. Такі бактерії вчені називають бацилами. Бактерію, що спричиняє туберкульоз, відкрив німецький лікар і бактеріолог Роберт Кох, тому її називають паличкою Коха або бацилою Коха.

Робота з підручником

Попрацюйте з текстом підручника на с. 153–155.

Зверніть увагу на:

1. Властивості притаманні бактерії, що її відкрив Кох.

Бактерія має оболонку, яка дозволяє їй витримувати досить суворі умови навколишнього середовища й опиратися імунній системі людини. Окрім того, оболонка не пропускає звичайні антибіотики, тому туберкульоз доволі складно лікувати. Щоправда, паличка Коха надзвичайно повільно розмножується, ділячись усього раз на добу. У зв’язку із цим хворі на туберкульоз виділяють зовсім невелике число бактерій, а отже, для зараження здорової людини потрібен тривалий контакт із хворим.

2. Умови інфікування туберкульозом.

Паличка Коха передається від хворої на відкриту форму туберкульозу людини до здорової повітряно-крапельним шляхом. Зазвичай вона вражає легені, однак можуть інфікуватися й інші органи.

Туберкульозна паличка є в багатьох людей, але вона проявляє себе тільки в організмі з ослабленою імунною системою. Після застуди або іншої хвороби імунна система стає слабкішою, вона не здатна подолати паличку Коха, й тоді може розвиватися туберкульоз.

Погіршення соціальних умов життя, неповноцінне харчування, стресові ситуації, старість — усе це може призвести до ослаблення імунної системи й розвитку туберкульозу.

Дуже часто хворіють на туберкульоз ВІЛ-інфіковані люди, тому що в них ослаблена імунна система. Фактично, туберкульоз — це перша інфекція, з якою доводиться стикатися ВІЛ-інфікованим. Починаючи з 2000 р., щорічно від туберкульозу помирає один мільйон ВІЛ-інфікованих.

Найбільш активними джерелами бактерій є хворі із супровідними захворюваннями легень, для яких характерні кашель та чхання. Бактерія також передається під час розмови, співу, сміху. Завись слини й мокротиння, що містить бактерії, перебуває в повітрі впродовж тривалого часу. Крихітні крапельки, що містять палички Коха, вдихають здорові люди, й завдяки надзвичайно маленькому розміру бацили швидко досягають легенів. Там паличка Коха починає розмножуватися.

3. Умови розвитку захворювання.

Від початку 1990-х років туберкульоз став в Україні одним з найпоширеніших захворювань. За яких умов на туберкульоз може захворіти велика кількість людей?

Насамперед такими умовами є:

погані економічні й соціальні умови;

сире й тісне житло;

неповноцінне харчування;

фізична перенапруга організму;

постійні стреси.

За таких умов імунна система людей стає слабкою, що й призводить до епідемії туберкульозу.

4. Ознаки захворювання на туберкульоз

Ранніми симптомами туберкульозу можуть бути:

швидка стомлюваність організму;

зниження апетиту;

схуднення;

тривале підвищення температури тіла;

підвищена пітливість, особливо перед ранком.

Поступово, із розвитком захворювання, з’являються додаткові симптоми:

задишка при невеликих фізичних навантаженнях;

кашель або покашлювання з виділенням мокротиння, можливо, з кров’ю;

специфічний (так званий лихоманковий) блиск в очах.

Чим раніше буде виявлено, що людина хвора на туберкульоз, тим легше буде лікувати захворювання.

5. Діагностика туберкульозу.

Дуже важливо вчасно виявити людей, хворих на туберкульоз. Процес розпізнавання хвороби й визначення її називають діагностикою. Діагностують туберкульоз за допомогою проби Манту, названої так на честь французького лікаря Шарля Манту. Вам напевно робили цю пробу, а потім стежили за цяткою на шкірі.

6. Заходи профілактики на державному й особистому рівнях.

Попрацюйте з текстом і схемою підручника на с. 155–156.

Запропонуйте учням знайти відповідь на запитання: «У Миколчиного брата Ромчика виявили туберкульоз. Ромчика почали лікувати. Удома йому виділили окремий посуд і речі туалету, а у квартирі стали регулярно робити дезінфекцію. Як ви вважаєте, для чого це роблять?».

 

V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ

Робота з підручником

Попрацюйте з рубрикою «Запитання для повторення й обговорення» на с. 157 підручника.

Виконання завдання у робочому зошиті

Для закріплення вивченого запропонуйте учням виконати завдання № 2 на с. 58 робочого зошита.

 

VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ

1. Читати § 31, виконати завдання № 4 на с. 58 у робочому зошиті.

2. Підготуватися до тематичного контролю, дати відповіді на запитання на с. 62–63 робочого зошита, розгадати кросворд на с. 63.

 

VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ

Фронтальна бесіда

— Чи досягли ми мети уроку?

— Які висновки ви зробили сьогодні?

 

Словничок до уроку:

Симптом (від грецького «симптома» — збіг обставин, ознака) — це тілесні або психічні ознаки, які свідчать про зміну звичайного або нормального функціонування організму.

 

Категорія: Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл | Додав: uthitel (08.03.2018)
Переглядів: 194 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Ім`я *:
Email *:
Код *: