Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з основ здоров'я 7 кл |
Урок № 31 Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання. Заходи профілактики на державному і особистому рівнях Мета: сформувати в учнів поняття про умови інфікування й розвитку туберкульозу, ознаки захворювання, заходи профілактики на державному і особистому рівнях. Матеріали та обладнання: методичний комплект (підручник «Основи здоров’я. 7 клас», «Робочий зошит» і «Зошит для тематичного контролю знань»), фотографії або ілюстрації, які демонструють умови інфікування і розвитку туберкульозу, ознаки цього захворювання, заходи профілактики на державному і особистому рівнях, комп’ютерна презентація MS PowerPoint. Поняття: туберкульоз, умови інфікування, заходи профілактики. Тип уроку: вивчення нового матеріалу. Хід уроку I. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ
II. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ Фронтальна бесіда — Що ви знаєте про туберкульоз?
Робота з підручником Обговорення ситуації, запропонованої на с. 153 підручника: «Катруся намочила ноги й застудилася. А наступного дня в школі робили щеплення БЦЖ. Батьки занепокоїлися через те, що Катрусі не можна зробити щеплення. Як ви думаєте, чому?». Вислухайте відповіді учнів і зверніть увагу на те, що основним заходом профілактики туберкульозу є щеплення БЦЖ. Повідомлення теми уроку, постановка мети й завдань уроку
IV. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ 1. Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання Міні-конференція «Види імунітету» Ведучий відкриває конференцію. Повідомляє її тему, дає слово доповідачам. Слухачі ставлять запитання щодо змісту доповідей. 1. Туберкульоз: умови інфікування і розвитку, ознаки захворювання. 2. Як Роберт Кох відкрив паличку туберкульозу. 3. Що таке БЦЖ. 4. Клеменс Пірке — автор першого методу діагностики туберкульозу. 5. Характеристика бактерії туберкульозу. Якщо вчитель не обрав таку форму роботи на уроці, то урок продовжується далі у його класичному варіанті
Розповідь учителя Туберкульоз — це інфекційне захворювання, яке спричинює дуже маленька бактерія. Вона має паличкоподібну форму. Такі бактерії вчені називають бацилами. Бактерію, що спричиняє туберкульоз, відкрив німецький лікар і бактеріолог Роберт Кох, тому її називають паличкою Коха або бацилою Коха. Робота з підручником Попрацюйте з текстом підручника на с. 153–155. Зверніть увагу на: 1. Властивості притаманні бактерії, що її відкрив Кох. Бактерія має оболонку, яка дозволяє їй витримувати досить суворі умови навколишнього середовища й опиратися імунній системі людини. Окрім того, оболонка не пропускає звичайні антибіотики, тому туберкульоз доволі складно лікувати. Щоправда, паличка Коха надзвичайно повільно розмножується, ділячись усього раз на добу. У зв’язку із цим хворі на туберкульоз виділяють зовсім невелике число бактерій, а отже, для зараження здорової людини потрібен тривалий контакт із хворим. 2. Умови інфікування туберкульозом. Паличка Коха передається від хворої на відкриту форму туберкульозу людини до здорової повітряно-крапельним шляхом. Зазвичай вона вражає легені, однак можуть інфікуватися й інші органи. Туберкульозна паличка є в багатьох людей, але вона проявляє себе тільки в організмі з ослабленою імунною системою. Після застуди або іншої хвороби імунна система стає слабкішою, вона не здатна подолати паличку Коха, й тоді може розвиватися туберкульоз. Погіршення соціальних умов життя, неповноцінне харчування, стресові ситуації, старість — усе це може призвести до ослаблення імунної системи й розвитку туберкульозу. Дуже часто хворіють на туберкульоз ВІЛ-інфіковані люди, тому що в них ослаблена імунна система. Фактично, туберкульоз — це перша інфекція, з якою доводиться стикатися ВІЛ-інфікованим. Починаючи з 2000 р., щорічно від туберкульозу помирає один мільйон ВІЛ-інфікованих. Найбільш активними джерелами бактерій є хворі із супровідними захворюваннями легень, для яких характерні кашель та чхання. Бактерія також передається під час розмови, співу, сміху. Завись слини й мокротиння, що містить бактерії, перебуває в повітрі впродовж тривалого часу. Крихітні крапельки, що містять палички Коха, вдихають здорові люди, й завдяки надзвичайно маленькому розміру бацили швидко досягають легенів. Там паличка Коха починає розмножуватися. 3. Умови розвитку захворювання. Від початку 1990-х років туберкульоз став в Україні одним з найпоширеніших захворювань. За яких умов на туберкульоз може захворіти велика кількість людей? Насамперед такими умовами є: • погані економічні й соціальні умови; • сире й тісне житло; • неповноцінне харчування; • фізична перенапруга організму; • постійні стреси. За таких умов імунна система людей стає слабкою, що й призводить до епідемії туберкульозу. 4. Ознаки захворювання на туберкульоз Ранніми симптомами туберкульозу можуть бути: • швидка стомлюваність організму; • зниження апетиту; • схуднення; • тривале підвищення температури тіла; • підвищена пітливість, особливо перед ранком. Поступово, із розвитком захворювання, з’являються додаткові симптоми: • задишка при невеликих фізичних навантаженнях; • кашель або покашлювання з виділенням мокротиння, можливо, з кров’ю; • специфічний (так званий лихоманковий) блиск в очах. Чим раніше буде виявлено, що людина хвора на туберкульоз, тим легше буде лікувати захворювання. 5. Діагностика туберкульозу. Дуже важливо вчасно виявити людей, хворих на туберкульоз. Процес розпізнавання хвороби й визначення її називають діагностикою. Діагностують туберкульоз за допомогою проби Манту, названої так на честь французького лікаря Шарля Манту. Вам напевно робили цю пробу, а потім стежили за цяткою на шкірі. 6. Заходи профілактики на державному й особистому рівнях. Попрацюйте з текстом і схемою підручника на с. 155–156. Запропонуйте учням знайти відповідь на запитання: «У Миколчиного брата Ромчика виявили туберкульоз. Ромчика почали лікувати. Удома йому виділили окремий посуд і речі туалету, а у квартирі стали регулярно робити дезінфекцію. Як ви вважаєте, для чого це роблять?».
V. ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГО МАТЕРІАЛУ Робота з підручником Попрацюйте з рубрикою «Запитання для повторення й обговорення» на с. 157 підручника. Виконання завдання у робочому зошиті Для закріплення вивченого запропонуйте учням виконати завдання № 2 на с. 58 робочого зошита.
VI. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 1. Читати § 31, виконати завдання № 4 на с. 58 у робочому зошиті. 2. Підготуватися до тематичного контролю, дати відповіді на запитання на с. 62–63 робочого зошита, розгадати кросворд на с. 63.
VII. ПІДБИТТЯ ПІДСУМКІВ УРОКУ Фронтальна бесіда — Чи досягли ми мети уроку? — Які висновки ви зробили сьогодні?
Словничок до уроку: Симптом (від грецького «симптома» — збіг обставин, ознака) — це тілесні або психічні ознаки, які свідчать про зміну звичайного або нормального функціонування організму.
| |
Переглядів: 793 | |
Всього коментарів: 0 | |