Оголошується набір на 2024-2025 н.р. для навчання в дистанційному центрі 'Поруч'
 
Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з мистецтва 8 клас

УРОК 32 РЕАЛІЗМ В МУЗИЧНОМУ МИСТЕЦТВІ

УРОК 32

РЕАЛІЗМ В МУЗИЧНОМУ МИСТЕЦТВІ

Мета: сформувати в учнів уявлення про зв’язок мистецтв; дати поняття про нові прийоми і засоби виразності в реалістичному музичному мистецтві; схарактеризувати творчість видатних композиторів.

Мотивація: протягом уроку учні розмірковують, як ідеологічні міркування суспільства сприяли утворенню нових жанрових форм мистецтва.

Очікувані результати: учні повинні розуміти взаємодію оновле- них жанрів музично-театрального мистецтва, розуміти характер та форми прояву цих зав’язків; уміти аналізувати фактори ви- користання фольклорних елементів, характеризувати нові риси в музично-театральному мистецтві.

Тип уроку: засвоєння нових знань.

Наочність і обладнання: мультимедійна дошка, підручник, роз- датковий матеріал.

Демонстрації:

візуальний ряд — портрети композиторів Дж. Верді, Дж. Пучіні, П. Чайковського, Р. Леонкавалло.

музичний ряд — Дж. Верді (фрагменти опер «Бал-маскарад», «Ріго- летто» (Трек 28), «Трубадур», «Травіата», «Отелло», «Фальстаф»), Д. Пуччіні (фрагменти опер «Богема», «Тоска», «Мадам Баттерф- ляй» (Трек 29), «Дівчина із Заходу»); П. Чайковський (фрагменти опер «Євгеній Онєгін», «Мазепа», «Черевички», «Пікова дама», балетів «Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Лускунчик» (Трек 30)), Р. Леонкавалло (фрагменти опер «Паяци» (Трек 31),

«Богема», «Заза»).

І. Організаційний етап

Хід уроку

Вітання. Оголошення теми і мети уроку.

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Протягом року ми неодноразово впевнювались, що різнома- нітні зовнішні чинники справляють вплив на формування куль- турно-мистецького середовища.

Які чинники, на вашу думку, зумовили розвиток реалізму як окремого мистецького напряму (методу) ХІХ ст.?

ІІІ. Актуалізація опорних знань

Що вам вже відомо про реалістичні тенденції в мистецтві?

У яких країнах світу та у яких видах мистецтва реалізм отри- мав розповсюдження?

ІV. Повідомлення теми уроку

План вивчення нового матеріалу

Жанрові прояви реалізму в музиці.

Реалізм в різних видах мистецтва. (Матеріал на СД)

Методичні рекомендації

Досліджуючи етапи розвитку музичного мистецтва Нового часу, необхідно визначити та розтлумачити учням окремі аспекти розвитку реалізму в музиці та інших видах мистецтва. Так, ана- лізуючи реалізм на основі творчої діяльності різних композиторів, необхідно довести, що цей художній метод розширив жанрову палітру музичного мистецтва.

Аналізуючи стильові ознаки реалізму, слід звернути увагу на притаманні йому риси, на різновиди напрямів реалізму, розгля- нути нові жанри музичного мистецтва. Окремим питанням слід розглядати новації композиторів та композиторських шкіл, які з’явилися на світовій арені.

Обговорюючи матеріал уроку, потрібно виокремити певні моменти, які характеризують основні принципи побудови та розвитку театрального мистецтва та літератури ХІХ ст.

V. Вивчення нового матеріалу

Самостійне опрацювання теоретичного матеріалу за підруч- ником «Мистецтво. 8 клас».

Розповідь учителя

У музичному мистецтві реалізм проявився в правдивому і життєвому вираженні людських почуттів і думок через інтона- цію, мелодію, темп, ритм, динаміку.

Музичний реалізм першої половини XIX ст. вийшов з музично- го романтизму і був дуже тісно пов’язаний із громадським життям того часу. У творчості європейських композиторів реалістичні тенденції яскравіше за все проявилися в оперному мистецтві.

Жанрові прояви реалізму в музиці

  • має надзвичайно різноманітні способи підходу до показу дійсності, узагальнення стилістичних форм і прийомів. У музичному мистецтві реалізм яскраво проявився в італійському веризмі. Яскравим представником італійського реалізму був Джу- зеппе Верді (1813–1901), творчість якого є одним з найбільших досягнень світового оперного мистецтва і кульмінацією розвитку італійської опери XIX ст. Композитор покладався на свій мело- дійний дар, його творчі прийоми в оркестровці та новаторство були настільки сміливими, що не знайшли послідовників серед сучасників.

Композитором створено 26 опер і один реквієм. Кращі опери Верді — «Бал-маскарад», «Ріголетто», «Трубадур», «Травіата». А вершиною творчості визнані «Аїда», «Отелло», «Фальстаф». Заслуга Верді полягає насамперед у тому, що він створив прав- диве музично-театральне мистецтво. Митець був першим компо- зитором, який спеціально займався пошуком такого сюжету для лібрето, який би найкраще відповідав особливостям його компо- зиторського задуму. Тісно працюючи з лібретистами і знаючи, що саме драматична експресія є головною силою його таланту, він усував з сюжету «непотрібні» деталі і «зайвих» героїв, за- лишаючи лише багаті драматизмом сцени персонажів, в яких киплять пристрасті.

Яку композиторську спадщину залишив Дж. Верді? (Опери

«Бал-маскарад», «Ріголетто», «Трубадур», «Травіата»,

«Аїда», «Отелло», «Фальстаф».)

Характерними зразками веризму в музиці є опери Джакомо Пуччіні (1854–1924). Деякі дослідники називали митця най- більшим італійським оперним композитором після Верді. Над- звичайно обдарований мелодійно, Пуччіні твердо дотримувався переконання, що музика і дія в опері мають бути нерозривними. З цієї причини в його операх відсутні увертюри. Відомі так звані

«пуччінівські октави» — улюблений і добре пізнаваний при- йом оркестровки, коли мелодію ведуть в різних регістрах різні інструменти. Гармонійна мова композитора також дуже цікава, є типові для композитора ходи, які композитори сучасності на- зивають «пуччінівськими».

Творчість Пуччіні складалася під впливом Дж. Верді, В. А. Моцарта, також в його музиці відчутний вплив музики

імпресіоністів — в яскравих тембральних рішеннях і постійній грі оркестровими барвами. Так, наприклад, в опері «Тоска» ком- позитор майстерно застосував акустичні ефекти, що створюють ілюзію багатовимірного простору. Особливо прекрасною є мелоди- ка Пуччіні. Завдяки її багатству, опери Пуччіні, поряд з операми Верді і Моцарта, є найпопулярнішими в світі. Найбільш відоми- ми є опери «Богема», «Тоска», «Мадам Баттерфляй», «Дівчина з Заходу», «Турандот» (незакінчена через смерть композитора). Вплив Пуччіні на світове музичне мистецтво величезний. Се- ред його послідовників такі відомі композитори, як І. Кальман, Ф. Легар, І. Дунаєвський. У творах Д. Шостаковича також від-

чутні ознакистилю Пуччіні.

 

Що стало основою для творчості Дж. Пуччіні у процесі створення опер? (Музика і дія в опері мають бути нероз- ривними.)

 

Ще один представник італійського реалізму — Руджеро Ле- онкавалло (1857–1919 рр.). У своїй творчості він дотримувався принципів веризму, тобто правдивого, істинного відтворення дійсності в музиці. Автор написав понад двадцять опер, найпопу- лярніша з яких — «Паяци». Відомі також його опери «Богема»,

«Заза», «Цигани», «Цар Едіп», оперета «Маленька королева тро- янд», балет «Життя маріонетки». Також у його спадщині велика кількість романсів, пісень і творів для фортепіано.

До чого прагнув Р. Леонкавалло у своїй творчості? (До правдивого істинного відтворення дійсності в музиці.)

Основоположником російської реалістичної школи вважають Миколу Глінку (1804–1857). Він став й основоположником росій- ської класичної музики: підсумувавши досягнення попередників, вивів музичне мистецтво на новий щабель розвитку. Спираючись на традиції російської народної музики, композитор по’єднав їх з усім багатством виразних засобів, накопичених світової му- зичною культурою. Творам Глінки властиве світле, гармонійне сприйняття світу, його музика оспівує життя, стверджує неми- нучість перемоги розуму, добра і справедливості.

Народ став головним героєм творчості Глінки, а народна піс- ня — основою його музики. Глінка стверджував основоположне значення народної музики. Широка розспівність народної пісні,

ритмічна свобода, варіаційний характер розвитку — ці елементи лягли в основу всієї творчості композитора. Він вивів на оперну сцену народ як активну дійову особу історії. Селянин у його опері

«Життя за царя» — великий герой і символ народу, який рятує державу.

Глінка першим з російських композиторів піднявся до великих життєвих узагальнень, до реалістичного відображення дійсності. Досягнення Глінки були примножені й розвинені його послідов- никами: О. Даргомижським, О. Бородіним, М. Мусоргським, М. Римським-Корсаковим і П. Чайковським.

Що стало основою творчості Миколи Івановича Глінки? (Народна музична творчість.)

Тенденції реалізму добре помітні в творчості російських компо- зиторів ХІХ ст. Так, наприклад, у музиці, не пов’язаній зі словом або літературною програмою, критичне ставлення до дійсності виражалося не прямо, а через певний склад почуттів та емоцій. Наприклад, багато творів П. Чайковського (1840 –1893) мають такі тенденції — висока трагедійність, гострота драматичних конфліктів опосередковано пов’язані з неприйняттям сучасних йому умов життя (опера «Пікова дама», «Шоста симфонія»). Одночасно Чайковський глибоко сприйняв пісенну й танцю- вальну мелодику інших народів: українську, італійську, фран- цузьку. На його творчість вплинули оперна драматургія Моцарта і Бізе, симфонізм Бетховена і композиторів-романтиків, німецька пісенна лірика першої половини ХІХ ст. Чайковський був справж- нім новатором, він вперше в російській музиці широко розкрив можливості лірико-психологічної музичної драми, а також торк- нувся сферу лірико-комічної опери. Чайковський створив новий тип симфонії, яку можна назвати симфонією-драмою і симфоні- єю-трагедією, розвинув жанр одночасної програмної увертюри і симфонічної поеми. Він став основоположником російського кла- сичного балету, зробив яскравий внесок в область фортепіанного і скрипкового концерту, ліричного романсу і фортепіанної мініа- тюри; заклав основи подальшого розвитку квартетного жанру. Композитор написав десять опер, серед яких «Євгеній Онєгін»,

«Орлеанська діва», «Мазепа», «Чародійка», «Пікова дама», три балети («Лебедине озеро», «Спляча красуня», «Лускунчик»), ряд симфоній, сюїти, концерти, понад сто романсів.

Які новаторські ідеї привніс в музичне мистецтва П. Чай- ковський? (Став основоположником російського класич- ного балету, розвинув жанр лірико-психологічної драми та лірико-комічної опери, створив новий тип симфонії розвинув жанр симфонічної поеми.)

У музиці російських композиторів з’явилися нові теми, пов’язані з повсякденним життям народу, великими історичними подіями. Оскільки саме реалізму як художньому методу доступне найбільш різностороннє висвітлення дійсності та важливих суспільних питань, йому у вищій мірі властива риса народності. Відкриття сторін життя суспільства, яких раніше не торкалося мистецтво, зумовило пошу- ки нових виражальних засобів, збагачення музичної мови. Творча розробка російськими композиторами елементів народної пісні, до- сягнення в області інтонаційної виразності та оркестрового колориту значною мірою вплинули на творчість композиторів різних національ- них шкіл, на подальший розвиток світового музичного мистецтва.

VІ. Закріплення нових знань

Наведіть приклади музичних творів ХІХ ст., які мають озна- ки реалізму.

Яку роль відігравала народна музична творчість у розвитку музичного мистецтва ХІХ ст.?

Схарактеризуйте особливості творчості одного з видатних композиторів — представників реалістичного методу в музичному мистецтві ХІХ ст.

Дидактична гра «Пінг-понг» (див. на СD)

VІІ. Повторення основних понять

Імпресіонізм (франц. impression – враження) — мистецька течія другої половини ХІХ cт. в живописі, музиці та літерату- рі; виникла у Франції. Представники імпресіонізму розробляли методи і прийоми, які дозволяли природно і жваво відобразити реальний світ та передати свої швидкоплинні враження.

Критичний реалізм — художній метод, що передує соціалістич- ного реалізму. Розглядається як мистецький напрям, що склався в європейському суспільстві в першій половині XIX ст. Прийнято вважати, що критичний реалізм розкриває обумовленість обставин життя особистості та її психології взаємовідносин в соціумі.

VІІІ. Домашнє завдання

Відповіді на контрольні запитання та виконання творчих завдань за підручником «Мистецтво. 8 клас».

 

 

 

Категорія: Конспекти уроків з мистецтва 8 клас | Додав: uthitel (18.07.2018)
Переглядів: 882 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: