Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з фізики 8 клас |
Урок 5 Прямолінійний нерівномірний рух Мета уроку: увести поняття нерівномірного руху; дати поняття середньої швидкості. Тип уроку: комбінований урок. План уроку
Вивчення нового матеріалу 1. Нерівномірний рух Рівномірний прямолінійний рух зустрічається досить рідко. Рівномірно й прямолінійно тіла рухаються лише на невеликих відрізках своєї траєкторії, а при переході на інші ділянки їхня швидкість змінюється. Якщо виміряти відстані, пройдені рейсовим автобусом за кожну хвилину, то ми побачимо, що вони будуть різними. Отже, У випадку рівномірного руху швидкість постійна на будь-якій ділянці, і її можна визначити через відношення будь-яких переміщень до проміжків часу, за які ці переміщення відбулися. У випадку нерівномірного руху швидкість змінюється, і на кожній, навіть найменшій ділянці, вона відрізняється від швидкості на сусідніх ділянках. Тому для характеристики змінного руху поняття швидкості розширюється: уводяться нові поняття «середня швидкість на ділянці» й «миттєва швидкість у точці». 2. Середня швидкість при нерівномірному русі
Необхідно звернути увагу учнів на те, що середня швидкість показує, з якою швидкістю тіло має рухатися рівномірно, щоб дану відстань подолати за такий самий час, як і при нерівномірному русі. 3. Шлях і час при нерівномірному русі
Якщо тіло пройшло кілька ділянок шляху (l1, l2, l3,…, ln ), затративши на кожну з ділянок час (t1, t2, t3,…, tn), то середня швидкість на всьому шляху дорівнює
Середня швидкість не дає можливість з’ясувати, де перебуває тіло в довільний момент часу, але дає можливість обчислити весь шлях, пройдений тілом за певний проміжок часу. 4. Миттєва швидкість Якщо спостерігати за показаннями спідометра автомобіля, що рухається, то можна помітити, що вони змінюються. Стрілка спідометра часто коливається під час їзди, тому що швидкість автомобіля звичайно змінюється з часом: водій обганяє інші автомобілі, гальмує перед перехрестями, розганяється після них тощо.
Миттєва швидкість — величина векторна. Її напрямок збігається з напрямком переміщення.
Питання до учнів у ході викладу нового матеріалу
Закріплення вивченого матеріалу 1. Навчаємося розв’язувати задачі 1. Мотоцикліст проїхав 20 км за 30 хв, а потім їхав зі швидкістю 60 км/год протягом 1,5 год. Яка була його середня швидкість на всьому шляху? 2. Хлопчик півтори години їхав на велосипеді зі швидкістю 20 км/год. Після цього велосипед зламався, й останній кілометр хлопчик змушений був пройти пішки. Яка була середня швидкість хлопчика на всьому шляху, якщо пішки він ішов півгодини? Розв’язок. Рух хлопчика протягом двох годин був нерівномірним: він складався з: а) рівномірного руху зі швидкістю 20 км/год протягом перших 1,5 год руху й б) рівномірного руху на останньому кілометрі з меншою швидкістю. Для обчислення середньої швидкості необхідно знати весь пройдений шлях й увесь час руху. Весь шлях можна визначити за формулою , де l1 — шлях, пройдений на велосипеді, l2 — шлях, пройдений пішки. Шлях, пройдений на велосипеді, знайдемо за формулою
Тоді середня швидкість руху хлопчика дорівнює:
Перевіряємо одиниці величин:
Обчислюємо середню швидкість:
2. Поміркуй і відповідай 1. Відома середня швидкість за певний проміжок часу. Чи можна знайти пройдений шлях за половину цього проміжку? 2. У якому випадку миттєва й середня швидкості рівні між собою? 3. Чому не можна говорити про середню швидкість змінного руху взагалі, а можна говорити тільки про середню швидкість за даний проміжок часу або про середню швидкість на даній ділянці шляху? 1. У-1: § 3. 2. Сб-1: рів1 — № 3.2, 3.4, 3.5, 3.6, 3.7. рів2 — № 3.11, 3.13, 3.14, 3.16, 3.17. рів3 — № 3.21; 3.23, 3.24, 3.25, 3.26. Домашнє завдання-2 1. У-2: § 3. 2. Сб-2: рів1 — № 3.1, 3.2, 3.3, 3.4, 3.5. рів2 — № 3.7, 3.9, 3.10, 3.13, 3.15. рів3 — № 3.21, 3.24, 3.25, 3.28, 3.31.
| |||||||||||||
Переглядів: 507 | |
Всього коментарів: 0 | |