Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків з фізики 7 клас

Урок 12. Густина речовини. Розв’язування задач

Урок 12. Густина речовини. Розв’язування задач

Мета уроку: формування поняття густини речовини; формування навичок розрахунку густини, маси й об’єму тіла.

Тип уроку: комбінований урок.

Обладнання: терези, брусок, лінійка, мензурка, колба з водою, тіла однакової маси та однакового об’єму.

План уроку:

1. С амостійна робота (10–12 хвилин).

2. Густина речовини.

3. Розв’язування задач.

 

Зміст уроку

Методична рекомендація

Перш за все слід повідомити оцінки за самостійну роботу, якщо потрібно — коротко проаналізувати помилки.

Актуалізація знань учнів

Бесіда за питаннями

1. Які агрегатні стани речовини вам відомі?

2. Дайте коротку характеристику твердого, рідкого та газоподібного станів речовини.

3. Чим кристалічні тверді тіла відрізняються від аморфних?

Самостійна робота «Маса. Агрегатні стани речовини»

Варіант № 1

1. (1 бал) Внаслідок нагрівання виробів з міді їх об’єм...:

а) збільшується; б) зменшується;

в) не змінюється; г) може збільшитися або зменшитися.

2. (1 бал) Зміна об’єму твердого тіла під час зміни температури відбувається тому, що...:

а) змінюються розміри молекул;

б) змінюються самі молекули;

в) змінюються відстані між молекулами;

г) змінюються розміри молекул і відстані між ними.

3. (2 бали) Молекули розташовані на великих відстанях одна від одної (порівняно з розмірами молекул), слабо взаємодіють між собою, рухаються хаотично. Яке це тіло?

а) Газ;

б) рідина;

в) тверде тіло;

г) такого тіла немає.

4. (2 бали) В яких станах може перебувати ртуть: твердому, рідкому чи газоподібному?

а) Тільки в рідкому;

б) у рідкому та твердому;

в) у рідкому та газоподібному;

г) у усіх трьох агрегатних станах.

5. (3 бали) Які з указаних властивостей належать твердим тілам?

а) Важко змінити форму;

б) займають весь наданий об’єм;

в) легко змінюють форму;

г) важко стиснути.

6. (3 бали) Лід розплавили та перетворили на воду. Цю воду нагріли до кипіння та перетворили на пару. Чи змінилися молекули речовини внаслідок цих перетворень? Що змінилося в характері руху та взаємодії молекул?

Варіант № 2

1. (1 бал) Внаслідок нагрівання виробів з алюмінію їхній об’єм...:

а) збільшується; б) зменшується;

в) не змінюється; г) може збільшитися або зменшитися.

2. (1 бал) Зміна об’єму рідини під час зміни температури відбувається тому, що ...:

а) змінюються розміри молекул і відстані між ними;

б) змінюються відстані між молекулами;

в) змінюються розміри молекул;

г) змінюються самі молекули.

3. (2 бали) Молекули щільно упаковані, сильно притягуються однадо одної, і кожна молекула коливається навколо певного положення. Яке це тіло?

а) Газ; б) рідина;

в) тверде тіло; г) такого тіла немає.

4. (2 бали) В яких станах може перебувати кисень: твердому, рідкому чи газоподібному?

а) Тільки в газоподібному;

б) у газоподібному та рідкому;

в) у газоподібному та твердому;

г) в усіх трьох агрегатних станах.

5. (3 бали) Які з указаних властивостей належать газам?

а) Важко змінити форму;

б) займають весь наданий об’єм;

в) не мають власної форми;

г) важко стиснути.

6. (3 бали) Порівняйте рідкий і газоподібний стани речовини. Що між ними спільного та в чому різниця між цими станами?

Правильні відповіді

1

2

3

4

5

6

варіант 1

в

в

б

г

а, г

 

варіант 2

б

в

в

г

б, в

 

Методичні рекомендації щодо оцінювання роботи. За завдання 5 учень отримує 3 бали, якщо правильно вказує обидві відповіді, інакше за це завдання він не отримує балів. Це необхідно повідомити учням ще до початку роботи.

 

Вивчення нового матеріалу

Чи всі тіла однакової маси мають однаковий об’єм?

Чи всі тіла однакового об’єму мають однакову масу?

Обговорення цих питань та прикладів, які наведуть учні, дозволяє дійти висновку: маса суцільного тіла залежить не тільки від його об’єму, але й від речовини, з якої складається це тіло. Цей висновок можна підтвердити, використовуючи набори тіл однакової маси та однакового об’єму. Для всіх суцільних тіл з однієї речовини відношення маси до об’єму є однаковим (якщо, наприклад, взяти тіло вдвічі більшого об’єму, то й масу воно матиме вдвічі більшу). Отже, ця величина є характеристикою речовини.

Густина — фізична величина, що дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму.

Формула:

Фізичний смисл — густина чисельно дорівнює масі речовини в одиниці об’єму.

Одиниця: або .

 

Що означає: густина речовини дорівнює ? ?

Вимірювання густини твердих тіл є частіше за все непрямими: вимірюють масу та об’єм, а потім розраховують густину речовини.

Продовжимо заповнювати таблицю:

Назва

Позначення

Одиниці

Прилад для вимірювання

Густина

Немає (непрямі вимірювання)

Можна, звичайно, повідомити, що для прямого вимірювання густини рідин існує прилад (ареометр), принцип дії якого вивчатиметься пізніше.

Проводиться робота з таблицею густини: учні визначають речовини з найменшою та найбільшою густиною.

Чому густина газу значно менша, ніж густина рідини або твердого тіла?

Виводяться формули; . Можна порадити для запобігання помилок користуватися таким зручним засобом, як «трикутник»: закриваючи позначення шуканої величини, можна просто прочитати потрібну формулу.

Конспект учня

Тема. Густина речовини

Густина — фізична величина, що дорівнює відношенню маси тіла до його об’єму.

Формула:

Фізичний смисл — густина чисельно дорівнює масі речовини в одиниці об’єму.

Одиниця: або .

 

 

Узагальнення та закріплення вивченого матеріалу

Бесіда за питаннями

1. Як змінюється густина твердого тіла або рідини внаслідок нагрівання?

2. Розширюється чи стискається вода під час замерзання? Обґрунтуйте свою відповідь, використовуючи довідкові таблиці.

3. Три кульки (свинцева, алюмінієва, залізна) мають однакові розміри та однаково пофарбовані. Чи зможете ви без використання якихось приладів відрізнити залізну кульку?

 

Розв’язування задачі

Олов’яний брусок об’ємом 100 см3 і свинцевий брусок об’ємом 200 см3 розплавили та виготовили сплав . Яка густина сплаву?

Ця задача наведена на початку розділу 5 збірника задач як приклад. Треба звернути увагу учнів на правила запису розв’язання задач.

 

Домашнє завдання

Прочитати теоретичний матеріал за підручником; вивчити матеріал за конспектом; задачі 5.11, 5.12.

Категорія: Конспекти уроків з фізики 7 клас | Додав: uthitel (21.10.2018)
Переглядів: 552 | Рейтинг: 0.0/0

Всього коментарів: 0
Имя *:
Email *:
Код *: