Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма) |
УРОК № 8 ТЕМА: ЖАНРОВА СВОЄРІДНІСТЬ ТВОРУ ДЖ. СВІФТА «МАНДРИ ЛЕМЮЕЛЯ ГУЛЛІВЕРА» Мета: проаналізувати з учнями жанрові особливості твору Свіфта, виявити в ньому ознаки жанрів фантастичного роману, роману-подорожі, роману-памфлету, сатиричного роману; розвивати аналітичне мислення, вміння вести диску- сію, узагальнювати; прищеплювати інтерес до творчості Дж. Свіфта, до лі- тератури доби Просвітництва. Компетентності, що формуються: предметні — уміння розкривати жанрову сво- єрідність роману «Мандри Гуллівера», знаходити у творі елементи фан- тастики, визначати їхню роль; ключові — математична компетентність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати та- блицю, схему)), спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, почуття, погляди), соціальна та громадянська ком- петентності (уміння уникати дискримінації інших у ході спілкування). Обладнання: повний текст роману Дж. Свіфта, літературознавчі словники, картки «Різновиди романів» (одна на парту). Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ;; Бесіда 1. Що таке роман? 2. Пригадайте, які твори в жанрі роману ви читали. 3. Літературознавці виділяють декілька різновидів роману: со- ціальний, психологічний, пригодницький, історичний, фан- тастичний, детективний, родинно-побутовий, сатиричний, ро- ман-подорож, роман-утопія, роман-памфлет. Про що, на вашу думку, йдеться в таких романах? Перевірте свої припущення за картками. (Визначення різновидів роману для карток подано в електронному додатку.) 4. Пригадайте, які романи ви вже читали. До яких різновидів вони належать? ;; Слово вчителя Твір Дж. Свіфта став одним із перших у європейській літера- турі, що органічно поєднав ознаки багатьох романних різновидів. Тому існує декілька його жанрових визначень: сатирично-фантас- тичний роман, пригодницький роман, роман-памфлет, роман-утопія та інші. На уроці ми спробуємо з’ясувати, яке з них найточніше. ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ IV. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ;; Бесіда 1. Наведіть повну назву роману Дж. Свіфта. («Мандри до різних далеких країн світу Лемюеля Гуллівера, спершу лікаря, а по- тім капітана кількох кораблів».) Чи можна за цією назвою визначити жанр твору? Обґрунтуйте свою відповідь. 2. Які ознаки, на вашу думку, повинен мати роман-подорож? Які з них має твір Дж. Свіфта? 3. Що таке фантастика? Назвіть елементи фантастики у творі Дж. Свіфта «Мандри Лемюеля Гуллівера», які ви визначили вдома. ;; Вільна дискусія Учні беруть участь у дискусії, обговорюючи запитання. 1. У яких відомих вам творах використано фантастику? Яку роль вона там відіграє? 2. Як ви вважаєте, навіщо Свіфт увів до роману елементи фан- тастики? Висновок учителя. У романі «Мандри Лемюеля Гуллівера» фан- тастика відіграє важливу роль. По-перше, вона допомагає авторові намалювати алегоричну картину сучасного йому суспільства, тобто за образами фантастичних істот приховати фігури реальних осіб. Так, в образах вищих посадовців Ліліпутії вгадуються риси англій- ського короля, прем’єр-міністра Роберта Волпола тощо. По-друге, дозволяє виразити власні ідеї — насамперед про неприпустимість війн, ворожнечі, придворних інтриг, неправедного суду тощо. ;; Бесіда 1. Ознаки яких ще різновидів романного жанру ви можете ви- значити у творі? Під час відповіді користуйтеся картками. 2. Зробіть висновок: до якого різновиду роману можна відне- сти твір Дж. Свіфта? Яке з визначень ви вважаєте найбільш вдалим: сатирично-фантастичний роман, пригодницький роман, роман-памфлет, роман-утопія? («Мандри Лемюеля Гуллівера» — це роман-подорож з елементами пригодниць- кого, сатиричного та фантастичного романів. Окрім того, Свіфт поєднав романну і памфлетну форми. Памфлетна основа твору полягає в його публіцистичності (як відомо, публіцистика торкається актуальних проблем та явищ суспільного життя), конкретності звинувачень, які автор висуває до суспільного ладу сучасної йому Англії.) V. УЗАГАЛЬНЕННЯ ВИВЧЕНОГО НА УРОЦІ ;; Виконання завдання (робота в парах) Заповніть таблицю. ПОЄДНАННЯ ЖАНРОВИХ РІЗНОВИДІВ У ТВОРІ ДЖ. СВІФТА Різновиди романів Ознаки жанрових різновидів у творі Дж. Свіфта Пригодницький роман Роман-подорож Фантастичний роман Сатиричний роман Роман-памфлет Двоє учнів презентують результати роботи. Клас доповнює їхню відповідь. ;; Заключне слово вчителя Літературознавці вважають, що зразком для створення зна- менитого роману про Гуллівера Свіфтові послужили два літератур- них жанри, що виникли ще за часів Ренесансу — роман-подорож і роман-утопія. Сторінки твору рясніють географічними довідками, вказівками на довготи і широти, корабельними термінами, що на- ближує його до жанру подорожі. Крім того роман має ознаки фан- тастичного твору, утопії, сатири, авантюрних пригод, філософської притчі, політичного памфлету й водночас являє собою тонку паро- дію на всі ці жанри. Імовірно, майстерна гра жанрами є одним зі складників успіху твору. VI. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Заповнити схему «Засоби комічного»: вписати в неї визна- чення понять і залишити місце для прикладів із тексту роману Дж. Свіфта. Засоби комічного Гумор Іронія Сатира Сарказм | |
Переглядів: 3987 | Коментарі: 1 | |
Всього коментарів: 0 | |