Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма) |
УРОК № 64 (Варіант ІІ) ТЕМА: ОСОБЛИВОСТІ КОНФЛІКТУ ПОВІСТІ М. О. БУЛГАКОВА «СОБАЧЕ СЕРЦЕ». ДИНАМІКА ОБРАЗУ ШАРИКОВА У ТВОРІ Мета: розглянути з учнями конфлікт повісті «Собаче серце», визначити його учас- ників, простежити за розвитком образу Шарикова, обговорити зміст назви твору; розвивати аналітичне та критичне мислення, вміння узагальнювати, формулювати та аргументувати власну позицію, коректно вести дискусію; виховувати людяність, повагу до моральних цінностей. Компетентності, що формуються: предметні — уміння презентувати рецен- зію на твір кіномистецтва, розкривати особливості конфлікту повісті М. О. Булгакова, характеризувати образ головного героя твору; клю- чові — спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, вислов- лювати думки, почуття, погляди), математична компетентність (уміння пе- ретворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати таблицю, схему)), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використовуючи різні види читання (вибіркове, пошукове)), обізнаність та самовираження у сфері куль- тури (уміння використовувати українську мову як державну для духовного й культурного самовияву; уміння створювати тексти, висловлюючи власні ідеї, спираючись на досвід і почуття та використовуючи відповідні зобра- жально-виражальні засоби), ініціативність і підприємливість (уміння презен- тувати власні ідеї чітко і грамотно, використовуючи доцільні мовні засоби). Обладнання: повний текст повісті М. О. Булгакова «Собаче серце». Тип уроку: урок застосування знань, умінь, навичок. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. ПЕРЕВІРКА ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Учні презентують рецензії на фільм «Собаче серце». Клас обирає серед них найкращі. ІІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ;; Слово вчителя Повість Булгакова не тільки поставила перед читачем суспільно- політичні та морально-етичні питання, про які ми говорили на минулому уроці. У творі автор відобразив також характерний для свого часу соціальний конфлікт — протистояння натовпу, ма- сової свідомості й інтелекту, культури. Як саме розвивається цей конфлікт, яку роль у ньому відіграють герой із собачим серцем і другорядний персонаж Швондер? Сьогодні ми дамо відповіді на ці питання. IV. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ V. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ;; Бесіда 1. Хто з героїв повісті бере активну участь у соціальному кон- флікті? Хто представляє інтелігенцію, а хто — пролетаріат? 2. Знайдіть у тексті твору та виразно прочитайте монологи про- фесора Преображенського, в яких він висловлює свої погляди на сучасну дійсність. 3. Як ви розумієте слова професора «розруха сидить не в кло- зетах, а в головах»? 4. Чому професор пов’язує хоровий спів домкому і замерзання труб у вбиральні? 5. Зробіть висновки: якої громадської та етичної позиції дотри- мується професор Преображенський? Як він ставиться до но- вих звичаїв у країні? 6. Знайдіть і процитуйте епізоди твору, в яких між професором і Шариковим виникають ідейні суперечки. Про що спереча- ються герої? 7. Чи можна визначити авторську позицію у творі? Якщо так, то на чиєму боці автор? 8. Як вирішується конфлікт між професором і Швондером, про- фесором і Шариковим? 9. У творі конфлікт вичерпано: протистояння зі Швондером припиняється після дзвінка вченого високопосадовцеві Петру Олександровичу, з Шариковим — після перетворення Полі- графа на Шарика. А як, на вашу думку, можна подолати конфлікт між двома ідеологічними системами в реальному житті? ;; Виконання завдання За результатами обговорення заповніть таблицю «Соціальний конфлікт у повісті «Собаче серце». www.e-ranok.com.ua СОЦІАЛЬНИЙ КОНФЛІКТ У ПОВІСТІ «СОБАЧЕ СЕРЦЕ» Соціальни групи Інтелігенція Пролетаріат Представники Погляди ;; Бесіда 1. Які негативні риси втілює образ Шарикова? Чим зумовлене їх формування? 2. Як герой поводиться з професором та його асистентом, при- слугою, зі своєю «нареченою»? 3. Образ героя поданий у розвитку. Простежте, як саме він роз- вивається. Свої спостереження відобразіть у схемі «Динаміка розвитку образу Шарикова»: 4. Яку роль у формуванні поглядів Шарикова зіграв Швондер? 5. Як сприймають героя професор Преображенський та доктор Борменталь? Чи різняться їхні погляди на Шарикова? 6. Дослідники стверджують, що у творі існує система двійни- ків. Про Швондера говорять як про двійника і Шарикова, і Преображенського. Як ви вважаєте, чому? (Швондер спра- вив великий вплив на формування поглядів Шарикова, той фактично озвучує його думки та ідеї. Швондер і Преобра- женський є двійниками, тому що обидва створюють «нову людину»: професор створив Шарикова як людський організм, Швондер зробив з нього «пролетаря».) 7. Прокоментуйте слова американського вченого Карла Проф- фера: «Перша назва “Собаче щастя” значно більше підходить за змістом, адже у Шарикова немає собачого серця». Чи по- годжуєтеся ви з цією думкою? 8. У чому ви вбачаєте зміст назви «Собаче серце»? (У назву пові- сті вкладено подвійний зміст. З одного боку, собаче серце — це внутрішня сутність «недолюдини» Шарикова. З іншого, собаче серце Шарика виявляється добрішим і «людянішим» за внутрішню сутність Чугункіна-Шарикова.) VI. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК ;; Вільна дискусія Учні беруть участь у дискусії, обговорюючи запитання. Деякі читачі сприймають повість Булгакова як образливу для простих людей, робітників. Наприклад, в одному з інтернет-дописів висловлено думку, що автор виводить два типи людей: «преобра- женських» і «шарикових». Перші — еліта, інтелект і совість нації, чиє призначення — панувати й керувати. Другі — неповноцінні особистості, які мають обслуговувати «преображенських» і слуха- тися їх в усьому. Чи справді твір утверджує таку ідею? Поясніть, чому ви так вважаєте. VII. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Завдання див. у І-му варіанті уроку № 64. | |
Переглядів: 1941 | |
Всього коментарів: 0 | |