Головна » Статті » Конспекти уроків для середніх класів » Конспекти уроків із зарубіжної літератури 9 клас (нова програма) |
УРОК № 33 ТЕМА: ОБРАЗ АВТОРА В РОМАНІ О. С. ПУШКІНА «ЄВГЕНІЙ ОНЄГІН». ЕНЦИКЛОПЕДИЧНІСТЬ ТВОРУ. ХУДОЖНЄ НОВАТОРСТВО О. С. ПУШКІНА В РОМАНІ Мета: проаналізувати з учнями тематику ліричних відступів у романі, схарак- теризувати образ автора, визначити його роль, з’ясувати, в чому полягає «енциклопедичність» твору, ознайомити з поняттям «онєгінська строфа», визначити віршовий розмір твору; розвивати навички аналізу художнього тексту, критичне мислення, усне мовлення, вміння узагальнювати, форму- лювати та аргументувати власну думку; прищеплювати естетичний смак, інтерес до творчості Пушкіна. Компетентності, що формуються: предметні — уміння характеризувати образ автора в романі «Євгеній Онєгін», обґрунтовувати думку про енциклопе- дичний характер твору, визначати особливості ритмічної організації строф роману; ключові — спілкування державною мовою (уміння тлумачити поняття, висловлювати думки, почуття, погляди), математична компетент- ність (уміння перетворювати інформацію з однієї форми в іншу (складати таблицю)), уміння вчитися впродовж життя (уміння читати, використову- ючи різні види читання (вибіркове, пошукове)). Обладнання: повний текст роману О. С. Пушкіна «Євгеній Онєгін», тлумачні словники. Тип уроку: комбінований урок. Перебіг уроку І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ;; Слово вчителя На минулому уроці ми розглянули образи центральних героїв роману «Євгеній Онєгін»: самого Онєгіна, Володимира Ленського, Тетяни Ларіної. У творі є ще одна дійова особа, яка не має імені, але голос якої чутно від початку до фіналу. Це автор. Сьогодні ми спробуємо з’ясувати його характер та погляди, оцінити роль авторських відступів у романі, а також обговоримо деякі художні особливості пушкінського твору. ІІІ. ОГОЛОШЕННЯ ТЕМИ УРОКУ, ФОРМУЛЮВАННЯ РАЗОМ З УЧНЯМИ МЕТИ УРОКУ IV. СПРИЙНЯТТЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ ;; Перевірка домашнього завдання Учні розповідають, які теми розкрито в ліричних відступах, ілюструють розповідь цитатами з тексту. Клас заповнює таблицю «Тематика ліричних відступів у романі «Євгеній Онєгін». ТЕМАТИКА ЛІРИЧНИХ ВІДСТУПІВ У РОМАНІ «ЄВГЕНІЙ ОНЄГІН» Глава роману Теми ліричних відступів ;; Бесіда 1. Яким ви уявляєте автора твору? 2. Що можна дізнатися про характер автора, його погляди на життя з численних ліричних відступів? 3. Чи пов’язані ліричні відступи з сюжетом твору? 4. Як автор оцінює своїх героїв, які відносини пов’язують його з ними? 5. Чи можна сказати, що автор втручається в життя героїв? 6. Зробіть висновок: яка роль образу автора в романі? ;; Слово вчителя Учитель розповідає про образ автора в романі «Євгеній Онєгін» та широту охоплення дійсності, що дозволила критикові В. Бєлінському назвати твір «енциклопедією російського життя». (Текст виступу подано в електронному додатку.) ;; Виконання завдання Доведіть, що В. Г. Бєлінський мав рацію, коли називав ро- ман «Євгеній Онєгін» «енциклопедією російського життя». Про які сфери життя людини першої половини ХІХ ст. дізнається з роману сучасний читач? ;; Слово вчителя Образ автора і широта охоплення дійсності — не єдині про- яви новаторства Пушкіна в романі. У творі втілилось новаторське ставлення поета до художнього слова: він увесь час перемикає ін- тонацію, змішує стилі, зрівнює «високі» й «низькі» слова. В ори- гінальному тексті поєднано безліч стилів — від високого книжного до народного розмовного. У перших главах часто трапляються арха- їзми і старослов’янізми. Пушкін використовує їх, щоб надати мові піднесеного, урочистого звучання. Активне вживання міфологічних імен (Зевс, Еол, Терпсихора, Діана тощо) — це данина традиціям класицизму. В останніх главах така лексика майже зникає. У діа- логах Онєгіна і Ленського представлено живе розмовне мовлення освічених дворян. Зображуючи селян, Пушкін використовує на- родну просту мову. ;; Виконання завдання (робота в парах) Знайдіть і запишіть приклади (4—5) слів із різних стилістич- них груп лексики, які використав перекладач твору. ;; Слово вчителя Під час розповіді вчителя учні записують визначення поняття «онєгінська строфа». Завершуючи аналіз пушкінського роману, слід сказати про його строфічну організацію. «Євгеній Онєгін» написаний так зва- ною онєгінською строфою. Онєгінська строфа — вид строфи, який використав Пушкін у романі «Євгеній Онєгін». Вона складається з 14 рядків і має таку структуру: перший чотиривірш із пере- хресним римуванням (абаб), другий чотиривірш із парним римуванням (ввгг), третій чотиривірш із кільцевою (оповитою) римою (деед), два останні рядки римуються (жж). Така складна побудова робить онєгінську строфу надзвичайно гнучкою і зручною для передання різних відтінків думки, інтона- ційних ходів. ;; Виконання завдання Складіть схему римування будь-якої строфи роману. Визначте віршовий розмір та кількість стоп. (Пушкін використав чотири- стопний ямб.) V. ЗАСТОСУВАННЯ ЗНАНЬ, УМІНЬ, НАВИЧОК ;; Прийом «Мікрофон» Роман О. Пушкіна «Євгеній Онєгін» розповідає про далекі часи й актуальні для них проблеми, які зараз більшості людей складно зрозуміти без пояснення. Однак його продовжують читати для власного задоволення, вивчати в школах. Чим, на вашу думку, твір цікавий сучасному читачеві? VI. ОГОЛОШЕННЯ ДОМАШНЬОГО ЗАВДАННЯ Підготуватися до контрольної роботи за творчістю О. С. Пушкіна.
| |
Переглядів: 1701 | |
Всього коментарів: 0 | |